@ LafcadioVoorbeeldje: panasonic micro four-thirds, een camera die hier gebruik van maakt is de Luminix DMC-G1 zie hier: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmcg1/page33.aspVerder goede uitleg, ik ben het niet helemaal eens met shutter lag. Dit is bij de huidige generatie bridge camera's zo goed als op het niveau van een spiegelreflex.
Renier, hoeveel compacts denk je dat er nog verkocht worden met een parallax zoekertje met 80% coverage? Nee hoor, wat je op je schermpje ziet is wat je krijgt...
Kleine poging:- Sneller. Geen oplaadtijd bij opstarten en geen 'shutterlag', dus geen tijd tussen het moment van afdrukken en het daadwerkelijk nemen van de foto. Dit is bij moderne digitale camera's al een stuk minder dan vroeger maar nog steeds aanwezig.- Grotere sensor. Hierdoor ontstaat minder ruis. Bovendien kun je meer spelen met scherpte-diepte, dus scherp wat je scherp wil hebben en de rest vaag.- Super zoomlenzen hebben altijd een kwaliteitsverlies (of er nu Leica, Zeiss, Nikkor, Canon of ... opstaat). Dus kan je voor verschillende doeleinden een andere lens gebruiken. Een spiegerreflex kopen en er dan een superzoom lens opzetten is dan ook een beetje onzin. Hoewel ik er zelf ook een bij heb, omdat het zo handig is in de vakantie.- Groter en zwaarder. Wordt vaak als een nadeel gezien, maar heeft ook als voordeel dat de camera beter in de hand ligt.- Mogelijkheid van een aparte flitser (kan ook bij duurdere niet spiegelreflexcamera's).
Bij een camera zonder spiegel kan je toch ook glaswerk wisselen? Als je tenminste de dispaly als zoekerbeeld gebruikt. Ik zie nog steeds niet de meerwaarde van een spiegelreflex in een digitale camera. In plaats van me te verwijzen naar een paar uur studiemateriaal heb ik liever dat je zelf in een paar zinnen uitlegt waar die meerwaarde dan echt zit.
Okee, dit lijkt me een tamelijk complete opsomming van de "voordelen". Maar dan kom ik gelijk met een tegenwerping: al deze voordelen kan een fabrikant toch ook inbouwen zonder die spiegelreflextechniek? Het enige nadeel dat je dan overhoudt is dat je de display als zoeker moet gebruiken, en dat is in zonnige buitenomstandigheden inderdaad niet makkelijk. Maar ook daarop zouden de fabrikanten een oplossing kunnen verzinnen.Kortom, ik heb nog steeds geen aandrang om een spiegelreflex aan te schaffen.
Ik zit me een ding af te vragen: als je er de ballen verstand van hebt, waarom wil je dan perse een spiegelreflex?Ik heb zelf wel eens zitten denken aan een Canon EOS 300. Totdat ik er achter kwam dat je bij die camera het display niet als zoekerbeeld kunt gebruiken. Daarom houd ik het nog even bij een eenvoudiger camera, juist omdat ik dat zoekerbeeld op het display zo handig vind. Waar je naar moet kijken is de reactietijd van de sluiter. Bij mijn camera is die nogal lang. Dat is lastig bij het fotograferen van rijdende treinen, want je moet altijd iets eerder afdrukken. Maar het is moeilijk om te bepalen hoeveel eerder.
En je geeft zelf al aan wat het grote nadeel is van een niet-spiegelreflexcamera. Maar dat kan je waarschijnlijk al verhelpen door de jouwe te vervangen door een moderner exemplaar.
Lichtgevoelige lenzen bestaan niet. Hier wordt de lichtsterkte bedoeld. Lichtgevoeldigheid bestaat alleen voor films en sensors, niet voor lenzen en objectieven.