Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hatsune Miku
Vandaag om 15:46:12
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Frits C
Vandaag om 15:04:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door BertOK
Vandaag om 14:23:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 12:38:17
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 10:45:07
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
  

Auteur Topic: Schakelversterker Wissel  (gelezen 2230 keer)

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Schakelversterker Wissel
« Gepost op: 31 March 2009, 15:24:15 »
Hallo,

Bij het surfen op de Conrad site, kwam ik een schakelversterker tegen voor wisselbesturing (Conrad nummer: 216467-89). Omdat ik wissels mbv reed contacten om wil zetten (automatisch) moest hier sowieso een (monostabiel) relais tussen geplaatst worden ter voorkoming van doorbranden reed contacten. Deze schakelversterker heeft ook maar een lage schakelpuls nodig dus prima ter vervanging van de relais en met wat extra 'boost'. Bestelling bij de conrad geplaatst (natuurlijk losse onderdelen, scheelt weer een paar euro's) en in elkaar gezet. Ik rijd Fleischmann modell rails met de 'losse' wisselaandrijvingen.

Nu vind ik de schakeling bijzonder tegenvallen. Aansluiten op de wisselspannings uitgang van trafo (16V) levert niks op. Aansluiten op gelijkspanning (16V) doet het al beter. Maar sowieso niet beter dan de directe aansturing zonder schakeling. Wisselspanning op 19V en de schakeling doet het wel, maar ook niet beter dan normaal.

Heeft iemand ervaring met deze schakelversterker en/of een beter alternatief buiten relais?

Groeten Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27043
    • Pagina van klaas
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2009, 19:02:55 »
Even een open deur intrappen: weet je zeker dat je dat bouwpakketje goed in elkaar hebt gezet?.
Het zou niks uit mogen maken of je de versterker met wisselspanning of gelijkspanning voedt. De energie voor de schakelimpuls komt uit de bufferelco van de schakelversterker. En die elco wordt door de trafo opgeladen. Aangezien er op de print een enkelzijdige gelijkrichter zit zal dat opladen bij wisselspanning wat langer duren, maar eenmaal opgeladen mag er geen verschil meer zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2009, 18:05:15 »
Probleem verholpen...

Omdat beide 'kanten' slecht werkten, konden het (bijna) niet de transistoren zijn. Vervolgens de elco vervangen door een ander exemplaar en voilá... wisselen als nooit tevoren! Elco goed aangesloten maar of een productiefout, of te heet/lang gesoldeerd. Btw, wat is een goede soldeer temperatuur? Ik heb zo'n conrad apparaat (LS-DIGI 60) waarbij je de temperatuur in kunt stellen, 260 deg C genoeg/teveel?

Opmerking: Schakelversterker werkt (nu) goed, veel meer 'power' en zelfs wat 'stroevere' wissels wisselen perfect! Ook getest met 2 wissels op 1 versterker en dat gaat ook perfect (Fleischmann 'losse' wisselaansturing). Zeker een aanrader voor wie wat moeilijkere wissels heeft. Bijkomend voordeel, schakelversterker is te schakelen met klein reed-contact door zeer lage schakelstroom, aanrader!

Groeten Jeroen

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2009, 20:26:07 »
Temperatuur is goed, maar ik denk dat je een "koude" soldeerverbinding had, die slecht kontakt maakte.
Zo'n dikke elcodraad koelt wat langzamer af dan de draad van b.v. een weerstandje en daardoor zal bij vroegtijdig bewegen van de draad een scheur in de soldeerverbinding onstaan.

mvg
Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27043
    • Pagina van klaas
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2009, 21:48:23 »
......of te heet/lang gesoldeerd. Btw, wat is een goede soldeer temperatuur?
In sommige datasheets staan maxima voor de soldeertemperatuur en de tijdsduur. Als dat wordt aangegeven, dan staat daar bijna altijd: 3000 gedurende 10 seconden op 5 mm van de behuizing. Dat is dus tamelijk lang. Daarbij moet je bedenken dat de te solderen onderdelen heet moeten worden, ze moeten minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken. En daar zie je vaak dat mensen te voorzichtig zijn. Ze stellen een te lage temperatuur in, maar dan duurt het langer voordat de onderdelen op temperatuur zijn. Of ze verwarmen te kort, dan smelt het soldeer wel, maar het hecht zich niet aan de onderdelen, omdat die te "koud" blijven. En dat heet dus een koude las.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.