Ik juich juist als ICK voor komt rijden: lekkere stoelen, degeijk veercomfort en tenminste een normale coupé. Heerlijk ook dat je door de kleine groepsruimte minder last lijkt te hebben van muziekspelers. Kennelijk toch een sociale drempel om dat ding niet zo hard te zetten, in tegenstelling tot de onpersoonlijke grote ruimtes van menig modern stel.
En je ziet wel wat er zich tussen de stoelen afspeelt?In zo´n Coupe´heb je tenminste nog enige vorm van privacy en rust en hoor je niet elk telefoongesprek van een anderof het gejengel uit de koptelefoon van degene die in je verre omgeving zit.
Door al die kleine coupé's ziet niemand het, als je lastig gevallen wordt.Niet voor niets kun je in moderen materieel alles en iedereen zien zodat er meer sociale veiligheid is.
Nog heel even off-topic:Dat zou je verwachten. Gek genoeg lijkt het materieel met grote, open coupés er op de lijn Den Haag - Rotterdam er slechter uit te zien dan ICK. Denk dan aan bekraste ruiten, overvolle prullenbakken en smerige glazen tussendeuren. Kijk ik naar ICK, dan zie ik dat voor mijn gevoel minder.Wat ik ermee wil zeggen is: een grote lege ruimte met veel glas is geen waarborg voor sociale controle en veiligheid. Integendeel, voor velen vormen het glas en de transparantie juist een uitdaging om rottigheid uit te halen of zet het aan tot nonchalant gedrag ("ben d'r toch één van velen, so what").Het is niet voor niets dat men in de trams in Den Haag de ruimtes heeft verkleind door de c-bak af te sluiten: hoewel je helemaal door de tram heen kunt kijken (geen barrières, open ruimte) bleek er toch rottigheid te worden uitgehaald. Nu is de ruimte juist verkleind om de overlast te beperken, met succes (hoewel ook de inzet van surveillanten heeft bijgedragen).Zo, nu weer on-topic Groeten, Geoffrey