Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Invoering SGNS containerwagens bij NS door hans nahon
Vandaag om 22:33:05
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 22:30:06
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 219040 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #450 Gepost op: 28 September 2010, 13:11:21 »
Ja, maar kappenruil lijkt me ook overdreven. Het lichtprintje ruilen, desnoods met geleider en afschermkapje, is wel genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #451 Gepost op: 28 September 2010, 13:12:53 »
ja ok :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #452 Gepost op: 28 September 2010, 14:17:57 »
 ;) Het blijft moeilijk om geen -voor insiders- domme fouten te maken. Wij klagen er hier natuurlijk over dat er een omgekeerde L in moet in de vorige versie en nu hebben ze dat gemaakt, maar ja, dat is weer niet goed, althans niet voor de olijfgroene.  :'(

Volgens mij heeft Beneluxspoor al eens hulp aangeboden aan modelspoorfabrikanten.

Ik heb nog een Lima in grasgroen met rode banen en zandgele eerste klas streep. Ik wil nog wel een Rivarossi olijfgroene, dus dat wordt weer aanpassen en geen kapwissel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #453 Gepost op: 28 September 2010, 14:24:03 »
Wat ik me afvraag. Hebben ze het derde frontsein apart schakelbaar gemaakt? Zou een fluitje van een cent moeten zijn, omdat ze toch nem-pluggen gebruiken. Ideaal voor de grasgroenen, omdat die zowel met tweepunts- als met driepuntsfrontverlichting hebben gereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5430
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #454 Gepost op: 28 September 2010, 14:42:04 »
Wat is het baknummer? Want als het de 273 is kun je hem natuurlijk als TpV museumstel inzetten met omgekeerde L...

Bessel
RETROBAHN A.G.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #455 Gepost op: 28 September 2010, 14:45:10 »
273  ;D ;D ;D ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #456 Gepost op: 28 September 2010, 14:51:20 »
OK, Als de revisiedatum dan ook klopt hebben ze een perfect model in de markt gezet.

Nu maar wachten dan op de Rivarossi mat '46 olijfgroen voor tijdperk III  ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #457 Gepost op: 30 September 2010, 21:10:18 »
Ik heb er sinds kort ook eentje in wisselstroomuitvoering. Het stel ziet er mooi uit, maar de rijeigenschappen op C-rail zijn teleurstellend:

- op meegebogen rechtswissels die met de punt mee bereden worden vanaf het doorgaand spoor, heeft het middendraaistel de neiging te ontsporen wanneer het motordraaistel achterop loopt.
- op alle wissels slipt het motordraaistel ter hoogte van de tongen, waardoor bij lagere snelheden het treinstel blijft steken.
- het loopkopdraaistel wordt door de veerkracht van het sleepconctact opgetild, maar wonderbaarlijk genoeg leidt dit (nog) niet tot ontsporing; de motorloze bak is onvoorstelbaar licht.

Het model is relatief duur. Weliswaar zijn bak en draaistellen veel fraaier afgewerkt dan bijvoorbeeld de Piko-Hondekop en is ook de bedrukking van goede kwaliteit, maar LS-models zou voor hetzelfde geld beslist een veel hogere kwaliteit leveren.

Al met al lijkt Hornby nog niet begrepen te hebben dat het realiseren van wisselstroommodellen meer is dan het inbouwen van een decoder en sleepcontacten. Het moet ook mechanisch precies kloppen. Voor mij genoeg reden om Hornby voorlopig links te laten liggen.


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #458 Gepost op: 30 September 2010, 21:45:50 »
OK, Als de revisiedatum dan ook klopt hebben ze een perfect model in de markt gezet.

Revisiedatum is 4/1952
Reinier

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #459 Gepost op: 30 September 2010, 22:15:15 »
Voor mij genoeg reden om Hornby voorlopig links te laten liggen.


eerst proefritje vragen in de winkel?

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #460 Gepost op: 30 September 2010, 22:59:31 »
eerst proefritje vragen in de winkel?

Ik koop nooit zonder proefritje in de winkel. Alleen is dat soms alleen maar een metertje recht spoor, zonder wissels en bogen... Daar komen dit soort problemen niet naar voren.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #461 Gepost op: 30 September 2010, 23:17:38 »
wat een baggerwinkel. Nouja, probeer anders es mijn manier: ding is gekocht, dus gaat nu doen wat ik wil, goedschiks of kwaadschiks. Tis maar een stuk plastic, wat kan je gebeuren...

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #462 Gepost op: 01 October 2010, 08:06:31 »
Er is waarschijnlijk niets aan het middendraaistel veranderd. Ik heb een Lima jaren geleden omgebouwd naar AC. Op alle soorten märklin rails loopt ie er op de wissels uit als het aangedreven draaistel achteraan loopt.

Mijn Lima '46 staat klaar voor een grote ombouw. Vraagstuk voor mij is nog even: wat te doen met het middendraaistel.
Bij de Lima zitten er naast de sleper aan beide zijden 2 vrij laag uitstekende stukken plastic. Deze zijn de hoofdoorzaak van de ontsporingen. Deze blijven hangen tegen de hoogste puko's op een wissel. Deze gaan in ieder geval ingekort worden.

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #463 Gepost op: 01 October 2010, 08:39:27 »
Er is sowieso bijna niets aan het model veranderd. Andere motor, andere verlichting en dat was het wel. De problemen met bijvoorbeeld het functioneren van het jacobsdraaistel zijn niet nieuw en zeker niet beperkt tot drierail.
Ik ben net bezig in totaal tien bakken Lima en Rivarossi te dresseren, maar dat valt niet mee. Het ontsporen heb ik ze afgeleerd, nu nog voorkomen dat ze in de bogen vastlopen. Dat probleem wordt groter als je de stellen gaat koppelen. Misschien valt daar iets aan te doen door de hoge contactdruk van de stroomafnemertjes te verminderen, maar op de een of andere manier komt het ook door het jacobsdraaistel zelf.

Als variatie. Het heruitbrengen van een model is meer dan alleen een nieuw motortje en nieuwe verlichting.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JSRail

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #464 Gepost op: 01 October 2010, 09:43:00 »
 Heb ook een Rivarossi  mat. 46 voor 3-rail. In het begin gingen de slepers ook niet goed over slanke wissels. Heb de messing lipjes waar de sleperschoen aan vastzit iets verbogen zodat de slepers minder hard op de pukko's drukken. Hierdoor blijven de draaistellen keurig in de rails. Wel rij ik met de motorbak aan de voorkant. Dit rijdt het beste. Trein rijdt nu perfect.  zie ook filmpje;

klikklik op plaatje


MvG  jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 October 2010, 13:53:02 door JSRail »