Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Duits transport, waar in NL? door Dpc Fo
Vandaag om 14:26:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 14:19:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 14:17:07
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
  

Auteur Topic: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016  (gelezen 8774 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #15 Gepost op: 22 March 2009, 12:58:50 »
@Klaas,

Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn.

Maar persoonlijk vind ik de uitleg/plaatje van de aansluiting erg duidelijk.
Maar een foutje is natuurlijk zo gemaakt.

Dion
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #16 Gepost op: 22 March 2009, 13:19:00 »
Yep, en vergeet de random binnenkomende S88 meldingen niet als je deze verbinding achterwege laat  ::)
En dat hangt nou net van de situatie af. Ik zei het al in mijn eerste reactie, het is belangrijk om te weten hoe op de betreffende spoorbaan de stroomdetectors zijn aangesloten. Als de stroomdetectors galvanisch gescheiden zijn van de s88 ingangen, dan kan het nauwelijks meer fout gaan.
Maar daar kunnen we pas wat zinnigs over zeggen als Onno heeft uitgelegd hoe het totaalschema eruit ziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #17 Gepost op: 22 March 2009, 13:24:48 »
Zij gebruiken de schakeling uit elektuur. 2 diodes een weerstand en een BC547. Een schakeling die uitermate storingsgevoelig is.

Mvg
Wim
« Laatst bewerkt op: 22 March 2009, 13:28:14 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #18 Gepost op: 22 March 2009, 13:38:14 »
Ik weet niet precies welke schakeling je bedoelt, hoewel ik me er wel wat bij kan voorstellen. Maar zit de opencollector van de BC547 dan direct aan de s88 ingang? Dat zou veel verklaren, want dan werkt het inderdaad alleen maar goed als alle massa's aan elkaar zitten.
Maar nogmaals, zonder bericht van Onno over hoe het werkelijk aan elkaar zit is het niet mogelijk om er een definitief oordeel over te geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #19 Gepost op: 22 March 2009, 13:42:29 »


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #20 Gepost op: 22 March 2009, 13:56:05 »
Ja kijk, als het zo zit, dan moeten alle massa's aan elkaar, want de stroomdetector en de s88 moeten dezelfde referentie hebben. En om dezelfde reden moeten die detectors dan aan de massakant van de railvoeding zitten.

En inderdaad, dit is een slechte detector. 
Wim, je  weet misschien nog dat ik in de beginperiode van H0-blok ook zulke detectors gebruikte. Daar ben ik helemaal vanaf gestapt, want deze detector is instabiel, dus onbetrouwbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Onno Philips

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #21 Gepost op: 22 March 2009, 14:13:16 »
Een zeer interessante discussie.
Wij gebruiken 2-rail bezetmelding van de volgende site:

http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm

En op dit moment hebben we pas een paar secties aangesloten met één S88 en alles op één booster. Dus de S88 zijn nog niet boosteroverschrijdend aangesloten.

Waarschijnlijk heb ik a.s. week wel tijd om te testen met alle bruine booster draden aan elkaar.
En dan uiteraard testen wat het verschil is in de overgang tussen twee 6016 en tussen een power3 en een 6016.

Even geduld graag.
500 years from now, who'll know the difference

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #22 Gepost op: 22 March 2009, 14:33:18 »
Wij gebruiken 2-rail bezetmelding van de volgende site:

http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm

Kijk, nu wordt het interessant. Die detectors, daar was ook iets vreemds mee. Ik moet er even over herkauwen wat het ook al weer was, maar als ik het weer weet kom ik er op terug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Onno Philips

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #23 Gepost op: 24 March 2009, 09:44:49 »
Ik ben eens even gaan tekenen en ik denk dat ik mogelijk weet wat het speciale is.

Op het moment, dat we met onze stroomdetectie booster overschrijdend gaan werken, dan zullen alle bruine digitale aansluitingen van de boosters met de S88 GND verbonden zijn. En dus zijn ze daardoor onderling doorverbonden. En de tekening, die Wim liet zien, laat duidelijk zien dat wel de trafo's met elkaar doorverboden zijn, maar niet de bruine digitale draden.

Ik weet niet zeker of het wel wenselijk is, om de bruine digitale draden van alle boosters aan elkaar vast te hebben zitten via de S88 GND.
500 years from now, who'll know the difference

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #24 Gepost op: 24 March 2009, 09:53:05 »
Ik weet niet zeker of het wel wenselijk is, om de bruine digitale draden van alle boosters aan elkaar vast te hebben zitten via de S88 GND.
Dat is perse onwenselijk. De GND van het s88 systeem zit in de Intellibox aan de GND van trafo en railaansluiting. En dat is dan ook het enige punt waar de s88 GND aan de overige GND mag zitten. Elke extra verbinding is uit den boze. Reden: door zo'n extra verbinding kan (een deel van) de rijstroom door de GND draad van het s88 systeem gaan lopen en dat veroorzaakt de valse bezetmeldingen die je ziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #25 Gepost op: 24 March 2009, 10:22:25 »


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Onno Philips

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #26 Gepost op: 24 March 2009, 10:31:14 »
En dan hoeven de bruine digitale draden van de door ons gebruikte 2-rail stroomdetectie:
http://www.xs4all.nl/~ophvb/Stroomdetectie_2-rail.gif
niet meer aan de S88, omdat er nu een common ground is van de iBox en de boosters?
« Laatst bewerkt op: 24 March 2009, 10:36:05 door Onno Philips. Reden: Originele schema erin gezet »
500 years from now, who'll know the difference

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2009, 10:34:02 »
Wim, jij tekent de bruine verbindingen nu aan de trafozijde. Maar aan de railzijde zitten de massa's ook al aan elkaar, via de doorlopende railstaaf. Dat is dubbelop, hoewel het geen kwaad kan.
Volgens mij is het overzichtelijker om de massaverbinding tussen de boosters aan de railzijde te maken, b.v. door alle "bruine" railaansluitingen van de boosters op een gemeenschappelijke bruine ringleiding aan te sluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2009, 10:35:03 »
Juist Onno, en dat had ik je prive ook al duidelijk gemaakt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2009, 10:39:00 »
Volgens mij is het overzichtelijker om de massaverbinding tussen de boosters aan de railzijde te maken, b.v. door alle "bruine" railaansluitingen van de boosters op een gemeenschappelijke bruine ringleiding aan te sluiten.

Juist Klaas zie de verbinding van de trafo, maar als de gemeenschappelijke ringleiding.
De rails mag je door laten lopen bij een boosterscheiding, dat doet hij onder de baan tenslotte ook. Zo werkt het gehele Marklin systeem tenslotte ook, zeker met metalen rails M-Rails.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net