Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
maartenvdb
Vandaag
om 22:07:49
Piko hondekop 4 ?
door
Petertje
Vandaag
om 22:04:04
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 21:36:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Wimbo
Vandaag
om 21:27:58
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:27:23
Heroplage Artitec Plan W?
door
Corné81
Vandaag
om 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:38:03
Sfeer op je modelbaan
door
grove den
Vandaag
om 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
VictorPM
Vandaag
om 19:11:42
Vreemd probleem
door
jerrytrein
Vandaag
om 19:08:53
US diorama in H0
door
gdh
Vandaag
om 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:28:24
365 "Het is weekend foto's"
door
Frank 123
Vandaag
om 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 17:41:25
Telefoonnummer Conrad.........
door
Arjan6511
Vandaag
om 17:26:49
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:13:11
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
borotof
Vandaag
om 15:44:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 15:22:55
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:42
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:34:48
S88n bus splitsen
door
Dave.......
Vandaag
om 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:59:27
Lima IRM pimpen
door
W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volgende
- [
1
]
2
3
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model (gelezen 60652 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3860
Modelleisenbahner mit Volldampf
stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Gepost op:
30 July 2007, 21:01:50 »
Ik ben bezig met een H0-kit van een 'geelbander' op Fremo/Philotrainbasis. En dan niet de stukgoedwagen van het Gs-type (pseudo Roco-model) maar het oudere type met de drie dakventilatoren , ook wel roosterwagen/groentewagen genaamd.
Effe voor de beeldvorming; ik heb er eens een kiekje van gemaakt bij de VSM:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5093065909378459986
Vraag: hadden deze wagens tijdens hun VGL-inzet in het computernummer tijdperk 4 wel of geen NS-vignetten op de zijdeuren?
Ik kan dit in de aanwezige documentatie niet gewaar worden.
Zodra de soldeerderij wat verder is zal ik wat foto's posten op dit forum.
groet,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Thowra
Offline
Berichten: 2579
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #1 Gepost op:
30 July 2007, 22:28:17 »
Jawel hoor met NS logo in tijdperk 4.
Naast het oude station van Zaandam (voor 1983) stond een grote Van Gend & Loos loods waar tal van deze geelbanders opgesteld stonden. Heb nog een zwart/wit foto kunnen vinden waar deze leuke wagens (met NS logo) achter een "Sik" gerangeerd werden van en naar de opstelsporen.
Jeroen
Asjemenou... :
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/geelbrander_logo.jpg
«
Laatst bewerkt op: 30 July 2007, 22:53:38 door Thowra
»
Gelogd
We're all riders on this train.
edwin1974
Offline
Berichten: 2024
Allegra" treinstel
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #2 Gepost op:
30 July 2007, 22:52:35 »
Hoi Wim
kijk eens op deze site
http://www.nicospilt.com
hier staat ook nog wel info over "geelbanders" en Van Gend & Loos en ATO
groetjes edwin
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
sneek
Offline
Berichten: 3860
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #3 Gepost op:
30 July 2007, 23:34:34 »
tnx voor de reacties, maar ik ben er na wat spitwerk in mijn boeken en bladen al uit. In het onvolprezen Ankersmit-artikel in Op de Rails 1977 staat een plaatje van een Gls met gele banden én NS-vignetten. Het is bewezen
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Spoors
Smalspoor Fröbelaar
Offline
Berichten: 1076
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #4 Gepost op:
31 July 2007, 08:35:48 »
Nog een leuke link over geelbanders:
http://www.locomotor.nl/F_SPECIAL.HTM
En een foto'tje van de opstelling en Van Gend & Loos loods bij het openlucht museum (type GS, moet nog de juiste beschildering en logo krijgen)
[BRON: Stichting De Locomotor]
Groet,
Jeroen
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8454
May your coffee kick in before reality does.
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #5 Gepost op:
31 July 2007, 11:50:55 »
He, leuk, jij ook? Hoever ben je?
Leuk karretje!
Groet,
Huibert
Gelogd
Zee. Land.
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #6 Gepost op:
31 July 2007, 11:52:10 »
Hier nog een foto... volgens mij zie ik iets wits op de zijkant van sommige wagens, lijkt me het NS-logo.
Gelogd
edwin1974
Offline
Berichten: 2024
Allegra" treinstel
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #7 Gepost op:
31 July 2007, 12:25:12 »
Volgens mij hebben er ook nog Gs-t als konvooiwagens gereden in het wagenpark van MW(materieel en werkplaatsen).
Ik weet niet of dit"geelbanders" waren.
groetjes edwin
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #8 Gepost op:
08 August 2007, 17:38:12 »
Ook een geelbander:
Bron
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3860
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #9 Gepost op:
24 August 2007, 23:37:45 »
Hierbij een artikel dat ik voor het clubblad van de
www.friesemodelbaanclub.nl
heb geschreven in 2004, toen het 20 jaar was geleden dat de geelbanders uit de VG&L-dienst gingen. Ter info en vermaak hierbij;
20 JAAR GELEDEN OPHEFFING STUKGOEDERENVERVOER PER TREIN
een rouwband voor de geelbander
Samenstelling: WH
Deze maand is het alweer 20 jaar geleden dat de laatste stukgoederentreinen reden voor Van Gend & Loos. Dit gegeven en het door Roco op de markt brengen van een ‘geelbander’ vormen de basis voor dit artikel over het verdwenen stukgoederenvervoer per trein in Nederland.
In de jaren dertig probeerde de NS haar concurrentiepositie met het opkomende wegverkeer en het verkeer over water te verbeteren. In 1934 kwamen de eerste dieseltreinstellen in dienst en werd de slogan ‘Vlug, Veilig en Voordelig’ ingevoerd. Ook het goederenverkeer moest en kon sneller. Reden zendingen nu met koerswagens van het ene station naar het andere, als een soort bodedienst met lange reistijden, men wilde een sneller transport. In de oude opzet waren wagens soms drie dagen onderweg van het verzendstation naar de ontvanger. Dit tijdverlies was niet meer aanvaardbaar en dus werd de goederendienst zo gereorganiseerd dat de goederen ’s middags werden aangenomen en de volgende ochtend bij de geadresseerde konden worden afgeleverd. De meeste goederentreinen reden daarom in de nacht.
In 1934 werd daarom het systeem met groepshoofdstations bedacht, waartussen het zogenaamde groepsstukgoederenvervoer plaatsvindt. Het systeem wordt in mei 1934 ingevoerd en daarna verder verbeterd. Binnen het Nederlandse spoorwegnet worden 35 groepen aangewezen met in elke groep een groepshoofdstation. Ook Leeuwarden krijgt die status als groepshoofdstation voor Harlingen, Sneek, Stavoren en Heerenveen. Het groepshoofdstation krijgt ’s avonds per buurtgoederentrein (met de zogenaamde stortwagens, waarin losse pakjes en dozen van verschillende afzenders, zowel particulieren en bedrijven los gestort worden vervoerd), of per tram of vrachtauto van de andere stations uit de groep aangevoerde goederen binnen. Deze goederen worden in of bij de goederenloods gesorteerd in een gezamenlijke bestemming en daar overgeslagen in wagens die in de groepsstukgoederentrein in de nacht worden vervoerd naar het groepshoofdstation van een andere groep. Deze treinen rijden zonder behandeling onderweg rechtstreeks naar het andere groepshoofdstation. Iedere groep heeft voor iedere andere groep tenminste 1 groepswagen. Ook kan in zo’n trein een aantal wagens zitten voor groepshoofdstation A en B. De volgende ochtend worden de in de groepsstukgoederentrein aangevoerde goederen weer per buurtgoederentrein (stortwagen), tram of vrachtauto naar de onderstations in de groep verdeeld. Hierdoor kunnen de goederen binnen 24 uur worden aangeleverd, waarbij het groepshoofdstation dus ’s avonds als verzamelpunt en ’s ochtens als verdeelpunt wordt gebruikt. Naast het groepsstukgoederenvervoer kende de NS overigens ook het groepswagenladingenvervoer. Hierbij werd een complete wagen gevuld door 1 afzender en was bestemd voor 1 geadresseerde.
Zo reed het stukgoederenvervoer vele jaren naar volle tevredenheid van de NS en haar dochter ATO, het latere Van Gend & Loos. In de jaren vijftig werden nieuwe wagens voor dit vervoer ingezet. In die jaren waren 1748 van deze ook als groentewagens of roosterwagens (vele ventilatieroosters) bekend staande wagens ingezet in de stukgoederentreinen. Aangezien ze hierin een aparte omloop hadden en niet voor ander vervoer werden ingezet kregen ze een aparte nummerserie met de letters GW (GroepsWagen). Om hun speciale status ten opzichte van andere gesloten wagens te kenmerken kregen de GW’s een gele band op de vier wagenhoeken. Al gauw stonden ze dan ook onder de bijnaam ‘ geelbanders’ bekend. Ten tijde van de invoering van de computernummering eind jaren zestig werd de benaming Gls. Ze kregen toen ook versterkte vloeren om er met heftrucks in te kunnen rijden. De jaren vijftig waren de gloriejaren van dit vervoer, zo moesten tal van goederenloodsen worden uitgebreid of vernieuwd. Ook Leeuwarden kreeg in de tweede helft van de jaren vijftig een nieuwe grote Van Gend & Loos loods met 3 binnenliggende sporen. Hoe ging het daar in zijn werk? Na binnenkomst van de stukgoederentreinen vanaf de groepshoofdstations Zwolle en Groningen werden de stortwagens geladen voor Harlingen, Heerenveen, Sneek en Stavoren. Zo rond 1960 werden deze wagens dan met de buurtgoederentreinen naar Harlingen en Staveren vervoerd. Naar Heerenveen reed enige tijd een aparte trein. Gemiddeld kreeg Heerenveen 4 wagens, Sneek 2 en Stavoren 1. De retourlading kwam met de verschillende buurtgoederenreinen in de avond weer in Leeuwarden aan, waarna de groepsstukgoederentrein werd samengesteld en deze het land in kon in de nachtelijke uren.
Begin jaren zeventig vinden er al drastische bezuinigingen plaats op het stukgoederenvervoer per spoor. Tot 1973 waren er op verschillende plaatsen contractanten die voor de NS het distribueren en verzamelen van de colli verzorgden. Eind jaren zestig en begin jaren zeventig werden deze contracten met derden opgezegd zodat het vervoer binnen de groepen door Van Gend & Loos met vrachtauto’s kon worden overgenomen. Daarmee vervielen de meeste dure stortwagendiensten met het extra overladen. Vanaf die tijd werden dus ook de goederenloodsen in Sneek en Harlingen niet meer per trein bediend. Vanuit Leeuwarden verzorgde VGL het transport per auto naar die plaatsen, waar de goederen verder werden rondgebracht. Toch hebben de stortwagens het elders nog tot november 1982 volgehouden tussen Goes en Vlissingen.
In 1973 ging het stukgoederenvervoer volledig over van de NS naar Van Gend & Loos, die voor het spoorvervoer contracten met de NS afsloot.
In 1974 werd zo een efficiëntere situatie bereikt waarbij Nederland was verdeeld in 24 railbediende groepen en waarbij het rangeerwerk met groepswagens grotendeels werd geconcentreerd in Geldermalsen, Boxtel, Breda, Watergraafsmeer, Deventer en Amersfoort. De drie eerstgenoemde stations waren daarbij uitsluitend rangeerstation voor stukgoederen. Tussen de 24 groepen werden dagelijks 650 vaste groepswagens ingezet. In mei 1976 bleken al weer extra bezuinigingen nodig te zijn, waarbij Boxtel als rangeerstation werd opgeheven. De taken werden deels overgenomen door Den Bosch.
In 1980 leek het de goede kant weer uit te gaan. Er werd zelfs een plan gemaakt om de rangeercapaciteit in Geldermalsen uit te breiden van 7 naar 11 groepen. Daar Deventer 16 groepen kon uitrangeren, zou hiermee niet alleen het rangeerwerk op deze beide stations geconcentreerd kunnen worden maar zouden op een aantal verbindingen van dit sternet ook rechtstreekse groepswagens kunnen rijden. Het plan verdween in de ijskast na een toenemende economische recessie met negatieve gevolgen voor het stukgoederenvervoer en na bezwaren van omwonenden bij station Geldermalsen. Daardoor werd het rangeren in Geldermalsen overgebracht naar Nijmegen.
Die recessie in de tachtiger jaren en de steeds snellere stijging van de kosten van spoorvervoer ten opzichte van wegvervoer noopten tot nieuwe saneringen. Negen railbediende loodsen werden voortaan over de weg bediend vanaf nabijgelegen groepshoofdstations; Almelo, Zutphen en Nijmegen per 26 september 1982, Leeuwarden, Breda en Goes per 21 november 1982 en Venlo, Tiel en Den Bosch per 29 mei 1983 (ingang zomerdienstregeling).
De 15 loodsen die vooralsnog railbediening hielden waren: Groningen, Zwolle, Deventer, Enschede, Arnhem, Sittard, Tilburg, Eindhoven, Roosendaal, Rotterdam RMO, Den Haag Binckhorst, Utrecht, Amersfoort, Amsterdam Cruqiuskade en Zaandam. Daarnaast bleef Philips Acht als vertrekgroep bestaan. Zaandam kreeg notabene bij de bouw van het nieuwe station een enorme VGL-loods met spooraansluiting, die uiteindelijk maar amper gebruikt zou worden!
Resultaat van deze sanering:
-betere benutting groepswagens (hogere belading)
-minder groepswagens nodig (lagere kosten)
-minder rangeerwerk en minder treinen (lagere kosten)
-meer autovervoer.
De oude Gls-groepswagens waren in de jaren 1977-1980 al vervangen door moderne wagens van het UIC-type Gs. Deze kregen ook de gele banden, metalen kopwanden en metalen platen onderop de deuren omdat de vorken van een heftruck nog wel eens beschadigingen aanrichten. Ook werden bij de meeste wagens de ventilatieschuiven dichtgezet.
Deze nieuwere geelbanders kregen de typeaanduiding Gs-t, waarvan Roco dus nu een model heeft uitgebracht, helaas zonder de aanpassing aan de houten kopwanden en deuren. In 1981 waren er 825 Gs-t wagens, waarvan er dagelijks 620 nodig waren voor de vaste dienst. In 1984 waren het er nog 754, waarvan 351 rijvaardig.
Volgens de planning van VGL zou het stukgoederenvervoer tot 1987 per trein kunnen worden uitgevoerd. Toch werd het contract door VGL eind 1983 opgezegd, waarbij met de zomerdienst van 1984 het doek ging vallen voor de ‘geelbanders’ .
In januari 1984 verviel de railbediening van de loodsen in Groningen en Zwolle, daarmee ging al 30% van het stukgoedrailvervoer verloren. Per 3 juni 1984 verviel de bediening van de overige loodsen. Daarmee kreeg het goederenvervoer van de NS in 1984 een gevoelige klap. Het vervoersverlies bedroeg maar liefst 100.000 treinkilometers en 500.000 ton per jaar, terwijl er voor 100 NS’ers werk verloren ging, waaronder 35 machinisten en 50 rangeerders. Bovendien vervalt het onderhoud aan ruim 700 intensief gebruikte wagens.
Van Gend & Loos zelf gaf als belangrijkste reden voor het stoppen met het rail-wegvervoer de gewijzigde vervoersmarkt. Door de teruggang in de conjunctuur en de felle concurrentie met andere wegvervoersbedrijven werd de vulling van het rail-wegsysteem door VGL te gering, waardoor VGL in 1983 voor het eerst sinds 1948 verlies leed. De veranderingen op de transportmarkt leiden er toe dat er steeds meer vervoer op maat voor de klanten kwam. Verder werden er steeds strengere eisen gesteld aan het vervoer van levensmiddelen. Dit alles bij elkaar gaf het stukgoederenverkeer per trein de nekslag; 50 jaar na de instelling ervan kwamen in de nacht van 2 op 3 juni de laatste wagens op hun bestemmingen aan.
Naderhand begonnen veel van de Gs-t wagens een tweede leven als dienstwagen of terreinwagen, waarbij de gele banden met bruine verf werden overgeschilderd en de nummers werden aangepast.
Zo heeft er nog jarenlang eentje in Leeuwarden op het kopspoortje naast het 1e perron gestaan als magazijnwagen voor de schoonmaakploegen. De meeste goederenloodsen werden gesloopt en VGL verdween meestal naar een industrieterrein ver van het spoor, zoals in Leeuwarden op de Hemrik.
Het begrip ‘geelbander’ blijft gelukkig voortleven door de wagens die een museale toekomst zijn begonnen bij ondermeer de SHM en de VSM. Wie als modelspoorder naar Nederlands voorbeeld rijdt in de tijdperken 3 en 4 kan dus ook niet om de groepswagens heen. Het oudere type Gls is jaren geleden eens door Philotrain uitgebracht, de Gs-t dus nu als kleurvariant van een gesloten wagen bij Roco. Ze kunnen met een aantal exemplaren als groepsstukgoederentrein worden ingezet of een enkeling als stortwagen in de buurtgoederentrein.
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #10 Gepost op:
24 August 2007, 23:56:08 »
Erg leuk artikel! Dat er nog maar vele mogen volgen op het internet.
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #11 Gepost op:
27 August 2007, 12:25:13 »
Re: 20 JAAR GELEDEN OPHEFFING STUKGOEDERENVERVOER PER TREIN
Leuk artikel, als aanvulling:
De naam 'Geelbander' ontstond in het begin toen de wagens rondom waren voorzien van een brede gele band. Niet estetisch (volgens NS/vG&L) dus kwamen kleine bandjes op de hoeken. Verder bleken de vloeren te zwak en werden de zwakke broeders voorzien van trapeziumvormige banden op de hoeken. Na versterking kregen ze de gewone rechthoekige gele banden.
De .Gs-t werden op lengte gebracht door plaatsing van vulplaten achter de buffers. De oude S-CHO's (10580mm) zouden niet zo maar in treinen kunnen worden geplaatst met GW's (10670mm). Immers in de knooppunten werden de wagens door de treinen heen beladen, ze stonden dan drie rijen dik in zo'n vG&L loods en dat zou niet gaan bij verloop van de lengte.
Modelspotter
Info:
http://www.obd.nl/~otto/spns71.htm
Plaatjes en gegevens:
http://www.obd.nl/~otto/gw100.doc
http://www.obd.nl/~otto/S-CHRP31701.doc
http://www.obd.nl/~otto/S-CHR2300.doc
http://www.obd.nl/~otto/frico552421.doc
http://www.obd.nl/~otto/S-CHO5700.doc
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3860
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #12 Gepost op:
27 August 2007, 18:40:49 »
Hartelijk dank voor de waardevolle aanvulling Modelspotter!
«
Laatst bewerkt op: 27 August 2007, 22:43:30 door sneek
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
amber
Offline
Berichten: 651
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #13 Gepost op:
15 September 2007, 22:03:15 »
Ik ben vandaag in het openluchtmuseum geweest. Heb daar, vooral dankzij dit topic, wat fotootjes van de aanwezige "geelbanders" genomen. Ik weet niet hoe ver je bent en of je uberhaupt nog foto´s wilt hebben, maar laat t maar weten! Dan zet ik ze hier.
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
MR
Offline
Berichten: 3185
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
«
Reactie #14 Gepost op:
11 March 2008, 10:05:08 »
Hoi,
Ik heb nog twee vragen:
Op
deze
en
deze
foto (
context
) zijn geelbanders te zien in de trein op de lijn Doetinchem - Zelhem. betekent dat er ook transport voor van Gend en Loos plaatsvond op deze lijn of werden de geelbanders ook gebruikt voor vervoer dat niets met Van Gend en Loos te maken had?
MKmodelbouw levert ook
groentewagens
. Zijn deze ook gebruikt van Gend en Loos?
Groeten,
Marco
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volgende
- [
1
]
2
3
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
stukgoed wagens Van Gend & Loos in model