Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: Schakelversterker Wissel  (gelezen 2178 keer)

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Schakelversterker Wissel
« Gepost op: 31 March 2009, 15:24:15 »
Hallo,

Bij het surfen op de Conrad site, kwam ik een schakelversterker tegen voor wisselbesturing (Conrad nummer: 216467-89). Omdat ik wissels mbv reed contacten om wil zetten (automatisch) moest hier sowieso een (monostabiel) relais tussen geplaatst worden ter voorkoming van doorbranden reed contacten. Deze schakelversterker heeft ook maar een lage schakelpuls nodig dus prima ter vervanging van de relais en met wat extra 'boost'. Bestelling bij de conrad geplaatst (natuurlijk losse onderdelen, scheelt weer een paar euro's) en in elkaar gezet. Ik rijd Fleischmann modell rails met de 'losse' wisselaandrijvingen.

Nu vind ik de schakeling bijzonder tegenvallen. Aansluiten op de wisselspannings uitgang van trafo (16V) levert niks op. Aansluiten op gelijkspanning (16V) doet het al beter. Maar sowieso niet beter dan de directe aansturing zonder schakeling. Wisselspanning op 19V en de schakeling doet het wel, maar ook niet beter dan normaal.

Heeft iemand ervaring met deze schakelversterker en/of een beter alternatief buiten relais?

Groeten Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2009, 19:02:55 »
Even een open deur intrappen: weet je zeker dat je dat bouwpakketje goed in elkaar hebt gezet?.
Het zou niks uit mogen maken of je de versterker met wisselspanning of gelijkspanning voedt. De energie voor de schakelimpuls komt uit de bufferelco van de schakelversterker. En die elco wordt door de trafo opgeladen. Aangezien er op de print een enkelzijdige gelijkrichter zit zal dat opladen bij wisselspanning wat langer duren, maar eenmaal opgeladen mag er geen verschil meer zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2009, 18:05:15 »
Probleem verholpen...

Omdat beide 'kanten' slecht werkten, konden het (bijna) niet de transistoren zijn. Vervolgens de elco vervangen door een ander exemplaar en voilá... wisselen als nooit tevoren! Elco goed aangesloten maar of een productiefout, of te heet/lang gesoldeerd. Btw, wat is een goede soldeer temperatuur? Ik heb zo'n conrad apparaat (LS-DIGI 60) waarbij je de temperatuur in kunt stellen, 260 deg C genoeg/teveel?

Opmerking: Schakelversterker werkt (nu) goed, veel meer 'power' en zelfs wat 'stroevere' wissels wisselen perfect! Ook getest met 2 wissels op 1 versterker en dat gaat ook perfect (Fleischmann 'losse' wisselaansturing). Zeker een aanrader voor wie wat moeilijkere wissels heeft. Bijkomend voordeel, schakelversterker is te schakelen met klein reed-contact door zeer lage schakelstroom, aanrader!

Groeten Jeroen

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2009, 20:26:07 »
Temperatuur is goed, maar ik denk dat je een "koude" soldeerverbinding had, die slecht kontakt maakte.
Zo'n dikke elcodraad koelt wat langzamer af dan de draad van b.v. een weerstandje en daardoor zal bij vroegtijdig bewegen van de draad een scheur in de soldeerverbinding onstaan.

mvg
Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2009, 21:48:23 »
......of te heet/lang gesoldeerd. Btw, wat is een goede soldeer temperatuur?
In sommige datasheets staan maxima voor de soldeertemperatuur en de tijdsduur. Als dat wordt aangegeven, dan staat daar bijna altijd: 3000 gedurende 10 seconden op 5 mm van de behuizing. Dat is dus tamelijk lang. Daarbij moet je bedenken dat de te solderen onderdelen heet moeten worden, ze moeten minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken. En daar zie je vaak dat mensen te voorzichtig zijn. Ze stellen een te lage temperatuur in, maar dan duurt het langer voordat de onderdelen op temperatuur zijn. Of ze verwarmen te kort, dan smelt het soldeer wel, maar het hecht zich niet aan de onderdelen, omdat die te "koud" blijven. En dat heet dus een koude las.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.