Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Camera voor spoorwegfotografie  (gelezen 39206 keer)

manuelspot

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #120 Gepost op: 18 April 2009, 20:26:51 »
Voor alle foto's -van groothoek tot tele- m'n Pentax smc DA 18-250mm f/3.5-6.3.
http://www.pentax.co.uk/en/product/21697/Photo_Lenses.html

Er is wel een regel die zegt bij zoomlensen dat het kleinste getal maximaal x3 mag wil je echt een goeie lens hebben. Dus 70/200mm zit goed. 70 x 3 = 210 Dat is binnen de norm. Als je groter gaat zitten is de kans op vervorming groter en is de lichtsterkte ook vaak minder.

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Image_Stabilization_Lenses/EF_28-300_f_f3.5-5.6L_IS_USM/index.asp
Dit is bijvoorbeeld een hele mooie lens van Canon. De 28/300 mm. Alleen je ziet gelijk de lichtsterkte neemt heel veel af. 3.5/5.6.

Terwijl bijvoorbeeld deze:
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Zoom_Lenses/EF_70200mm_f28L_USM/index.asp
De Canon 70/200mm gewoon één vastte lichtsterkte heeft en dat is 2.8.

En dat verschil ga je echt zien op de foto's.

Maar het is gewoon wat wil je uitgeven en wat wil je er mee gaan doen.

Manuel

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #121 Gepost op: 18 April 2009, 20:34:30 »
Het zal allemaal best wel kloppen, maar ik wilde geen Canon maar een Pentax.
En die lens ervan is een vlijmscherpe.
Bedenk ook dat de kwaliteit aan het begin en eind van een zoom veel minder is dan de waardes ertussen.
De meeste foto's van me lopen van 30 tot 200.
Ieder lens vervormd, zelf de peperdure Hasselblad en dergelijke.
Aangezien een foto -voor- publikatie bewerkt wordt is het een koud kunstje die vervorming te minimaliseren.
Momenteel doe ik dat met het spotgoedkope PT Lens:
http://epaperpress.com/ptlens/
Z'n geld dubbel en dwars waard (y).
« Laatst bewerkt op: 18 April 2009, 21:02:16 door Arnold van Heyst »

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #122 Gepost op: 18 April 2009, 23:33:29 »
Citaat van: Wilmar den Ouden op Vandaag om 19:42:04
Welke lens hebben jullie er eigenlijk opzitten als je treinen gaat fotograferen Huh?

Deze:
1.4/50 mm,  2.8/90 mm  of  3.5/150 mm
op de achterhand een Kenko 2x converter en een 2.8/28 mm en/of 2.8/35 mm en/of 2.8/40 mm.

Ruurd

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #123 Gepost op: 18 April 2009, 23:57:07 »
Ik bedoel maar.
Een teleconverter is ver van ideaal.
Ken je beter ander glaswerk nemen.

johanb

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • Mittlerer See Bahn
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #124 Gepost op: 19 April 2009, 00:03:00 »
En toch.................... :-\
Zeker als het secuur komt met je scherpte diepte (o.a. portretfotografie) dan bepaal ik zelf welk punt (want hier pakt de AF vaak juist dat punt dat je niet wilt) en zet hem ook nog wel vaak op MF.
Ik droom nog wel eens van mooie (verwisselbare) matglazen  8)

matglazen zij er gewoon nog hoor. kan je ook gewoon zelf doen. Inderdaad als je weet wat je wil werkt 1 af punt prima. Mijn camera is ook vastgeroest op de M stand.  (y)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #125 Gepost op: 19 April 2009, 00:04:55 »
Wat is de bedoeling van een matglas dan?
(Vraagt een leek/amateur).

johanb

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • Mittlerer See Bahn
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #126 Gepost op: 19 April 2009, 00:34:35 »
Wat is de bedoeling van een matglas dan?
(Vraagt een leek/amateur).

Op het matglas zie je het beeld zoals dat op de film/cmos/ccd gaat vallen. Vroeger toen je nog geen autofocus had, en dus zelf scherp moest stellen, kon je doordat het glas speciaal was geslepen heel goed zien of het geen je scherp wilde hebben ook scherp was. Dat was dan vaak een cirkel die voor de helft anders geslepen was. Als je geen verschil meer zag in de cirkel was het beeld scherp op dat punt. Nu de autofocus gemeen goed is geworden. is daar niet echt meer een noodzaak voor. en zit er dus een gelijk geslepen glas in. Je ziet dus nog wel of het scherp is of niet. Maar niet zo goed als op het oude matglas. Voor de mensen die graag handmatig scherpstellen, of lenzen (objectieven) gebruiken zonder AF,  zijn die glazen dus gewoon nog te verkrijgen. Of zijn er glazen met een raster. waardoor de bv goed kan zien of je je beeld recht hebt, of je onderwerp op de guldensnede. Zo kan je je camera dus aanpassen aan je manier van fotograferen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Focusing_screen

http://www.touchdown-photo.eu/shop/&action=shop.overzicht&type_id=86&start=0

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #127 Gepost op: 19 April 2009, 00:38:20 »
Wat is de bedoeling van een matglas dan?
(Vraagt een leek/amateur).

Dmv een matglas stelde je vroeger scherp voor dat er autofocus bestond ik vond zelf die van minolta fijn die werkte met een kleine halve  cirkeltjes die horizontaal t.o.v. verschoven

P.S. Kan het niet meer weghalen iemand was me al voor !!!!!!!!!
« Laatst bewerkt op: 19 April 2009, 00:40:28 door Biertje1150 »
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #128 Gepost op: 19 April 2009, 00:44:26 »

http://www.touchdown-photo.eu/shop/&action=shop.overzicht&type_id=86&start=0


He geweldig weer wat geleerd wist wel dat het kon op de allerduurste camera's maar dus schijnbaar ook op die van mij, misschien toch weer eens wat gaan expirimenteren (y)
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #129 Gepost op: 19 April 2009, 10:21:45 »
Aha, nou schiet me het tebinnen dat op de oude spiegelreflex van m'n pa dezelfde manier werd toegepast om scherp te stellen.
Dank je wel :D.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2009, 10:26:09 door Arnold van Heyst »

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #130 Gepost op: 19 April 2009, 19:17:35 »
Ik bedoel maar.
Een teleconverter is ver van ideaal.
Ken je beter ander glaswerk nemen.

Met een matige of slechte converter inderdaad. Heb ik ook gehad, tot ik een Kenko inruilde. Samen met een Sigma 600 mm heb ik 's morgens vroeg om een uur of half 7 schitterende foto's kunnen maken in de Peel op Fuji Superia 1600.
Dat had ik met de voorgaande converter niet hoeven te proberen.

Groet, Ruurd

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #131 Gepost op: 19 April 2009, 19:33:53 »
Dus je had een 1200mm lens.
Even kijken of ie ook voor een Pentax te krijgen is.

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #132 Gepost op: 19 April 2009, 19:52:05 »
Dus je had een 1200mm lens.
Even kijken of ie ook voor een Pentax te krijgen is.
Ja dus, want ik had em op de LX... (y)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #133 Gepost op: 19 April 2009, 19:56:19 »
Deze Kenko ook AF?

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #134 Gepost op: 20 April 2009, 04:05:51 »
De mijne niet, maar dat wil niet zeggen, dat die er niet zou zijn.