Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Station Harlingen  (gelezen 25540 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re:Station Harlingen
« Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2013, 14:49:50 »
4 1/2 ik kom alleen maar kijken ;)

Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:Station Harlingen
« Reactie #31 Gepost op: 12 januari 2013, 15:42:38 »
Nou ja, maak er dan maar 5 en een half van...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2013, 21:57:43 »
Nou dat is dan duidelijk  ;D.

Ik ga proberen er een beetje een coherent verhaal van te maken maar ik heb met schrijven meer moeite dan met bouwen.

Ik doe het bouwen op mijn manier en dat kan ook verkeerd uitpakken en tegelijkertijd foto's maken is ook een extra handycap; probeer nu tijdens het bouwen het toestel in de mond te houden en dan met mijn tong de foto te maken.

Goed, nieuwsgierig naar de inhoud van de doos heb ik alles eens uitgelegd:

Best wel veel.

Nieuwe potjes lijm gehaald, de UHU en faller met naald, mijn glasplaatje met opgeplakt schuurpapier weer opgesnord een geodriehoek gevonden want ik kon de blokhaak niet vinden en nog wat dingetjes.

Ik heb trouwens het interieur niet aangeschaft; ik zag dat het min of meer met de zijwanden samengebouwd werd en ik wil hem er later in kunnen zetten plus ik heb nog een paar platen styreen staan plus ik vind het interieur niet zo heel belangrijk; een indruk ervan en hier en daar een schot/muur tegen een totale doorkijk vind ik voldoende. En het scheelt weer veertig piek.

Begonnen met het hoofdgebouw, na wat uitzoekwerk (want ik wil alles minimaal 3x controleren aan de hand van foto's en de bouwbeschrijving en dan nog eens controleren) moeten de wanden als ze zo liggen omhoog gezet worden en aan elkaar gelijmd.
Het gebouw ligt dan op zijn kop.


Ik heb nu trouwens ook voor het eerst lijmverwijderaar/verdunner gebruikt, werkt fijn, eerst de wanden zonder lijm tegen elkaar en dan met een kwastje wat verdunner in de hoek en vast.
Als het op de plaat ligt nog met weinig ter voorkoming van doorlekken en dan de muur vast aan de plaat maar als het hier en daar vastzit stukje omhoog houden en helemaal in de hoeken strijken, weer op de plaat leggen en mooi vlak aandrukken.

Bij onderdeeltjes die ik eventueel nog wil schuiven gebruik ik de Fallernaald en bij grote vlakken de UHU kwast.

Stephan.



roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re:Station Harlingen
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2013, 23:03:57 »
Hallo Stephan

Ik ben benieuwd hoe jij het station zal bouwen . Zelf ben ik er nog niet aan toe om te gaan bouwen .
Verder ben ik benieuwd of één van de andere kopers ook een draadje start over zijn bouw van dit station .

gr Jos
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2013, 23:09:30 door roco »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #34 Gepost op: 13 januari 2013, 02:15:46 »
Nou, hier lijm ik dus 2 wanden aan elkaar met de lijmverdunner (gewone lijm kan natuurlijk ook.


Ik was van plan alle kozijnen e.d. er later in te lijmen zodat ik deze eventueel los kon verven, daarom week ik bij de bouw van de smalle vleugels van de bouwbeschrijving af.
Maar omdat het dak van deze vleugels achter de muur komt dienen deze kozijnplaten als aanlegrand voor het dak en moeten dus eerst gelijmd worden.
Ik had het idee om de kozijnplaten met knijpers vast te houden, dan het dak ertegen lijmen en dan de kozijnplaten weer los te halen:

Dit bleek later een vergissing te zijn want de 1mm. kozijnplaten zijn soms ook delen van muren en die kun je niet weglaten, dus achteraf heb ik de 1mm. platen toch achter de gevels gelijmd.

Op de voorgrond liggen nog wel de 0,5mm. platen los, deze komen er later na het verven pas in (als ik daar ook niet van terugkom) omdat sommige delen (deuren e.d.) een andere kleur hebben en dat dan makkelijker schilderen is.

Hier te zien hoe een raam is samengesteld

Links 1mm, midden 0,5mm en rechts beide delen op elkaar.

Hier zie je dat ik de kopse kant zonder kozijnen samenstel, dit is dus NIET nodig en de 1mm. plaat kan er gewoon eerst achter gelijmd worden.
Op deze plaat wordt dan het kozijn en de muur onder het raam gelijmd, het hoekprofiel wordt je geacht nog niet vast te lijmen, waarom?;geen idee, maar ik heb ze op de foto dan ook gewoon los liggen.



Je moet 1 hoekprofiel in elkaar lijmen om het kozijn goed te positioneren onder het raam (zie boven), deze hoeken kieren wat doordat de rand ietsje scheef is.

Door het recht te schuren kan je deze spleet wegkrijgen maar pas op.

Als je hier niet voorzichtig mee bent kan je teveel weghalen en dan wordt je kozijn te kort (deze is al niet te ruim) doordat de maat tussen kolommen dan te groot wordt.

Nu ga ik de 1mm. platen in het hoofdgebouw zetten, zoals je ziet moeten ze nog even over het schuurpapier omdat ze wat te breed zijn.

Je ziet hier wel dat deze kozijnplaat ook delen van de muur is onder de ramen.

Hier sta ik wel in dubio want bij de bovenramen zit geen 2de kozijnvel van 0,5mm. dus deze een andere kleur moeten hebben moet je ze eerst schilderen of los van de onderraamkozijnen snijden en later geschilderd er achter plakken.
Ik denk dat ik het zo laat want in de jaren 50 waren ze ook wit net als het gebouw, ik zag op een hele oude foto dat het leek of ze ooit wel donker zijn geweest.

Stephan.

Oh ja, ik maak trouwens de oude gevel.






« Laatst bewerkt op: 13 januari 2013, 02:23:42 door prutser »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re:Station Harlingen
« Reactie #35 Gepost op: 13 januari 2013, 11:39:35 »
Waarom trekt het toch altijd krom?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Station Harlingen
« Reactie #36 Gepost op: 13 januari 2013, 12:07:37 »
Waar trekt er dan iets krom? De muren zijn mooi recht. Wat jij voor kromtrekken aanziet, zijn de binnenstukken die nog niet zijn vastgelijmd...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #37 Gepost op: 13 januari 2013, 12:11:31 »
Klopt, ik haal ze dadelijk even over het schuurpapier en lijm ze erin. Dit is het eerste onderdeel wat ik ivm de maatvoering ietsje moet bijwerken tot nog toe.

Stephan.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Station Harlingen
« Reactie #38 Gepost op: 13 januari 2013, 12:12:28 »
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe lang wordt dit gebouw nou in h0?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #39 Gepost op: 13 januari 2013, 12:26:28 »
Ik ben even de rolmaat aan het zoeken (gisteren kwam ik hem nog in de badkamer tegen) maar hij is zo'n 90cm. lang.

Met opgelijmde hoekstukken 91cm. totaal.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2013, 12:38:39 door prutser »

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re:Station Harlingen
« Reactie #40 Gepost op: 13 januari 2013, 12:57:21 »
Hallo
 
Je was me net even voor . Ik kwam op hetzelfde resulaat . Eindelijk eens een station zeg wat lengte betreft .

gr Jos

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #41 Gepost op: 17 januari 2013, 22:36:27 »
Sorry jongens, door het vele overwerken heb ik even geen fut voor updates, had nog een plaatje van het bier en bitterballen willen plaatsen van de feestelijkheden afgelopen zondag vanwege het behalen van het hoogste punt maar die heb ik per ongeluk gewist. :-\
Van het weekend hoop ik tussen de storingsdienst nog wat te kunnen laten zien.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2013, 06:58:31 door prutser »

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re:Station Harlingen
« Reactie #42 Gepost op: 10 februari 2013, 11:50:56 »
Hallo Stephan en anderen,

In dit topic wordt gevraagd om foto's van NS station Harlingen.
Ik ben nieuw hier en zie dit (al iets oudere) topic pas nu. Hopelijk heb je iets aan onderstaande foto's die ik in de jaren '80 en '90 maakte.

NS Wadloper DH-1 3104 te Harlingen in april 1985.


Onderstaand een in Friesland (Hainje Heerenveen) gebouwde NZH bus 1531 te NS Harlingen op 17 augustus 1991.


Onderstaand:  NZH 7734 te Harlingen NS in augustus 1994


Succes met de bouw!

Groet,

Robert

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #43 Gepost op: 10 februari 2013, 12:30:12 »
Dank je.

Ik ben nu net foto's naar Photobucket aan het uploaden.
Ik ga met grote stappen door de bouw heen, als je de handleiding volgt die je op Miniworld kan downloaden komt het allemaal goed en heb hier eigenlijk niet veel aan toe te voegen.

Tot zo.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Station Harlingen
« Reactie #44 Gepost op: 10 februari 2013, 12:49:06 »
Ik liep op mijn werk tegen een liter lijmverdunner/verwijderaar (die weg moest) aan en omdat ik op het forum vaak positieve berichten had gelezen over MEK, lijmverdunner e.d. en styreen besloot ik dat eens te proberen.

Nou, eigenlijk lijkt het mij geen doen het station een beetje netjes te lijmen zonder dit spul, vooral alle details zijn er anders niet zonder knoeien op te krijgen.



Dit zijn alle gereedschappen die ik gebruikt heb.
Vooral het kleine potje lijmverdunner en kwastje en het stuk schuurpapier op de glasplaat vastgeplakt waren vaak het enige wat nodig was.
Alleen de grote stukken gebruikte ik de UHU lijm (2x insmeren). En heel soms de naald.