Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
  

Auteur Topic: Camera voor spoorwegfotografie  (gelezen 39129 keer)

manuelspot

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #120 Gepost op: 18 April 2009, 20:26:51 »
Voor alle foto's -van groothoek tot tele- m'n Pentax smc DA 18-250mm f/3.5-6.3.
http://www.pentax.co.uk/en/product/21697/Photo_Lenses.html

Er is wel een regel die zegt bij zoomlensen dat het kleinste getal maximaal x3 mag wil je echt een goeie lens hebben. Dus 70/200mm zit goed. 70 x 3 = 210 Dat is binnen de norm. Als je groter gaat zitten is de kans op vervorming groter en is de lichtsterkte ook vaak minder.

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Image_Stabilization_Lenses/EF_28-300_f_f3.5-5.6L_IS_USM/index.asp
Dit is bijvoorbeeld een hele mooie lens van Canon. De 28/300 mm. Alleen je ziet gelijk de lichtsterkte neemt heel veel af. 3.5/5.6.

Terwijl bijvoorbeeld deze:
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Zoom_Lenses/EF_70200mm_f28L_USM/index.asp
De Canon 70/200mm gewoon één vastte lichtsterkte heeft en dat is 2.8.

En dat verschil ga je echt zien op de foto's.

Maar het is gewoon wat wil je uitgeven en wat wil je er mee gaan doen.

Manuel

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #121 Gepost op: 18 April 2009, 20:34:30 »
Het zal allemaal best wel kloppen, maar ik wilde geen Canon maar een Pentax.
En die lens ervan is een vlijmscherpe.
Bedenk ook dat de kwaliteit aan het begin en eind van een zoom veel minder is dan de waardes ertussen.
De meeste foto's van me lopen van 30 tot 200.
Ieder lens vervormd, zelf de peperdure Hasselblad en dergelijke.
Aangezien een foto -voor- publikatie bewerkt wordt is het een koud kunstje die vervorming te minimaliseren.
Momenteel doe ik dat met het spotgoedkope PT Lens:
http://epaperpress.com/ptlens/
Z'n geld dubbel en dwars waard (y).
« Laatst bewerkt op: 18 April 2009, 21:02:16 door Arnold van Heyst »

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #122 Gepost op: 18 April 2009, 23:33:29 »
Citaat van: Wilmar den Ouden op Vandaag om 19:42:04
Welke lens hebben jullie er eigenlijk opzitten als je treinen gaat fotograferen Huh?

Deze:
1.4/50 mm,  2.8/90 mm  of  3.5/150 mm
op de achterhand een Kenko 2x converter en een 2.8/28 mm en/of 2.8/35 mm en/of 2.8/40 mm.

Ruurd

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #123 Gepost op: 18 April 2009, 23:57:07 »
Ik bedoel maar.
Een teleconverter is ver van ideaal.
Ken je beter ander glaswerk nemen.

johanb

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • Mittlerer See Bahn
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #124 Gepost op: 19 April 2009, 00:03:00 »
En toch.................... :-\
Zeker als het secuur komt met je scherpte diepte (o.a. portretfotografie) dan bepaal ik zelf welk punt (want hier pakt de AF vaak juist dat punt dat je niet wilt) en zet hem ook nog wel vaak op MF.
Ik droom nog wel eens van mooie (verwisselbare) matglazen  8)

matglazen zij er gewoon nog hoor. kan je ook gewoon zelf doen. Inderdaad als je weet wat je wil werkt 1 af punt prima. Mijn camera is ook vastgeroest op de M stand.  (y)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #125 Gepost op: 19 April 2009, 00:04:55 »
Wat is de bedoeling van een matglas dan?
(Vraagt een leek/amateur).

johanb

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • Mittlerer See Bahn
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #126 Gepost op: 19 April 2009, 00:34:35 »
Wat is de bedoeling van een matglas dan?
(Vraagt een leek/amateur).

Op het matglas zie je het beeld zoals dat op de film/cmos/ccd gaat vallen. Vroeger toen je nog geen autofocus had, en dus zelf scherp moest stellen, kon je doordat het glas speciaal was geslepen heel goed zien of het geen je scherp wilde hebben ook scherp was. Dat was dan vaak een cirkel die voor de helft anders geslepen was. Als je geen verschil meer zag in de cirkel was het beeld scherp op dat punt. Nu de autofocus gemeen goed is geworden. is daar niet echt meer een noodzaak voor. en zit er dus een gelijk geslepen glas in. Je ziet dus nog wel of het scherp is of niet. Maar niet zo goed als op het oude matglas. Voor de mensen die graag handmatig scherpstellen, of lenzen (objectieven) gebruiken zonder AF,  zijn die glazen dus gewoon nog te verkrijgen. Of zijn er glazen met een raster. waardoor de bv goed kan zien of je je beeld recht hebt, of je onderwerp op de guldensnede. Zo kan je je camera dus aanpassen aan je manier van fotograferen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Focusing_screen

http://www.touchdown-photo.eu/shop/&action=shop.overzicht&type_id=86&start=0

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #127 Gepost op: 19 April 2009, 00:38:20 »
Wat is de bedoeling van een matglas dan?
(Vraagt een leek/amateur).

Dmv een matglas stelde je vroeger scherp voor dat er autofocus bestond ik vond zelf die van minolta fijn die werkte met een kleine halve  cirkeltjes die horizontaal t.o.v. verschoven

P.S. Kan het niet meer weghalen iemand was me al voor !!!!!!!!!
« Laatst bewerkt op: 19 April 2009, 00:40:28 door Biertje1150 »
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #128 Gepost op: 19 April 2009, 00:44:26 »

http://www.touchdown-photo.eu/shop/&action=shop.overzicht&type_id=86&start=0


He geweldig weer wat geleerd wist wel dat het kon op de allerduurste camera's maar dus schijnbaar ook op die van mij, misschien toch weer eens wat gaan expirimenteren (y)
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #129 Gepost op: 19 April 2009, 10:21:45 »
Aha, nou schiet me het tebinnen dat op de oude spiegelreflex van m'n pa dezelfde manier werd toegepast om scherp te stellen.
Dank je wel :D.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2009, 10:26:09 door Arnold van Heyst »

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #130 Gepost op: 19 April 2009, 19:17:35 »
Ik bedoel maar.
Een teleconverter is ver van ideaal.
Ken je beter ander glaswerk nemen.

Met een matige of slechte converter inderdaad. Heb ik ook gehad, tot ik een Kenko inruilde. Samen met een Sigma 600 mm heb ik 's morgens vroeg om een uur of half 7 schitterende foto's kunnen maken in de Peel op Fuji Superia 1600.
Dat had ik met de voorgaande converter niet hoeven te proberen.

Groet, Ruurd

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #131 Gepost op: 19 April 2009, 19:33:53 »
Dus je had een 1200mm lens.
Even kijken of ie ook voor een Pentax te krijgen is.

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #132 Gepost op: 19 April 2009, 19:52:05 »
Dus je had een 1200mm lens.
Even kijken of ie ook voor een Pentax te krijgen is.
Ja dus, want ik had em op de LX... (y)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #133 Gepost op: 19 April 2009, 19:56:19 »
Deze Kenko ook AF?

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #134 Gepost op: 20 April 2009, 04:05:51 »
De mijne niet, maar dat wil niet zeggen, dat die er niet zou zijn.