Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
  

Auteur Topic: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016  (gelezen 8417 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #15 Gepost op: 22 March 2009, 12:58:50 »
@Klaas,

Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn.

Maar persoonlijk vind ik de uitleg/plaatje van de aansluiting erg duidelijk.
Maar een foutje is natuurlijk zo gemaakt.

Dion
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #16 Gepost op: 22 March 2009, 13:19:00 »
Yep, en vergeet de random binnenkomende S88 meldingen niet als je deze verbinding achterwege laat  ::)
En dat hangt nou net van de situatie af. Ik zei het al in mijn eerste reactie, het is belangrijk om te weten hoe op de betreffende spoorbaan de stroomdetectors zijn aangesloten. Als de stroomdetectors galvanisch gescheiden zijn van de s88 ingangen, dan kan het nauwelijks meer fout gaan.
Maar daar kunnen we pas wat zinnigs over zeggen als Onno heeft uitgelegd hoe het totaalschema eruit ziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #17 Gepost op: 22 March 2009, 13:24:48 »
Zij gebruiken de schakeling uit elektuur. 2 diodes een weerstand en een BC547. Een schakeling die uitermate storingsgevoelig is.

Mvg
Wim
« Laatst bewerkt op: 22 March 2009, 13:28:14 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #18 Gepost op: 22 March 2009, 13:38:14 »
Ik weet niet precies welke schakeling je bedoelt, hoewel ik me er wel wat bij kan voorstellen. Maar zit de opencollector van de BC547 dan direct aan de s88 ingang? Dat zou veel verklaren, want dan werkt het inderdaad alleen maar goed als alle massa's aan elkaar zitten.
Maar nogmaals, zonder bericht van Onno over hoe het werkelijk aan elkaar zit is het niet mogelijk om er een definitief oordeel over te geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #19 Gepost op: 22 March 2009, 13:42:29 »


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #20 Gepost op: 22 March 2009, 13:56:05 »
Ja kijk, als het zo zit, dan moeten alle massa's aan elkaar, want de stroomdetector en de s88 moeten dezelfde referentie hebben. En om dezelfde reden moeten die detectors dan aan de massakant van de railvoeding zitten.

En inderdaad, dit is een slechte detector. 
Wim, je  weet misschien nog dat ik in de beginperiode van H0-blok ook zulke detectors gebruikte. Daar ben ik helemaal vanaf gestapt, want deze detector is instabiel, dus onbetrouwbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Onno Philips

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #21 Gepost op: 22 March 2009, 14:13:16 »
Een zeer interessante discussie.
Wij gebruiken 2-rail bezetmelding van de volgende site:

http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm

En op dit moment hebben we pas een paar secties aangesloten met één S88 en alles op één booster. Dus de S88 zijn nog niet boosteroverschrijdend aangesloten.

Waarschijnlijk heb ik a.s. week wel tijd om te testen met alle bruine booster draden aan elkaar.
En dan uiteraard testen wat het verschil is in de overgang tussen twee 6016 en tussen een power3 en een 6016.

Even geduld graag.
500 years from now, who'll know the difference

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #22 Gepost op: 22 March 2009, 14:33:18 »
Wij gebruiken 2-rail bezetmelding van de volgende site:

http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm

Kijk, nu wordt het interessant. Die detectors, daar was ook iets vreemds mee. Ik moet er even over herkauwen wat het ook al weer was, maar als ik het weer weet kom ik er op terug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Onno Philips

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #23 Gepost op: 24 March 2009, 09:44:49 »
Ik ben eens even gaan tekenen en ik denk dat ik mogelijk weet wat het speciale is.

Op het moment, dat we met onze stroomdetectie booster overschrijdend gaan werken, dan zullen alle bruine digitale aansluitingen van de boosters met de S88 GND verbonden zijn. En dus zijn ze daardoor onderling doorverbonden. En de tekening, die Wim liet zien, laat duidelijk zien dat wel de trafo's met elkaar doorverboden zijn, maar niet de bruine digitale draden.

Ik weet niet zeker of het wel wenselijk is, om de bruine digitale draden van alle boosters aan elkaar vast te hebben zitten via de S88 GND.
500 years from now, who'll know the difference

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #24 Gepost op: 24 March 2009, 09:53:05 »
Ik weet niet zeker of het wel wenselijk is, om de bruine digitale draden van alle boosters aan elkaar vast te hebben zitten via de S88 GND.
Dat is perse onwenselijk. De GND van het s88 systeem zit in de Intellibox aan de GND van trafo en railaansluiting. En dat is dan ook het enige punt waar de s88 GND aan de overige GND mag zitten. Elke extra verbinding is uit den boze. Reden: door zo'n extra verbinding kan (een deel van) de rijstroom door de GND draad van het s88 systeem gaan lopen en dat veroorzaakt de valse bezetmeldingen die je ziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #25 Gepost op: 24 March 2009, 10:22:25 »


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Onno Philips

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #26 Gepost op: 24 March 2009, 10:31:14 »
En dan hoeven de bruine digitale draden van de door ons gebruikte 2-rail stroomdetectie:
http://www.xs4all.nl/~ophvb/Stroomdetectie_2-rail.gif
niet meer aan de S88, omdat er nu een common ground is van de iBox en de boosters?
« Laatst bewerkt op: 24 March 2009, 10:36:05 door Onno Philips. Reden: Originele schema erin gezet »
500 years from now, who'll know the difference

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2009, 10:34:02 »
Wim, jij tekent de bruine verbindingen nu aan de trafozijde. Maar aan de railzijde zitten de massa's ook al aan elkaar, via de doorlopende railstaaf. Dat is dubbelop, hoewel het geen kwaad kan.
Volgens mij is het overzichtelijker om de massaverbinding tussen de boosters aan de railzijde te maken, b.v. door alle "bruine" railaansluitingen van de boosters op een gemeenschappelijke bruine ringleiding aan te sluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2009, 10:35:03 »
Juist Onno, en dat had ik je prive ook al duidelijk gemaakt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2009, 10:39:00 »
Volgens mij is het overzichtelijker om de massaverbinding tussen de boosters aan de railzijde te maken, b.v. door alle "bruine" railaansluitingen van de boosters op een gemeenschappelijke bruine ringleiding aan te sluiten.

Juist Klaas zie de verbinding van de trafo, maar als de gemeenschappelijke ringleiding.
De rails mag je door laten lopen bij een boosterscheiding, dat doet hij onder de baan tenslotte ook. Zo werkt het gehele Marklin systeem tenslotte ook, zeker met metalen rails M-Rails.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net