BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 18 maart 2009, 12:48:08

Titel: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Materieeltest op 18 maart 2009, 12:48:08
Artitec groentewagens Gs-v, h0
door Huibert van Noord

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/artitec/mispoesimg105.jpg)

Het voorbeeld

Geschiedenis
De groentewagens van de Nederlandse Spoorwegen werden zowel voor als na de oorlog in grote getale gebouwd. Denk dan eerder aan een paar duizend dan aan een paar honderd stuks. (zie http://www.spoorinfo.nl/groentewagens.htm (http://"http://www.spoorinfo.nl/groentewagens.htm)) De wagen van Artitec is de na-oorlogse versie.
De wagens werden behalve voor het vervoer van groenten voor vele doelen ingezet. Ruim 1700 stuks kwamen in het groepsgoederenvervoer terecht. (zie artikel Wim Hoekema). Deze combinatie beschrijft de geschiedenis van de wagens beter dan ik zou kunnen doen :)

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/artitec/2-15.jpg)

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/artitec/3-14.jpg)

Het model
Voor me staan onmiskenbaar twee Nederlandse groentewagens. Mooi in de lak, scherp en juist van contour.
De zo kenmerkende roosters voor de doorluchting van de wagen zijn los opgezet. Veel aandacht is geschonken aan de opschriften. Zelfs onder de schuifdeuren zijn opschriften op de stelbalk te vinden. De opschriften zijn scherp en compleet. Op hoeken zijn opstapjes te vinden. Op de wagen met bordes zijn ook sluitseinijzers aangebracht. Luchtslangen worden los meegeleverd.
Met die mate van detaillering is het vreemd dat rangeerdershandgrepen onder de buffers ontbreken en alle verdere grepen op de wagenbak meegegoten zijn.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/artitec/4-18.jpg)

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/artitec/5-17.jpg)

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/artitec/6-17.jpg)

Eigenschappen
De eerste levering wagens zakt te ver door de assen. Dit komt omdat de aslengte van de ingestoken assen te kort is. Ook zijn de ruimtes waarin de assen steken redelijk groot. Daardoor kunnen geheel onbedoeld de remmen aanlopen. Bij de geteste wagens was dat overigens niet het geval. Wel staan de wagens te laag. Oplossing kan zijn het aanbrengen van messing lagers (zie conclusie).
De later uitgebrachte wagens hebben dit probleem niet meer.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/artitec/7-17.jpg)

Verzorging
De wagens zijn verpakt in een blister waaruit ze met behulp van een cellofaan te bevrijden zijn. Het geheel zit in een stevige doos.
Normaal gesproken controleert Artitec de geleverde waar. In verband met snelle uitlevering op Rail is dat bij deze eerste zending niet gedaan. Onvolkomenheden kwamen dan ook al rap aan het licht. Zo zijn, naast het probleem asruimte, bij diverse wagens losse of afgebroken onderdelen te vinden. Bij de geteste wagens was dat niet het geval.

Bij de bordeswagen heeft de lijm waarmee het bordes is vastgezet een witte waas achtergelaten.

Conclusie
Mooie wagens voor een alleszins acceptabele prijs.

Toch moet ik kwijt dat, gezien de mate van ver doorgevoerde detaillering die ik op plan E en W ben tegengekomen, ik meer verwacht had. Losse grepen op de wagen en onder de buffers bv. En schuifdeuren die open kunnen: hoe vaak staan die wagens niet ergens op een terrein te lossen? Eén of twee tientjes meer had ik daar zeker voor over gehad.

De speelruimte van de assen kan natuurlijk absoluut niet. Ook de lijmwaas mag niet mogen. Ondanks de alerte reactie van Artitec is dat toch wel een behoorlijk minpunt. Dan maar niet uitleveren op Rail, denk ik dan. Artitec heeft overigens aangekondigd de problemen te verhelpen en in volgende series te voorkomen.

Tevens voorziet ze desgevraagd de koper van deze wagens van lagerbussen.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/artitec/bergum-13.jpg)

De Details:

Algemeen
Merk: Artitec
Type: Gs-v, S-CHR
Schaal: h0
Tijdperk: IV, III
Catalogusnrs: 20.164.02, 20.163.02

Frame: kunststof
Opbouw: kunststof
Gewicht: beide 71 gram.
Koppeling: Beugel
Prijs: € 21,90; € 24,90

Demontage: wagenbak is klemvast op het onderstel gezet.
Wagen is voorzien van een gewicht.
Zelf aan te brengen onderdelen: luchtslangen

Maten (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 10670/122,64/123,6
Hoogte: 3897/44,79/44,8
asafstand: 6000/689,6/689,6

Tijdperk indeling volgens NEM 818
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html (http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html)

Bronnen:
Fotoverantwoording:
Foto grootspoor: Frank Oude Elferink
Overige foto's: Huibert van Noord.

Overig
Beide wagens werden ter beschikking gesteld door Kuijpers Hobbyhuis (http://www.kuijpers-hobbyhuis.nl/)

Links:
Grootspoor info (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5563.0.html)
Verdere info Att model (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17133.0.html)
Verbouw tot Dg (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21876.0.html)

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/artitec/einde-21.jpg)
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: stig op 24 maart 2009, 23:57:18
Overige foto's door de auteur. Wie is die auteur?

Zou het een idee zijn de materieel test over te doen als de eerste goede productie exemplaren de rails raken, want nu blijft er weinig heel van de wagen in de test. Overigens stel ik niet de tekortkomingen ter discussie, die zijn juist geconstateerd, maar zullen niet representatief zijn voor de uiteindelijke productie. Ze zijn zo niet bedoeld bedoel ik. ;)

En of iemand er 1 of 2 tientjes meer voor over heeft, is discutabel. Ik bijvoorbeeld (die er geen een zal kopen) vind het een mooi geheel zo. Als ze 1 of 2 tientjes duurder zijn zal je minder snel een fraai treintje samen stellen, dan blijft het weer bij de verplichte 2 nummertjes...
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: genincr op 25 maart 2009, 07:02:40
2 euro-tientjes meer ?

In "oude guldens" zou dat Hfl 100.-- zijn geweest voor één stuks; en dat voor een simpel goederenwagentje......?   ::)
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: MR op 25 maart 2009, 08:05:29
Even voor de jongeren onder ons: Gulden is een oude munteenheid uit het verleden waarmee ooit nog eens betaald is. Die munteenheid werd afgekort f of hfl en dat betekent Hollandse florijnen. Een florijn is nog oudere munteenheid. Waarom de afkorting van de gulden met die naam gebeurde is onbekend en eigenlijk best wel vaag. Als sommigen willen aangeven dat ze iets duur vinden dan rekenen ze terug naar die oude gulden. Ze kunnen eigenlijk beter terugrekenen naar Belgische Franken, ook zo'n ouderwetse munteenheid, dan zou het bedrag nog veel hoger zijn.

Groeten,

Marco
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: henk op 25 maart 2009, 08:41:08
Dat van die aslengte klopt volgens mij niet. Er staat een sterretje bij die opmerking, maar ik kan verder nergens vinden wat dat sterretje betekent. In ieder geval hebben we op Rail alle beschikbare aslengtes geprobeerd en het maakte geen fluit uit. De aspot is bij deze productie gewoon te ruim.

ps Direct omgerekend is twee tientjes gelijk aan 44 oude guldens. Inflatie meegerekend kom je op ruim 50 guldens. Ja, ook ik reken nog weleens terug en ik weet heel zeker dat ik 50 gulden al een flinke prijs voor een tweeasser vond, laat staan een prijsverschil van 50 gulden.  ;D
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Ekklesia op 25 maart 2009, 09:36:57
De prijzen zijn nu €21.90, € 24.90 of €26.90, dat vind ik meer dan genoeg. Omgerekend is dit zo tussen de Fl 48.= en de Fl 59.=.  Als dit soort karretjes dan rond de 40-45 Euro moeten gaan kosten omdat er dan een deurtje open/dicht kan, dan laat ik hem mooi in het schap van de winkel liggen, ongeacht van welk merk dit is.

Daarom heb ik ook geen autotransporters op de baan hobbelen, simpelweg dat ik ze te duur vind. Terwijl ik toch wat gesloten karretjes heb waarvan de deur wel open/dicht kan en voor een acceptabele prijs. Het is een hobby en dit moet wel betaalbaar blijven voor iedereen, dus ook voor de wat minder bedeelden onder ons.

Verder vind ik het wenselijk om deze test t.z.t. aan te passen als er een karretje leverbaar is waarvan de gebreken verholpen zijn. Deze test vind ik overbodig, daar deze wagen al uitvoerig besproken is in een draadje op dit forum.

Groenten Rob
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Gert1 op 25 maart 2009, 10:53:57
Die munteenheid werd afgekort f of hfl en dat betekent Hollandse florijnen. Een florijn is nog oudere munteenheid. Waarom de afkorting van de gulden met die naam gebeurde is onbekend en eigenlijk best wel vaag.

Nee hoor, daar is niets vaags aan: De eerste gulden werd florijn genoemd, naar de Florentijnse lelie uit het wapen van Florence waarmee de munt versierd was. Daarmee is ook de herkomst verklaard van het altijd gebruikte ƒ-teken voor de gulden. 
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_gulden

En om weer on topic te komen: Ik sluit mij aan bij degenen die de prijzen voor de groentewagentjes zo wel hoog genoeg vinden. Als ze veel duurder zouden worden dan ze nu zijn, zou ik ze laten staan.

mvg, Gert
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Ruud K op 25 maart 2009, 11:06:59
Uit een opmerking in het draadje over de Artitec-wagens leid ik af dat Huibert van Noord de auteur van de test is.
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Chris op 25 maart 2009, 11:08:22
klopt
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Gert Arkema op 25 maart 2009, 11:34:13
Citaat
Een schuifdeuren die open kunnen: hoe vaak staan die wagens niet ergens op een terrein te lossen? Eén of twee tientjes meer had ik daar zeker voor over gehad.
Doe Artitec eens het idee aan de hand om een los setje opengeschoven deuren te leveren, ik bedoel dan; deuren+bovengeleiding+onderrail in geopende stand en (echte meerwaarde) in de juiste kleur.
Als ik naar de foto's van de recensent kijk (ik heb het karretje niet in handen gehad) krijg ik de indruk dat langs het deur-gedeelte een naad zit. Dan zou het relatief simpel zijn een deurtje open te laten; oude deursectie eraf, nieuwe deursectie erop. Bij de prijs van ca een tientje raak je wel een paar van die open-deur-secties kwijt en de prijs van sec het model gaat niet omhoog.

(PS: Huibert; het linkje naar de grootspoorinfo bevat een foutje )
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Chris op 25 maart 2009, 11:58:57
Link gerepareerd.  :)
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Ekklesia op 25 maart 2009, 13:10:03
Even terugkomende op een eventuele meerprijs van €10-20 voor deuren die dan wel dicht/open kunnen. Even kijken in de Fleismann catalogus levert al wat leuks op. De wagens artnr. 5310, 5311, 5314 en 5316 hebben allen beweegbare deuren en kosten € 29.50 per karretje. En tot een prijs van ongeveer €35.= is er nog wel wat te vinden. En zo zullen andere merken ook wel karretjes in die prijsklasse hebben.

Groenten Rob
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: sneek op 25 maart 2009, 14:01:45
de beschrijving van het grote voorbeeld waarover in de test werd gesproken is overigens hier te vinden;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5563.msg87369#msg87369


groet,
Wim
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Gert Arkema op 25 maart 2009, 17:20:15
Maar Rob, die wil je niet. Ik bedoel, heb je een rij NL groentewagens, staat er opeens een duits hok tussen alleen omdat de deuren open kunnen. Dan zou ik ze liever zelf uit de groentewagen zagen. Heb ik het nog niet eens over het verschil in detailleringsgraad.
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 25 maart 2009, 18:28:32
.... staat er opeens een duits hok tussen ....

Ho ho, ff dimmen ja  ;D

grt
Edwin ;)
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Ekklesia op 25 maart 2009, 18:37:25
Maar Rob, die wil je niet. Ik bedoel, heb je een rij NL groentewagens, staat er opeens een duits hok tussen alleen omdat de deuren open kunnen. Dan zou ik ze liever zelf uit de groentewagen zagen. Heb ik het nog niet eens over het verschil in detailleringsgraad.

Gert,

Die hokken wil ik zekers niet, mijn hond wil er nog niet eens in liggen.  ;D De gedachte hierbij was dat een groentewagen met beweegbare deuren geen 10 à 20 duurder hoeft te worden. Mij maakt het niet zoveel uit of een deur wel of niet open of dicht kan. Bij gesloten deuren heb je ook geen last van zwartrijders.  ;D ;D ;D

Groenten Rob

P.s excuus aan Edwin en andere over the border rijders  :P :o
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 25 maart 2009, 19:29:24
Bij dezen geaccepteerd ;D  gr Edwin ;)
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Gert Arkema op 25 maart 2009, 21:35:13
@Rob, kleine hond heb je, met een pincet uitlaten zeker... ::)

@Edwin, 't is wel Fleischmann-met-overgeproportioneerde-deuren-omdat-ze-open-moeten-kunnen-en-niet-elke-junior-ze-onmiddelijk-eraf-sloopt. Die zie ik voorlopig niet jouw spoorstaven terroriseren.  ;D

Over een jaartje of 10 misschien, maar dan hooguit onder jouw dak, niet op jouw sporen.
Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: HuibertDeVerschrikkelijke op 26 maart 2009, 17:44:13
Allemaal bedankt voor de op en aanmerkingen!
Ik heb er een aantal verwerkt, en ook de links naar de diverse draadjes ingepast.
Belangrijkste aanpassing is het weghalen van de opmerking iz langere assen. Op het moment van schrijven had ik er geen weet van dat dat niet helpt.
Wel moet mij van het hart dat goed lezen kennelijk een vak apart is. (Ja, ook ik kan er wat van ;) )
De tientjes waarover ik spreek, betreffen niet alleen een meerprijs voor de deuren:
Citaat
Toch moet ik kwijt dat, gezien de mate van ver doorgevoerde detaillering die ik op plan E en W ben tegengekomen, ik meer verwacht had. Losse grepen op de wagen en onder de buffers bv. En schuifdeuren die open kunnen: hoe vaak staan die wagens niet ergens op een terrein te lossen? Eén of twee tientjes meer had ik daar zeker voor over gehad.
Brawa levert op haar G10 voor een tientje meer alle grepen los aangezet.
En ja, het blijft natuurlijk een persoonlijk verhaal, hè, geld. Ik heb indertijd ook fl50,00 per Artitec goederenwagentje neergeteld, en dat betrof ongeschilderde bouwpakketjes.
Als laatste de toezegging dat ik eventuele verbetering in vervolgseries zal vermelden in het testverslag.
Nabrander: Gert, de deuren zijn geen los ingezette stukken, als je die deuren schuifbaar wilt, zul je eerst moeten zagen. Daar zijn ze mij nou net weer te duur voor ;)

Groet,

Huibert van Noord
Titel: Re:Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Huup op 11 mei 2009, 18:23:47
Ja, en dan heb je eindelijk een eigen groentewagen en dan haal je dat natuurlijk uit elkaar. Koppelingen dr af en schroefkoppelingen dr op. Waar die in een Roco 2400 simpel in te steken zijn, moet je in de Att nog ff ruimte vijlen. Das wel een verbeterpuntje weer voor mogelijk komende wagens.
Om de kortkoppelinghouders te kunnen verwijderen moet de wagen gedemonteerd worden. De hele bak laat zich met enig wrikken verwijderen. Gewoon klemvast dus.
De binnenkant van de bak bekijkend, blijkt dat de deuren wel degelijk los zijn ingezet. En dat is, naast een mooie ontdekking, gelijk een probleem. De ingezette deuren zijn te dik om zo tegen de zijwand te zetten. En de onderste rail is over de hele deurlengte meegegoten met de deur. Ook dat is niet handig.
Toch gloort er perspectief.... :)

Gr/H
---------------------------

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0511010b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0511010b.jpg)
Deuren vallen in de uitsparing
---------------------------

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0511014b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0511014b.jpg)
Deuren moeten zeker de helft dunner
---------------------------

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0511015b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0511015b.jpg)
Deuren en rail zijn één

Titel: Re: Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Fred Eikelboom op 29 juni 2009, 16:35:52
De prijzen zijn nu €21.90, € 24.90 of €26.90, dat vind ik meer dan genoeg. Omgerekend is dit zo tussen de Fl 48.= en de Fl 59.=.  Als dit soort karretjes dan rond de 40-45 Euro moeten gaan kosten omdat er dan een deurtje open/dicht kan, dan laat ik hem mooi in het schap van de winkel liggen, ongeacht van welk merk dit is.

Hier nog één die er ook zo over denkt.
Prijzen van €21.90, € 24.90 of €26.90 voor een twee-asser vind ik al aardig hoog.

mvg,
Fred.
Titel: Re:Artitec groentewagen, h0
Bericht door: rvp op 29 juni 2009, 17:18:45
En de nieuwe uitvoering van de stukgoedwagen (met gele hoekbanden dus) nr 20.162.09, die toch gelijk is aan de 20.162.07, kost 26,90, waar je eigenlijk 21,90 verwacht. Daar word ik niet vrolijk van.
Max.
Titel: Re:Artitec groentewagen, h0
Bericht door: vervallen op 29 juni 2009, 20:53:52
@ MAX etc.

2 kopjes koffie en twee broodjes ham voor 16,90...... DAAR  wordt ik niet vrolijk van. En ehhhh dat is na tien minuten verdwenen.

Gewoon doorsparen morgen is je geld toch niks meer waard,
sterkte met die prachtige wagons,
Frederico

NB en anders laat je ze toch gewoon liggen.
Titel: Re:Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Rob Ellerman op 29 juni 2009, 21:48:57
 (y) (y) (y)
Titel: Re:Artitec groentewagen, h0
Bericht door: prutser op 29 juni 2009, 22:53:39
Ik wil hier niet gaan roepen dat ze te duur zijn, voor die nieuwe grijze Fleischmann karren moet je ook al rond de 30 euro op tafel leggen, maar ik dacht eerst dat de varianten met bordes duurder waren, wat mij vrij logisch leek, maar nu zie ik dat "kleurvarianten" ook al 5,- duurder zijn.
Is dat dan omdat daar kleinere series van zijn gemaakt zijn of is de eerste oplage over het algemeen goedkoper in de markt gezet?
De prijslogica ontgaat mij ook een beetje.

Groet Stephan.
Titel: Re:Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Fred Eikelboom op 30 juni 2009, 00:07:01
@ MAX etc.

2 kopjes koffie en twee broodjes ham voor 16,90...... DAAR  wordt ik niet vrolijk van.
Dan raad ik je aan op zoek te gaan naar een andere huishoudster, want de huidige trekt je volgens mij een poot uit.  ;)

Gewoon doorsparen morgen is je geld toch niks meer waard
Als jouw geld morgen niets meer waard is, mag het wel op mijn girorekeing storten.  ;D

NB en anders laat je ze toch gewoon liggen.
Dat is nu precies wat er gaat gebeuren, wanneer ze nog duurder worden.  :(


mvg,
Fred.
Titel: Re:Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Thowra op 30 juni 2009, 00:46:04
offtopic:

Fred anders switch je toch van andere modelspoorfabrikant? LS Models zal naar zeggen binnenkort met de 'groentewagen' uit komen voor een wel heel schappelijke prijs en ook nog eens rijk gedetailleerd. Zo heb ik ook een aantal varianten in bestelling staan.  (y)

Jeroen

ontopic: ...terug naar de Artitec groentewagen.
Titel: Re:Artitec groentewagen, h0
Bericht door: vervallen op 30 juni 2009, 14:59:18
@  Fred Eikelboom

1 het was maar gewoon LA PLACE hoor...., ik kan geen huishoudster betalen.  ;)
2 ik heb geen geld, dus is het nu al niks waard  :o
3 ach dan doe je jezelf wel erg tekort,
    want voor die prijs zijn ze toch echt mooi... en nederlands
   [zie ook het bericht van Prutser]

Maar ja ieder zijn meug,
ziek zijn is erger,
maar wel blijven lachen hoor,  :D
Frederico

sorry weer back on topic hoor!
Titel: Re:Artitec groentewagen, h0
Bericht door: Fred Eikelboom op 30 juni 2009, 22:46:01
Hoi Frederico en Thowra,

\off topic.

Ik blijf ook gewoon lachen.  :D

Vindt de groentenwagens prachtige dingen. Heb er ondertussen 18 op de baan.
Was een rib uit m'n lijf, maar kon het niet laten, omdat ze zo mooi waren.
Maar voordat ik er nog meer ga bestellen, wacht ik maar eens even af waar LS mee op de proppen komt.

@Frederico, sterkte met je ziekte gewenst.
\on topic.

mvg,
Fred.