Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies  (gelezen 4267 keer)

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Gepost op: 30 March 2009, 11:50:54 »
hoi,
een koppelschacht is toch dat ding waar je de koppeling insteekt, toch?
maar wat is kortkoppelvoorbereiding?

MvG

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2009, 13:11:41 »
Klopt wat de schacht betreft. Die is bedoeld om gemakkelijk koppelingen te kunnen wisselen.

Voorbereid voor kortkoppeling zou moeten betekenen dat het model een echt kortkoppelmechaniek heeft. Dat is het mechaniek dat ervoor zorgt dat wagens die op rechte stukken buffer aan buffer rijden, in bogen wat verder uit elkaar komen te staan, zodat de buffers niet gaan haken.

Dat werkt dan weer alleen goed als het model starre koppelingen heeft, zoals de Fleischmann profi of andere typen koppelingen die vaak kortkoppelingen worden genoemd.

Het zijn in beginsel totaal verschillende zaken, maar ze worden vaak door elkaar gehaald.
Een model met een nem-schacht maar geen mechaniek kom vrij veel voor. De meeste locomotieven bijvoorbeeld.
Omgekeerd hebben vrijwel alle modellen met een kortkopelmechaniek ook een nem-schacht, behoudens speciale gevallen als treinstellen met speciaal ontwikkelde stroomvoerende koppelingen of zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2009, 13:49:42 »
maar.. als een schacht zijdelings kan bewegen betekent het niet meteen dat het een KK mechaniek is?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #3 Gepost op: 30 March 2009, 13:52:50 »
Als je de wagon ondersteboven houdt en je ziet een v-vormige opening waarin de koppelingshouder (de schacht) kan bewegen, is er sprake van kortkoppelingsmechaniek.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2009, 14:02:19 »
Een schacht kan meestal zijdelings bewegen, maar dat zegt nog niets. De V-vormige geleiding waar Ruud over spreekt, zorgt ervoor dat de schacht tegelijk naar voren wordt geduwd. Hij heeft gelijk. Draai een model met kortkopelmechanisme om en je ziet gelijk wat er gebeurt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2009, 14:25:58 »
dus als ik het zo bekijk en me wagons vergelijk dan hebben rocowagons kortkoppelmechaniek maar piko en lilliput niet. klopt?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2009, 14:58:48 »
Nee, dat klopt niet, tenzij het om heel oude Piko- en Liliput-wagens gaat.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2009, 14:59:10 »
Dat ligt er maar net aan hoe oud je materieel is.
Oud materieel heeft (meestal) geen KK mechaniek en nieuw wel. Al kan dat per merk ook weer verschillen.
Dus zonder te weten wat je nu met elkaar vergelijkt is daar geen antwoord op te geven.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2009, 15:51:28 »
Roco was het eerste grotere merk dat kortkoppelmechanieken ging toepassen. Dan praten we over ruim 30 jaar geleden. Vaak nog in de vorm van een set die je later kon inklikken, maar de plan d van Roco heeft bijvoorbeeld altijd een mechaniek gehad. Geleidelijk zijn de andere merken meegegaan. Vaak eerst de rijtuigen en later de wagens. Vaak eerst de nieuwe modellen terwijl pas later al bestaande modellen werden aangepast. Je kunt ervan uitgaan dat de laatste 10 jaar vrijwel alle geleverde rijtuigen en wagens een mechaniek hebben.
Verder zijn vrijwel alle modellen zonder mechaniek met wat moeite te voorzien van universele mechanieken van bijvoorbeeld Symoba.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2009, 20:37:13 »
Dat ligt er maar net aan hoe oud je materieel is.
Oud materieel heeft (meestal) geen KK mechaniek en nieuw wel. Al kan dat per merk ook weer verschillen.
Dus zonder te weten wat je nu met elkaar vergelijkt is daar geen antwoord op te geven.

Gr.
Eric
Neem nou een cleanwagen van roco en een Sgns van piko

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #10 Gepost op: 30 March 2009, 21:02:47 »
Die zijn allebei met kortkoppelmechaniek voorhanden.
De cleanwagen had dat vroeger niet. De Sgns heb ik zelf nooit zonder gezien, maar zou goed kunnen.

Maar het verhaal is zo langzamerhand wel duidelijk toch?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2009, 21:16:48 »
helder als glas ;D

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:koppelschacht en KK voorbereiding; wat is het nou precies
« Reactie #12 Gepost op: 31 March 2009, 10:41:55 »
Roco was het eerste grotere merk dat kortkoppelmechanieken ging toepassen.
Wel bijzonder dat Roco in N-spoor juist tot het laatst toe goederenwagens zonder kortkoppelmechaniek en NEM-schacht leverde, terwijl bijvoorbeeld Fleischmann en Minitrix al jaren kortkoppelmechanieken en NEM-schachten op hun goederenwagens hebben.