Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:31:14
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door Deetrein
Vandaag om 16:27:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Frank Bunnik
Vandaag om 16:17:45
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
Vandaag om 16:11:15
Gestabiliseerde spanning van 15V en 3A. door NL-modelspoor
Vandaag om 16:08:50
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:53:32
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Besselspoor
Vandaag om 15:50:40
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door NS1220
Vandaag om 15:11:31
NMBS - Railtour samenstellingen door Rondje_HO
Vandaag om 14:06:47
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 14:05:42
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door Rondje_HO
Vandaag om 14:04:34
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 13:54:14
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 13:15:27
N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC door C_cornelis_S
Vandaag om 13:14:47
Frans diorama 1:48 door sdz1976
Vandaag om 12:24:51
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door MarcNL
Vandaag om 11:29:30
  

Auteur Topic: Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995  (gelezen 9462 keer)

fbezembinder

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Gepost op: 29 maart 2009, 18:57:14 »
Hallo allemaal,

Na jaren van denken, kijken naar foto's in boeken/filmpjes op youtube heb ik besloten om een baan te gaan maken met als thema NS tussen 1990 - 1995. Nu wil ik de Eurocity naar Keulen gaan samenstellen in de correcte schaal 1:87 en wil nu graag weten welke rijtuigen daar allemaal voor in omloop zijn en welke ik precies nodig heb. Globaal zaten de volgende rijtuigen in de betreffende treinen: Avmz, Apmz, ARmz, Bvm, Bpm en de Bpmb. Het voordeel is dat er in die periode verschillende kleuren combinaties mogenlijk zijn dus ben niet afhankelijk van 1 kleur.

MVG. Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2009, 19:32:32 »
Dit zijn toch de zogenaamde "Kurz-EC's"?
Heb ik ook geprobeerd in model te maken, alles in de rode kleurstelling uit die tijd met roze band onder de ramen).
Ben met (grotendeels 2e hands) Roco een heel eind gekomen:

45257: Bvmz
45249: Bpmbz (met drukdichte overgangen; in deze EC's reden Bpmz met gewone overgang)
45258: Bpmdz (idem, met fietscompartiment; reed niet in dez EC's)
45255: Armz (niet correct, zie onder)
44790: Avmz

Alleen het restauratierijtuig, dat speciaal voor deze treinen omgebouwd was (met een omzetter of zoiets op het dak i.p.v. een stroomafnemer) is in model niet te vinden. Ook het interieur en de keuken was helemaal gewijzigd t.b.v. eenmensbediening.

Märklin 1600 ervoor en rijden maar. Mooi gezicht!!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2009, 12:03:39 »
In deze treinen reden net als in de EC's naar Zwitserland toch ook gewoon de DB WRmh132 restauratierijtuigen mee?

Die is er van Lima, het het draadje over Restauratierijtuigen in EC 105 / 105.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2009, 23:22:21 »
Inderdaad reden in de EC's naar Zwitserland meestal Wrmh132. Overigens maakt Roco sinds kort een 1:87 model, echter voorlopig alleen nog in oorspronkelijke rode uitvoering (45810). Komt vast ook wel een keer in kleuren begin jaren '90. Dit rijtuig was in het echt met 27,5m een stuk langer dan de gewone rijtuigen met 26,4m standaardlengte. Dus ook het model is langer dan de standaard 303mm!!!

Voor de Kurz-EC's tussen Amsterdam en Keulen, waren er dus speciale hiervoor omgebouwde restauratierijtuigen. Ik weet niet waaruit ze omgebouwd zijn. Ik dacht dat ze ook nog een paar afdelingen eerste klas hadden. Dus misschien was het oorspronkelijk wel een ARm... of zoiets, maar dan wel met een stroomafnemer. Het zal best wel eens voorgekomen zijn dat een Wrmh132 is ingezet. Overigens heeft het wel enige tijd geduurd voordat de treinen helemaal zo samengesteld waren als de bedoeling was. In het begin reden er nog vaak niet-geklimatiseerde rijtuigen mee. Ook de kleurstelling was niet meteen vanaf het begin uniform.

Heeft iemand misschien nog goede foto's? Zou ook fijn als er foto's zijn waarop de opschriften leesbaar zijn.

fbezembinder

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2009, 22:51:34 »
Sorry voor de late reactie ivm met drukte en werk... Maar bedankt voor de info! ik weet nu welke rijtuigen ik moet gaan zoeken!

MVG. Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2009, 23:16:44 »
In de EC's zal trouwens eerder een WRmz dan WRmh geweest zijn. Verschil zit in de energievoorziening of zo. Ik ben niet zo thuis in de Duitse typeaanduidingen. Zie ook de site van Helmut Kern: http://www.hfkern.gmxhome.de/index.html, waar onderstaande overzicht uitkomt:


44785 1992-1997 KKK 303 V Bpmz291 DB orientrot/weiß
44786 1992-1997 KKK 303 V Bm235 51 80 22-90 083-2 DB orientrot/weiß
44788 1992-1997 KKK 303 V BDms273 51 80 82-70 066-8 DB orientrot/weiß, "Gepäckabteil"
44789 -1995-1997 KKK 303 V Bvmz185 73 80 21-90 023-3 DB orientrot/weiß
44794 1995-1997 KKK 303 V Bpmz293 73 80 29-94 708-7 DB orientrot/weiß
44790 -1994-1997 KKK 303 V Avmz107 61 80 19-90 514-9 DB orientrot/weiß
44757 -1995-1997 KKK 316 V ARmz211 61 80 84-94 524-4 DB orientrot/weiß, "Restaurant", Panthograph
14413 1995 KKK 299 V Bmz DB orientrot/weiß, Typ "Halberstadt"
14417 1999 KKK 299 V Bmz 51 80 21-90 520-4 DB AG orientrot/weiß, Typ "Halberstadt"
44___ - KKK 316 V ARmz211 60 80 88-90 111 DB orientrot/weiß, "Restaurant 40 Jahre DRG"
44649 -1997- KKK 303 V Apmz117 DB orientrot/weiß
45249 -2001- KKK 303 V Bpmz293 73 80 29-94 706-1 DB AG orientrot/weiß
44253 - KKK 303 V Bm235 51 80 22-90 213-5 DB AG orientrot/weiß
44254 - KKK 303 V Apmz 73 80 18-90 781-1 DB AG orientrot/weiß
45255 -2001- KKK 316 V ARmz218 61 80 85-95 622-4 DB AG orientrot/weiß, "Restaurant"
45256 -2001- KKK 303 V Avmz207 61 80 19-90 538-8 DB AG orientrot/weiß
45257 -2001- KKK 303 V Bvmz185 61 80 21-91 039-2 DB AG orientrot/weiß
44258 - KKK 303 V Bpm235 73 80 84-94 710-5 DB AG orientrot/weiß, Fahrradabteil
45263 2001- KKK 303 V ABvmz227 DB AG orientrot/weiß
45260 -2001- KKK 303 V Bimdzf269 DB AG orientrot/weiß, "Steuerwagen"

44780 1988-2001 BK 264 V Avmz207 DB orientrot/weiß
44782 1988-1997- BK 264 V Bpmz291 DB orientrot/weiß
44784 1988-1995- BK 264 V WRmz135 DB orientrot/weiß, "Restaurant"
44781 1997-2000 BK 264 V Apmz121 DB orientrot/weiß
44783 1997- BK 264 V WRmz132 DB orientrot/weiß, "Restaurant"
44936 1997- BK 264 V Bimdzf269 DB orientrot/weiß, "Steuerwagen"




44785 1992-1997 KKK 303 V Bpmz291 DB orientrot/weiß
44786 1992-1997 KKK 303 V Bm235 51 80 22-90 083-2 DB orientrot/weiß
44788 1992-1997 KKK 303 V BDms273 51 80 82-70 066-8 DB orientrot/weiß, "Gepäckabteil"
44789 -1995-1997 KKK 303 V Bvmz185 73 80 21-90 023-3 DB orientrot/weiß
44794 1995-1997 KKK 303 V Bpmz293 73 80 29-94 708-7 DB orientrot/weiß
44790 -1994-1997 KKK 303 V Avmz107 61 80 19-90 514-9 DB orientrot/weiß
44757 -1995-1997 KKK 316 V ARmz211 61 80 84-94 524-4 DB orientrot/weiß, "Restaurant", Panthograph
14413 1995 KKK 299 V Bmz DB orientrot/weiß, Typ "Halberstadt"
14417 1999 KKK 299 V Bmz 51 80 21-90 520-4 DB AG orientrot/weiß, Typ "Halberstadt"
44___ - KKK 316 V ARmz211 60 80 88-90 111 DB orientrot/weiß, "Restaurant 40 Jahre DRG"
44649 -1997- KKK 303 V Apmz117 DB orientrot/weiß
45249 -2001- KKK 303 V Bpmz293 73 80 29-94 706-1 DB AG orientrot/weiß
44253 - KKK 303 V Bm235 51 80 22-90 213-5 DB AG orientrot/weiß
44254 - KKK 303 V Apmz 73 80 18-90 781-1 DB AG orientrot/weiß
45255 -2001- KKK 316 V ARmz218 61 80 85-95 622-4 DB AG orientrot/weiß, "Restaurant"
45256 -2001- KKK 303 V Avmz207 61 80 19-90 538-8 DB AG orientrot/weiß
45257 -2001- KKK 303 V Bvmz185 61 80 21-91 039-2 DB AG orientrot/weiß
44258 - KKK 303 V Bpm235 73 80 84-94 710-5 DB AG orientrot/weiß, Fahrradabteil
45263 2001- KKK 303 V ABvmz227 DB AG orientrot/weiß
45260 -2001- KKK 303 V Bimdzf269 DB AG orientrot/weiß, "Steuerwagen"

44780 1988-2001 BK 264 V Avmz207 DB orientrot/weiß
44782 1988-1997- BK 264 V Bpmz291 DB orientrot/weiß
44784 1988-1995- BK 264 V WRmz135 DB orientrot/weiß, "Restaurant"
44781 1997-2000 BK 264 V Apmz121 DB orientrot/weiß
44783 1997- BK 264 V WRmz132 DB orientrot/weiß, "Restaurant"
44936 1997- BK 264 V Bimdzf269 DB orientrot/weiß, "Steuerwagen"



Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2009, 09:39:09 »
Heeft iemand misschien nog goede foto's? Zou ook fijn als er foto's zijn waarop de opschriften leesbaar zijn.
Op YouTube heeft iemand verschillende filmpjes uit die tijd geplaatst, ook met Eurocity's: zie hier.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2009, 16:07:44 »
Geweldig!!!

In het vierde filmpje zie je na 1 minuut en 10 seconden een EC voorbij komen vrijwel in de samenstelling zoals ik deze hierboven beschreven en in model bij elkaar verzameld heb:

loc 1600
Bpmz
Bpmz
Bvmz
Bm (in oude kleuren, waarschijnlijk als versterking)
ARmz (?)
Avmz

Als ik goed naar het restauratierijtuig kijk, denk ik inderdaad dat het ontstaan is uit de ombouw van een ARmz/h, waarbij de stroomafnemer verwijderd is.

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2013, 13:21:24 »
Mijn (toekomstige) samenstelling:

Bpmz   LS models 45255
Bpmz   LS models 45256
Bvmz   Roco 44789
Bvmz   Roco 44789
Armz   Roco 44757 (panthograaf verwijderen en ramen blinderen)
Avmz   Lima 309456
Apmz   Lima 309457

Hadden de rijtuigen in deze Eurocity's rode DB logo's, de nieuwere hoekige DBAG logo's of een mix van beide?
« Laatst bewerkt op: 15 april 2013, 17:37:38 door ES 64 F4 »

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 645

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3275
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2013, 21:44:59 »
Hadden de rijtuigen in deze Eurocity's rode DB logo's, de nieuwere hoekige DBAG logo's of een mix van beide?
Als je deze treinen in het algemeen bedoelt, dan alle drie de mogelijkheden.
In de beginperiode bestond DB AG nog niet en het omstickeren is niet binnen een dag gebeurd.
Voor specifiek de compleet orientrode  stammen, kan ik het je niet zeggen.

Huub

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2013, 22:34:51 »
Bedankt voor het antwoord, logisch ook.
Afgelopen weekend in Dortmund de trein bijna compleet gekregen!


hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3275
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2013, 16:25:21 »
Ze reden zowel met als zonder Apmz, dus dat bijna kun je tussen haakjes zetten.  :)

Huub

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #13 Gepost op: 27 april 2013, 15:08:25 »
Dat weet ik, maar met een Apmz erbij vind ik mooier.
Inmiddels heb ik er een bagagerijtuig (Roco 44787) bij, deze heb ik inmiddels voorzien van draaistellen met 'Schlingerdampfer', maar moet nog een 'Steildach' krijgen.

De wagens heb ik her en der gesuperd:

-Luck Feinmechanik RP25 wielen;
-remhendels geverfd;
-de Roco Bvmz verlaagd: deze stonden te hoog op de draaistellen;
-de opvangbakken van het gesloten toilettensysteem onder de LS models Bpmz
 verwijderd en onder de Roco Bvmz bevestigd;
-'Schlingerdampfer' van Roco gemonteerd op de draaistellen van de Lima Avmz.














ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re:Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
« Reactie #14 Gepost op: 01 mei 2013, 16:26:06 »
Heeft er iemand foto's van het dak van het Armz 211.1 restauratierijtuig?
Oorspronkelijk was het een Armz 211, na het verwijderen van de panthograaf een Armz 211.1.

Ik ben benieuwd of alleen de panthograaf werd verwijderd of dat het ondergelegen dakgedeelte geheel vlak gemaakt werd?
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2013, 19:49:33 door ES 64 F4 »