Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 15:54:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
  

Auteur Topic: verbouw DSG schlafwgen Fleischmann  (gelezen 9981 keer)

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwagen Fleischmann
« Reactie #15 Gepost op: 02 May 2009, 17:10:36 »
Na veel gedoe toch uiteindelijk in de juiste kleur gespoten. Dit na eindeloos schuren op het dak, want dat was nog niet glad genoeg.
Het eindresultaat zal worden wat het is. Een volgend project probeer ik beter te doen. Uiteindelijk leer je hier wel van. Zolang je er maar wat fun in weet te houden, toch ?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #16 Gepost op: 02 May 2009, 17:24:42 »
zwitsers? weet je zeker dat ze geen duits verleden hebben? ze lijken sprekend op deze bak namelijk... misschien wat detailverschillen...

Floris,

Je vermoeden is juist. De vier slaaprijtuigen van de Bergland Expres hebben een Duits verleden. De rijtuigen zijn in 1968 gebouwd bij Orenstein & Koppel in Berlijn als onderdeel van het standaardtype slaaprijtuig van de DB/DSG. Eind jaren tachtig zijn ze verkocht aan de Zwitserse spoorwegen.

Martijn

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9886
    • belse roestkraam
Re:verbouw DSG schlafwagen Fleischmann
« Reactie #17 Gepost op: 06 May 2009, 23:12:39 »
Na veel gedoe toch uiteindelijk in de juiste kleur gespoten. Dit na eindeloos schuren op het dak, want dat was nog niet glad genoeg.
Het eindresultaat zal worden wat het is. Een volgend project probeer ik beter te doen. Uiteindelijk leer je hier wel van. Zolang je er maar wat fun in weet te houden, toch ?

best een strakke bak zo te zien, hebbu meer plaatjes?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #18 Gepost op: 07 May 2009, 08:58:01 »
Strak wark! Maar zijn er DSG en Mitropa- opschriften in de handel? Kun je m afmaken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #19 Gepost op: 07 May 2009, 09:22:59 »
@ Floris: Ben van plan het eindresultaat met decals te posten.
@ Gert: Ben ik inderdaad naar op zoek geweest, echter zonder resultaat. Nu dus maar zelf maken met Autocad en decalpapier.

Indien er lezers zijn die wel weten waar je decals kunt kopen, of die meer info hebben over het lettertype toegepast door DSG. Ik hoor het graag.

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #20 Gepost op: 07 May 2009, 09:33:11 »
Probeer eens of de duitse opschriftenspecialist Gassner opschriften voor de DSG rijtuigen heeft.

www.gassner-beschriftungen.de

deze heeft voor bijna de meeste duitse modellen opschriften in de tijdperken II en III.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2009, 09:35:49 door spoor0 »

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #21 Gepost op: 07 May 2009, 09:51:56 »
Jaaaaah, hij staat ertussen.
"DB-Emblem, Raucher/Nichtraucher, Klasseziffern, Schlafwagen/Speisewagen/DSG, Bundespost, 1.Klasse-Streifen"
Alleen volgens de prijslijst ben je wel € 13.30 achter de "schlaf"wagen.
Ik ga ze eerst mailen, ik hoop dat ze een plaatje hebben, kan ik zien wat ik krijg.
Bedankt  (y)

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #22 Gepost op: 10 May 2009, 09:55:46 »
Zo juist een plaatje binnengekregen van Herr Gassner himself.
Het lijkt er wel op, maar is het toch net niet denk ik. (kwaliteit is wel erg goed).

Zelf maken heb ik al wat mee zitten te klooien, alleen het geel van de letters is tamelijk transparant en dekt niet over het rood. Voor de strepen is dit geen probleem want die kan je op wit decalpapier printen.
Suggesties welkom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9886
    • belse roestkraam
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #23 Gepost op: 11 May 2009, 22:12:57 »
wat is er niet goed aan dit setje dan?

Bart-1967

  • Gast
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #24 Gepost op: 11 May 2009, 22:33:21 »
Deze set geeft als typenummer aan WR4ü(e) terwijl het bij mijn project om een WR4üm gaat.
Werd mir Wurst wesen, maar als totale lengte staat op de decal 23,5m terwijl mijn bak 26,4m is. (had ik het verlengen ook wel achterwege kunnen laten).
Ook moet boven 4 ramen een tekst staan van Deutsche....Gesellschaft, en deze tekst staat niet op de decal.
Zover mijn bevindingen in een notendop
 

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #25 Gepost op: 11 May 2009, 23:00:07 »
Bart jij was toch dat slaaprijtuig aan het ombouwen?, of ben je nu ook met een restauratie rijtuigen bezig? De type aanduiding van je slaaprijtuig zou WLAB4üm33 moeten zijn volgens een foto bijschrift in EK special 74 "wagen für europa".

Je kan als je opschriften overhoud even kijken of er nog letters en cijfers in zitten om toch nog een correcte type aanduiding en lengte te krijgen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #26 Gepost op: 11 May 2009, 23:16:25 »
Jammer dat er zoveel '2' en inzitten, terwijl je zoveel '3'en nodig hebt.
Nogmaals de door jou aangehaalde site; onderaan staat iets over de door Martijn aangegeven wagen, maar hier staat dat er maar 57 van waren (?) en vanaf nr 33 221 andere draaistellen aangebracht werden. details, maar misschien belangrijk.
Overigens staat '33' in het typenr voor het aantal bedden, misschien dat daar de '33' op slaat die NDS aanhaalt, maar het is beslist geen wagen uit 1933.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2009, 23:20:04 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #27 Gepost op: 11 May 2009, 23:28:13 »
Hoi Gert, ik ben niet zo thuis in de type aanduidingen van voor 1968, maar zoals je zegt voor het jaartal kan het niet staan. Waar het wel voor staat ja ik heb geen idee.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #28 Gepost op: 12 May 2009, 00:00:27 »
Ben druk aan het zoeken geweest. Wat Gert zegt over het aantal bedden is toch nog terug te vinden op het internet:

'Aus den 20 kleinen Abteilen wurden zehn Dreibettabteile. Dadurch erhielten sie die neue Bezeichnung AB30.'

Verder staat er:

'Ebenfalls ab 1957 stellte die Deutsche Schlafwagen- und Speisewagengesellschaft (DSG) einen eigenen Wagen mit der Bezeichnung AB33 in Dienst (später als WLABmh 174/175 bezeichnet), auch von Hansa gebaut, jedoch mit 26,4 m Länge über Puffer.'

in mijn ogen betekend dat er dus 33 bedden aanwezig zijn.

... Ook moet boven 4 ramen een tekst staan van Deutsche....Gesellschaft, en deze tekst staat niet op de decal. ....
De volledige tekst is dan Deutsche Schlafwagen- und Speisewagengesellschaft, of zit ik mis??

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:verbouw DSG schlafwgen Fleischmann
« Reactie #29 Gepost op: 12 May 2009, 00:13:54 »
Hmmm, begin nu toch te twijfelen aan de cijfers:

'1954 erhielt die DSG 10 26,4m lange Schlafwagen WLABC4üm-54 in Anlehnung an die neuen Einheitsleichtbauwagen von Wegmann. Diese Wagen waren die Baumuster aller später beschafften und nur geringfügig modifizierten DSG-Neubauschlafwagen. Sie hatten von Anfang an eine Klima-Anlage, die universelle Bettenaufteilung und 11 Abteile je Wagen zuzüglich eines kleinen Küchenabteiles zu Herrichtung kleiner Speisen und des Frühstückes. 1959 wurden 95 weitere, baugleiche WLAB4ümg59 von Hansa geliefert, die allerdings bereits Gummiwulst-Wagenübergänge erhielten.'

Het schiet me nu te binnen dat in de DRG tijd er cijfers achter de Type aanduiding werd gezet. voorbeeld C4ü Pr 09
staat dan voor 3e klas, 4 assen, übergang (vouwbalg) Pruisen bouwjaar 1909.
Latere rijtuigen van na 1922 (even uit het blote hoofd) voorbeeld C4ü 29 was dan een ontwikkeling van 1929. Als dat type wagon dan in bv 1932 gebouwd werd, kreeg zij alsnog het nummer 29 als toevoeging.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2009, 00:23:14 door Harry »
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)