Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 23:27:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Paulus1201
Vandaag om 23:25:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 23:06:03
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42

Auteur Topic: Bedrading digitaal versus analoog  (gelezen 9795 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #15 Gepost op: 25 March 2009, 12:22:25 »
Roelco, we gaan even draden tellen.

Vanaf de centrale gaan 2 draden naar de baan, daar sluiten we op aan de rails, hoeveel aansluitpunten er dan van die 2 draden naar de baan gaan, doet even niet terzake.

Deze zelfde draden gaan ook naar alle wisseldecoders, dat er aan een wisselaandrijving 3 draadjes zitten is niet belangrijk die gaan rechtstreeks naar de decoder.

Nu kun je de baan bedienen iedere lok apart en ieder wissel apart. Daar heb je maar 2 draden voor nodig. Heb je een module baan, dan heb je per module scheiding slechts 2 draden.

Gaan we verder en maken we gebruik van bezet/terugmelding, dan komen er 2 draden bij als we gebruik maken van een Lenz Systeem. (RS) aansluiting.

Maken we gebruik van het LocoNet of van een systeem met een S88 aansluiting, dan komen er 6 draden bij, die netjes bij elkaar zitten, vast aan een connector.

Per sectie 1 draad naar de rails plus een gemeenschappelijke retour.

Bij een module baan per scheiding 4 of 8 draden, afhankelijk van je digitale systeem.

Wil je andere zaken voeden komen 1 of 2 draden bij.
Bij systemen met een gemeenschappelijke retour leiding slechts 1 draad.

In het geval van het Lenz systeem wordt het dus 6 draden en in de andere gevallen 9 draden.

Met die 6 of 9 draden kun je de baan volledig bedienen en automatiseren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #16 Gepost op: 25 March 2009, 12:53:44 »
Hallo Ben,

Stuur je baanplan eens in. Er zijn altijd een aantal mensen die er een blik op willen werpen.
En..., google eens op 'maliebaan' en 'koploper', daar vind je een leuke cursus. Geeft je heel veel info!

Gr, Bert

Bij deze het voorlopige banenplan. Ik weet niet of dit hier de bedoeling is maar ......
Met nadruk op voorlopig daar ik nog niet blij ben met het doorgangsstation en de krappe bochten hierna toe, misschien toch maar in een bocht leggen of zo.

sorry maar het is wat plak en knipwerk geworden.

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 25 March 2009, 12:55:49 »
Nee, dat heb je dan nog niet helemaal begrepen.

Een bezet/terugmelder is een twee eenheid. Ze kunnen niet zonder elkaar, en soms.

Dus iedere meetsectie op je baan bestaat uit een bezetmelder, die vast zit aan een terugmelder aan het digitale systeem. Dus m.a.w de terugmelder meld aan de digitale centrale de toestand van de bezetmelder.

Een blok kan bestaan uit meerdere bezet/terugmeldsecties. De software bepaald wat de functie is van zo'n terugmeldsectie in een blok waartoe hij benoemd is en dus deel van uit maakt.  En daarin zit dus onder andere de kracht van het gehele digitale gebeuren. Je kunt dus zonder de bedrading te veranderen een deel op je baan een kunstje laten doen. Dat geldt natuurlijk ook voor de wissels. Die zijn aangesloten op een decoder, en de software bepaald welke wissels er moet schakelen, wisselstraten dus. Zonder de bedrading te veranderen, kun je dus willekeurig een wisselstraat maken en bedienen, ook kun je een enkele wissel bedienen die tot zo'n software wisselstraat behoort.
Je maakt dus van je basis bedrading een flexibel geheel via een software besturing programma.

Mvg
Wim.

Ik denk dat ik het een beetje ga snappen......

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 30 April 2009, 11:01:20 »

Bij een module baan per scheiding 4 of 8 draden, afhankelijk van je digitale systeem.

Wil je andere zaken voeden komen 1 of 2 draden bij.
Bij systemen met een gemeenschappelijke retour leiding slechts 1 draad.

Met die 6 of 9 draden kun je de baan volledig bedienen en automatiseren.

Kleine vraag/conclusie nog:

Voor de ringleiding heb ik, als ik alle draadjes hierover goed begrijp, minimaal de volgende lijnen nodig:

1) Massa voor rails
2) Voeding met diode schakeling voor rails ongedetekteerd
3) Voeding voor bezet/terugmelders
4) Massa voor wisseldecoders
5) Voeding voor wisseldecoders
6) Massa outilage (verlichting huisjes etc.)
7) Voeding outilage

dit lijkt me dus het minimum toch?  Uiteraard uit te breiden als je meer wilt kunnen schakelen zoals kranen, verlichting apart etc.

Voor de ringleidingen ga ik gebruik maken van massieve koperkern draad (2,5 mm) omdat ik deze nog een rol van 100 meter heb liggen. De leidingen worden via kroonsteenstrips onder de baan langs gevoerd.
Vraag 1: heb ik kans op verstoring ivm het parallel lopen van de zeven draden? (zitten redelijk dicht bij elkaar, kroonsteenafstand)
Vraag 2: ik las iets over dat de UTP kabel gebruikt wordt voor de bezet- en terugmelders, dit geldt toch alleen voor het gedeelte van rails t/m terugmelder? Niet voor de voeding neem ik aan?
Vraag 3: ik werk met modules en was van plan om bij de overgangen te werken met de insteek-kroonsteenstrips van bv Conrad. Goed idee of zijn er betere alternatieven?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #19 Gepost op: 30 April 2009, 11:42:03 »
Vraag 1: heb ik kans op verstoring ivm het parallel lopen van de zeven draden? (zitten redelijk dicht bij elkaar, kroonsteenafstand)
Vraag 2: ik las iets over dat de UTP kabel gebruikt wordt voor de bezet- en terugmelders, dit geldt toch alleen voor het gedeelte van rails t/m terugmelder? Niet voor de voeding neem ik aan?
Vraag 3: ik werk met modules en was van plan om bij de overgangen te werken met de insteek-kroonsteenstrips van bv Conrad. Goed idee of zijn er betere alternatieven?

1. Lijkt me geen probleem. Je ziet bij veel ringleidingbouwers dat ze de draden mooi parallel door kroonstenen rijgen, zoals jij ook van plan bent. Dat doen ze omdat het wel sjiek staat, maar het is technisch niet nodig. Je kunt die draden ook bij elkaar binden in een bundel.

2. UTP kabel wordt vaak gebruikt als verbinding tussen de s88 modules en de centrale, het z.g. s88-N. Deze kabel is minder storingsgevoelig dan de originele bandkabel.
Voor de verbinding tussen rails en terugmelder lijkt het me  niet handig, daar kun je beter afzonderlijke draden gebruiken.

3. Er zijn wel alternatieven, maar of ze beter zijn, dat mag je zelf uitmaken. Het is maar wat je het handigst vindt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Werner

• Offline Offline
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #20 Gepost op: 30 April 2009, 12:00:07 »
Het aantal draden kan nog verder beperkt worden.

Kies voor een ROCO met bedding, C-rails van Trix of Marklin.
Alle wissels uitvoeren met ingebouwde decoders/aandrijving.(voeding via rails)

Dan de voeding.
Wanneer je met RailRoad&Co rijdt dan kun je volstaan met 1 meder, dus een minimaal aantal voedingspunten.

Een minimaal aantal draden en daardoor minder kans op fouten.

Dan hoeven alleen de seinen en andere verlichting nog aangesloten te worden.
En klaar.

Voor de bovenstaande configuratie heb ik gekozen en kan niet anders zeggen dat me het prima bevalt.
Maar je ik kan me voorstellen dat wanneer electronica ook een hobby is dat je helemaal geen problemen hebt met de vele bedrading onder een baan.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 30 April 2009, 13:08:07 »
Citaat
1) Massa voor rails
4) Massa voor wisseldecoders
5) Voeding voor wisseldecoders
6) Massa outilage (verlichting huisjes etc.)
7) Voeding outilage

1)Massa voor rails, Massa voor wisseldecoders, Massa outilage (verlichting huisjes etc.)
4) Voeding voor wisseldecoders
5) Voeding outilage

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 April 2009, 13:10:38 »
Wim,
Alles aan dezelfde massa geeft geen problemen?
Je gebruikt toch meerdere trafo's deels gelijk (verlichting, outilage)  en deels wisselspanning (overige)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #23 Gepost op: 30 April 2009, 13:14:37 »
Ben, waar haal jij gelijkstroomtrafo's vandaan?
Ben het sleutelwoord is gemeenschappelijke aarde (Common-Ground)

Zie voor een plaatje de aansluiting van een Viessmann 5211 wisseldecoder op een externe extra voedingsspanning.

Mvg
Wim.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 30 April 2009, 13:40:15 »
Alles aan dezelfde massa geeft geen problemen?
Zolang je hier consequent mee omgaat is dat geen probleem. Dus, de massa is de enige gemeenschappelijke verbinding tussen alle stroomkringen, en verder zitten ze nergens aan elkaar vast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 04 May 2009, 08:48:48 »
Kan ik ook dan ook een gemeenschappelijke aarde van twee trafo's van de MM voor de rails en wisseldecoders (16V) en van twee trafo's 14 V voor overige doeleinden maken?
Of is dat een probleem ivm verschillende voltages?

Aspelix

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 04 May 2009, 09:15:48 »
Wim zowel als Klaas geeft nadrukkeijk aan, dat alleen de massa gemeenschappelijk is.

ALLE andere uitgangen gaan apart naar hun doel.
Er kunnen dus geen verschillende spanningen op één draad terechtkomen...  :o

Normaal gesproken...maar, ja... je weet maar nooit, natuurlijk  ???

Reeds...

Dus... wat weerhoudt je nog?

Succes en groeten,
Ruurd die lekker meeleest en zo ook nog wat opsteekt voor zijn baan in aanbouw....;D
« Laatst bewerkt op: 04 May 2009, 09:17:38 door Ruurd Benthem »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 04 May 2009, 09:50:11 »
Kan ik ook dan ook een gemeenschappelijke aarde van twee trafo's van de MM voor de rails en wisseldecoders (16V) en van twee trafo's 14 V voor overige doeleinden maken?
Of is dat een probleem ivm verschillende voltages?
Ben, het verschil in voltages is geen probleem. Maar door de manier waarop je de vraag stelt voorzie ik dat je de mist in gaat.
Bedoel je met MM de multimaus? En op welke plek wil je dan de massaverbinding maken?
Probeer eerst eens een schema te tonen van wat je van plan bent, want ik ben bang dat je de massa op de verkeerde plek wilt gaan aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 04 May 2009, 09:53:40 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #28 Gepost op: 04 May 2009, 10:35:25 »
Voor het doorverbinden van het loconet signaal heb je in principe 1 (of 2) extra draad nodig. Dit is wel een beetje afhankelijk van de componenten die je gebruikt. De massa van de loconetbus is bij de IB gelijk aan de massa van de baan en een aansluiting van de trafo. Het loconet signaal kan over 1 ader en verder is er nog een voedingsspanning nodig. Bij gebruik van de Loconet IO kaarten kan dat afkomstig zijn van een trafo die ook al wordt gebruikt voor aandrijvingen van wissels.
In mijn baan kom ik dan tot het volgende:

1- Common/massa (spoor/voeding wissels)
2- Rijstroom (spoor)
3- Loconet
4- AC Voeding voor Loconet IO kaarten, wissels, verlichting, seinen e.d.

De signalen 2, 3 en 4 hebben dezelfde retourdraad n.l. 1

Let wel, je moet wel erg goed opletten en weten wat je doet zodat je niet een verkeerde verbinding maakt. Voor je het weet heb je dan wel een sluiting met als gevolg sluiting of uitgebrande componenten.

Verder is het tussen de IO kaarten, wissels, seinen e.d. nog steeds een wirwar van draden. Dit is niet anders dan bij een conventioneel bediende baan. 
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 04 May 2009, 10:54:05 »
Ben, het verschil in voltages is geen probleem. Maar door de manier waarop je de vraag stelt voorzie ik dat je de mist in gaat.
Bedoel je met MM de multimaus? En op welke plek wil je dan de massaverbinding maken?
Probeer eerst eens een schema te tonen van wat je van plan bent, want ik ben bang dat je de massa op de verkeerde plek wilt gaan aansluiten.
zo snel ik even tijd heb zal ik een schematje in elkaar zetten.
simpel gezegd: *één zijde van spoor massa, andere zijde: of voeding (zonder detektie) of voeding voor gedetekteerd gedeelte
                         beide MM trafo voedingen (lees vanaf versterker) moeten van elkaar gescheiden blijven. Is me niet geheel duidelijk of dit ook geldt voor de massa.
                       *wisseldecoders betrekken voeding vanaf rail ongedetekteerd.
                       *beide andere trafo's : massa op algemene massa, voeding naar verlichting huisjes etc.