Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:46:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:45:58
Raadplaatje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:44:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 18:40:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:39:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:38:33
Acme nieuwe ICNG door Miniature Holland
Vandaag om 18:34:37
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
Vandaag om 18:21:43
loconet adres door Dirk
Vandaag om 18:12:17
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:09:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:05:19
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 17:51:52
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:46:28
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 17:07:34
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:04:52
Au bord de la Cèze door Paulus
Vandaag om 16:55:12
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 16:13:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 15:48:07
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 15:08:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 14:17:48
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 14:10:12
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 12:28:03
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:14
  

Auteur Topic: Buurtgoederentrein uit de jaren 50  (gelezen 13436 keer)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8687
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #15 Gepost op: 14 April 2009, 17:20:59 »
...., net als een laadkistenwagen (Van Gend & Loos !!). ......


Prima volgend project voor Att: ladkistenwagen met bijbehorende Daf...
Het leuke van die tijd is dat bijna alles kan in zo'n buurtgoederentrein. In de laatste Hp1 van Fremo staat een artikel hoe je met een beetje nadenken de meest waanzinnige treinen kunt formeren ahv (in dit geval) een brouwerij. Aanvoer van grondstoffen en afvoer van product en residuen... 't kan allemaal.

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 14 April 2009, 17:22:51 door DE_II »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5586
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #16 Gepost op: 14 April 2009, 19:23:56 »
Aan gesloten wagens geen gebrek in die tijd, allerhande varianten kun je inzetten. Ik herinner mij (al is dat misschien meer vroege jaren zestig) hele korte Belgische goederenwagens (deels met grote ribbels op de kopwanden; ooit door Liliput uitgebracht), Franse tweeassers met spaakwielen en die typische FS-wagons met puntdaken (Roco 56066, al heeft die zelfs Tijdperk IV-opschriften). Verder rongenwagens met stro (afgedekt met dekzeilen), helaas allang vervangen door die dingen met 'de vlam in de pijp', die de buurtgoederentrein deden verdwijnen. De rest is door anderen al gememoreerd (natuurlijk kolen!). Ten aanzien van auto's: 'onze' Dafjes vertrokken deels per spoor vanaf het station te Geldrop op drieassige, gelede autowagens in de buurtgoederentrein naar Ehv. Dat waren echt geen gesloten treinen. Hoop dat dit je verder helpt.
Groet, Frank

ruben giesbertz

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #17 Gepost op: 14 April 2009, 19:31:50 »
Wat ik wil is een lekkere bonte burtgoederentrein.
Want als je meestal op een beurs ofzo kijkt is het meestal of een kolentrein of een geheel gesloten trein.
Laat staan dat er een goederentrein rijdt.
Bedankt allemaal voor de info hier heb ik heel veel aan.

Ruben

Aspelix

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #18 Gepost op: 14 April 2009, 20:13:47 »
Citaat van: Ruben
Prima volgend project voor Att: ladkistenwagen met bijbehorende Daf...

 (y)

Dat zou mooi zijn. Liefst passend op het Faller Car System....

Groet, Ruurd

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8687
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #19 Gepost op: 14 April 2009, 22:37:15 »
Dat bouw je d'r dan zelf maar in. Ik zet zo'n wagen liever op een emplacement.

Gr/H

Pst. Wel juist blijven citeren, hè... ;)

Aspelix

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #20 Gepost op: 15 April 2009, 01:16:42 »
Hmmm....mis ik iets? ???

(Grijns)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6735
  • Spaar ze allemaal.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #21 Gepost op: 27 April 2009, 22:26:56 »
Nog wat plaatjes gevonden over autotransport te Amersfoort:

Zonder rongen, en

Met rongen.

Of zo.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2009, 23:00:30 door prutser »

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2009, 16:38:30 »
heey wat een interesant draadje
 even een vraag wat voorwagens kun gebruiken voor aardappelvervoer?

groet  bas
Modelspoorder in winterslaap

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #23 Gepost op: 14 June 2009, 16:47:05 »
gewone gesloten wagens, type Gs en Gbs en Gabs. Zodra de buitentemperatuur rond het vriespunt komt werden echter Interfrigo-koelwagens ingezet.
Echter niet om te koelen, maar om de aardappelen  onder geïsoleerde temperatuur te vervoeren.
Als de aardappelen bevriezen heb je d'r niks meer an.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #24 Gepost op: 15 June 2009, 16:07:07 »
deze aardappels zaten dan in zakken?? even voor de zekerheid ;)
zijn er interfrigo's uit dat tijdperk te koop ?

groet bas
Modelspoorder in winterslaap

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8687
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #25 Gepost op: 16 June 2009, 01:30:01 »
Niet per definitie. In Kampen werden ze simpel met een lopende band geladen.

Gr/H

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #26 Gepost op: 03 July 2024, 10:17:59 »
Hallo,

Voor buurtgoederentreinen kun je kijken op mijn website www.blokpost9.nl  Fotos van apeldoorn _heerde oa maar ook ong 40 orginele wagenlijsten van die lijn.

groeten jandcargo

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
Re: Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #27 Gepost op: 03 July 2024, 10:53:57 »
 :)
Zal "gast" en topicstarter Ruben na vijftien jaar nog meelezen?
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1323
  • Klaar voor vertrek
Re: Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #28 Gepost op: 03 July 2024, 11:06:30 »
Geen idee. Maar ik heb geen enkel bezwaar tegen “roestrijden” op oude “sporen”. Hoe was ik anders die foto’s uit het Utrechts Archief, geplaatst door Stephan tegengekomen? Geweldig!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf