Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Artitec groentewagen, h0  (gelezen 18627 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Artitec groentewagen, h0
« Gepost op: 18 maart 2009, 12:48:08 »
Artitec groentewagens Gs-v, h0
door Huibert van Noord



Het voorbeeld

Geschiedenis
De groentewagens van de Nederlandse Spoorwegen werden zowel voor als na de oorlog in grote getale gebouwd. Denk dan eerder aan een paar duizend dan aan een paar honderd stuks. (zie http://www.spoorinfo.nl/groentewagens.htm) De wagen van Artitec is de na-oorlogse versie.
De wagens werden behalve voor het vervoer van groenten voor vele doelen ingezet. Ruim 1700 stuks kwamen in het groepsgoederenvervoer terecht. (zie artikel Wim Hoekema). Deze combinatie beschrijft de geschiedenis van de wagens beter dan ik zou kunnen doen :)





Het model
Voor me staan onmiskenbaar twee Nederlandse groentewagens. Mooi in de lak, scherp en juist van contour.
De zo kenmerkende roosters voor de doorluchting van de wagen zijn los opgezet. Veel aandacht is geschonken aan de opschriften. Zelfs onder de schuifdeuren zijn opschriften op de stelbalk te vinden. De opschriften zijn scherp en compleet. Op hoeken zijn opstapjes te vinden. Op de wagen met bordes zijn ook sluitseinijzers aangebracht. Luchtslangen worden los meegeleverd.
Met die mate van detaillering is het vreemd dat rangeerdershandgrepen onder de buffers ontbreken en alle verdere grepen op de wagenbak meegegoten zijn.







Eigenschappen
De eerste levering wagens zakt te ver door de assen. Dit komt omdat de aslengte van de ingestoken assen te kort is. Ook zijn de ruimtes waarin de assen steken redelijk groot. Daardoor kunnen geheel onbedoeld de remmen aanlopen. Bij de geteste wagens was dat overigens niet het geval. Wel staan de wagens te laag. Oplossing kan zijn het aanbrengen van messing lagers (zie conclusie).
De later uitgebrachte wagens hebben dit probleem niet meer.



Verzorging
De wagens zijn verpakt in een blister waaruit ze met behulp van een cellofaan te bevrijden zijn. Het geheel zit in een stevige doos.
Normaal gesproken controleert Artitec de geleverde waar. In verband met snelle uitlevering op Rail is dat bij deze eerste zending niet gedaan. Onvolkomenheden kwamen dan ook al rap aan het licht. Zo zijn, naast het probleem asruimte, bij diverse wagens losse of afgebroken onderdelen te vinden. Bij de geteste wagens was dat niet het geval.

Bij de bordeswagen heeft de lijm waarmee het bordes is vastgezet een witte waas achtergelaten.

Conclusie
Mooie wagens voor een alleszins acceptabele prijs.

Toch moet ik kwijt dat, gezien de mate van ver doorgevoerde detaillering die ik op plan E en W ben tegengekomen, ik meer verwacht had. Losse grepen op de wagen en onder de buffers bv. En schuifdeuren die open kunnen: hoe vaak staan die wagens niet ergens op een terrein te lossen? Eén of twee tientjes meer had ik daar zeker voor over gehad.

De speelruimte van de assen kan natuurlijk absoluut niet. Ook de lijmwaas mag niet mogen. Ondanks de alerte reactie van Artitec is dat toch wel een behoorlijk minpunt. Dan maar niet uitleveren op Rail, denk ik dan. Artitec heeft overigens aangekondigd de problemen te verhelpen en in volgende series te voorkomen.

Tevens voorziet ze desgevraagd de koper van deze wagens van lagerbussen.


De Details:

Algemeen
Merk: Artitec
Type: Gs-v, S-CHR
Schaal: h0
Tijdperk: IV, III
Catalogusnrs: 20.164.02, 20.163.02

Frame: kunststof
Opbouw: kunststof
Gewicht: beide 71 gram.
Koppeling: Beugel
Prijs: € 21,90; € 24,90

Demontage: wagenbak is klemvast op het onderstel gezet.
Wagen is voorzien van een gewicht.
Zelf aan te brengen onderdelen: luchtslangen

Maten (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 10670/122,64/123,6
Hoogte: 3897/44,79/44,8
asafstand: 6000/689,6/689,6

Tijdperk indeling volgens NEM 818
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Bronnen:
Fotoverantwoording:
Foto grootspoor: Frank Oude Elferink
Overige foto's: Huibert van Noord.

Overig
Beide wagens werden ter beschikking gesteld door Kuijpers Hobbyhuis

Links:
Grootspoor info
Verdere info Att model
Verbouw tot Dg

« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2009, 12:29:57 door Huibert van Noord »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2009, 23:57:18 »
Overige foto's door de auteur. Wie is die auteur?

Zou het een idee zijn de materieel test over te doen als de eerste goede productie exemplaren de rails raken, want nu blijft er weinig heel van de wagen in de test. Overigens stel ik niet de tekortkomingen ter discussie, die zijn juist geconstateerd, maar zullen niet representatief zijn voor de uiteindelijke productie. Ze zijn zo niet bedoeld bedoel ik. ;)

En of iemand er 1 of 2 tientjes meer voor over heeft, is discutabel. Ik bijvoorbeeld (die er geen een zal kopen) vind het een mooi geheel zo. Als ze 1 of 2 tientjes duurder zijn zal je minder snel een fraai treintje samen stellen, dan blijft het weer bij de verplichte 2 nummertjes...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

genincr

  • Gast
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2009, 07:02:40 »
2 euro-tientjes meer ?

In "oude guldens" zou dat Hfl 100.-- zijn geweest voor één stuks; en dat voor een simpel goederenwagentje......?   ::)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2009, 08:05:29 »
Even voor de jongeren onder ons: Gulden is een oude munteenheid uit het verleden waarmee ooit nog eens betaald is. Die munteenheid werd afgekort f of hfl en dat betekent Hollandse florijnen. Een florijn is nog oudere munteenheid. Waarom de afkorting van de gulden met die naam gebeurde is onbekend en eigenlijk best wel vaag. Als sommigen willen aangeven dat ze iets duur vinden dan rekenen ze terug naar die oude gulden. Ze kunnen eigenlijk beter terugrekenen naar Belgische Franken, ook zo'n ouderwetse munteenheid, dan zou het bedrag nog veel hoger zijn.

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2009, 08:22:06 door MR »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2009, 08:41:08 »
Dat van die aslengte klopt volgens mij niet. Er staat een sterretje bij die opmerking, maar ik kan verder nergens vinden wat dat sterretje betekent. In ieder geval hebben we op Rail alle beschikbare aslengtes geprobeerd en het maakte geen fluit uit. De aspot is bij deze productie gewoon te ruim.

ps Direct omgerekend is twee tientjes gelijk aan 44 oude guldens. Inflatie meegerekend kom je op ruim 50 guldens. Ja, ook ik reken nog weleens terug en ik weet heel zeker dat ik 50 gulden al een flinke prijs voor een tweeasser vond, laat staan een prijsverschil van 50 gulden.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ekklesia

  • Gast
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2009, 09:36:57 »
De prijzen zijn nu €21.90, € 24.90 of €26.90, dat vind ik meer dan genoeg. Omgerekend is dit zo tussen de Fl 48.= en de Fl 59.=.  Als dit soort karretjes dan rond de 40-45 Euro moeten gaan kosten omdat er dan een deurtje open/dicht kan, dan laat ik hem mooi in het schap van de winkel liggen, ongeacht van welk merk dit is.

Daarom heb ik ook geen autotransporters op de baan hobbelen, simpelweg dat ik ze te duur vind. Terwijl ik toch wat gesloten karretjes heb waarvan de deur wel open/dicht kan en voor een acceptabele prijs. Het is een hobby en dit moet wel betaalbaar blijven voor iedereen, dus ook voor de wat minder bedeelden onder ons.

Verder vind ik het wenselijk om deze test t.z.t. aan te passen als er een karretje leverbaar is waarvan de gebreken verholpen zijn. Deze test vind ik overbodig, daar deze wagen al uitvoerig besproken is in een draadje op dit forum.

Groenten Rob

Gert1

  • Gast
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2009, 10:53:57 »
Die munteenheid werd afgekort f of hfl en dat betekent Hollandse florijnen. Een florijn is nog oudere munteenheid. Waarom de afkorting van de gulden met die naam gebeurde is onbekend en eigenlijk best wel vaag.

Nee hoor, daar is niets vaags aan: De eerste gulden werd florijn genoemd, naar de Florentijnse lelie uit het wapen van Florence waarmee de munt versierd was. Daarmee is ook de herkomst verklaard van het altijd gebruikte ƒ-teken voor de gulden. 
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_gulden

En om weer on topic te komen: Ik sluit mij aan bij degenen die de prijzen voor de groentewagentjes zo wel hoog genoeg vinden. Als ze veel duurder zouden worden dan ze nu zijn, zou ik ze laten staan.

mvg, Gert

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2009, 11:06:59 »
Uit een opmerking in het draadje over de Artitec-wagens leid ik af dat Huibert van Noord de auteur van de test is.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2009, 11:08:22 »
klopt

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2009, 11:34:13 »
Citaat
Een schuifdeuren die open kunnen: hoe vaak staan die wagens niet ergens op een terrein te lossen? Eén of twee tientjes meer had ik daar zeker voor over gehad.
Doe Artitec eens het idee aan de hand om een los setje opengeschoven deuren te leveren, ik bedoel dan; deuren+bovengeleiding+onderrail in geopende stand en (echte meerwaarde) in de juiste kleur.
Als ik naar de foto's van de recensent kijk (ik heb het karretje niet in handen gehad) krijg ik de indruk dat langs het deur-gedeelte een naad zit. Dan zou het relatief simpel zijn een deurtje open te laten; oude deursectie eraf, nieuwe deursectie erop. Bij de prijs van ca een tientje raak je wel een paar van die open-deur-secties kwijt en de prijs van sec het model gaat niet omhoog.

(PS: Huibert; het linkje naar de grootspoorinfo bevat een foutje )
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2009, 11:36:14 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2009, 11:58:57 »
Link gerepareerd.  :)

Ekklesia

  • Gast
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2009, 13:10:03 »
Even terugkomende op een eventuele meerprijs van €10-20 voor deuren die dan wel dicht/open kunnen. Even kijken in de Fleismann catalogus levert al wat leuks op. De wagens artnr. 5310, 5311, 5314 en 5316 hebben allen beweegbare deuren en kosten € 29.50 per karretje. En tot een prijs van ongeveer €35.= is er nog wel wat te vinden. En zo zullen andere merken ook wel karretjes in die prijsklasse hebben.

Groenten Rob

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2009, 14:01:45 »
de beschrijving van het grote voorbeeld waarover in de test werd gesproken is overigens hier te vinden;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5563.msg87369#msg87369


groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2009, 17:20:15 »
Maar Rob, die wil je niet. Ik bedoel, heb je een rij NL groentewagens, staat er opeens een duits hok tussen alleen omdat de deuren open kunnen. Dan zou ik ze liever zelf uit de groentewagen zagen. Heb ik het nog niet eens over het verschil in detailleringsgraad.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: Artitec groentewagen, h0
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2009, 18:28:32 »
.... staat er opeens een duits hok tussen ....

Ho ho, ff dimmen ja  ;D

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw