Hallo Ben,Stuur je baanplan eens in. Er zijn altijd een aantal mensen die er een blik op willen werpen.En..., google eens op 'maliebaan' en 'koploper', daar vind je een leuke cursus. Geeft je heel veel info!Gr, Bert
Nee, dat heb je dan nog niet helemaal begrepen.Een bezet/terugmelder is een twee eenheid. Ze kunnen niet zonder elkaar, en soms.Dus iedere meetsectie op je baan bestaat uit een bezetmelder, die vast zit aan een terugmelder aan het digitale systeem. Dus m.a.w de terugmelder meld aan de digitale centrale de toestand van de bezetmelder.Een blok kan bestaan uit meerdere bezet/terugmeldsecties. De software bepaald wat de functie is van zo'n terugmeldsectie in een blok waartoe hij benoemd is en dus deel van uit maakt. En daarin zit dus onder andere de kracht van het gehele digitale gebeuren. Je kunt dus zonder de bedrading te veranderen een deel op je baan een kunstje laten doen. Dat geldt natuurlijk ook voor de wissels. Die zijn aangesloten op een decoder, en de software bepaald welke wissels er moet schakelen, wisselstraten dus. Zonder de bedrading te veranderen, kun je dus willekeurig een wisselstraat maken en bedienen, ook kun je een enkele wissel bedienen die tot zo'n software wisselstraat behoort. Je maakt dus van je basis bedrading een flexibel geheel via een software besturing programma.MvgWim.
Bij een module baan per scheiding 4 of 8 draden, afhankelijk van je digitale systeem.Wil je andere zaken voeden komen 1 of 2 draden bij.Bij systemen met een gemeenschappelijke retour leiding slechts 1 draad.Met die 6 of 9 draden kun je de baan volledig bedienen en automatiseren.
Vraag 1: heb ik kans op verstoring ivm het parallel lopen van de zeven draden? (zitten redelijk dicht bij elkaar, kroonsteenafstand)Vraag 2: ik las iets over dat de UTP kabel gebruikt wordt voor de bezet- en terugmelders, dit geldt toch alleen voor het gedeelte van rails t/m terugmelder? Niet voor de voeding neem ik aan?Vraag 3: ik werk met modules en was van plan om bij de overgangen te werken met de insteek-kroonsteenstrips van bv Conrad. Goed idee of zijn er betere alternatieven?
1) Massa voor rails2) Voeding met diode schakeling voor rails ongedetekteerd3) Voeding voor bezet/terugmelders4) Massa voor wisseldecoders5) Voeding voor wisseldecoders6) Massa outilage (verlichting huisjes etc.)7) Voeding outilage
Alles aan dezelfde massa geeft geen problemen?
Kan ik ook dan ook een gemeenschappelijke aarde van twee trafo's van de MM voor de rails en wisseldecoders (16V) en van twee trafo's 14 V voor overige doeleinden maken?Of is dat een probleem ivm verschillende voltages?
Ben, het verschil in voltages is geen probleem. Maar door de manier waarop je de vraag stelt voorzie ik dat je de mist in gaat. Bedoel je met MM de multimaus? En op welke plek wil je dan de massaverbinding maken? Probeer eerst eens een schema te tonen van wat je van plan bent, want ik ben bang dat je de massa op de verkeerde plek wilt gaan aansluiten.