Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 10:23:37
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Bauarbeiten im gange door Rob S.
Vandaag om 07:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
  

Auteur Topic: Buurtgoederentrein uit de jaren 50  (gelezen 13183 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8413
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #15 Gepost op: 14 April 2009, 17:20:59 »
...., net als een laadkistenwagen (Van Gend & Loos !!). ......


Prima volgend project voor Att: ladkistenwagen met bijbehorende Daf...
Het leuke van die tijd is dat bijna alles kan in zo'n buurtgoederentrein. In de laatste Hp1 van Fremo staat een artikel hoe je met een beetje nadenken de meest waanzinnige treinen kunt formeren ahv (in dit geval) een brouwerij. Aanvoer van grondstoffen en afvoer van product en residuen... 't kan allemaal.

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 14 April 2009, 17:22:51 door DE_II »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #16 Gepost op: 14 April 2009, 19:23:56 »
Aan gesloten wagens geen gebrek in die tijd, allerhande varianten kun je inzetten. Ik herinner mij (al is dat misschien meer vroege jaren zestig) hele korte Belgische goederenwagens (deels met grote ribbels op de kopwanden; ooit door Liliput uitgebracht), Franse tweeassers met spaakwielen en die typische FS-wagons met puntdaken (Roco 56066, al heeft die zelfs Tijdperk IV-opschriften). Verder rongenwagens met stro (afgedekt met dekzeilen), helaas allang vervangen door die dingen met 'de vlam in de pijp', die de buurtgoederentrein deden verdwijnen. De rest is door anderen al gememoreerd (natuurlijk kolen!). Ten aanzien van auto's: 'onze' Dafjes vertrokken deels per spoor vanaf het station te Geldrop op drieassige, gelede autowagens in de buurtgoederentrein naar Ehv. Dat waren echt geen gesloten treinen. Hoop dat dit je verder helpt.
Groet, Frank

ruben giesbertz

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #17 Gepost op: 14 April 2009, 19:31:50 »
Wat ik wil is een lekkere bonte burtgoederentrein.
Want als je meestal op een beurs ofzo kijkt is het meestal of een kolentrein of een geheel gesloten trein.
Laat staan dat er een goederentrein rijdt.
Bedankt allemaal voor de info hier heb ik heel veel aan.

Ruben

Aspelix

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #18 Gepost op: 14 April 2009, 20:13:47 »
Citaat van: Ruben
Prima volgend project voor Att: ladkistenwagen met bijbehorende Daf...

 (y)

Dat zou mooi zijn. Liefst passend op het Faller Car System....

Groet, Ruurd

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8413
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #19 Gepost op: 14 April 2009, 22:37:15 »
Dat bouw je d'r dan zelf maar in. Ik zet zo'n wagen liever op een emplacement.

Gr/H

Pst. Wel juist blijven citeren, hè... ;)

Aspelix

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #20 Gepost op: 15 April 2009, 01:16:42 »
Hmmm....mis ik iets? ???

(Grijns)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #21 Gepost op: 27 April 2009, 22:26:56 »
Nog wat plaatjes gevonden over autotransport te Amersfoort:

Zonder rongen, en

Met rongen.

Of zo.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2009, 23:00:30 door prutser »

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2009, 16:38:30 »
heey wat een interesant draadje
 even een vraag wat voorwagens kun gebruiken voor aardappelvervoer?

groet  bas
Modelspoorder in winterslaap

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #23 Gepost op: 14 June 2009, 16:47:05 »
gewone gesloten wagens, type Gs en Gbs en Gabs. Zodra de buitentemperatuur rond het vriespunt komt werden echter Interfrigo-koelwagens ingezet.
Echter niet om te koelen, maar om de aardappelen  onder geïsoleerde temperatuur te vervoeren.
Als de aardappelen bevriezen heb je d'r niks meer an.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #24 Gepost op: 15 June 2009, 16:07:07 »
deze aardappels zaten dan in zakken?? even voor de zekerheid ;)
zijn er interfrigo's uit dat tijdperk te koop ?

groet bas
Modelspoorder in winterslaap

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8413
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #25 Gepost op: 16 June 2009, 01:30:01 »
Niet per definitie. In Kampen werden ze simpel met een lopende band geladen.

Gr/H

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
Re: Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #26 Gepost op: 03 July 2024, 10:17:59 »
Hallo,

Voor buurtgoederentreinen kun je kijken op mijn website www.blokpost9.nl  Fotos van apeldoorn _heerde oa maar ook ong 40 orginele wagenlijsten van die lijn.

groeten jandcargo

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 528
Re: Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #27 Gepost op: 03 July 2024, 10:53:57 »
 :)
Zal "gast" en topicstarter Ruben na vijftien jaar nog meelezen?
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • Klaar voor vertrek
Re: Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #28 Gepost op: 03 July 2024, 11:06:30 »
Geen idee. Maar ik heb geen enkel bezwaar tegen “roestrijden” op oude “sporen”. Hoe was ik anders die foto’s uit het Utrechts Archief, geplaatst door Stephan tegengekomen? Geweldig!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf