Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
  

Auteur Topic: Camera voor spoorwegfotografie  (gelezen 39113 keer)

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #60 Gepost op: 14 April 2009, 20:33:15 »
Klaas,
ik citeer mij zelf maar even:

Citaat van: Ruurd
Verder heeft ELKE digitale camera, de nieuwe (veel) minder dan de oudere, last van shutterlag: Ontspanvertraging. dus zowel de compacts, bridges als de DSLR.
Maar: Ook de analoge SLR heeft een shutterlag, mijne heren, en indien aanwezig, dames.
In bijna elke SLR moet namelijk eerste de spiegel opklappen, alvorens de sluiter kan openen.

Verder ben ik het met de opmerkingen eens, dat als je niet de intentie hebt om je in fotografie te verdiepen, een spiegelreflexcamera geen enkele meerwaarde heeft in het gebruik.

Hooguit om mee te lopen showen.


Eh...ja...dat kom je veel tegen....
Staat er iemand met een geweldige teletoeter te pronken met een N...n D70  er aangeplakt  :'(
Ja... die is professioneel..... :-X :-X

Groeten, Ruurd

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #61 Gepost op: 14 April 2009, 20:42:29 »
Citaat van: Reinier Z.
- In de praktijk onstane voordelen. Daarmee bedoel ik dat een fabrikant best een grote, zware camera zou kunnen bouwen, zonder shutterlag, met een grote beeldsensor met weinig ruis e.d., maar zonder spiegelreflex techiek.
Ook die camera's bestaan al, maar waarom een zware camera, behalve dat die trillingen lekker dempt, Reinier?

Citaat
Maar in de praktijk stopt de fabrikant deze goede eigenschappen eerder in een spiegelreflex dan in een compact.

Ik gaf al aan, dat op een hééél enkele SLR-camera na, ALLE SLR-camera's shutterlag hebben, alleen al door het op moeten klappen van de spiegel.
En op prof-niveau wordt die sl vaak nog verlengd door eerst de spiegel op te klappen en vast te zetten en pas na enkele seconden de opname te maken om trillingen te voorkomen.
Met veel DSLR's kan dat niet eens.

Groeten, Ruurd

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #62 Gepost op: 14 April 2009, 21:33:52 »
Sorry "What's in a name" had absoluut niet mogen gebeuren ben zelf altijd gebrant op juiste benamingen, gelukkig bedoelen we allebei het zelfde.
Je heb me wel nieuwsgierig gemaakt omternt je kennis, beroeps ?? , en waar fotografeer je zelf mee?

groet
Johan

Inderdaad, Johan, prof.
De eenvoudigste camera die ik gebruik is eh..... in gebruik de Hasselblad..
De eenvoudigste in uitvoering is de Sinar Norma  (y)
En in de praktijk gebruik ik heel erg veel de Pentax LX met sportzoekert (ideaal voor close-up en modelbanen (y) (y) ) met een stuk of 12 optieken.
Enige bezwaar aan de LX: Er is geen Diesel-uitvoering van.... sorry, Digi uitvoering, bedoel ik.
En heeft geen sync op het tweede gordijn....

Groeten, Ruurd

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #63 Gepost op: 14 April 2009, 21:46:33 »
Best glaswerk heb je dan Ruurd.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2009, 10:07:43 door Bart Tigges »

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #64 Gepost op: 14 April 2009, 22:06:54 »
ik ben er best tevreden mee, Arnold.

Soms is het lastig kiezen met wat je meeneemt., want de tijd, dat ik echt álle glaswerk meesjouwde ligt achter me. (y)
Een tas van een slordige 8 kg is op een wandeling best zwaar en levert dan minder mooie platen op, dan wanneer je wat thuis laat....
Om die reden heb ik ook een kleiner flitsertje aangeschaft en laat ik de vakflitser met lood-accu vaker thuis.

Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 17 April 2009, 10:07:57 door Bart Tigges »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #65 Gepost op: 14 April 2009, 22:11:35 »
8Kg!?
Valt mijn camera van totaal 1.6Kg in het niet...
« Laatst bewerkt op: 17 April 2009, 10:08:07 door Bart Tigges »

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #66 Gepost op: 14 April 2009, 22:29:01 »
Inderdaad, Johan, prof.
De eenvoudigste camera die ik gebruik is eh..... in gebruik de Hasselblad..
De eenvoudigste in uitvoering is de Sinar Norma  (y)
En in de praktijk gebruik ik heel erg veel de Pentax LX met sportzoekert (ideaal voor close-up en modelbanen (y) (y) ) met een stuk of 12 optieken.
Enige bezwaar aan de LX: Er is geen Diesel-uitvoering van.... sorry, Digi uitvoering, bedoel ik.
En heeft geen sync op het tweede gordijn....

Groeten, Ruurd


Mooi die Pentax, ik heb het ook nog lang volgehouden met SLR Minolta XD1 (overwoestbaar) en XGM met Panagor glaswerk, maar ben sinds 2004 toch ook voorzichtig begonnen aan de dSLR Canon D300 en inmiddels enthousiast een 40D met uitsluitend "L" glas.
IK moet zeggen die minolta's koester ik nog wel maar gebruik ze niet meer. zelfs het studiowerk doe ik tegenwoordig digitaal

Groet
Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #67 Gepost op: 14 April 2009, 23:24:25 »
Ook die camera's bestaan al, maar waarom een zware camera, behalve dat die trillingen lekker dempt, Reinier?

Ruurd, het ging me niet zozeer om een inhoudelijke discussie over elk "voordeel", maar ik probeerde alleen het punt te maken dat bepaalde voordelen niet direct te maken hebben met de spiegelreflextechniek, maar met keuzes van de fabrikant. Dit is inmiddels ook door anderen naar voren gebracht. Iemand noemde als een voordeel van de spiegelreflex dat deze zwaarder is, maar ook een niet-spiegelreflex zou "lekker zwaar" gemaakt kunnen worden, als de klant dat zou willen.

Overigens vind ik zelf een wat grotere zwaardere camera ook prettiger dan een plastic lichtgewicht kleintje. Is makkelijker stabiel te houden en door het formaat kun je je vingers beter kwijt.
Reinier

Ahlerstal

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #68 Gepost op: 15 April 2009, 01:06:58 »
Ik weet niet wat de oorspronkelijke vraagsteller voor ogen heeft of hoopt te krijgen, maar als het om modelbaan fotografie gaat is de Olympus E330 misschien een goed idee. Deze spiegelreflex heeft namelijk een uitklapbaar display en live view. Je kunt dus zonder bukken en hurken een compositie bedenken en afdrukken (net als Rollei en Hasselblad vroeger). En is natuurlijk ook prima voor alle andere spiegelreflex klusjes te gebruiken. Prijs blijft ruim binnen het budget.

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #69 Gepost op: 15 April 2009, 01:08:02 »
Helemaal mee eens, Reinier.
Ik heb ook een MX liggen; die is een stuk lichter dan de LX.
Maar de LX met winder en de sportzoeker + grip liggen fantastisch in de hand, zet daar de 85 mm van Pentax, de 90 mm macro van Panagor of de 150 mm van Pentax op, en je hebt een ideale handligging, zowel voor model- als voor grootspoor. (y) (y)
En met de winder op "C" heb ik in 7,5 seconden een 36-er vol. (y)

Groeten, Ruurd

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #70 Gepost op: 15 April 2009, 01:12:30 »
Ik weet niet wat de oorspronkelijke vraagsteller voor ogen heeft of hoopt te krijgen, maar als het om modelbaan fotografie gaat is de Olympus E330 misschien een goed idee. Deze spiegelreflex heeft namelijk een uitklapbaar display en live view. Je kunt dus zonder bukken en hurken een compositie bedenken en afdrukken (net als Rollei en Hasselblad vroeger). En is natuurlijk ook prima voor alle andere spiegelreflex klusjes te gebruiken. Prijs blijft ruim binnen het budget.
Staat in zijn posting:
Voornamelijk grootbedrijf schrijft hij....

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #71 Gepost op: 15 April 2009, 19:18:55 »
Heren,

Hartelijk dank voor alle reacties, tips en meningen.

Ik moet eerlijk zeggen dat het nog wel een beetje door-de-bomen-zie-ik-het-bos-niet-meer draadje voor me is, maar ik kan er (op den duur) vast wel wat mee.

Een fotozaak bij mij in de buurt heeft een aanbieding m.b.t. de Olympus E420, misschien is dat wel wat. Heeft iemand misschien ervaring met deze camera?

En om even terug te komen op Klaas Zondervan; ik ben voornemens een spiegelreflexcamera aan te schaffen in de veronderstelling dat ik daarmee scherpere opnames van bewegende voorwerpen (met name 1:1 treinen) kan maken dan met een 'gewoon' digitaal dingetje. Of zie ik dit verkeerd?

Het camera'tje die ik de afgelopen jaren het meeste gebruikt heb is een Sanyo VPC-J2.
Soms levert hij beste goede plaatjes, maar ik ben zelf van mening dat die voor spoorwegfotografie toch wat te kort schiet ten op zichte van het echte werk.


Groet,

Bart

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #72 Gepost op: 15 April 2009, 19:27:56 »
Ik raad je mijn Pentax setje aan (nee, het is niet te koop ;D).
Hier 5 pagina's uitzoekwerk...
http://www.flickr.com/search/?q=halfweg&w=26491560%40N06
« Laatst bewerkt op: 17 April 2009, 10:08:38 door Bart Tigges »

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #73 Gepost op: 15 April 2009, 19:40:48 »
@ Arnold van Heyst: Je foto's zien er inderdaad goed uit.  (y)

Alleen wel ± € 1100,= als ik een eerdere reactie van je geloven mag....?  :-\

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #74 Gepost op: 15 April 2009, 19:40:49 »
Ik raad je mijn Pentax setje aan (nee, het is niet te koop ;D).
Hier 5 pagina's uitzoekwerk...
http://www.flickr.com/search/?q=halfweg&w=26491560%40N06

En anders het mijne wel.... (y) (y)

Nee...Ook niet te koop. Ga het misschien uitbreiden met de Pentax ist DL2 als digi-instapper.

Groet, Ruurd