Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door R v/d Hoven
Vandaag om 20:56:27
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 209969 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #450 Gepost op: 28 September 2010, 13:11:21 »
Ja, maar kappenruil lijkt me ook overdreven. Het lichtprintje ruilen, desnoods met geleider en afschermkapje, is wel genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #451 Gepost op: 28 September 2010, 13:12:53 »
ja ok :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #452 Gepost op: 28 September 2010, 14:17:57 »
 ;) Het blijft moeilijk om geen -voor insiders- domme fouten te maken. Wij klagen er hier natuurlijk over dat er een omgekeerde L in moet in de vorige versie en nu hebben ze dat gemaakt, maar ja, dat is weer niet goed, althans niet voor de olijfgroene.  :'(

Volgens mij heeft Beneluxspoor al eens hulp aangeboden aan modelspoorfabrikanten.

Ik heb nog een Lima in grasgroen met rode banen en zandgele eerste klas streep. Ik wil nog wel een Rivarossi olijfgroene, dus dat wordt weer aanpassen en geen kapwissel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #453 Gepost op: 28 September 2010, 14:24:03 »
Wat ik me afvraag. Hebben ze het derde frontsein apart schakelbaar gemaakt? Zou een fluitje van een cent moeten zijn, omdat ze toch nem-pluggen gebruiken. Ideaal voor de grasgroenen, omdat die zowel met tweepunts- als met driepuntsfrontverlichting hebben gereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5326
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #454 Gepost op: 28 September 2010, 14:42:04 »
Wat is het baknummer? Want als het de 273 is kun je hem natuurlijk als TpV museumstel inzetten met omgekeerde L...

Bessel
RETROBAHN A.G.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #455 Gepost op: 28 September 2010, 14:45:10 »
273  ;D ;D ;D ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #456 Gepost op: 28 September 2010, 14:51:20 »
OK, Als de revisiedatum dan ook klopt hebben ze een perfect model in de markt gezet.

Nu maar wachten dan op de Rivarossi mat '46 olijfgroen voor tijdperk III  ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #457 Gepost op: 30 September 2010, 21:10:18 »
Ik heb er sinds kort ook eentje in wisselstroomuitvoering. Het stel ziet er mooi uit, maar de rijeigenschappen op C-rail zijn teleurstellend:

- op meegebogen rechtswissels die met de punt mee bereden worden vanaf het doorgaand spoor, heeft het middendraaistel de neiging te ontsporen wanneer het motordraaistel achterop loopt.
- op alle wissels slipt het motordraaistel ter hoogte van de tongen, waardoor bij lagere snelheden het treinstel blijft steken.
- het loopkopdraaistel wordt door de veerkracht van het sleepconctact opgetild, maar wonderbaarlijk genoeg leidt dit (nog) niet tot ontsporing; de motorloze bak is onvoorstelbaar licht.

Het model is relatief duur. Weliswaar zijn bak en draaistellen veel fraaier afgewerkt dan bijvoorbeeld de Piko-Hondekop en is ook de bedrukking van goede kwaliteit, maar LS-models zou voor hetzelfde geld beslist een veel hogere kwaliteit leveren.

Al met al lijkt Hornby nog niet begrepen te hebben dat het realiseren van wisselstroommodellen meer is dan het inbouwen van een decoder en sleepcontacten. Het moet ook mechanisch precies kloppen. Voor mij genoeg reden om Hornby voorlopig links te laten liggen.


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #458 Gepost op: 30 September 2010, 21:45:50 »
OK, Als de revisiedatum dan ook klopt hebben ze een perfect model in de markt gezet.

Revisiedatum is 4/1952
Reinier

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #459 Gepost op: 30 September 2010, 22:15:15 »
Voor mij genoeg reden om Hornby voorlopig links te laten liggen.


eerst proefritje vragen in de winkel?

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #460 Gepost op: 30 September 2010, 22:59:31 »
eerst proefritje vragen in de winkel?

Ik koop nooit zonder proefritje in de winkel. Alleen is dat soms alleen maar een metertje recht spoor, zonder wissels en bogen... Daar komen dit soort problemen niet naar voren.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #461 Gepost op: 30 September 2010, 23:17:38 »
wat een baggerwinkel. Nouja, probeer anders es mijn manier: ding is gekocht, dus gaat nu doen wat ik wil, goedschiks of kwaadschiks. Tis maar een stuk plastic, wat kan je gebeuren...

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #462 Gepost op: 01 October 2010, 08:06:31 »
Er is waarschijnlijk niets aan het middendraaistel veranderd. Ik heb een Lima jaren geleden omgebouwd naar AC. Op alle soorten märklin rails loopt ie er op de wissels uit als het aangedreven draaistel achteraan loopt.

Mijn Lima '46 staat klaar voor een grote ombouw. Vraagstuk voor mij is nog even: wat te doen met het middendraaistel.
Bij de Lima zitten er naast de sleper aan beide zijden 2 vrij laag uitstekende stukken plastic. Deze zijn de hoofdoorzaak van de ontsporingen. Deze blijven hangen tegen de hoogste puko's op een wissel. Deze gaan in ieder geval ingekort worden.

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #463 Gepost op: 01 October 2010, 08:39:27 »
Er is sowieso bijna niets aan het model veranderd. Andere motor, andere verlichting en dat was het wel. De problemen met bijvoorbeeld het functioneren van het jacobsdraaistel zijn niet nieuw en zeker niet beperkt tot drierail.
Ik ben net bezig in totaal tien bakken Lima en Rivarossi te dresseren, maar dat valt niet mee. Het ontsporen heb ik ze afgeleerd, nu nog voorkomen dat ze in de bogen vastlopen. Dat probleem wordt groter als je de stellen gaat koppelen. Misschien valt daar iets aan te doen door de hoge contactdruk van de stroomafnemertjes te verminderen, maar op de een of andere manier komt het ook door het jacobsdraaistel zelf.

Als variatie. Het heruitbrengen van een model is meer dan alleen een nieuw motortje en nieuwe verlichting.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JSRail

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #464 Gepost op: 01 October 2010, 09:43:00 »
 Heb ook een Rivarossi  mat. 46 voor 3-rail. In het begin gingen de slepers ook niet goed over slanke wissels. Heb de messing lipjes waar de sleperschoen aan vastzit iets verbogen zodat de slepers minder hard op de pukko's drukken. Hierdoor blijven de draaistellen keurig in de rails. Wel rij ik met de motorbak aan de voorkant. Dit rijdt het beste. Trein rijdt nu perfect.  zie ook filmpje;

klikklik op plaatje


MvG  jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 October 2010, 13:53:02 door JSRail »