Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Invoering SGNS containerwagens bij NS door hans nahon
Vandaag om 22:33:05
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 22:30:06
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 219017 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #615 Gepost op: 14 October 2012, 12:22:12 »
Wat een treurigheid. Heb je een mooi model, rijdt het beroerd. Heb je ook al eens een ander merk decoder geprobeerd, zoals hier is aangegeven?

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 14 October 2012, 14:10:48 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #616 Gepost op: 14 October 2012, 13:55:46 »
Hier schudt het stel ook nog steeds van links naar rechts.
Ik heb wel het idee dat dat trekken een stuk erger is als dat het motor draaistel de boel vooruit duwt.
Ik ben net weer thuis dus ga er zo nog eens naar kijken.

De lak om de ledjes te kleuren noemen ze dompellak voor gloeilampen.

Robin

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #617 Gepost op: 14 October 2012, 14:06:10 »
terugbrengen? omruilen? garantie...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #618 Gepost op: 14 October 2012, 14:14:16 »
Vraagje aan de andere probleem gevallen.
Hebben jullie ook speling van de worm(tandwiel) in het draaistel in de lengte richting van het stel?

En als iemand weet of dit zo hoort ?

Ik heb een sterk vermoeden dat het door het draaistel lopen van de worm het schokken veroorzaakt.
Omdat ik er in de achteruit helemaal geen last van heb.

Robin
« Laatst bewerkt op: 14 October 2012, 14:16:00 door HeRo »

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #619 Gepost op: 14 October 2012, 16:38:17 »
Hier schudt het stel ook nog steeds van links naar rechts.
Zo! Daar heeft Rivarossi dan een knap staaltje realisme afgeleverd  :P ;)

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #620 Gepost op: 14 October 2012, 16:57:02 »
Illya,

Dan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken. ;D

Ik heb nu een plakken bladlood in de decoderruimte liggen.En de wielen nog eens goed gepoetst.
Dat doet het stel goed.Het schokken is vrijwel weg en ook het schommelen is een stuk minder.

Ik moet nog wel even melden dat het een 3 rail versie met ski's is.
Daar stond ook veel te veel druk op. De sleper druk fors verminderd samen met de extra grammen lood doen wonderen.
Het begint acceptabel te worden.

Mvg,Robin

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #621 Gepost op: 14 October 2012, 20:01:20 »
Ik kreeg per PB nog wat vragen en opmerkingen over de lampenlak.

Ter vergelijking een foto met de gelakte leds (midden) en gele standaard ledjes zoals oa Marklin ze gebruikt.
De foto ziet er niet uit natuurlijk maar het schijnsel op de rails laat het verschil toch duidelijk zien.


« Laatst bewerkt op: 14 October 2012, 21:48:16 door HeRo »

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #622 Gepost op: 14 October 2012, 20:40:53 »
Dat vergat ik dus telkens toen ik als kind naar de diergaarde Blijdorp ging vanuit Vlaardingen ;D! Bladlood! Overigens kan ik me geen gele Mat'46-ers herinneren van de Hoeksche Lijn. Toeval of is daar een verklaring voor?
Gr. Erik. (Die ff off topic ging)
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #623 Gepost op: 15 October 2012, 10:17:31 »
....echt lekker rijden doet ie inderdaad niet, shame on you rivarossi :P

Ik heb cv52 op 13 gezet en nu rijdt het treinstel behoorlijk goed. Heeft iemand nog andere suggesties voor de ideale cv instellingen?


wvdm

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #624 Gepost op: 15 October 2012, 11:00:36 »
Hallo allemaal,

Het probleem van slecht rijden van de Lima en de Rivarossi versie zit niet in de decoder afstellingen, maar in de stroom afname van de rails.
Net als de Lima versie heeft ook de Rivarossi versie GEEN elektrische verbinding met de motorloze bak. ???
Als je twee draadjes maakt naar de stroom afnemers van de motorloze bak, dan rijden beide versies stukken beter zowel analoog als digitaal. Beide versies nemen namelijk maar met zes wielen de stroom af van de rails en door het draaistel van de motorloze bak erbij aan te sluiten worden dat er 10. (y)

En bij beide versies is de aangedreven bak te licht, dus een ietsje meer verzwaren aan de kant, waar het aangedreven draaistel zit kan geen kwaad.

Verder is het mij opgevallen, dat bij treinstellen met maar twee anti slipbanden, dat deze beter rijden als de as met de wielen met antislipbanden aan de bakzijde zit en niet aan de neuszijde.

Wat ik wel raar vind van Rivarossi vind, is, dat ze weer die rare dunne ijzeren veertjes als stroom afname hebben gebruikt. Messing geleid de stroom veel beter en werkt net zo goed verend.

Groetjes
Wil

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #625 Gepost op: 15 October 2012, 11:15:46 »
Als de motorloze bak géén str. afnemende wielen heeft,
hoeveel wielen heeft de motorbak dan als je afgaat op "i love trains" bericht.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5417
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #626 Gepost op: 15 October 2012, 11:30:21 »
Het jacobsdraaistel zit vast aan de bak waar de aandrijving in ligt. De motorbak heeft hierdoor 4 assen en dus 8 wielen, waarvan 2 met anti slip.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #627 Gepost op: 15 October 2012, 11:33:56 »
Hallo allemaal,

Het probleem van slecht rijden van de Lima en de Rivarossi versie zit niet in de decoder afstellingen, maar in de stroom afname van de rails.

En bij beide versies is de aangedreven bak te licht, dus een ietsje meer verzwaren aan de kant, waar het aangedreven draaistel zit kan geen kwaad.


Groetjes
Wil

Hallo Wil

Jouw analyse klopt niet helemaal. Analoog rijdt het stel (veel) beter dan digitaal. Dus een beetje klooien met de cv instellingen kan geen kwaad. Ik denk dat er ondertussen helaas al een hoop ervaringsdeskunigen zijn.....

Waarmee en waar verzwaar jij de motorbak?

Groet
Luc

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #628 Gepost op: 15 October 2012, 11:42:12 »
oeps stom van mij jeroen  :-[
Ik telde de assen alleen en niet de wielen apart vandaar dat ik verkeerd uitkwam.  :P

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #629 Gepost op: 15 October 2012, 20:33:30 »

Waarmee en waar verzwaar jij de motorbak?


Met een paar stukjes uit een plak bladlood.
Onder het interieur in het vak waar de decoder aansluiting is.

Robin