Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Restauratie en keukens in de trein  (gelezen 22954 keer)

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Restauratie en keukens in de trein
« Gepost op: 18 maart 2009, 09:13:16 »
Toen ik begon met het reizen per trein begin jaren '80 was het verschijnsel catering aan boord nog een breed verspreid begrip.

Er was een restauratie-afdeling met klaptafels aan boord van de vierwagentreinstellen Mat 46-4, Mat 54-4, Plan T en de rijtuigen Plan D en E. En natuurlijk kwam er in de meeste Intercity treinen een Wagon Lits minibar langs waarin je terecht kon voor koffie, thee, limonade, broodjes en andere versnaperingen.

De restauratierijtuigen hadden altijd mijn voorkeur, het had wel wat schoolreisjesachtigs en je kon er onder het genot van het hapje en een drankje een kaartje leggen, lezen of (gewild of ongewild) de belevenissen van je medepassagiers beluisteren. Ik heb door de jaren heen dan ook duizenden kilometers afgelegd in bediende en onbediende restauratieafdelingen.

Op het internet vond ik een bijzonder leuke site waarin diverse belevenissen van treinstewards te lezen zijn. Een vergeten stukje spoornostalgie.

http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-culinost-0.htm

Inmiddels zijn de restauratierijtuigen verdwenen, is Plan T allang verbouwd en verdwijnen met de ombouw van ICM naar ICMm ook de laatste keukens van het spoor, als stille getuige van dat wat ooit was. Het valt me echter op dat je maar zelden tot nooit foto's van restauraties en treinkeukens op het internet tegenkomt.

Wie heeft er daarom nog foto's en/of ervaringen en anekdotes over het verschijnsel keukens en restauratie in de trein?
Wordt het toch nog gezellig!

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2009, 09:15:45 »
Nou ze leven nog wel voort hoor op hele kleine schaal. EETC en Herikrail hebben onderandere nog buffet en restauratierijtuigen in dienst.
Voor grootspoorfoto's zie site

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2009, 09:23:09 »
.... en je kon er onder het genot van het hapje en een drankje een kaartje leggen,
Dat kon dus niet tegelijkertijd.  ;)
Ik herinner me nog dit bordje: "Bij bediend buffet is kaartspelen verboden"

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2009, 09:31:57 »
Scherp! Je hebt helemaal gelijk Klaas, dat kaarten was ook eigenlijk alleen in de nadagen van Plan E op Roosendaal-Vlissingen toen er nog wel restauratierijtuigen meereden maar er verder geen keukenpersoneel meer aanwezig was.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2009, 10:20:38 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Wordt het toch nog gezellig!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2009, 09:58:58 »
Of in een plan T of Hondekop.
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2009, 10:39:04 »
Kan mij die restauratie rijtuigen heel goed herinneren. Mijn moeder kwam uit Zwolle. Dus gingen wij regelmatig met de trein naar Zwolle. Meestal op vrijdag middag, mijn vader en mijn oudere zussen reisden dan zaterdags na met de auto.

Vanaf Rotterdam CS perron 12a/b met de Intercity van 10 over het half uur. Altijd met een hondekop soms mat 46. Mijn moeder ging altijd in de restauratie zitten zodat ik wat kon tekenen, of aan het tafeltje kon lezen. Dit was al na de tijd dat er nog uitsmijters en andere kleine gerechten konden worden besteld. Maar Wagon Lits kwam nog langs met de catering car.

1 reis staat mij nog op het netvlies, onderweg kwamen er ineens starfighters over en heel laag dan anders. De machinist melde toen dat de ontzettings actei bezig was van de gekaapte trein bij de punt.
Wat mede reizigers en ik plat met de neus tegen het raam drukte om de straal jagers nog beter te kunnen zien. Later wij waren in Zwolle werd die trein naar Zwolle overgebracht. Een oom neefjes en ik zijn toen nog gaan kijken. Wat een gezicht compleet van voor naar achter doorzeefd met kogels.

Ik herinner mij ook dat de tafels wel eens opgeklapt waren met leren riempjes. Die mocht je zelf niet los maken dat moest iemand van NS doen. Meestal was het de man van Wagon Lits of de conducteur. Soms werden ze niet naar beneden geklapt en bleef heel de reis de buffet rijtuig gesloten. Ja ook als het druk was, NS was toen net als nu niet altijd klant vriendelijk.

Eigenlijk jammer dat die tijd voorbij is. Natuurlijk begrijpelijk, ik zou er tegenwoordig niet aan moeten denken hoe zo'n rijtuig eruit zo zien in een normale IC.

Groetjes Ben.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2009, 10:49:33 »
Mooie foto's  ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2009, 11:25:19 »
Mooie foto's  ;D

aldus de immer cynische Kras.

Ach, wie de anekdote's en verhalen niet eert, is de foto's niet weerd.

Maar een plaatje erbij zou leuk zijn ;)
Wordt het toch nog gezellig!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2009, 11:42:44 »
Ik herinner mij ook dat de tafels wel eens opgeklapt waren met leren riempjes. Die mocht je zelf niet los maken dat moest iemand van NS doen.

Als we dan zo'n treinstel (meestal plan T) zagen staan met opgeklapte tafels riepen we meestal tegelijk -en dus in koor- "surfplanken!"

Leuk topic, nu realiseer ik mij dat ik slechts één keer de moeite heb genomen om een restauratie te fotograferen. Van de viertjes '46, 54 en 64, RD's plan D (Benelux) en plan E, de echte restauratie- en buffetrijtuigen die ik gekend heb één fotootje... :-[

van de 775:


die op 31 oktober 1995 als trein 7652 (Odz-Hgl) te Oldenzaal staat.

de 775 staat klaar voor vertrek, een 737 daalt
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2009, 12:23:40 »
Hier wat (al eerder geplaatste) foto's van de Benelux RDs, plusminus 1986:



De 108 had een versimpeld interieur, maar daarvan heb ik nou net overzichtsfoto's


En in 1954:


De keuken, met de echte ijskasten die vanuit de CIWL-basis in Brussel dagelijks met ijsblokken werden gevuld, en het kolenfornuis waarop tot begin jaren '80 uitsmijters werden gebakken

« Laatst bewerkt op: 18 maart 2009, 12:26:19 door janw »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2009, 23:08:10 »
Het toppunt van het genieten van reizen per trein: eten in de restauratie langs de Rijn tussen Köln en Mannheim.... of in de autoslaaptrein tussen Liège en Luxembourg. Zelfs mijn ouders, die een hekel hadden aan het reizen per trein, denken hier nog met veel genoegen aan terug. Het kan trouwens nog wel: met de autoslaaptrein van EETC, maar de kwaliteit en stijl van de oude blauwe WR'en van WagonsLits wordt niet geëvenaard: dat waren vijfgangen menu's met een tafel vol zilveren bestek (voor elke gang een set), obers in witte jasjes met gouden tressen, een trolly met Franse kaas, een echte wijn"kelder" en ter plekke in de keuken bereide gerechten.

Helaas, het is allemaal vrijwel verleden tijd. Zelfs in het vliegtuig kan je tegenwoordig nauwelijks nog te eten krijgen. Alles moet zo goedkoop mogelijk. Dat wil het volk zelf. En voor de spoorwegmaatschappijen is een restauratievoorziening niet vanzelfsprekend onderdeel van het totale produkt, maar moet een op zich zelf winstgevende voorziening zijn. Zelfs een toilet hoort niet meer tot de standaard uitrusting van een moderne trein. Wat een verschraling beleven we dezer tijden toch....

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2009, 23:50:01 »
Hier heeft toch bijna elke EC nog een Restauratie Rijtuig,tenminste de treinen die over de Brenner gaan en Wenen -Zurich  voert ook nog een Restauratie Rijtuig mee.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2009, 23:00:31 »
Hier de restauratie van plan E 87-37 223 in Zwolle, 16-8-1984


En hier nog een keer plan D, voor de verbouwing, ca. 1954:


En hier een reclamefoto uit de Spoorwegserie (ca. 1941); ik vermoed van mat. '40

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2009, 02:04:55 »
Het is zeker jammer dat je in Nederland geen retauratie meer heb.
Maar een paar weken geleden heb ik nog gedineerd in de EC
van Chur naar keulen,spaghetti en rode wijn,was top.
Vooral omdat we toen net langs de rijn reden tussen Mainz en Koblenz.
Lekker eten met mooi uitzicht (y).
En daarna een lekker peu... onee dat mag niet meer :'(.

gr Ed.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2009, 02:15:26 »
En daarna een lekker peu... onee dat mag niet meer :'(.
 

Jammer ja, mijn laatste treinshaggie was in een ICE naar Basel
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.