Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 16:43:22
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 16:39:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
  

Auteur Topic: ICK, de plannen  (gelezen 6802 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #15 Gepost op: 23 March 2009, 21:43:01 »
Tja smaken verschillen.

Voor mensen met een zwakke rug is de ICK in elk geval niet goed.
Ik heb een paar keer toen ik naar Rotterdam moest reizen voor de LRT een stammetje ICK gehad.
Als ik voldoende tijd had lied ik m in Eindhoven voorbij gaan en wachte op een VIRMof ICRm.
En als ik dan toch moest wegens tijdsgebrek bleef ik meestal staan tussen Eindhoven en Rotterdam, want die stoelen zijn verschrikkelijk.

Dus ik vind het al lang goed dat ze er uit vliegen.

En als de deuren dichtgaan, dat hoort een doof iemand nog. (wat een klere herrie) 8)

Bij ICK kunnen de ramen op een (redelijk) normale manier open, als er dan iets is kan je er tenminste nog door het raam uit.


dan moet je toch wel erg dun zijn om door een opening van ongeveer 30 cm naar buiten te kunnen. (er zijn namelijk blokjes onder de schuiframen gelast)



Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 22:12:02 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: ICK, de plannen
« Reactie #16 Gepost op: 23 March 2009, 21:47:15 »
inderdaad, niks mis met de loop van ICK, het suizen van de draaistellen en gedender van de wielen als je uit rotterdam de tunnel bij Blaak induikt en vaart maakt in zo'n ding is heerlijk, nog echt treinig. Oke, een virm is stiller... je zit daar de altijd net te koude of te warme oude al 35 keer door iemand ingeademde aircolucht te kuchen met zo'n doedelzakorkest ernaast en als er ook maar 1 persoon op de verdieping besluit om heel hard schrale muziek te draaien (meestal zijn het er minstens 4 wat lekker door elkaar knettert) heb je dr gegarandeerd last van, bij ICK hoor je m in de coupé ernaast al niet meer. Bovendien kun je later op de avond genoeglijk een biertje opentrekken in een coupétje met wat vrienden als je t halve land door moet zonder dat je iemand lastig valt. Oh ja, in een virm kun je ook nergens je bagagetroep kwijt, nouja, alleen in de laag rochels en kauwgum en vertrapte stukjes hamburgerexcuussla op de grond.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: ICK, de plannen
« Reactie #17 Gepost op: 23 March 2009, 22:11:27 »
Denk je dat ze het geld wat ze besparen met het geven/verkopen van een bank aan je opweegt tegen de administratieve rompslomp die er bij komt kijken?

Ik zie het al voor me: 100 hongerige hobbyisten die allemaal een bank willen uit een ICK bak! :P


Er lijkt me weinig administratie voor nodig als ze op enkele railwebsites een keer een melding plaatsen met:

Citaat
Aankondiging:
Binnenkort wordt treinstel **** van type **** gesloopt.
Geïnteresseerden kunnen op zaterdag **/** tussen 10:00 en 17:00 op locatie **** (een) onderd(e)el(en) naar keuze uit het treinstel komen halen.

Schitterende oplossing! Hobbyisten tevreden, NS goedkoop van hun restanten af.
En dan kunnen bijvoorbeeld ook studenten, die vaak klagen dat ze het wat minder breed hebben goedkoop aan meubels komen (en het promoot ook nog -een klein beetje- de treinhobby.)

Daarnaast... Als er 100 man voor ICK-meubilair is te vinden, is er gezamenlijk wel iets uit te richten, lijkt me...
Hoewel ze ook wel vaker de belangen van enkele honderden betalende "klanten" verwaarlozen.

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: ICK, de plannen
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2009, 22:14:59 »
ICK heb ik nog nooit ingezeten, maar jammer dat de inzet stopt. ICL zit ik wel regelmatig in (Amsterdam CS - Amersfoort). Dit zijn qua interieur wat merkwaardige rijtuigen, maar niets mis mee, beet ot misschien, sorry.

Gerard.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #19 Gepost op: 23 March 2009, 22:23:24 »
De ICL mankeert ook niks aan, deze kun je vergelijken met het IC materieel wat de DB heeft rondrijden.
En dat is best wel aardig in orde.

De ICK's zijn gewoon duitse afdankertjes.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: ICK, de plannen
« Reactie #20 Gepost op: 23 March 2009, 22:30:51 »
Laten we bidden en smeken dat NS ICK en 1800 goed bewaart, zodat er eindelijk eens reserve materieel is wanneer opeens de materieelbehoefte weer stijgt.
We hebben al gehad:
- het gat van '73
- het gat van '83
- het gat van '93
- het gat van '01 (valt eigenlijk een beetje uit de toon; zou voor de regelmaat eigenlijk '03 moeten zijn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: ICK, de plannen
« Reactie #21 Gepost op: 23 March 2009, 22:37:20 »
In '03 huurden ze toch ook Duitse rijtuigen, als voorbode van de ICK.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #22 Gepost op: 23 March 2009, 22:40:30 »
Er zullen nog genoeg gaten komen.
Maar daar zullen we ons wel effe overheen moeten zetten.

de NS doet nu wel lekker loyaal met nieu materieel aan te schaffen, en treinen in te huren.
Maar die heb je in feite alleen maar nodig in de spits.
Buiten de spits staat bijna de helft stil.

En dat zijn heel wat meer uren dan de 2 uurtjes s'ochtends en de 2 uurtjes s'avonds.

@ Rick.
Dat klopt.
Maar dat waren er niet zo veel.
De ICK's zijn er massaal gekomen toen de Belgische K4 terug naar belgië ging.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: ICK, de plannen
« Reactie #23 Gepost op: 23 March 2009, 22:42:24 »
Ja dat weet ik, maar in ;03 was er dus ook een materieeltekort en dat past dan weer mooi in het rijtje. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: ICK, de plannen
« Reactie #24 Gepost op: 23 March 2009, 22:43:10 »
In '03 huurden ze toch ook Duitse rijtuigen, als voorbode van de ICK.

Eerst K4 bij de belgen ...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: ICK, de plannen
« Reactie #25 Gepost op: 23 March 2009, 22:47:36 »
Zie boven. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #26 Gepost op: 23 March 2009, 22:49:06 »
De duitse rijtuigen die in 2003 kwamen dat waren dezelfde type rijtuigen als de ICK.
Alleen bij het vertrek van de K4 kwamen ze terug als ICK is NS livrei.

Maar dan alleen wat meer rijtuigen als wat ze in 2003 gehuurd hebben.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: ICK, de plannen
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2009, 00:28:31 »
Tja smaken verschillen.
Voor mensen met een zwakke rug is de ICK in elk geval niet goed.
[...]
En als ik dan toch moest wegens tijdsgebrek bleef ik meestal staan tussen Eindhoven en Rotterdam, want die stoelen zijn verschrikkelijk.
Goh, ben zelf bekend met rugklachten en ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je het in de stoelen van (V)IRM kunt uithouden. Ik forens dagelijks tussen Den Haag en Rotterdam. De oudste stoeltypes zijn te bol, een pasvorm die niet lekker zit. De nieuwe types met stoffen bekleding zijn juist te vlak; Ze bieden geen steun.

De te smalle glazen deurtjes van V-IRM die altijd tochten, de te smalle trappen... geen aanraders. Maar het ergste: de veel te weke vering. Ik kan niet normaal schrijven in die stellen, het waggelt en wiebelt alle kanten op. M'n oma d'r ouwe Lelijke Eend is er niks bij. Wie is verantwoordelijk voor die vering?

Ik juich juist als ICK voor komt rijden: lekkere stoelen, degeijk veercomfort en tenminste een normale coupé. Heerlijk ook dat je door de kleine groepsruimte minder last lijkt te hebben van muziekspelers. Kennelijk toch een sociale drempel om dat ding niet zo hard te zetten, in tegenstelling tot de onpersoonlijke grote ruimtes van menig modern stel.

Persoonlijk zie ik liever VIRM op de sloop dan ICK, maar ja... vooruitgang is niet te stoppen hè  ;D

Groeten, Geoffrey


Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re: ICK, de plannen
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2009, 07:39:03 »
Wie is verantwoordelijk voor die vering?

De verencommissie.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: ICK, de plannen
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2009, 07:40:52 »
De rijtuigen InterCity Korte termijn zijn in 2001 aangeschaft door de Nederlandse Spoorwegen. De eerste rijtuigen zijn  in oktober 2001 door PFA te Weiden afgeleverd.  

De rijtuigen zijn destijd aangeschaft om het materieel tekort als gevolg van de reizigersgroei op te vangen en de gehuurde rijtuigen van de NMBS af te lossen.

Grtz,

Willem