Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:32:49
US diorama in H0 door Basilicum
Vandaag om 15:32:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Hans Reints
Vandaag om 15:31:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 14:35:12
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
  

Auteur Topic: verbouw DSG schlafwgen Fleischmann  (gelezen 10235 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #30 Gepost op: 12 May 2009, 00:20:38 »
Hoppa, nog meer:
op schlafwagen.net kun je nog veel meer vinden, namelijk o.a.:

Wl4ü pr-88      20 bedden (bauart pruisen 1888)
Wl4ü-28          22 bedden (bauart 1928)

meer over de benummering kan ik zo niet vinden.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #31 Gepost op: 12 May 2009, 08:38:41 »
Ik bedoelde dit;
Citaat van: www.railforum.de
1958-1961 bezog die DSG von Hansa in 4 Lieferserien 57 Exemplare eines weiterentwickelten Nachbaues WLAB4ümg-59 (Nr. 33 201 - 33 257) in RIC-Ausführung, der nunmehr bei gleicher Baulänge nur noch 11 Abteile mit insgesamt 33 Betten hatte. Die Wagen nun die modernen Gummiwulstübergänge und ab Wagen 33 221 Drehgestelle der Bauart Minden-Deutz. Die Gangfenster waren nunmehr einteilig und nicht mehr zu öffnen. Die Beleuchtung erfolgte durch moderne Leuchtstoffröhren. Durch eine aufwändige Geräuschisolierung mit Doppelglas und Füllung aller Hohlräume konnte eine bisher unerreichte Laufruhe geboten werden. Die Heizungs- und Kühlungsanlage wurde weiterentwickelt (KLIMADEÖ). Die letzte Serie erhielt gemäß den ab 1961 geltenden UIC-Richtlinien verstärkte Ecksäulen und die neuen Drehfalttüren.
Inderdaad een vervolgserie (Nachbau)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #32 Gepost op: 12 May 2009, 12:22:45 »
Sorry, dan had ik je verkeerd begrepen.

En met het nummer dat begint met 33, lijkt toch te gaan over het aantal bedden.
op jou genoemde site staat ook over de serie 36 201 tot 36  210 dat deze 36 bedden heeft.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #33 Gepost op: 12 May 2009, 12:55:07 »
Geeft niks, de nummering van het vooroorlogse Mitropa was sowieso vrij ingewikkeld. Dat een rijtuignummer begon met het aantal bedden is 'pas' vanaf 1926. De rest van de nummering was geen volgnummer, maar had nog meer betekenis; zelfstandige luchtdrukrem, al of niet verbonden enzovoorts, aantal assen.kijk maar eens hier, onderaan de pagina.
De DSG is daar geloof ik weer vanaf gestapt en heeft alleen rijtuignummer = het aantal bedden behouden. Logisch want na de oorlog hadden ze het remsysteem wel gestandaardiseerd en was het niet meer zó interessant of een rijtuig 4 of 6 assen had.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #34 Gepost op: 12 May 2009, 14:12:24 »
Dan snap ik nu de nummering van mijn Mitropa rijtuigen ook.

Fleischmann rijtuig nummer 20 853 is dus een rijtuig met 20 bedden, de 8 staat voor het remsysteem (wat betekend selbsttätige? zelfstandig/ onafhankelijk oid??) met Hardy Bremse  en 53 staat voor 6 assig.
mijn Roco met nummer 22 641 is dus een rijtuig met 22 bedden, de 6 staat voor het zelfde remsysteem maar zonder Hardy Bremse en 41 staat voor een 4 asser.

Bedankt, weer wat geleerd!

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #35 Gepost op: 12 May 2009, 21:16:51 »
      

Voor de liefhebbers nog twee extra pagina's uit het boek Reizezugwagen Archiv over de slaaprijtuigen type WLAB 4ümg-59 / WLABüm33.

Martijn

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #36 Gepost op: 14 May 2009, 19:35:40 »
Hey Bart,
hoe staat het met de decals, heb je de juisten al gevonden?

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #37 Gepost op: 14 May 2009, 19:54:40 »
@ Michiel:
Het gaat om de Schlafwagen Michiel, maar ik denk omwille van kostenbesparing en efficiency dat zowel de Speisewagen op het zelfde decalvel gedrukt zijn. Ik denk dat samenstellen van tekstcombinaties, voor mij, een stap te ver is omdat de lettertjes zo klein zijn.
@ Harry:
Ik zit nog te puzzelen Harry. Bij Woodland Scenics zijn wrijfletters (Gotisch en Romaans) te koop evenals belijningen in de kleur geel. Samen met het Gassner decalvel denk ik dat ik dan wel tot een eindresultaat kan komen.
Verder denk ik nog aan de volgende optie: Men neme een Rotring tekenpen (gebruikte ik vroeger als tekenaar dagelijks) en vul die met geel of goudkleurige verf. Superdun, net als bij een airbrush. En probeer hiermee letters te typen op decalvel om zo toch tot de juiste teksten te komen. Maar dit moet ik allemaal nog onderzoeken.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #38 Gepost op: 15 May 2009, 01:20:16 »
Men neme een Rotring tekenpen (gebruikte ik vroeger als tekenaar dagelijks) en vul die met geel of goudkleurige verf.
Jij ook al?  ;D
Prima suggestie, maar ik heb 'm al eens geprobeerd en het gaat niet. In de eerste plaats dekt gele inkt voor geen meter en raakt je rotring pen nog verstopt ook. Ervaring mee. Ik ga er even van uit dat je een .25 of .18 zult willen gebruiken.
Je kunt beter een omsteekpennetje nemen (kost een paar dubbbeltjes in de kantoorboekhandel) en daarmee eerst met wit het nummer en daarna met geel overtrekken. Direct op de bak en niet op een decalvel, dat spoelt er zó weer af.
Het zou ook met gele verf kunnen, maar als het zó dunne lijnen moeten zijn is de kleur ook lang niet dekkend.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.