Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 12:41:39
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:34:27
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
  

Auteur Topic: Bielzen van hout en beton  (gelezen 5646 keer)

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Bielzen van hout en beton
« Gepost op: 18 March 2009, 10:36:06 »
Hallo, ik ga binnenkort beginnen aan mijn baan, periode V. Schaduwstation is bijna klaar. Ik gebruik peco 55 N-spoor. Nu is de flexrails verkrijgbaar in hout en beton look. Beton past meer bij periode V alleen worden de wissels van peco alleen maar gemaakt in hout. Grijs verven zou een optie zijn alleen denk ik niet dat dat mooi is. Zijn er mensen die dit hebben opgelost? Zoja, hoe? Door elkaar gebruiken is ook nog een optie. Bij het grootspoor is ook niet alles in één keer vervangen door beton. Ik hoor graag jullie mening.

Jos

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2009, 10:57:33 »
Ik gebruik ook de beton-look en de " gewone" sporen door mekaar, de beton-look sporen worden hier gebruikt voor enerzijds de HST-lijn en voor " zogezegd" net nieuw aangelegde stukken spoor, de overgang van beton-look en gewone sporen is , net als in het echt, niet zo'n probleem hoor.

Plaatjes.....






Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26571
    • Pagina van klaas
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2009, 11:14:49 »
Spoor op betonnen dwarsliggers bestaat al tientallen jaren, maar wissels op beton zijn nog maar betrekkelijk nieuw. Dus er is een vrij lange periode waarin spoor op beton en wissels op hout naast elkaar hebben bestaan. En die situatie bestaat nog steeds. Ze zijn b.v. hier op de Zeeuwse lijn bezig met het vernieuwen van het spoor. Maar dat gaat niet in één keer. Dus een groot deel van het spoor ligt op beton, maar er zijn ook nog vele kilometers op hout. Vaak zie je het ene spoor op beton, en het spoor ernaast op hout. De meeste wissels liggen ook nog op hout. Dus je kunt op de modelbaan ook beton en hout door elkaar gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2009, 12:17:58 »
Klaas en Erwin, bedankt voor jullie antwoorden en zelfs plaatjes. Jullie hebben me overtuigt. Ik vind de betonlook nl meer realistisch.
@ Erwin, heb je misschien een foto van een stuk beton rail met een houten wissel?

Jos

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2009, 13:34:11 »
Hout en beton wordt inderdaad door elkaar gebruikt. In de doos tunnel van Barendrecht zijn de reizigerssporen met houten dwarsliggers uitgevoerd, de goederen- en HSL sporen met beton.
Op mijn trambaantje gebruik ik ook hout en beton door elkaar.
No dress rehearsel, this is our life.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2009, 13:38:01 »
ik gebruik ook peco code 100 beton en hout doorelkaar

groet stefan ;)

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2009, 13:41:09 »
Heren,  zoals ik al tegen Erwin zei, ik zou wel een foto willen zien van de combinatie. Met name de overgangen van beton naar hout.  :P :P

Jos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26571
    • Pagina van klaas
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2009, 13:58:14 »
Jos, wat denk je daar voor bijzonders aan te zien? Je hebt gewoon betonnen dwarsliggers, totdat je aan de laatste komt, en de volgende is van hout.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2009, 14:03:18 »
Klaas, voordat ik de betonnen rail ga kopen zou ik graag willen zien hoe de overgang eruit ziet. That's all.  ;D

Jos

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8799
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2009, 14:32:13 »
Hoi!

Van de werkzaamheden bij Station Dieren:



groeten ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #10 Gepost op: 18 March 2009, 14:52:51 »
Ronald, geweldig.... ;D

Jos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26571
    • Pagina van klaas
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #11 Gepost op: 18 March 2009, 15:53:51 »
Kwam net tot de ontdekking dat er vlakbij zo'n situatie ligt. Geen ideale foto, want de zon stond niet helemaal goed.



https://images.beneluxspoor.net/bnls/houtbeton.jpg
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #12 Gepost op: 18 March 2009, 16:12:04 »
Klaas, ook voor jou een  ;D Prachtige foto. Geeft me een hoop inspiratie. Kan niet wachten met bouwen van de baan.

Jos

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #13 Gepost op: 18 March 2009, 17:06:30 »
Hallo Jos
Om je een indruk te geven hoe het er bij mij gaat uitzien met pecorails (wel HO)heb ik even voor jou alvast wat ballest neergegooid  ;D en ff een fotoshoot voor je gemaakt , hoop dat je er iets aan hebt en een idee hebt
moet er wel bijzeggen dat de balleast nu nog los licht en later moet ik wel nog een beetje vervuilen met de airbrusch

het is maar voor en idee te krijgen








het blau ertussen is trouwens omdat ik nog zuinig was met het strooien , maar als ik echt aan de slag ga zal dit uiterraard niet meer zijn




en de laaste voor je jos , hoop dat je er iets aan hebt
groeten stefan


Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Bielzen van hout en beton
« Reactie #14 Gepost op: 18 March 2009, 19:29:10 »
Jos,

De in nederland meest toegepaste beton dwarsligger (bielzen liggen in het tuincentrum  ;D) heet de NS90 dwarsligger. Rond 1990 zijn ze ook voor het eerst toegepast.

De wissels op betonnen liggers kwamen later.

Volgens mij heb ik trouwens gelezen dat Peco dit jaar komt met een wissel op betonnen liggers.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper