Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim1969
Vandaag om 18:59:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies  (gelezen 4409 keer)

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Gepost op: 30 March 2009, 11:50:54 »
hoi,
een koppelschacht is toch dat ding waar je de koppeling insteekt, toch?
maar wat is kortkoppelvoorbereiding?

MvG

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2009, 13:11:41 »
Klopt wat de schacht betreft. Die is bedoeld om gemakkelijk koppelingen te kunnen wisselen.

Voorbereid voor kortkoppeling zou moeten betekenen dat het model een echt kortkoppelmechaniek heeft. Dat is het mechaniek dat ervoor zorgt dat wagens die op rechte stukken buffer aan buffer rijden, in bogen wat verder uit elkaar komen te staan, zodat de buffers niet gaan haken.

Dat werkt dan weer alleen goed als het model starre koppelingen heeft, zoals de Fleischmann profi of andere typen koppelingen die vaak kortkoppelingen worden genoemd.

Het zijn in beginsel totaal verschillende zaken, maar ze worden vaak door elkaar gehaald.
Een model met een nem-schacht maar geen mechaniek kom vrij veel voor. De meeste locomotieven bijvoorbeeld.
Omgekeerd hebben vrijwel alle modellen met een kortkopelmechaniek ook een nem-schacht, behoudens speciale gevallen als treinstellen met speciaal ontwikkelde stroomvoerende koppelingen of zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2009, 13:49:42 »
maar.. als een schacht zijdelings kan bewegen betekent het niet meteen dat het een KK mechaniek is?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #3 Gepost op: 30 March 2009, 13:52:50 »
Als je de wagon ondersteboven houdt en je ziet een v-vormige opening waarin de koppelingshouder (de schacht) kan bewegen, is er sprake van kortkoppelingsmechaniek.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2009, 14:02:19 »
Een schacht kan meestal zijdelings bewegen, maar dat zegt nog niets. De V-vormige geleiding waar Ruud over spreekt, zorgt ervoor dat de schacht tegelijk naar voren wordt geduwd. Hij heeft gelijk. Draai een model met kortkopelmechanisme om en je ziet gelijk wat er gebeurt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2009, 14:25:58 »
dus als ik het zo bekijk en me wagons vergelijk dan hebben rocowagons kortkoppelmechaniek maar piko en lilliput niet. klopt?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2009, 14:58:48 »
Nee, dat klopt niet, tenzij het om heel oude Piko- en Liliput-wagens gaat.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2009, 14:59:10 »
Dat ligt er maar net aan hoe oud je materieel is.
Oud materieel heeft (meestal) geen KK mechaniek en nieuw wel. Al kan dat per merk ook weer verschillen.
Dus zonder te weten wat je nu met elkaar vergelijkt is daar geen antwoord op te geven.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2009, 15:51:28 »
Roco was het eerste grotere merk dat kortkoppelmechanieken ging toepassen. Dan praten we over ruim 30 jaar geleden. Vaak nog in de vorm van een set die je later kon inklikken, maar de plan d van Roco heeft bijvoorbeeld altijd een mechaniek gehad. Geleidelijk zijn de andere merken meegegaan. Vaak eerst de rijtuigen en later de wagens. Vaak eerst de nieuwe modellen terwijl pas later al bestaande modellen werden aangepast. Je kunt ervan uitgaan dat de laatste 10 jaar vrijwel alle geleverde rijtuigen en wagens een mechaniek hebben.
Verder zijn vrijwel alle modellen zonder mechaniek met wat moeite te voorzien van universele mechanieken van bijvoorbeeld Symoba.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2009, 20:37:13 »
Dat ligt er maar net aan hoe oud je materieel is.
Oud materieel heeft (meestal) geen KK mechaniek en nieuw wel. Al kan dat per merk ook weer verschillen.
Dus zonder te weten wat je nu met elkaar vergelijkt is daar geen antwoord op te geven.

Gr.
Eric
Neem nou een cleanwagen van roco en een Sgns van piko

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #10 Gepost op: 30 March 2009, 21:02:47 »
Die zijn allebei met kortkoppelmechaniek voorhanden.
De cleanwagen had dat vroeger niet. De Sgns heb ik zelf nooit zonder gezien, maar zou goed kunnen.

Maar het verhaal is zo langzamerhand wel duidelijk toch?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2009, 21:16:48 »
helder als glas ;D

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #12 Gepost op: 31 March 2009, 10:41:55 »
Roco was het eerste grotere merk dat kortkoppelmechanieken ging toepassen.
Wel bijzonder dat Roco in N-spoor juist tot het laatst toe goederenwagens zonder kortkoppelmechaniek en NEM-schacht leverde, terwijl bijvoorbeeld Fleischmann en Minitrix al jaren kortkoppelmechanieken en NEM-schachten op hun goederenwagens hebben.