Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 16:39:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door spoorijzer
Vandaag om 15:42:15
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
  

Auteur Topic: Bielzen van hout en beton  (gelezen 5865 keer)

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Bielzen van hout en beton
« Gepost op: 18 March 2009, 10:36:06 »
Hallo, ik ga binnenkort beginnen aan mijn baan, periode V. Schaduwstation is bijna klaar. Ik gebruik peco 55 N-spoor. Nu is de flexrails verkrijgbaar in hout en beton look. Beton past meer bij periode V alleen worden de wissels van peco alleen maar gemaakt in hout. Grijs verven zou een optie zijn alleen denk ik niet dat dat mooi is. Zijn er mensen die dit hebben opgelost? Zoja, hoe? Door elkaar gebruiken is ook nog een optie. Bij het grootspoor is ook niet alles in één keer vervangen door beton. Ik hoor graag jullie mening.

Jos

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2009, 10:57:33 »
Ik gebruik ook de beton-look en de " gewone" sporen door mekaar, de beton-look sporen worden hier gebruikt voor enerzijds de HST-lijn en voor " zogezegd" net nieuw aangelegde stukken spoor, de overgang van beton-look en gewone sporen is , net als in het echt, niet zo'n probleem hoor.

Plaatjes.....






Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2009, 11:14:49 »
Spoor op betonnen dwarsliggers bestaat al tientallen jaren, maar wissels op beton zijn nog maar betrekkelijk nieuw. Dus er is een vrij lange periode waarin spoor op beton en wissels op hout naast elkaar hebben bestaan. En die situatie bestaat nog steeds. Ze zijn b.v. hier op de Zeeuwse lijn bezig met het vernieuwen van het spoor. Maar dat gaat niet in één keer. Dus een groot deel van het spoor ligt op beton, maar er zijn ook nog vele kilometers op hout. Vaak zie je het ene spoor op beton, en het spoor ernaast op hout. De meeste wissels liggen ook nog op hout. Dus je kunt op de modelbaan ook beton en hout door elkaar gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2009, 12:17:58 »
Klaas en Erwin, bedankt voor jullie antwoorden en zelfs plaatjes. Jullie hebben me overtuigt. Ik vind de betonlook nl meer realistisch.
@ Erwin, heb je misschien een foto van een stuk beton rail met een houten wissel?

Jos

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2009, 13:34:11 »
Hout en beton wordt inderdaad door elkaar gebruikt. In de doos tunnel van Barendrecht zijn de reizigerssporen met houten dwarsliggers uitgevoerd, de goederen- en HSL sporen met beton.
Op mijn trambaantje gebruik ik ook hout en beton door elkaar.
No dress rehearsel, this is our life.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2009, 13:38:01 »
ik gebruik ook peco code 100 beton en hout doorelkaar

groet stefan ;)

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2009, 13:41:09 »
Heren,  zoals ik al tegen Erwin zei, ik zou wel een foto willen zien van de combinatie. Met name de overgangen van beton naar hout.  :P :P

Jos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2009, 13:58:14 »
Jos, wat denk je daar voor bijzonders aan te zien? Je hebt gewoon betonnen dwarsliggers, totdat je aan de laatste komt, en de volgende is van hout.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2009, 14:03:18 »
Klaas, voordat ik de betonnen rail ga kopen zou ik graag willen zien hoe de overgang eruit ziet. That's all.  ;D

Jos

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2009, 14:32:13 »
Hoi!

Van de werkzaamheden bij Station Dieren:



groeten ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #10 Gepost op: 18 March 2009, 14:52:51 »
Ronald, geweldig.... ;D

Jos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #11 Gepost op: 18 March 2009, 15:53:51 »
Kwam net tot de ontdekking dat er vlakbij zo'n situatie ligt. Geen ideale foto, want de zon stond niet helemaal goed.



https://images.beneluxspoor.net/bnls/houtbeton.jpg
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #12 Gepost op: 18 March 2009, 16:12:04 »
Klaas, ook voor jou een  ;D Prachtige foto. Geeft me een hoop inspiratie. Kan niet wachten met bouwen van de baan.

Jos

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #13 Gepost op: 18 March 2009, 17:06:30 »
Hallo Jos
Om je een indruk te geven hoe het er bij mij gaat uitzien met pecorails (wel HO)heb ik even voor jou alvast wat ballest neergegooid  ;D en ff een fotoshoot voor je gemaakt , hoop dat je er iets aan hebt en een idee hebt
moet er wel bijzeggen dat de balleast nu nog los licht en later moet ik wel nog een beetje vervuilen met de airbrusch

het is maar voor en idee te krijgen








het blau ertussen is trouwens omdat ik nog zuinig was met het strooien , maar als ik echt aan de slag ga zal dit uiterraard niet meer zijn




en de laaste voor je jos , hoop dat je er iets aan hebt
groeten stefan


Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #14 Gepost op: 18 March 2009, 19:29:10 »
Jos,

De in nederland meest toegepaste beton dwarsligger (bielzen liggen in het tuincentrum  ;D) heet de NS90 dwarsligger. Rond 1990 zijn ze ook voor het eerst toegepast.

De wissels op betonnen liggers kwamen later.

Volgens mij heb ik trouwens gelezen dat Peco dit jaar komt met een wissel op betonnen liggers.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper