Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 17:59:24
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 17:58:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:58:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 17:55:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:54:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:48:38
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:30:17
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
  

Auteur Topic: Flatcable  (gelezen 7697 keer)

S.vanderZee

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Flatcable
« Gepost op: 22 March 2009, 19:35:12 »
Gd,

Ik ben voornemens om m'n controle station via een flatcable aan te sluiten.
Het controle station omvat dan het twincenter, booster, trafo, laptop etc.
Dat houd dus in dat de baanspanning, schakelspanning, s88 "aders", etc. allemaal door de ene kabel gaan.

Is dit verstandig?

Groeten Sietse

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Flatcable
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2009, 19:36:15 »
Nee.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Flatcable
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2009, 19:42:13 »
Heeel erg neeeee :-X
Ik heb een testbaan ermee, niet doen!!!!!
Hans

S.vanderZee

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Flatcable
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2009, 20:00:58 »
Okee, dat is nogal duidelijk!

Kunnen jullie ook aangeven wat de "problemen" zijn.

Dank, sietse

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Flatcable
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2009, 20:08:03 »
Vooral overspraak, welke valse bezetmeldingen veroorzaakt. :-[
Daarnaast is de spanningsval vrij groot als je wat groter afstanden maakt.
Gewoon niet doen, werkt niet goed.
Hans

S.vanderZee

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Flatcable
« Reactie #5 Gepost op: 22 March 2009, 21:00:07 »
Hans,

Allereerst neem ik je advies terharte en zal het laten.

Maar kun je ook uitleggen wat je met "overspraak" bedoelt.
De s88 kabel is toch niet afgeschermd, noch getwist, o.i.d.
Ik zou zeggen als de lengte binnen de perken blijft is er weinig aan de hand.

Of interveerd de baanspanning of de schakelspanning met de digitale info, omdat ze met z'n alle dicht bij elkaar liggen?

Grtn Sietse

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Flatcable
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2009, 21:02:39 »
Sietse,

gebruik die flatcable nou maar om golfplaten te imiteren in je scenery en gebruik dedicated kabels voor je verschillende doelen en hou deze waar mogelijk gescheiden/op afstand.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Anne W

  • Gast
Re: Flatcable
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2009, 22:55:59 »
Beste Sietse,

Er zijn redelijk wat klachten over storingen op de S88, veroorzaakt door magnetische velden van ander stroomvoerende kabels, flatcables zijn daarvoor gevoelig, dus inderdaad niet doen, overigens kan ik er niet uit ervaring over oordelen, door mijn Edit melders heb ik automatisch ronde kabels.

Groet, Anne (je weet wel)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Flatcable
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2009, 23:03:45 »
Gebruik maken van ronde kabel is niet per definitie minder storingsgevoelig.
Als je standaard meeraderige laagspanningskabel gebruikt (zonder afscherming) is dit nagenoeg net zo storingsgevoelig als een flatcable in deze toepassing (S88).

Gebruik je daarintegen UTP kabel of afgeschermde meeraderige laagspanningskabel dan is de kans op dergelijke storingen minder.

Mijn voorkeur gaat uit naar UTP kabel... Goedkoop en in diverse lengten zeer goed verkrijgbaar.
Zeker met de S88-N gedachte in het achterhoofd, en steeds meer fabrikanten en hobbyisten hier gebruik van maken.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 22 March 2009, 23:05:28 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Flatcable
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2009, 23:21:01 »
UTP, is toch ook gewoon een ronde kabel, wat is daar dan beter aan?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

nopperna

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Flatcable
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2009, 23:31:50 »
Hoi,
De UTP kabel heeft twissterd pairs binnendraadjes, door de twist als paartjes , zijn ze minder gevoelig voor storing.

gr Ruud

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Flatcable
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2009, 23:35:31 »
UTP, is toch ook gewoon een ronde kabel, wat is daar dan beter aan?

Als je het gebruikt zoals bedoeld (voor ethernet netwerken) zitten een signaalader en massa-ader steeds als paar getwist. En 4 van zulke paren zitten vaak weer als bundel getwist in de mantel. Door het twisten zou er minder snel storing opgepikt worden van buiten. Al gebruik ik voor grotere afstanden nog altijd STP kabel ipv UTP...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Flatcable
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2009, 23:37:40 »
Ruud, die twisted pairs hebben alleen een voordeel als je in elk paar een ader voor de massa gebruikt. In een normale UTP kom je dan toch aders tekort als je die voor s88 gebruikt. Dus de configuratie van de s88-N kabels blijft een compromis. Hoewel een ronde kabel altijd beter is dan een bandkabel, simpelweg omdat in een ronde kabel de aders dichter bij elkaar liggen en daardoor minder gevoelig zijn voor het oppikken van stoorsignalen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Flatcable
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2009, 23:38:33 »
Al gebruik ik voor grotere afstanden nog altijd STP kabel ipv UTP...
En wat doe je dan met het scherm?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Flatcable
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2009, 23:42:31 »
Als je het gebruikt zoals bedoeld (voor ethernet netwerken) zitten een signaalader en massa-ader steeds als paar getwist. En 4 van zulke paren zitten vaak weer als bundel getwist in de mantel. Door het twisten zou er minder snel storing opgepikt worden van buiten. Al gebruik ik voor grotere afstanden nog altijd STP kabel ipv UTP...

Uhm... Lees je boeken er nog eens op na Jan-Albert.  ;)
(hint: signaal wordt differentieel verstuurd)

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.