Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: Buurtgoederentrein uit de jaren 50  (gelezen 13259 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #15 Gepost op: 14 April 2009, 17:20:59 »
...., net als een laadkistenwagen (Van Gend & Loos !!). ......


Prima volgend project voor Att: ladkistenwagen met bijbehorende Daf...
Het leuke van die tijd is dat bijna alles kan in zo'n buurtgoederentrein. In de laatste Hp1 van Fremo staat een artikel hoe je met een beetje nadenken de meest waanzinnige treinen kunt formeren ahv (in dit geval) een brouwerij. Aanvoer van grondstoffen en afvoer van product en residuen... 't kan allemaal.

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 14 April 2009, 17:22:51 door DE_II »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #16 Gepost op: 14 April 2009, 19:23:56 »
Aan gesloten wagens geen gebrek in die tijd, allerhande varianten kun je inzetten. Ik herinner mij (al is dat misschien meer vroege jaren zestig) hele korte Belgische goederenwagens (deels met grote ribbels op de kopwanden; ooit door Liliput uitgebracht), Franse tweeassers met spaakwielen en die typische FS-wagons met puntdaken (Roco 56066, al heeft die zelfs Tijdperk IV-opschriften). Verder rongenwagens met stro (afgedekt met dekzeilen), helaas allang vervangen door die dingen met 'de vlam in de pijp', die de buurtgoederentrein deden verdwijnen. De rest is door anderen al gememoreerd (natuurlijk kolen!). Ten aanzien van auto's: 'onze' Dafjes vertrokken deels per spoor vanaf het station te Geldrop op drieassige, gelede autowagens in de buurtgoederentrein naar Ehv. Dat waren echt geen gesloten treinen. Hoop dat dit je verder helpt.
Groet, Frank

ruben giesbertz

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #17 Gepost op: 14 April 2009, 19:31:50 »
Wat ik wil is een lekkere bonte burtgoederentrein.
Want als je meestal op een beurs ofzo kijkt is het meestal of een kolentrein of een geheel gesloten trein.
Laat staan dat er een goederentrein rijdt.
Bedankt allemaal voor de info hier heb ik heel veel aan.

Ruben

Aspelix

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #18 Gepost op: 14 April 2009, 20:13:47 »
Citaat van: Ruben
Prima volgend project voor Att: ladkistenwagen met bijbehorende Daf...

 (y)

Dat zou mooi zijn. Liefst passend op het Faller Car System....

Groet, Ruurd

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #19 Gepost op: 14 April 2009, 22:37:15 »
Dat bouw je d'r dan zelf maar in. Ik zet zo'n wagen liever op een emplacement.

Gr/H

Pst. Wel juist blijven citeren, hè... ;)

Aspelix

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #20 Gepost op: 15 April 2009, 01:16:42 »
Hmmm....mis ik iets? ???

(Grijns)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #21 Gepost op: 27 April 2009, 22:26:56 »
Nog wat plaatjes gevonden over autotransport te Amersfoort:

Zonder rongen, en

Met rongen.

Of zo.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2009, 23:00:30 door prutser »

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2009, 16:38:30 »
heey wat een interesant draadje
 even een vraag wat voorwagens kun gebruiken voor aardappelvervoer?

groet  bas
Modelspoorder in winterslaap

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #23 Gepost op: 14 June 2009, 16:47:05 »
gewone gesloten wagens, type Gs en Gbs en Gabs. Zodra de buitentemperatuur rond het vriespunt komt werden echter Interfrigo-koelwagens ingezet.
Echter niet om te koelen, maar om de aardappelen  onder geïsoleerde temperatuur te vervoeren.
Als de aardappelen bevriezen heb je d'r niks meer an.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #24 Gepost op: 15 June 2009, 16:07:07 »
deze aardappels zaten dan in zakken?? even voor de zekerheid ;)
zijn er interfrigo's uit dat tijdperk te koop ?

groet bas
Modelspoorder in winterslaap

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #25 Gepost op: 16 June 2009, 01:30:01 »
Niet per definitie. In Kampen werden ze simpel met een lopende band geladen.

Gr/H

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #26 Gepost op: 03 July 2024, 10:17:59 »
Hallo,

Voor buurtgoederentreinen kun je kijken op mijn website www.blokpost9.nl  Fotos van apeldoorn _heerde oa maar ook ong 40 orginele wagenlijsten van die lijn.

groeten jandcargo

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #27 Gepost op: 03 July 2024, 10:53:57 »
 :)
Zal "gast" en topicstarter Ruben na vijftien jaar nog meelezen?
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1249
  • Klaar voor vertrek
Re: Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #28 Gepost op: 03 July 2024, 11:06:30 »
Geen idee. Maar ik heb geen enkel bezwaar tegen “roestrijden” op oude “sporen”. Hoe was ik anders die foto’s uit het Utrechts Archief, geplaatst door Stephan tegengekomen? Geweldig!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf