Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 09:44:24
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 09:36:41
Pendel module Viessmann 5214 door Sylvester
Vandaag om 09:35:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
  

Auteur Topic: Schakelversterker Wissel  (gelezen 2195 keer)

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Schakelversterker Wissel
« Gepost op: 31 March 2009, 15:24:15 »
Hallo,

Bij het surfen op de Conrad site, kwam ik een schakelversterker tegen voor wisselbesturing (Conrad nummer: 216467-89). Omdat ik wissels mbv reed contacten om wil zetten (automatisch) moest hier sowieso een (monostabiel) relais tussen geplaatst worden ter voorkoming van doorbranden reed contacten. Deze schakelversterker heeft ook maar een lage schakelpuls nodig dus prima ter vervanging van de relais en met wat extra 'boost'. Bestelling bij de conrad geplaatst (natuurlijk losse onderdelen, scheelt weer een paar euro's) en in elkaar gezet. Ik rijd Fleischmann modell rails met de 'losse' wisselaandrijvingen.

Nu vind ik de schakeling bijzonder tegenvallen. Aansluiten op de wisselspannings uitgang van trafo (16V) levert niks op. Aansluiten op gelijkspanning (16V) doet het al beter. Maar sowieso niet beter dan de directe aansturing zonder schakeling. Wisselspanning op 19V en de schakeling doet het wel, maar ook niet beter dan normaal.

Heeft iemand ervaring met deze schakelversterker en/of een beter alternatief buiten relais?

Groeten Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2009, 19:02:55 »
Even een open deur intrappen: weet je zeker dat je dat bouwpakketje goed in elkaar hebt gezet?.
Het zou niks uit mogen maken of je de versterker met wisselspanning of gelijkspanning voedt. De energie voor de schakelimpuls komt uit de bufferelco van de schakelversterker. En die elco wordt door de trafo opgeladen. Aangezien er op de print een enkelzijdige gelijkrichter zit zal dat opladen bij wisselspanning wat langer duren, maar eenmaal opgeladen mag er geen verschil meer zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2009, 18:05:15 »
Probleem verholpen...

Omdat beide 'kanten' slecht werkten, konden het (bijna) niet de transistoren zijn. Vervolgens de elco vervangen door een ander exemplaar en voilá... wisselen als nooit tevoren! Elco goed aangesloten maar of een productiefout, of te heet/lang gesoldeerd. Btw, wat is een goede soldeer temperatuur? Ik heb zo'n conrad apparaat (LS-DIGI 60) waarbij je de temperatuur in kunt stellen, 260 deg C genoeg/teveel?

Opmerking: Schakelversterker werkt (nu) goed, veel meer 'power' en zelfs wat 'stroevere' wissels wisselen perfect! Ook getest met 2 wissels op 1 versterker en dat gaat ook perfect (Fleischmann 'losse' wisselaansturing). Zeker een aanrader voor wie wat moeilijkere wissels heeft. Bijkomend voordeel, schakelversterker is te schakelen met klein reed-contact door zeer lage schakelstroom, aanrader!

Groeten Jeroen

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2009, 20:26:07 »
Temperatuur is goed, maar ik denk dat je een "koude" soldeerverbinding had, die slecht kontakt maakte.
Zo'n dikke elcodraad koelt wat langzamer af dan de draad van b.v. een weerstandje en daardoor zal bij vroegtijdig bewegen van de draad een scheur in de soldeerverbinding onstaan.

mvg
Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re:Schakelversterker Wissel
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2009, 21:48:23 »
......of te heet/lang gesoldeerd. Btw, wat is een goede soldeer temperatuur?
In sommige datasheets staan maxima voor de soldeertemperatuur en de tijdsduur. Als dat wordt aangegeven, dan staat daar bijna altijd: 3000 gedurende 10 seconden op 5 mm van de behuizing. Dat is dus tamelijk lang. Daarbij moet je bedenken dat de te solderen onderdelen heet moeten worden, ze moeten minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken. En daar zie je vaak dat mensen te voorzichtig zijn. Ze stellen een te lage temperatuur in, maar dan duurt het langer voordat de onderdelen op temperatuur zijn. Of ze verwarmen te kort, dan smelt het soldeer wel, maar het hecht zich niet aan de onderdelen, omdat die te "koud" blijven. En dat heet dus een koude las.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.