Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
20 jaar BNLS door Martijn193
Vandaag om 20:56:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 210110 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #420 Gepost op: 20 July 2010, 08:37:46 »
Ik denk dat het printje net zo groot is als de huidige en hoewel er geen inzetbakje in de oude lima zit, zal ze wel passen, maar zal je zelf een soort van opvangbakje voor het printje moeten maken en de geleider van de sluitseinen doorknippen. Maar dat moet lukken. Ik ben ook bezig met twee x een kappenruil, en de oude kappen passen prima op het nieuwe onderstel.

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #421 Gepost op: 04 August 2010, 08:14:37 »
Chris

Misschien kun je in je verslag op je site nog een keer verduidelijken hoe je zonder schade de kap er af krijgt. Ik zie een strookje in beeld wat je verder niet toelicht ::).
Man ik heb nog zere vingers. Overigens helaas lichte lakbeschadigingen door het gefrot met prikkers enz. om die kap er af te krijgen.
Ik ben benieuwd of de kleine nokjes die in de gaten aan de zijkant glijden bij jou nog heel zijn of ook afgebroken? Die zouden de kap strak tegen het frame moeten houden, maar de kap is zo strak dat het zonder ook wel lukt. Was bij de Lima's ook zo.
De andere klemmetjes zitten er redelijk vlak naast en dat maakt het zeer lastig om deze nokjes onder aan de kap niet te laten afbreken. Zeker als je met een prikker over de gehele breedte gaat :-\
Verder goed verslag (y)

Groet Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #422 Gepost op: 04 August 2010, 10:26:46 »
Met dat strookje wil ik alleen maar aanwijzen :)

Dus begin aan de achterkant de bak op te lichten.
Daarna aan de voorkant alleen maar losmaken.

Dan de hele bak voorzichtig naar voren schuiven. Tot de kop los is van de bodemplaat, en dan kan je de kap omhoog trekken.

En ja, ook bij mij zijn er wat pinnetjes afgebroken, maar de kap zit er toch nog lekker strak op.  :)

Maar ik geef toe, het is een ramp het model te openen.

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #423 Gepost op: 04 August 2010, 10:41:45 »
Ha gelukkig, begon al te twijfelen ;D

Groet Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Gert1

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #424 Gepost op: 04 August 2010, 10:49:39 »
Zouden ze daar in Italië nou echt niet weten wat 'collegamento con viti' betekent?   ;)
Zo niet, dan snappen ze hopelijk 'frustrazione enorme' wel!  >:(

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #425 Gepost op: 04 August 2010, 12:10:57 »
Weet iemand ook al of de nieuwe aandrijving los te bestellen is en zo ja wat de kosten zijn? Ik heb in elk geval 2, mogelijk 3, oude Mat46'ers die ik wil verbeteren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22457
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #426 Gepost op: 04 August 2010, 12:28:08 »
Heeft u daar een bon voor?  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #427 Gepost op: 04 August 2010, 19:16:49 »
@Henk; so far heb ik diverse dingen gewoon zo bij overbeek kunnen bestellen (vraag niet wat het kost  :o ) maar goed... het zou wel de oplossing zijn voor de oudere Lima's.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #428 Gepost op: 04 August 2010, 19:31:43 »
Ik heb 2 jaar geleden een mat'46 in Duitsland besteld (die ik nu waarschijnlijk niet zal krijgen voor €159,00), maar wat mij vooral opvalt nu hij uit is, is dat de raamlijsten wel heel erg dik zilver zijn. Vanmiddag zat ik op Nostalgienet naar het ongeluk bij Harmelen te kijken, en daar leken ze op de zwart-wit film gewoon donkergrijs te zijn. Misschien is het verbeelding, maar hierdoor lijken ze een stuk dunner.

Hebben de deskundigen op het forum daar misschien een mening over?

Leen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #429 Gepost op: 05 August 2010, 00:22:01 »
zilverkleur bij aflevering lijkt realistisch, in de uitvoering bij donkergrijs dak horen ook wat meer lichtgrijze raamlijsten.
Loer maar eens op de site van Bert Stortenbreker http://bert11.homeip.net/groot.asp?f1=maatschappij_type_serie&q1=NS_MAT_46&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=6
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #430 Gepost op: 05 August 2010, 08:39:20 »
Kleur van dak + schortplaten corresponderen met de kleur van de raamlijsten.

De treinstellen (297+700) die betrokken waren bij de ramp in Harmelen waren inmiddels grasgroen met donkere daken en schortplaten. Het nieuwe treinstel van Riva, de 274, heeft dezelfde kleurstelling maar is v.w.b. de raamlijsten dan ook niet goed. Lima heeft het met de oude 245 (zelfde kleurstelling) het wèl goed gedaan: donkerder grijs op de raamlijsten. Ik ben benieuwd hoe de nog uit te brengen grasgroene variant met gele biezen + snor er wat dat betreft uit gaat zien. Wedddenschappen zijn al afgesloten...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #431 Gepost op: 05 August 2010, 09:04:10 »
Verrek! Ik zie nu pas dat het stel van Riva, 1968 nog heeft gehaald. Heb ik toch een excuus om hem te kopen...
Tot welke datum precies heeft de 274 in deze kleurstelling gereden? Op de site van Bert staat een foto van 22-07-68, enkele dagen voor de grote herstelling.
Het eerste stel met blauwe banen, de 269 had deze kleurstelling in ieder geval op 26-07-68.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 05 August 2010, 09:17:29 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #432 Gepost op: 05 August 2010, 09:08:32 »
Goed gezien, er is niet voor niets voor dit nummer gekozen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #433 Gepost op: 05 August 2010, 11:36:05 »
Citaat
Tot welke datum precies heeft de 274 in deze kleurstelling gereden? Op de site van Bert staat een foto van 22-07-68, enkele dagen voor de grote herstelling.
Citaat

Op dezelfde site staat een foto van de 274 nèt in dienst in de nieuwe kleurstelling op 18-09-1968
Mischa

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22457
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #434 Gepost op: 01 September 2010, 14:51:05 »
Heeft iemand eigenlijk al analoog met het stel gereden? Volgens mij zit het ding bij 6 volt al op TGV-snelheid. Digitaal geen punt, maar analoog kan dat toch niet leuk zijn.

Nou ja, ik zit te experimenteren met het combineren van de oude Lima en de nieuwe Rivarossi mat '46 en tot nu toe naar tevredenheid.
1. De verlichting laat zich probleemloos overzetten. Sowieso lijkt er, behalve het interieur, geen enkel Lima gietstuk veranderd. Zelfs het afschermkapje van de kopverlichting was er al. Wel iets voor de afscherming van de sluitseinen frotten.
2. De Rivarossi trekt moeiteloos de Lima als dummy over de vlakke baan (hellingen geen idee). Dat scheelt een hoop gedoe. Wel even het bekende blok ijzer vervangen door een beschaafdere verzwaring en de nodeloze druk van de Lima stroomafnemertjes aanpassen.

Nu even nadenken of ik bij het koppelen moeilijk ga doen. Het is wel aantrekkelijk om de koppelopening open te werken en de werkende koppelingen van mijn DE1 te plaatsen.

Had het eerste klasse interieur bij deze versie trouwens een rode of een groene kleur?

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.