Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Invoering SGNS containerwagens bij NS door hans nahon
Vandaag om 22:33:05
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 22:30:06
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 219016 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #360 Gepost op: 12 July 2010, 00:13:07 »
Klinkt goed Frank... ik weet nogal wat Mat46'ers die voor een pimp in aanmerking komen. En als ik ooit de moed verzamel misschien ook wel een DE-1...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9012
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #361 Gepost op: 12 July 2010, 09:10:00 »
Bart, Stephan en Jan-Albert, laten we op de beurs van 28/08 even met elkaar bespreken hoe het uiteindelijke model er uit moet zien om na te laten gieten. Tilly kennende, zal een setje van 4 (voor één treinstel) hooguit € 5,= gaan kosten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #362 Gepost op: 12 July 2010, 09:17:34 »
 (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #363 Gepost op: 12 July 2010, 09:27:26 »
Misschien een aandachtspuntje: Philotrain koplampen in resin nagieten is een inbreuk op het copyright. Als dat de oplossing is zou er eerst met Philotrain contact moeten worden opgenomen.

Ik dacht aan een ander alternatief: uit messing een moedermodel zelf maken. Dus een messing pijp in de juist diameter zodanig bewerken dat er aan de binnenkant een sponning ontstaat voor een lampglas. De rand fijn polijsten, zodat deze mooi glad wordt. Uit dun messing plaat vervolgens een gat exact in de diameter van de messing pijp maken en deze messing plaat ter plekke van het gat in de juiste vorm van de kop buigen. Dan dit plaatje om de pijp solderen, na er even 4 groefjes in de binnenkant te hebben gevijld. In de 4 groefjes steek je vervolgens 0,3mm draad tot de buitenkant van het lampglas. Het enige dat je dan niet hebt zijn de boutjes / klinknagels in de messingplaat voor de bevestiging aan de kop (die heeft de Artitec wel).

Het bevestigen in de Lima/Rivarossi is niet al te moeilijk. Aan de achterkant steekt het messing buisje nog iets uit. Het gat in de kop ruimen tot de gewenste diameter en het geheel pas meteen. Als je het voor monteren spuit, hoef je er verder niets meer aan te doen.

Het is dat het in huis een beetje te warm is, anders had ik dit al gemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9012
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #364 Gepost op: 12 July 2010, 09:34:51 »
Misschien een aandachtspuntje: Philotrain koplampen in resin nagieten is een inbreuk op het copyright. Als dat de oplossing is zou er eerst met Philotrain contact moeten worden opgenomen.

Daar heb je gelijk in en ik heb daar rekening mee gehouden. Voordat e.e.a. op grotere schaal wordt nagegoten zoek ik contact met Philotrain.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #365 Gepost op: 12 July 2010, 09:39:37 »
Ai heel goed punt. Compleet vergeten.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #366 Gepost op: 12 July 2010, 09:44:37 »
Nog iets anders: Vergeten we niet dat de Philo-lampringen een stukje te groot zijn? Zie de site van Chris:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=133%3Asuperen-lima-mat-46&catid=74%3Amodeltreinen&Itemid=125&limitstart=1

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9012
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #367 Gepost op: 12 July 2010, 09:49:46 »
Nee, dat waren we echt niet vergeten zie hier. Ik vraag af of het dezelfde zijn, daarnaast worden ze gemodificeerd waarbij heel subtiel de 4 boutjes kunnen blijven zitten. Eén exemplaar zit reeds in de DE-1, precies passend in de Reitsma snor. De Reitsma snor past op zijn beurt weer op de Lima mat.'46 dus dat zit goed.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #368 Gepost op: 12 July 2010, 09:58:03 »
Hebben we nog een vervolg aandachtspunt: De lampen zijn er straks misschien, maar voor een gele snor moeten er ook nog transfers worden gemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9012
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #369 Gepost op: 12 July 2010, 10:03:28 »
Die zijn er al: Kleinspoor: qua vorm en formaat gelijk aan de Reitsma's en qua kleur misschien nog wel beter passender. Alleen wel lastiger aan te brengen. Het moet namelijk in één keer goed gaan... maar het is een paar keer goed geegaan (met de nodige uitval).
« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 11:49:50 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #370 Gepost op: 12 July 2010, 10:14:28 »
Nog iets anders: Vergeten we niet dat de Philo-lampringen een stukje te groot zijn? Zie de site van Chris:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=133%3Asuperen-lima-mat-46&catid=74%3Amodeltreinen&Itemid=125&limitstart=1

Maarten

Het gaat daar dan ook om pb-lampringen, geen philo...:

Citaat
Ik heb bij PB Messing modelbouw 2 setjes lampringen besteld voor een NS 2400. En die geplaatst.

Is de gele, op de kleur na dan ;), nog anders qua indeling oid? Of is het alleen de kleur?
« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 10:18:53 door Gerard van Rekum »
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Spaar ze allemaal.
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #371 Gepost op: 12 July 2010, 10:31:40 »
daarnaast worden ze gemodificeerd

Wat houd dat precies in?, ik wil ze (mits geschikt) niet alleen voor de mat '46 gaan gebruiken.

Stephan.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9012
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #372 Gepost op: 12 July 2010, 10:38:47 »
Dat wil ik nu juist op 28/08 met jullie bespreken: ik zelf wil ze gaan gebruiken voor de DE-1 en (nieuw te bouwen) DE-5.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #373 Gepost op: 12 July 2010, 12:56:06 »
Hoi,

Laat ik me hier even tussen wringen  :D
Ik heb in een grijs verleden ook al eens zoiets afgegoten,alleen de lamprand ,dus niet de bus welke er aan zat,
De gegoten ringen waren wel iets kleiner.... ;)
Zal eens kijken of ik nog wat heb, misschien kleine moeite-groot plezier?


Groet Wim  [uit gewrongen]
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5430
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #374 Gepost op: 12 July 2010, 14:23:29 »
Ik heb dit weekend ook de kans gehad de (mijn net aangeschafte) Lima en Rivarossi 1 op 1 te vergelijken, en het viel me onder meer op dat de Riva in beide bakken een groen interieur heeft, terwijl de Lima (zilverbuik versie) 1 bak met rode stoelen heeft. Is dat correct voor de periode?

Verder vond ik van de Lima de raamstijlen beter, de Riva heeft ze er wel strak opzitten maar het lijkt te dik aangezet en daardoor te licht chroom/zilver. Dat kan exemplarisch zijn, maar de subtieler geschilderde Lima's staan toch beter.
Rijden is natuurlijk gewoon beter bij de nieuwe versie en de opschriften zijn fijner, ook het rood dekt goed op groen. Met de herziene tractie en rood/wit ledlicht is de introductieprijs echt niet overdreven voor deze relatief kleine serie.
Het is jammer dat er geen fraaiere Scharffenberg's en juiste panto's vanaf konden, maar anders hebben we zelf niks meer aan te passen.

Bessel
RETROBAHN A.G.