Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:03:33
Rondom Charlois door Alewijn
25 October 2025, 23:41:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
Duits transport, waar in NL? door R1954
25 October 2025, 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
25 October 2025, 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
25 October 2025, 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
25 October 2025, 15:51:34
  

Auteur Topic: Bedrading digitaal versus analoog  (gelezen 9986 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #30 Gepost op: 04 May 2009, 11:10:57 »
1- Common/massa (spoor/voeding wissels)
2- Rijstroom (spoor)
3- Loconet
4- AC Voeding voor Loconet IO kaarten, wissels, verlichting, seinen e.d.

Rene, heb je dat werkelijk zo zitten? Wat de Loconetverbinding betreft zou ik dat niet zo doen. Het signaalniveau op de Loconetverbinding is van een andere orde dan het digitale geweld op de voedingsdraden.
Dus ik zou de Loconetmassa niet van de algemene massa betrekken. Dat kun je beter origineel houden in de Loconet kabel zoals het bedoeld is. De massadraden in de Loconetkabel dienen nl. niet alleen als referentie, maar ook als afscherming van de Loconet signaaldraden. Dus de Loconetmassa zit maar op één punt aan de rest van de massa vast, nl. via de connector aan de IB.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #31 Gepost op: 04 May 2009, 11:14:50 »
.....beide MM trafo voedingen (lees vanaf versterker) moeten van elkaar gescheiden blijven. Is me niet geheel duidelijk of dit ook geldt voor de massa.
De trafo's die de multimaus voeden moet je niet aan de gemeenschappelijke massa verbinden. Je kiest aan de spoorzijde één rail als massa. Maar bij de multimaus is er geen doorgaande massa van de trafo naar de rail, aangezien de multimausversterker een z.g. H-brug uitgang heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Aspelix

  • Gast
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #32 Gepost op: 04 May 2009, 11:35:14 »
De trafo's die de multimaus voeden moet je niet aan de gemeenschappelijke massa verbinden. Je kiest aan de spoorzijde één rail als massa. Maar bij de multimaus is er geen doorgaande massa van de trafo naar de rail, aangezien de multimausversterker een z.g. H-brug uitgang heeft.


Dus:
De rail-uitgang van de Roco versterker/booster (10761/10764 en booster 10762) komen aan massa te liggen?
Begrijp ik dat goed?

Groet, Ruurd

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #33 Gepost op: 04 May 2009, 11:36:44 »
schema in elkaar gezet. Dikke lijnen in het midden zijn de ringleidingen.

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #34 Gepost op: 04 May 2009, 13:10:43 »
Ben,

In hoofdzaak zit het zo goed in elkaar.
Alleen, die wisseldecoder, waarom sluit je die aan op de niet gedecteerde railstaaf? Op die manier wordt hij gevoed via de diodeschakeling, en dat is nergens voor nodig. Dus die wisseldecoder zet je het beste direct tussen massa en voeding (zwarte en rode ringleiding)

Linksonder heb je twee trafo's parallel staan. Dat is linke soep, want als je per ongeluk één van de trafostekkers omdraait heb je kortsluiting. Bovendien mag je dit alleen maar doen als je twee identieke trafo's hebt. Maar nog beter is om de paarse voeding ook in twee groepen te splitsen.

Ruurd, ja dat begrijp je goed.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Aspelix

  • Gast
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #35 Gepost op: 04 May 2009, 13:20:20 »
Ok, dank je, Klaas.
Weer wat duidelijk.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #36 Gepost op: 04 May 2009, 13:38:19 »
Het gaat al jaren goed zo ook al zal ik het niet direct aan iedereen aanraden om het zo te doen. In de IB heb ik het nagemeten en zijn de massa's met elkaar verbonden, voor andere systemen kan ik daar geen zinnig woord over zeggen.
De massa van het loconet kan ik niet bepaald een afscherming noemen als ik zie welke kabels gebruikt worden voor loconet. In die kabels zijn de massa en het loconet signaal dubbel uitgevoerd. Het rail sync signaal verschild in het geval het als zodanig gebuikt wordt, in de meeste gevallen worden die draden niet gebruikt of alleen als voeding voor handregelaars.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #37 Gepost op: 04 May 2009, 14:29:29 »
Rene, de massa's zitten in de IB inderdaad allemaal aan elkaar. Maar wat de Loconetmassa betreft is dit dan ook het enige punt waar hij met de overige massa verbonden mag zijn. Hetzelfde geldt overigens voor de massa van het s88 systeem.

De massadraden van het Loconet zijn geen afscherming in de traditionele zin, maar fungeren wel als zodanig omdat de signaaldraden tussen de twee massadraden liggen. Daardoor wordt het hele stelsel van signaaldraden en massadraden symmetrisch, waardoor stoorsignalen grotendeels buiten de deur worden gehouden.

Zolang het om een spoorbaantje gaat van bescheiden afmetingen zal het op jouw manier ook werken. Maar Loconet is in principe geschikt om honderden meters te kunnen overbruggen, en als je dan op jouw manier werkt gaat het gegarandeerd fout.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #38 Gepost op: 04 May 2009, 14:46:29 »
Renez, en bij het Digitrax systeem gaat dit met garantie niet goed.
Want ook dit zijn geen common-ground systemen.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #39 Gepost op: 27 May 2009, 14:00:40 »
Ben,

In hoofdzaak zit het zo goed in elkaar.
Alleen, die wisseldecoder, waarom sluit je die aan op de niet gedecteerde railstaaf? Op die manier wordt hij gevoed via de diodeschakeling, en dat is nergens voor nodig. Dus die wisseldecoder zet je het beste direct tussen massa en voeding (zwarte en rode ringleiding)

Linksonder heb je twee trafo's parallel staan. Dat is linke soep, want als je per ongeluk één van de trafostekkers omdraait heb je kortsluiting. Bovendien mag je dit alleen maar doen als je twee identieke trafo's hebt. Maar nog beter is om de paarse voeding ook in twee groepen te splitsen.
Klaas,

Alles aangepast en uitgebreid met terugmelders etc.



Vraagje: mag de massa van de Lenz ook op de gemeenschappelijke massa?

Als ik zo kijk twijfel ik om een ringleiding voor de voeding van bezetmelders te maken. Per module komen er max. drie bezetmelders dus dat zou maar drie draden zijn.



« Laatst bewerkt op: 27 May 2009, 14:09:09 door Ben »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #40 Gepost op: 28 May 2009, 08:00:23 »
Hallo Ben,

Schema ziet er goed uit, alleen zou ik de gemeenschapelijke aansluiting van de Fl trafo's niet op de gemeenschapelijke aansluiting van de Roco boosters aansluiten.
Dit kan wel eens tot problemen leiden.
Gezien de Roco (en ook Lenz) een H-bridge uitgang hebben, is het aansluiten van een gezamelijke aansluiting van andere spanningbronnen niet zonder risico.
Het aanleggen van een extra draad weegt niet op tegen de problemen die je kunt veroorzaken.

Willem.

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #41 Gepost op: 28 May 2009, 08:23:56 »
Dank je Willem, :)
Zal het schema wat betreft de Fl. trafo's aanpassen.
De trafo voor de Lenz dus ook maar zo houden en niet op de gemeenschappelijke massa zetten?!! ???
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #42 Gepost op: 28 May 2009, 08:54:33 »
Ben,

Dit kun je houden  (y)

Willem.