Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:21:24
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bask185
Vandaag om 09:13:03
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Technische verschillen trein software  (gelezen 9387 keer)

Hans van der Burg

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #15 Gepost op: 24 april 2009, 12:06:20 »
Wim Romijn,

voor je lijstje hierboven: Traincontroller 1 bezet/terugmelder per blok is het minimum. Wil je alleen met bezetmelding werken dan is het antwoord 0. Je kunt dan in plaats daarvan 2 moment contacten gebruiken(1 voor remmen en 1 voor stoppen).

hoop dat dit helpt.

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #16 Gepost op: 24 april 2009, 12:14:45 »
Hans, leg het verschil eens uit?? Snap je antwoord niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #17 Gepost op: 24 april 2009, 14:49:54 »
Waarom ben ik geinteresseerd in het aantal bezetmelders per blok.

Ik rij al enige jaren met hetzelfde software pakket wat tot op heden voldoet, er zijn echter wensen die niet of moeilijk te realiseren zijn.

Dan wil ik wel eens kijken kan andere software dit wel aan en waar loop ik tegen aan.

Nu is het niet zo moeilijk op de knip te trekken het nodige geld over te maken, de nodige tijd hier aan spenderen etc.

Zo zie ik bijvoorbeeld ook een nieuw komer iTrain http://berros.nl/itrain/, er staat nergens een beschrijving, zal wel bij de download zitten.

Heb je eindelijk alles draaiend, kan je de handleiding lezen en je mag alles gelijk weer verwijderen want men heeft een indeling van bezetmelders die niet overeenkomt met wat ik heb.

Ik wil niet meer zagen en solderen want het moet werken met wat ik heb.

Een Raptor is dan ook niet in beeld want ik wil eerst een testversie en als die werkt ga ik pas betalen. Er is teveel software die niet werkt of naar mijn zin werkt.

Ben ik zo uniek wat ik wil?

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #18 Gepost op: 24 april 2009, 15:01:25 »
Heb je eindelijk alles draaiend, kan je de handleiding lezen en je mag alles gelijk weer verwijderen want men heeft een indeling van bezetmelders die niet overeenkomt met wat ik heb.

Ik wil niet meer zagen en solderen want het moet werken met wat ik heb.

Kun je eens uitleggen wat je dan hebt?, misschien helpt dat de discussie een beetje richting te geven.

Rene

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #19 Gepost op: 24 april 2009, 15:25:48 »
Rene,

Ik ben een Koploper gebruiker, maar dat is eigenlijk niet waar het om gaat.

Maar een idee, zou ik over kunnen naar WinDigipet.
Nu ben ik de handleiding van versie 9 aan het doorspitten, staat er natuurlijk nooit makkelijk is.
hier onder een citaat, na het nodige zoeken, in een PDF bestand gaat dat vrij gemakkelijk alleen zijn benamingen niet gelijk, de een heeft het over terugmeldingen en zij hebben het over contacten, voor je daar achter ben kan je met pensioen ;D

Citaat
Een blok zou uit tenminste drie contacttrajecten moeten bestaan:
 Startcontact (C1)
 Remcontact (C5)
 Doelcontact (C6).
Maar voor een optimale besturing van de modelspoorbaan worden meerdere
baanvakcontacten aanbevolen

Dit is wel versie 9.

De simpele conclusie van mij is nu gooi maar van de PC want ik heb er niets aan, dit betekend niet dat het programma niet zal werken, maar niet bij mij want ik voldoe technisch niet aan hun eisen.

Zo zal iemand die begonnen is met Rail Road &co (Traincontroller) en zijn baan heeft uitgerust met 1 bezetmelder per blok, volgens mij naar geen andere software kunnen overstappen zonder technische voorzieningen te moeten maken in zijn baan, tenzij er nog een leverancier is die 1 melder per blok heeft.

De tijd die ik gebruikt heb om de handleiding van WinDigipet te bestuderen had ik al beter kunnen gebruiken want ik heb er niets aan, versie 9 zal bij mij nooit kunnen werken.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2009, 15:43:48 door Wim Romijn »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #20 Gepost op: 24 april 2009, 16:09:48 »
Zo zie ik bijvoorbeeld ook een nieuw komer iTrain http://berros.nl/itrain/, er staat nergens een beschrijving, zal wel bij de download zitten.

Yep, daar net even naar gekeken, maar de kinderschoentjes zijn nog erg klein. Voor wat ik er nu van gezien heb is het een monnikenwerk om alles te tekenen en te benoemen.
Krijg b.t.w. geen verbinding met mijn IB. Ik denk dat het met 1 melder zal moeten gaan werken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #21 Gepost op: 24 april 2009, 19:11:24 »
Ik ben een Koploper gebruiker, maar dat is eigenlijk niet waar het om gaat.

Je zal toch iets specifieker moeten zijn.
Als het over het aantal melders gaat, hoeveel heb je er dan nu?. Dit is voor mij niet duidelijk.
2?

Als je nu eens vanuit je huidige situatie begint, je wilt niet meer solderen gaf je aan, en dan kijkt welke software dat aan kan.

Als je er nu twee melders per blok hebt,..... Train Controller kan met 2 werken, is die vraag in iedergeval beantwoord. Maar ja.. dat wist je natuurlijk al. Voor andere paketten kunnen anderen het beantwoorden.

Rene

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #22 Gepost op: 24 april 2009, 19:28:56 »
Rene,

Ik gebruik minimaal 2 melders per blok.

Wat ik wil is dat van elke software bekend wordt hoeveel melders er nodig zijn.
We weten het nu van 3.
Koploper: 2
Traincontrol versie 7: 1
WinDigipet versie 9: 3

Men weet nu als je van Koploper over wil stappen wat er in aanmerking komt. (Traincontrol)
Wil je van Traincontrol overstappen dan weet je dat ook. (niets)
Wil je van WinDigipet overstappen dan kan alles. (Koploper of WinDigipet)

Het schijnt een moeilijke vraag te zijn, of er zijn weinig software gebruikers bij Beneluxspoor.net want er heeft nog niemand gemeld hoeveel voor een bepaald pakket nodig zijn.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #23 Gepost op: 24 april 2009, 19:36:15 »
Wim Romijn, dat is toch gewoon terug te vinden in de specificaties van een software pakket.
En inderdaad, ik denk dat er hier weinig iets anders gebruiken, dan Windigipet, TrainController of Koploper. Er is nog en verdwaalde met Trainbrain of SoftLok, een handjevol met Raptor, en dan stopt het denk ik.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2009, 19:37:46 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #24 Gepost op: 24 april 2009, 20:15:16 »
@Wim Romijn, (even om verwarring te voorkomen),

Van mij mag je rustig ander software pakket gaan gebruiken. Ik hou je niet tegen  ;)

Echter er zijn volgens mij nog nog meer zaken die je in ogenschouw moet nemen om over te kunnen stappen van software A naar B. Gebruik je specifieke items van een softwarepakket die andere pakketten niet hebben? Je staart je blind op aantal bezetmeldpunten, maar vergeet ook specifieke zaken niet.

Het software pakket "Die kleine Eisenbahn" (zie DKE) kan ook met slechts 1 melder uit de voeten. Ik vraag me toch af hoe de pakketten vlekkeloos kunnen werken met slechts 1 melder als er locs rondrijden die GEEN cruisecontrole hebben, maar dat even terzijde.

Mvg.
Paul.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #25 Gepost op: 24 april 2009, 21:12:07 »
Als ik kijk naar TrainController (RailRoad &Co) , dan weet ik hoe dat werkt en hoe dat kan. Het is een kwestie van het instellen van wat parameters, eventueel aangevuld met virtuele contacten.

Zoiets als doorrijden in cm of in seconden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #26 Gepost op: 24 april 2009, 21:43:03 »
Wim,

Maar dan nog, als je blok 1.50cm lang is wil je toch niet aan de gang met een onnauwkeurig rijdende loc met 'oude' delta decoder.

Mvg,
Paul.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #27 Gepost op: 24 april 2009, 21:49:26 »
Nee, dat wil je inderdaad niet, maar als de lok een bepaalde snelheid heeft dat rijd hij redelijk constant, dan is het alleen nog een kwestie om hem zo snel als mogelijk en mooi is af te remmen.

Maar je hebt absoluut gelijk je moet dit helemaal niet willen. Daar tegenover staat als je 450,-- euries voor  een programma wil en kunt uitgeven, dan kan een decoder met cruise-control van ongeveer 28,-- er ook wel vanaf denk ik.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #28 Gepost op: 24 april 2009, 21:53:37 »
Paul,

Uiteraard zijn er veel meer zaken maar de bezetmelders grijpen technisch in, het bijplaatsen van bezetmelders in een baan die af is gaat niet of moeizaam.

In denk overigens dat het werken met 1 bezetmelder per blok niet zo ingewikkeld is.

Als een trein van blok 1 naar blok 2 rijdt dan heb je 2 melders, de 1e is de stopmelder van blok 1 en de 2e is de stopmelder van blok 2, Is het zo van belang dat er binnenkomstmelder is? Als je weet dat de trein moet stoppen in blok 2 dan weet je waar je moet gaan remmen (stopmelder vorig blok)

Ligt er een wissel(straat) tussen blok 1 en 2 dan weet je het aantal wissels dus de lengte.

Er zal gerekend moeten worden maar ik denk dat het niet meer is.

De opmerking 'oude' ben ik nooit een voorstander van het houdt namelijk de vernieuwing tegen.
Een leraar wilde mij ooit bij Dos 'Edlin' laten leren terwijl 'Edit' al bestond en de harde schijven al gratis waren bij een pakje boter, ik heb hem alleen gevraagd of hij nog een beitel wilde hebben in plaats van een printer.

Laten we overigens niet vergeten waarom ik dit begonnen ben, niet omdat ik ontevreden ben of over wil stappen, het gaat er mij om dat er mensen een baan aanleggen, gebaseerd op 1, 2 of meerdere bezetmelders per blok, het liefst 1 omdat het ze lekker goedkoop is, vervolgens valt de leverancier om en dan zit je met de gebakken peren, vooral als je nergens meer bij kan.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2009, 22:01:18 door Wim Romijn »

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #29 Gepost op: 24 april 2009, 22:22:11 »
@Wim Romijn (anders geen idee tegen wie ik praat),

Helaas blijken er nog veel 'oude' gebruikers te zijn, maar dan mij lief is. Ik ben van mening dat je deze mensen niet in de kou mag laten staan door ze iets te verplichten (andere decoders) omdat dit vernieuwing tegenhoud.

Wat jij stelt om een punt 2 keer te gebruiken (stopmelder blok 1 en binnenkomst blok 2) gaat in mijn software niet werken (en ik denk eigenlijk in andere software ook niet die verwacht met 2 bezetmelders te werken). Hier gaat het draadje totaal niet over. Prive wil ik hier best over doorbomen maar niet op dit forum.

Mvg,
Paul.