Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: marklin -> gelijkstroom  (gelezen 18738 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
marklin -> gelijkstroom
« Gepost op: 12 juni 2006, 09:38:28 »
Ik heb een vraag betreffende het ombouwen van marklin naar gelijkstroom. Zijn hier setjes voor te verkrijgen en is dit voor een beetje handige doe hetzelver zelf te doen of is het toch raadzamer om dit door een vakman te laten doen.

Remco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2006, 11:15:54 »
Hangt er helemaal van af hoe handig je bent. En ook belangrijk is over welk model het gaat. Als het een model is dat ook in de Trix uitvoering verkrijgbaar is dan is het vaak een kwestie van onderdelen wisselen.
Je zou je licht eens kunnen opsteken bij Märklin Nederland  of bij Keuterman, die doet ook Märklin ombouwen.

www.marklin.nl
www.keuterman.nl

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2006, 11:25:36 »
op zich ben ik redelijk handig, dat is op zich geen probleem denk ik.
Het betreft een ombouw roco 23-105, op ebay.de gekocht,maar bleek achteraf een wisselstroom uitvoering te zijn. De ander is een marklin 3471, de vierdelige Tee.

Remco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2006, 11:43:55 »
De Roco loc lijkt me geen probleem. Die worden ook in 2-rail uitvoering gebouwd, moet dus vrij makkelijk terug te bouwen zijn. Je zou eerst eens kunnen kijken hoe ze hem hebben aangepast voor 3-rail. B.v. zijn de wielen al geisoleerd? Is de stroomafname net zo uitgevoerd als bij de 2-rail uitvoering? Als dat allemaal zo is, dan is het een kwestie van de sleper er af halen en de draden omzetten.
En anders zou je eens kunnen vragen bij de importeur, www.rez.nl

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2006, 12:53:59 »
Klaas bedankt voor je antwoord.
Ik heb inmiddels via REZ het onderdelen blad gedownload en heb nu de tender uit elkaar kunnen halen (je moet het net even weten hoe).
Als de originele roco motor is gebruitk moet dit klusje makkelijk te doen zijn, is alleen even puzzelen met de bedrading denk ik.
Gezien de kunstof spaken in de loc lijkt me dat deze geissoleerd zijn, hoef dan alleen de tenderwielen te vervangen.

remco

snorro

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2006, 16:11:25 »
als je nou digitaal rijdt, is het dan niet makkelijker om omtebouwen ?

dan is het toch altijd wisselstroom?.

is het dan niet een kwestie van stroomafname ombouwen, wielen vervangen en decoder? (ik rij dcc)

ik sta op het punt om deze ombouw eens te proberen, maar als er iemand is die me hier zekerheid over kan geven graag  ;D
gr,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2006, 16:16:24 »
als je nou digitaal rijdt, is het dan niet makkelijker om omtebouwen ?
dan is het toch altijd wisselstroom?.
Remco maakt in zijn vraagstelling de standaard fout die fabrikanten, importeurs en winkeliers ook nog steeds maken. Hij heeft het over ombouw van Märklin naar gelijkstroom, maar waar het om gaat is ombouw van 3-rail stroomafname naar 2-rail stroomafname. Dat is het enige wezenlijke onderscheid tussen de systemen. Wisselstroom of gelijkstroom, dat is van ondergeschikt belang.
En ja, digitaal is ook wisselstroom, maar dan van een heel bijzondere soort.
Zie mijn website voor de spaninngsvormen bij digitale spanning.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2006, 10:30:12 »
Denk dat mijn fout begrijpelijk is, aangezien het eigenelijk gebruikelijke spreektaal is in modeltrein land.
De roco 23-105 is inmiddels weer teruggebouwd naar 2 rail stroomafname, heeft nu alleen als probleem dat de wielen doorslippen, zal maar de originele wielen met slipband bestellen. Tenzij iemand dit probleem herkent en er een andere oplosiing voor heeft.

Remco

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2006, 10:38:14 »

De roco 23-105 is inmiddels weer teruggebouwd naar 2 rail stroomafname, heeft nu alleen als probleem dat de wielen doorslippen, zal maar de originele wielen met slipband bestellen. Tenzij iemand dit probleem herkent en er een andere oplosiing voor heeft.

Remco

Remco, wat doe je met de sleper(s)?

Ik heb zelf nl nog een nieuwe oude Hippel die een sleper wil hebben, inruil op een digitale 3-rail was niet interessant dus bouw ik 'm alsnog maar om.
Verder heb ik nog een koploper en wat ander Lima mat die nog naar 3-rail omgespoord willen worden.
De groeten van Rob

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Tollens
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2006, 12:37:57 »
Rob,

Ik heb nog een M* motorpost liggen die ik naar "2-rail" systeem moet ombouwen. (Klaas, ik zeg het toch goed  ;) ) Het juiste type nr.moet ik thuis nakijken. Uit mijn blote hoofd, motor + sleper, stroomafnameschakeling en decoder.

John

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2006, 19:13:03 »
John, je zou het moeten overwegen om de drierail (Märklin) van de hand te doen en een tweerail (Hamo) te kopen. Die heb ik zien liggen voor €150 op de modelspoorbeurs in Houten. (Zelf heb ik ook een Hamo, maar die heb ik in 1990 of daaromtrent gekocht.)

Waarom? Het is namelijk moeilijk om een Märklin-model naar Hamo om te bouwen. Je kunt namelijk niet zomaar Trix-onderdelen erin plaatsen en de Hamo-assen zijn al een paar jaar uitverkocht bij Märklin. Dus dan zul je zelf de assen moeten isoleren en dat zal niet meevallen.

Als je de kap van je Märklin mooier vindt of beter vindt passen, dan kun je die omwisselen met die van de Hamo.

Maar houd er rekening mee, ombouwen van een motorpost gaat niet meevallen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2006, 19:15:11 »
Voo een dergelijke ombouw van Märklin naar Hamo moet je wisselstromer even raadplegen.
Deze heeft dat al eens gedaan en kan je zo de jusite nummers van trix onderdelen geven.
Dit stond ook beschreven op het oude forum volgens mij.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2006, 19:17:10 »
je kan ook kijken of je een trix onderstel kan kopen en jou kap erop zetten.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2006, 19:33:22 »
Sander en Laurent,

Trix is geen Hamo. De motorpost is besproken op het oude forum en het zal neerkomen op het zelf isoleren van assen. Ik meen dat Klaas dat destijds uit de doeken heeft gedaan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Markyboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: marklin -> gelijkstroom
« Reactie #14 Gepost op: 13 juni 2006, 19:46:39 »
Ik heb zelf een motorpost 3 rail wisselstroom laten ombouwen naar het systeem Trix Express. Dit is 3-rail gelijkstroom.

Afgezien van de extra sleper is het voor 3-rail gelijkstroom nodig geisoleerde weielen te monteren. Idem als bij 2 rail gelijkstroom. (als ik goed ben geinformeerd)

Wellicht dat deze 'umbauwerkstatt' (het betreft een in duitsland gevestigde onderneming ook kan en wil ombouwen naar 2-rail gelijkstroom.

Overigens ben ik ook van mening dat de reeds eerder geopperde mogelijkheid  de motorpost van de hand te doen en een hamo uitvoering proberen te bemachtigen de meest geschikte optie (uit financieel oogpunt) Maar das mijn persoonlijke mening.

Wellicht heb je hier iets aan.

Groeten

Mark