Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Station Harlingen  (gelezen 26914 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Station Harlingen
« Reactie #60 Gepost op: 12 February 2013, 01:03:06 »
Humbrol heeft een perfect matte vernis en is acryl !

Netjes gebouwd overigens ;)

Grtzz,

Karst

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Station Harlingen
« Reactie #61 Gepost op: 12 February 2013, 10:13:53 »
Beste matte acryl vernis is van "The Army Painter" en heet Anti Shine Matt Varnish. Twee laagjes spuiten en er glimt helemaal niet meer ...  ;D

Onder ander hier te vinden: http://www.sceneryworkshop.nl/the-army-painter-anti-shine-spuitbus.html


cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Station Harlingen
« Reactie #62 Gepost op: 12 February 2013, 10:19:32 »
Mooi verslag,
kan ik goed gebruiken als ik mijn exemplaar bouw.


groet hendrik
Marklin NS tijdperk V

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7445
Re:Station Harlingen
« Reactie #63 Gepost op: 12 February 2013, 10:40:23 »
Ik vind het zwaar indrukwekkend! Als ik jou was zou ik mijn nickname aanpassen, het hoeft niet meer!  ;D

Goede tip van die leesbril, ik krijg last van hetzelfde probleem....

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #64 Gepost op: 21 February 2013, 21:30:43 »
Zo, daar ben ik weer.

Die laatste berichten had ik helemaal nog niet gelezen, bedankt voor de complimenten.

Waar waren we...... ik gooi anders wel wat foto's achter elkaar, het is allemaal detailgeneuzel en het één streekje met de lijmverdunner vastgezet (niet gelijk nog een keer strijken want het plastic wordt zacht en dan ploeg je daar doorheen).







Stripje eronder gehouden voor de maatvoering van de overlapping van de steenstrip.




















Ik ben met de vensterbanken van de bouwbeschrijving afgeweken omdat je ze tegen de raamkozijnplaat aan moet lijmen, maar die zit er bij mij nog niet in dus heb ik er even een stukje plastic achter gehouden.

Zo meteen meer.



« Laatst bewerkt op: 21 February 2013, 22:11:32 door prutser »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Station Harlingen
« Reactie #65 Gepost op: 21 February 2013, 21:40:38 »
tja wat moet je hier op zeggen ??? mooi geprutst  ;D

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8301
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Station Harlingen
« Reactie #66 Gepost op: 21 February 2013, 21:51:54 »
Die flesjes met lijm gewoon in een plaat/blok piepschuim zetten oid, kan ie niet meer omvallen.

Snap niet dat er ondertussen niet iemand piramidevormige potjes met lijm maakt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Station Harlingen
« Reactie #67 Gepost op: 21 February 2013, 21:55:44 »
@Sven:


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #68 Gepost op: 21 February 2013, 22:05:59 »
En doorrrrrrrrrr.

Als ze zeggen in de bouwbeschrijving dat iets in lengte verschilt klopt dat ook:

De 2 deurkozijnen:


Dan de overkapping:


De pilaren binnen en buitenzijde stripjes:



Dan de overkapping, ik wist niet precies hoe ze het bedoeld hebben om in elkaar te lijmen maar ben eerst maar begonnen er een soort van pergola van te maken.




Voor de juiste hoek regelmatig het speciale hoekstukje gebruiken.

Dan op de overkapping lijmen en een voor een de dwarsstukjes rechtzetten en met lijmverdunner/mek vastzetten.

Nog steeds regelmatig met het speciale hoekstukje de hoek nalopen, kan nog steeds wel wat gecorrigeerd worden.

Dan de pilaren, de korte aan de kant van de scherpe hoek en de lange aan de andere kant.
Even aan één kant vastzetten dan ertegen drukken en langsstrijken met het kwastje met lijmverdunner/mek.


En de volgende pilaar, saai werk maar gewoon doorgaan. :P.

De rand rondom het dak de lengtes precies andersom nemen als de dakplaten van de overkapping(voor de stevigheid)

Dadelijk meer.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2013, 22:14:33 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #69 Gepost op: 21 February 2013, 22:56:18 »
Het verven.

Deze kleurtjes ben ik aan het gebruiken voor het gebouw.

Spuitbus primer voor het wit van het gebouw, spuitbus grijs voor het dak, en 2 potjes die ik nog had staan; één voor de dakranden en de lichtere voor de spatrand onderaan het gebouw.

Voor de kozijnen weet ik het nog niet.

Spuiten:
De dak/goot randen.


Afplakken en op zijn kop leggen:

Deze heb ik later helemaal dichtgeplakt omdat hier geen los dak op komt.

Wit spuiten:


Na het verwijderen van de tape bleek het wit wat uit te steken bij de dakranden, even een schuurpapier er langs en soms hier en daar wat naspuiten met grijs: wel zorgen dat het wit dan goed afgedekt is! de spuitnevel komt soms op de gekste plekken en dan moet het wit ook weer even nagespoten worden.

Hier bleek ik nog wat te veel wit te zitten.

Afplakken en wat grijs er over.


Op de daken 2 laagjes grijs gespoten maar daar heb ik geen foto's van.

De dakranden rondom het gebouw en de overkapping heb ik met de hand met grijs geverfd, de kleur hoeft niet precies hetzelfde te zijn als het dak want het is een zinken strip.

Let op op sommige foto's lijkt de rand wit te zijn, let op je tijdperkkleuren.

Om doorkijken te voorkomen heb ik zelf even snel wat in elkaar geknutseld niet zo precies want veel zie je er later toch niet van, de boogjes heb ik voordat het gebouw in elkaar zat overgenomen van een gevel. Deze kan ik er later als het gebouw helemaal af is zo in schuiven.




De entree.


Misschien nog een vloertje inplakken.



Interieur.



De stand tot zo ver



Nu nog de spatrand rondom met lichtgrijze verf schilderen.

Dit had ik kunnen spuiten maar dan moet ik eerst het gebouw lichtgrijs spuiten en dan de spatrand afplakken en dan pas wit spuiten.
Ik heb gekozen om het later met de hand grijs te maken, het grootste deel is door een gleufje goed afgescheiden, behalve de onderkant van de deurranden en aan de straatkant een stuk muur.
De deurranden doe ik wel uit de hand en de stukken gladde muur plak ik wel af en spuit de resterende randen met de airbrush.

Nu op zoek naar de kleuren van de kozijnen in de jaren 50.

Het lijkt of ze in die tijd het hele gebouw opnieuw hebben geverfd.
Voor: muren beetje crème, kozijnen donker.

foto van stationsweb.

Na het schilderen: muren wit en kozijnen en sommige deuren crèmeachtig.

foto Roef Ankersmit 1958.

Ik denk dat ik de ramen en deuren op de begane grond maar donkergroen maak, de raampjes rond de kleine deuren laat ik wel wit.
Klopt misschien niet helemaal maar het lijkt mij het mooist.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2013, 10:17:13 door prutser »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Station Harlingen
« Reactie #70 Gepost op: 22 February 2013, 00:49:13 »
 8) (y) (y)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re:Station Harlingen
« Reactie #71 Gepost op: 22 February 2013, 08:39:11 »
Man, wat een pand! De loods op de achtergrond, word dat in
een later stadium ook gebouwd?
Mvh Steef

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Station Harlingen
« Reactie #72 Gepost op: 22 February 2013, 10:11:55 »
foto Roef Ankersmit, 1958
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #73 Gepost op: 22 February 2013, 10:16:39 »
Man, wat een pand! De loods op de achtergrond, word dat in
een later stadium ook gebouwd?

Nee, ik bouw Harlingen niet na en heb nog een loods van Faller staan, ben alleen niet zo tevreden mat het dak daarvan.

(Foto bijschrift is bijgewerkt; dank je Sneek.)
« Laatst bewerkt op: 22 February 2013, 10:19:02 door prutser »

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re:Station Harlingen
« Reactie #74 Gepost op: 22 February 2013, 16:31:57 »
@ Stephan

Netjes hoor .

gr Jos