Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:05
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 20:17:44
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:29:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 210105 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #360 Gepost op: 12 July 2010, 00:13:07 »
Klinkt goed Frank... ik weet nogal wat Mat46'ers die voor een pimp in aanmerking komen. En als ik ooit de moed verzamel misschien ook wel een DE-1...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #361 Gepost op: 12 July 2010, 09:10:00 »
Bart, Stephan en Jan-Albert, laten we op de beurs van 28/08 even met elkaar bespreken hoe het uiteindelijke model er uit moet zien om na te laten gieten. Tilly kennende, zal een setje van 4 (voor één treinstel) hooguit € 5,= gaan kosten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #362 Gepost op: 12 July 2010, 09:17:34 »
 (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #363 Gepost op: 12 July 2010, 09:27:26 »
Misschien een aandachtspuntje: Philotrain koplampen in resin nagieten is een inbreuk op het copyright. Als dat de oplossing is zou er eerst met Philotrain contact moeten worden opgenomen.

Ik dacht aan een ander alternatief: uit messing een moedermodel zelf maken. Dus een messing pijp in de juist diameter zodanig bewerken dat er aan de binnenkant een sponning ontstaat voor een lampglas. De rand fijn polijsten, zodat deze mooi glad wordt. Uit dun messing plaat vervolgens een gat exact in de diameter van de messing pijp maken en deze messing plaat ter plekke van het gat in de juiste vorm van de kop buigen. Dan dit plaatje om de pijp solderen, na er even 4 groefjes in de binnenkant te hebben gevijld. In de 4 groefjes steek je vervolgens 0,3mm draad tot de buitenkant van het lampglas. Het enige dat je dan niet hebt zijn de boutjes / klinknagels in de messingplaat voor de bevestiging aan de kop (die heeft de Artitec wel).

Het bevestigen in de Lima/Rivarossi is niet al te moeilijk. Aan de achterkant steekt het messing buisje nog iets uit. Het gat in de kop ruimen tot de gewenste diameter en het geheel pas meteen. Als je het voor monteren spuit, hoef je er verder niets meer aan te doen.

Het is dat het in huis een beetje te warm is, anders had ik dit al gemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #364 Gepost op: 12 July 2010, 09:34:51 »
Misschien een aandachtspuntje: Philotrain koplampen in resin nagieten is een inbreuk op het copyright. Als dat de oplossing is zou er eerst met Philotrain contact moeten worden opgenomen.

Daar heb je gelijk in en ik heb daar rekening mee gehouden. Voordat e.e.a. op grotere schaal wordt nagegoten zoek ik contact met Philotrain.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #365 Gepost op: 12 July 2010, 09:39:37 »
Ai heel goed punt. Compleet vergeten.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #366 Gepost op: 12 July 2010, 09:44:37 »
Nog iets anders: Vergeten we niet dat de Philo-lampringen een stukje te groot zijn? Zie de site van Chris:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=133%3Asuperen-lima-mat-46&catid=74%3Amodeltreinen&Itemid=125&limitstart=1

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #367 Gepost op: 12 July 2010, 09:49:46 »
Nee, dat waren we echt niet vergeten zie hier. Ik vraag af of het dezelfde zijn, daarnaast worden ze gemodificeerd waarbij heel subtiel de 4 boutjes kunnen blijven zitten. Eén exemplaar zit reeds in de DE-1, precies passend in de Reitsma snor. De Reitsma snor past op zijn beurt weer op de Lima mat.'46 dus dat zit goed.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #368 Gepost op: 12 July 2010, 09:58:03 »
Hebben we nog een vervolg aandachtspunt: De lampen zijn er straks misschien, maar voor een gele snor moeten er ook nog transfers worden gemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #369 Gepost op: 12 July 2010, 10:03:28 »
Die zijn er al: Kleinspoor: qua vorm en formaat gelijk aan de Reitsma's en qua kleur misschien nog wel beter passender. Alleen wel lastiger aan te brengen. Het moet namelijk in één keer goed gaan... maar het is een paar keer goed geegaan (met de nodige uitval).
« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 11:49:50 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #370 Gepost op: 12 July 2010, 10:14:28 »
Nog iets anders: Vergeten we niet dat de Philo-lampringen een stukje te groot zijn? Zie de site van Chris:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=133%3Asuperen-lima-mat-46&catid=74%3Amodeltreinen&Itemid=125&limitstart=1

Maarten

Het gaat daar dan ook om pb-lampringen, geen philo...:

Citaat
Ik heb bij PB Messing modelbouw 2 setjes lampringen besteld voor een NS 2400. En die geplaatst.

Is de gele, op de kleur na dan ;), nog anders qua indeling oid? Of is het alleen de kleur?
« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 10:18:53 door Gerard van Rekum »
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #371 Gepost op: 12 July 2010, 10:31:40 »
daarnaast worden ze gemodificeerd

Wat houd dat precies in?, ik wil ze (mits geschikt) niet alleen voor de mat '46 gaan gebruiken.

Stephan.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #372 Gepost op: 12 July 2010, 10:38:47 »
Dat wil ik nu juist op 28/08 met jullie bespreken: ik zelf wil ze gaan gebruiken voor de DE-1 en (nieuw te bouwen) DE-5.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1098
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #373 Gepost op: 12 July 2010, 12:56:06 »
Hoi,

Laat ik me hier even tussen wringen  :D
Ik heb in een grijs verleden ook al eens zoiets afgegoten,alleen de lamprand ,dus niet de bus welke er aan zat,
De gegoten ringen waren wel iets kleiner.... ;)
Zal eens kijken of ik nog wat heb, misschien kleine moeite-groot plezier?


Groet Wim  [uit gewrongen]
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5326
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #374 Gepost op: 12 July 2010, 14:23:29 »
Ik heb dit weekend ook de kans gehad de (mijn net aangeschafte) Lima en Rivarossi 1 op 1 te vergelijken, en het viel me onder meer op dat de Riva in beide bakken een groen interieur heeft, terwijl de Lima (zilverbuik versie) 1 bak met rode stoelen heeft. Is dat correct voor de periode?

Verder vond ik van de Lima de raamstijlen beter, de Riva heeft ze er wel strak opzitten maar het lijkt te dik aangezet en daardoor te licht chroom/zilver. Dat kan exemplarisch zijn, maar de subtieler geschilderde Lima's staan toch beter.
Rijden is natuurlijk gewoon beter bij de nieuwe versie en de opschriften zijn fijner, ook het rood dekt goed op groen. Met de herziene tractie en rood/wit ledlicht is de introductieprijs echt niet overdreven voor deze relatief kleine serie.
Het is jammer dat er geen fraaiere Scharffenberg's en juiste panto's vanaf konden, maar anders hebben we zelf niks meer aan te passen.

Bessel
RETROBAHN A.G.