Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:44:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
05 October 2025, 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Schakelversterker Wissel  (gelezen 2167 keer)

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Schakelversterker Wissel
« Gepost op: 31 March 2009, 15:24:15 »
Hallo,

Bij het surfen op de Conrad site, kwam ik een schakelversterker tegen voor wisselbesturing (Conrad nummer: 216467-89). Omdat ik wissels mbv reed contacten om wil zetten (automatisch) moest hier sowieso een (monostabiel) relais tussen geplaatst worden ter voorkoming van doorbranden reed contacten. Deze schakelversterker heeft ook maar een lage schakelpuls nodig dus prima ter vervanging van de relais en met wat extra 'boost'. Bestelling bij de conrad geplaatst (natuurlijk losse onderdelen, scheelt weer een paar euro's) en in elkaar gezet. Ik rijd Fleischmann modell rails met de 'losse' wisselaandrijvingen.

Nu vind ik de schakeling bijzonder tegenvallen. Aansluiten op de wisselspannings uitgang van trafo (16V) levert niks op. Aansluiten op gelijkspanning (16V) doet het al beter. Maar sowieso niet beter dan de directe aansturing zonder schakeling. Wisselspanning op 19V en de schakeling doet het wel, maar ook niet beter dan normaal.

Heeft iemand ervaring met deze schakelversterker en/of een beter alternatief buiten relais?

Groeten Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2009, 19:02:55 »
Even een open deur intrappen: weet je zeker dat je dat bouwpakketje goed in elkaar hebt gezet?.
Het zou niks uit mogen maken of je de versterker met wisselspanning of gelijkspanning voedt. De energie voor de schakelimpuls komt uit de bufferelco van de schakelversterker. En die elco wordt door de trafo opgeladen. Aangezien er op de print een enkelzijdige gelijkrichter zit zal dat opladen bij wisselspanning wat langer duren, maar eenmaal opgeladen mag er geen verschil meer zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2009, 18:05:15 »
Probleem verholpen...

Omdat beide 'kanten' slecht werkten, konden het (bijna) niet de transistoren zijn. Vervolgens de elco vervangen door een ander exemplaar en voilá... wisselen als nooit tevoren! Elco goed aangesloten maar of een productiefout, of te heet/lang gesoldeerd. Btw, wat is een goede soldeer temperatuur? Ik heb zo'n conrad apparaat (LS-DIGI 60) waarbij je de temperatuur in kunt stellen, 260 deg C genoeg/teveel?

Opmerking: Schakelversterker werkt (nu) goed, veel meer 'power' en zelfs wat 'stroevere' wissels wisselen perfect! Ook getest met 2 wissels op 1 versterker en dat gaat ook perfect (Fleischmann 'losse' wisselaansturing). Zeker een aanrader voor wie wat moeilijkere wissels heeft. Bijkomend voordeel, schakelversterker is te schakelen met klein reed-contact door zeer lage schakelstroom, aanrader!

Groeten Jeroen

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2009, 20:26:07 »
Temperatuur is goed, maar ik denk dat je een "koude" soldeerverbinding had, die slecht kontakt maakte.
Zo'n dikke elcodraad koelt wat langzamer af dan de draad van b.v. een weerstandje en daardoor zal bij vroegtijdig bewegen van de draad een scheur in de soldeerverbinding onstaan.

mvg
Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2009, 21:48:23 »
......of te heet/lang gesoldeerd. Btw, wat is een goede soldeer temperatuur?
In sommige datasheets staan maxima voor de soldeertemperatuur en de tijdsduur. Als dat wordt aangegeven, dan staat daar bijna altijd: 3000 gedurende 10 seconden op 5 mm van de behuizing. Dat is dus tamelijk lang. Daarbij moet je bedenken dat de te solderen onderdelen heet moeten worden, ze moeten minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken. En daar zie je vaak dat mensen te voorzichtig zijn. Ze stellen een te lage temperatuur in, maar dan duurt het langer voordat de onderdelen op temperatuur zijn. Of ze verwarmen te kort, dan smelt het soldeer wel, maar het hecht zich niet aan de onderdelen, omdat die te "koud" blijven. En dat heet dus een koude las.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.