Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 13:01:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:54:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:23:22
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:36:16
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 10:35:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
  

Auteur Topic: ICK, de plannen  (gelezen 6430 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #15 Gepost op: 23 March 2009, 21:43:01 »
Tja smaken verschillen.

Voor mensen met een zwakke rug is de ICK in elk geval niet goed.
Ik heb een paar keer toen ik naar Rotterdam moest reizen voor de LRT een stammetje ICK gehad.
Als ik voldoende tijd had lied ik m in Eindhoven voorbij gaan en wachte op een VIRMof ICRm.
En als ik dan toch moest wegens tijdsgebrek bleef ik meestal staan tussen Eindhoven en Rotterdam, want die stoelen zijn verschrikkelijk.

Dus ik vind het al lang goed dat ze er uit vliegen.

En als de deuren dichtgaan, dat hoort een doof iemand nog. (wat een klere herrie) 8)

Bij ICK kunnen de ramen op een (redelijk) normale manier open, als er dan iets is kan je er tenminste nog door het raam uit.


dan moet je toch wel erg dun zijn om door een opening van ongeveer 30 cm naar buiten te kunnen. (er zijn namelijk blokjes onder de schuiframen gelast)



Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 22:12:02 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: ICK, de plannen
« Reactie #16 Gepost op: 23 March 2009, 21:47:15 »
inderdaad, niks mis met de loop van ICK, het suizen van de draaistellen en gedender van de wielen als je uit rotterdam de tunnel bij Blaak induikt en vaart maakt in zo'n ding is heerlijk, nog echt treinig. Oke, een virm is stiller... je zit daar de altijd net te koude of te warme oude al 35 keer door iemand ingeademde aircolucht te kuchen met zo'n doedelzakorkest ernaast en als er ook maar 1 persoon op de verdieping besluit om heel hard schrale muziek te draaien (meestal zijn het er minstens 4 wat lekker door elkaar knettert) heb je dr gegarandeerd last van, bij ICK hoor je m in de coupé ernaast al niet meer. Bovendien kun je later op de avond genoeglijk een biertje opentrekken in een coupétje met wat vrienden als je t halve land door moet zonder dat je iemand lastig valt. Oh ja, in een virm kun je ook nergens je bagagetroep kwijt, nouja, alleen in de laag rochels en kauwgum en vertrapte stukjes hamburgerexcuussla op de grond.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: ICK, de plannen
« Reactie #17 Gepost op: 23 March 2009, 22:11:27 »
Denk je dat ze het geld wat ze besparen met het geven/verkopen van een bank aan je opweegt tegen de administratieve rompslomp die er bij komt kijken?

Ik zie het al voor me: 100 hongerige hobbyisten die allemaal een bank willen uit een ICK bak! :P


Er lijkt me weinig administratie voor nodig als ze op enkele railwebsites een keer een melding plaatsen met:

Citaat
Aankondiging:
Binnenkort wordt treinstel **** van type **** gesloopt.
Geïnteresseerden kunnen op zaterdag **/** tussen 10:00 en 17:00 op locatie **** (een) onderd(e)el(en) naar keuze uit het treinstel komen halen.

Schitterende oplossing! Hobbyisten tevreden, NS goedkoop van hun restanten af.
En dan kunnen bijvoorbeeld ook studenten, die vaak klagen dat ze het wat minder breed hebben goedkoop aan meubels komen (en het promoot ook nog -een klein beetje- de treinhobby.)

Daarnaast... Als er 100 man voor ICK-meubilair is te vinden, is er gezamenlijk wel iets uit te richten, lijkt me...
Hoewel ze ook wel vaker de belangen van enkele honderden betalende "klanten" verwaarlozen.

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: ICK, de plannen
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2009, 22:14:59 »
ICK heb ik nog nooit ingezeten, maar jammer dat de inzet stopt. ICL zit ik wel regelmatig in (Amsterdam CS - Amersfoort). Dit zijn qua interieur wat merkwaardige rijtuigen, maar niets mis mee, beet ot misschien, sorry.

Gerard.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #19 Gepost op: 23 March 2009, 22:23:24 »
De ICL mankeert ook niks aan, deze kun je vergelijken met het IC materieel wat de DB heeft rondrijden.
En dat is best wel aardig in orde.

De ICK's zijn gewoon duitse afdankertjes.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: ICK, de plannen
« Reactie #20 Gepost op: 23 March 2009, 22:30:51 »
Laten we bidden en smeken dat NS ICK en 1800 goed bewaart, zodat er eindelijk eens reserve materieel is wanneer opeens de materieelbehoefte weer stijgt.
We hebben al gehad:
- het gat van '73
- het gat van '83
- het gat van '93
- het gat van '01 (valt eigenlijk een beetje uit de toon; zou voor de regelmaat eigenlijk '03 moeten zijn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re: ICK, de plannen
« Reactie #21 Gepost op: 23 March 2009, 22:37:20 »
In '03 huurden ze toch ook Duitse rijtuigen, als voorbode van de ICK.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #22 Gepost op: 23 March 2009, 22:40:30 »
Er zullen nog genoeg gaten komen.
Maar daar zullen we ons wel effe overheen moeten zetten.

de NS doet nu wel lekker loyaal met nieu materieel aan te schaffen, en treinen in te huren.
Maar die heb je in feite alleen maar nodig in de spits.
Buiten de spits staat bijna de helft stil.

En dat zijn heel wat meer uren dan de 2 uurtjes s'ochtends en de 2 uurtjes s'avonds.

@ Rick.
Dat klopt.
Maar dat waren er niet zo veel.
De ICK's zijn er massaal gekomen toen de Belgische K4 terug naar belgië ging.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re: ICK, de plannen
« Reactie #23 Gepost op: 23 March 2009, 22:42:24 »
Ja dat weet ik, maar in ;03 was er dus ook een materieeltekort en dat past dan weer mooi in het rijtje. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: ICK, de plannen
« Reactie #24 Gepost op: 23 March 2009, 22:43:10 »
In '03 huurden ze toch ook Duitse rijtuigen, als voorbode van de ICK.

Eerst K4 bij de belgen ...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re: ICK, de plannen
« Reactie #25 Gepost op: 23 March 2009, 22:47:36 »
Zie boven. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #26 Gepost op: 23 March 2009, 22:49:06 »
De duitse rijtuigen die in 2003 kwamen dat waren dezelfde type rijtuigen als de ICK.
Alleen bij het vertrek van de K4 kwamen ze terug als ICK is NS livrei.

Maar dan alleen wat meer rijtuigen als wat ze in 2003 gehuurd hebben.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: ICK, de plannen
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2009, 00:28:31 »
Tja smaken verschillen.
Voor mensen met een zwakke rug is de ICK in elk geval niet goed.
[...]
En als ik dan toch moest wegens tijdsgebrek bleef ik meestal staan tussen Eindhoven en Rotterdam, want die stoelen zijn verschrikkelijk.
Goh, ben zelf bekend met rugklachten en ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je het in de stoelen van (V)IRM kunt uithouden. Ik forens dagelijks tussen Den Haag en Rotterdam. De oudste stoeltypes zijn te bol, een pasvorm die niet lekker zit. De nieuwe types met stoffen bekleding zijn juist te vlak; Ze bieden geen steun.

De te smalle glazen deurtjes van V-IRM die altijd tochten, de te smalle trappen... geen aanraders. Maar het ergste: de veel te weke vering. Ik kan niet normaal schrijven in die stellen, het waggelt en wiebelt alle kanten op. M'n oma d'r ouwe Lelijke Eend is er niks bij. Wie is verantwoordelijk voor die vering?

Ik juich juist als ICK voor komt rijden: lekkere stoelen, degeijk veercomfort en tenminste een normale coupé. Heerlijk ook dat je door de kleine groepsruimte minder last lijkt te hebben van muziekspelers. Kennelijk toch een sociale drempel om dat ding niet zo hard te zetten, in tegenstelling tot de onpersoonlijke grote ruimtes van menig modern stel.

Persoonlijk zie ik liever VIRM op de sloop dan ICK, maar ja... vooruitgang is niet te stoppen hè  ;D

Groeten, Geoffrey


Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: ICK, de plannen
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2009, 07:39:03 »
Wie is verantwoordelijk voor die vering?

De verencommissie.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: ICK, de plannen
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2009, 07:40:52 »
De rijtuigen InterCity Korte termijn zijn in 2001 aangeschaft door de Nederlandse Spoorwegen. De eerste rijtuigen zijn  in oktober 2001 door PFA te Weiden afgeleverd.  

De rijtuigen zijn destijd aangeschaft om het materieel tekort als gevolg van de reizigersgroei op te vangen en de gehuurde rijtuigen van de NMBS af te lossen.

Grtz,

Willem