Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:26:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 23:21:24
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
Vandaag om 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: verbouw DSG schlafwgen Fleischmann  (gelezen 10208 keer)

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwagen Fleischmann
« Reactie #15 Gepost op: 02 May 2009, 17:10:36 »
Na veel gedoe toch uiteindelijk in de juiste kleur gespoten. Dit na eindeloos schuren op het dak, want dat was nog niet glad genoeg.
Het eindresultaat zal worden wat het is. Een volgend project probeer ik beter te doen. Uiteindelijk leer je hier wel van. Zolang je er maar wat fun in weet te houden, toch ?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #16 Gepost op: 02 May 2009, 17:24:42 »
zwitsers? weet je zeker dat ze geen duits verleden hebben? ze lijken sprekend op deze bak namelijk... misschien wat detailverschillen...

Floris,

Je vermoeden is juist. De vier slaaprijtuigen van de Bergland Expres hebben een Duits verleden. De rijtuigen zijn in 1968 gebouwd bij Orenstein & Koppel in Berlijn als onderdeel van het standaardtype slaaprijtuig van de DB/DSG. Eind jaren tachtig zijn ze verkocht aan de Zwitserse spoorwegen.

Martijn

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:verbouw DSG schlafwagen Fleischmann
« Reactie #17 Gepost op: 06 May 2009, 23:12:39 »
Na veel gedoe toch uiteindelijk in de juiste kleur gespoten. Dit na eindeloos schuren op het dak, want dat was nog niet glad genoeg.
Het eindresultaat zal worden wat het is. Een volgend project probeer ik beter te doen. Uiteindelijk leer je hier wel van. Zolang je er maar wat fun in weet te houden, toch ?

best een strakke bak zo te zien, hebbu meer plaatjes?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #18 Gepost op: 07 May 2009, 08:58:01 »
Strak wark! Maar zijn er DSG en Mitropa- opschriften in de handel? Kun je m afmaken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #19 Gepost op: 07 May 2009, 09:22:59 »
@ Floris: Ben van plan het eindresultaat met decals te posten.
@ Gert: Ben ik inderdaad naar op zoek geweest, echter zonder resultaat. Nu dus maar zelf maken met Autocad en decalpapier.

Indien er lezers zijn die wel weten waar je decals kunt kopen, of die meer info hebben over het lettertype toegepast door DSG. Ik hoor het graag.

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #20 Gepost op: 07 May 2009, 09:33:11 »
Probeer eens of de duitse opschriftenspecialist Gassner opschriften voor de DSG rijtuigen heeft.

www.gassner-beschriftungen.de

deze heeft voor bijna de meeste duitse modellen opschriften in de tijdperken II en III.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2009, 09:35:49 door spoor0 »

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #21 Gepost op: 07 May 2009, 09:51:56 »
Jaaaaah, hij staat ertussen.
"DB-Emblem, Raucher/Nichtraucher, Klasseziffern, Schlafwagen/Speisewagen/DSG, Bundespost, 1.Klasse-Streifen"
Alleen volgens de prijslijst ben je wel € 13.30 achter de "schlaf"wagen.
Ik ga ze eerst mailen, ik hoop dat ze een plaatje hebben, kan ik zien wat ik krijg.
Bedankt  (y)

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #22 Gepost op: 10 May 2009, 09:55:46 »
Zo juist een plaatje binnengekregen van Herr Gassner himself.
Het lijkt er wel op, maar is het toch net niet denk ik. (kwaliteit is wel erg goed).

Zelf maken heb ik al wat mee zitten te klooien, alleen het geel van de letters is tamelijk transparant en dekt niet over het rood. Voor de strepen is dit geen probleem want die kan je op wit decalpapier printen.
Suggesties welkom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #23 Gepost op: 11 May 2009, 22:12:57 »
wat is er niet goed aan dit setje dan?

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #24 Gepost op: 11 May 2009, 22:33:21 »
Deze set geeft als typenummer aan WR4ü(e) terwijl het bij mijn project om een WR4üm gaat.
Werd mir Wurst wesen, maar als totale lengte staat op de decal 23,5m terwijl mijn bak 26,4m is. (had ik het verlengen ook wel achterwege kunnen laten).
Ook moet boven 4 ramen een tekst staan van Deutsche....Gesellschaft, en deze tekst staat niet op de decal.
Zover mijn bevindingen in een notendop
 

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #25 Gepost op: 11 May 2009, 23:00:07 »
Bart jij was toch dat slaaprijtuig aan het ombouwen?, of ben je nu ook met een restauratie rijtuigen bezig? De type aanduiding van je slaaprijtuig zou WLAB4üm33 moeten zijn volgens een foto bijschrift in EK special 74 "wagen für europa".

Je kan als je opschriften overhoud even kijken of er nog letters en cijfers in zitten om toch nog een correcte type aanduiding en lengte te krijgen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #26 Gepost op: 11 May 2009, 23:16:25 »
Jammer dat er zoveel '2' en inzitten, terwijl je zoveel '3'en nodig hebt.
Nogmaals de door jou aangehaalde site; onderaan staat iets over de door Martijn aangegeven wagen, maar hier staat dat er maar 57 van waren (?) en vanaf nr 33 221 andere draaistellen aangebracht werden. details, maar misschien belangrijk.
Overigens staat '33' in het typenr voor het aantal bedden, misschien dat daar de '33' op slaat die NDS aanhaalt, maar het is beslist geen wagen uit 1933.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2009, 23:20:04 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #27 Gepost op: 11 May 2009, 23:28:13 »
Hoi Gert, ik ben niet zo thuis in de type aanduidingen van voor 1968, maar zoals je zegt voor het jaartal kan het niet staan. Waar het wel voor staat ja ik heb geen idee.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #28 Gepost op: 12 May 2009, 00:00:27 »
Ben druk aan het zoeken geweest. Wat Gert zegt over het aantal bedden is toch nog terug te vinden op het internet:

'Aus den 20 kleinen Abteilen wurden zehn Dreibettabteile. Dadurch erhielten sie die neue Bezeichnung AB30.'

Verder staat er:

'Ebenfalls ab 1957 stellte die Deutsche Schlafwagen- und Speisewagengesellschaft (DSG) einen eigenen Wagen mit der Bezeichnung AB33 in Dienst (später als WLABmh 174/175 bezeichnet), auch von Hansa gebaut, jedoch mit 26,4 m Länge über Puffer.'

in mijn ogen betekend dat er dus 33 bedden aanwezig zijn.

... Ook moet boven 4 ramen een tekst staan van Deutsche....Gesellschaft, en deze tekst staat niet op de decal. ....
De volledige tekst is dan Deutsche Schlafwagen- und Speisewagengesellschaft, of zit ik mis??

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #29 Gepost op: 12 May 2009, 00:13:54 »
Hmmm, begin nu toch te twijfelen aan de cijfers:

'1954 erhielt die DSG 10 26,4m lange Schlafwagen WLABC4üm-54 in Anlehnung an die neuen Einheitsleichtbauwagen von Wegmann. Diese Wagen waren die Baumuster aller später beschafften und nur geringfügig modifizierten DSG-Neubauschlafwagen. Sie hatten von Anfang an eine Klima-Anlage, die universelle Bettenaufteilung und 11 Abteile je Wagen zuzüglich eines kleinen Küchenabteiles zu Herrichtung kleiner Speisen und des Frühstückes. 1959 wurden 95 weitere, baugleiche WLAB4ümg59 von Hansa geliefert, die allerdings bereits Gummiwulst-Wagenübergänge erhielten.'

Het schiet me nu te binnen dat in de DRG tijd er cijfers achter de Type aanduiding werd gezet. voorbeeld C4ü Pr 09
staat dan voor 3e klas, 4 assen, übergang (vouwbalg) Pruisen bouwjaar 1909.
Latere rijtuigen van na 1922 (even uit het blote hoofd) voorbeeld C4ü 29 was dan een ontwikkeling van 1929. Als dat type wagon dan in bv 1932 gebouwd werd, kreeg zij alsnog het nummer 29 als toevoeging.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2009, 00:23:14 door Harry »
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)