Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies  (gelezen 4262 keer)

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Gepost op: 30 March 2009, 11:50:54 »
hoi,
een koppelschacht is toch dat ding waar je de koppeling insteekt, toch?
maar wat is kortkoppelvoorbereiding?

MvG

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2009, 13:11:41 »
Klopt wat de schacht betreft. Die is bedoeld om gemakkelijk koppelingen te kunnen wisselen.

Voorbereid voor kortkoppeling zou moeten betekenen dat het model een echt kortkoppelmechaniek heeft. Dat is het mechaniek dat ervoor zorgt dat wagens die op rechte stukken buffer aan buffer rijden, in bogen wat verder uit elkaar komen te staan, zodat de buffers niet gaan haken.

Dat werkt dan weer alleen goed als het model starre koppelingen heeft, zoals de Fleischmann profi of andere typen koppelingen die vaak kortkoppelingen worden genoemd.

Het zijn in beginsel totaal verschillende zaken, maar ze worden vaak door elkaar gehaald.
Een model met een nem-schacht maar geen mechaniek kom vrij veel voor. De meeste locomotieven bijvoorbeeld.
Omgekeerd hebben vrijwel alle modellen met een kortkopelmechaniek ook een nem-schacht, behoudens speciale gevallen als treinstellen met speciaal ontwikkelde stroomvoerende koppelingen of zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2009, 13:49:42 »
maar.. als een schacht zijdelings kan bewegen betekent het niet meteen dat het een KK mechaniek is?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #3 Gepost op: 30 March 2009, 13:52:50 »
Als je de wagon ondersteboven houdt en je ziet een v-vormige opening waarin de koppelingshouder (de schacht) kan bewegen, is er sprake van kortkoppelingsmechaniek.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2009, 14:02:19 »
Een schacht kan meestal zijdelings bewegen, maar dat zegt nog niets. De V-vormige geleiding waar Ruud over spreekt, zorgt ervoor dat de schacht tegelijk naar voren wordt geduwd. Hij heeft gelijk. Draai een model met kortkopelmechanisme om en je ziet gelijk wat er gebeurt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2009, 14:25:58 »
dus als ik het zo bekijk en me wagons vergelijk dan hebben rocowagons kortkoppelmechaniek maar piko en lilliput niet. klopt?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2009, 14:58:48 »
Nee, dat klopt niet, tenzij het om heel oude Piko- en Liliput-wagens gaat.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2009, 14:59:10 »
Dat ligt er maar net aan hoe oud je materieel is.
Oud materieel heeft (meestal) geen KK mechaniek en nieuw wel. Al kan dat per merk ook weer verschillen.
Dus zonder te weten wat je nu met elkaar vergelijkt is daar geen antwoord op te geven.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2009, 15:51:28 »
Roco was het eerste grotere merk dat kortkoppelmechanieken ging toepassen. Dan praten we over ruim 30 jaar geleden. Vaak nog in de vorm van een set die je later kon inklikken, maar de plan d van Roco heeft bijvoorbeeld altijd een mechaniek gehad. Geleidelijk zijn de andere merken meegegaan. Vaak eerst de rijtuigen en later de wagens. Vaak eerst de nieuwe modellen terwijl pas later al bestaande modellen werden aangepast. Je kunt ervan uitgaan dat de laatste 10 jaar vrijwel alle geleverde rijtuigen en wagens een mechaniek hebben.
Verder zijn vrijwel alle modellen zonder mechaniek met wat moeite te voorzien van universele mechanieken van bijvoorbeeld Symoba.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2009, 20:37:13 »
Dat ligt er maar net aan hoe oud je materieel is.
Oud materieel heeft (meestal) geen KK mechaniek en nieuw wel. Al kan dat per merk ook weer verschillen.
Dus zonder te weten wat je nu met elkaar vergelijkt is daar geen antwoord op te geven.

Gr.
Eric
Neem nou een cleanwagen van roco en een Sgns van piko

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #10 Gepost op: 30 March 2009, 21:02:47 »
Die zijn allebei met kortkoppelmechaniek voorhanden.
De cleanwagen had dat vroeger niet. De Sgns heb ik zelf nooit zonder gezien, maar zou goed kunnen.

Maar het verhaal is zo langzamerhand wel duidelijk toch?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2009, 21:16:48 »
helder als glas ;D

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #12 Gepost op: 31 March 2009, 10:41:55 »
Roco was het eerste grotere merk dat kortkoppelmechanieken ging toepassen.
Wel bijzonder dat Roco in N-spoor juist tot het laatst toe goederenwagens zonder kortkoppelmechaniek en NEM-schacht leverde, terwijl bijvoorbeeld Fleischmann en Minitrix al jaren kortkoppelmechanieken en NEM-schachten op hun goederenwagens hebben.