BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Grandmaster ICM op 18 maart 2009, 09:13:16

Titel: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Grandmaster ICM op 18 maart 2009, 09:13:16
Toen ik begon met het reizen per trein begin jaren '80 was het verschijnsel catering aan boord nog een breed verspreid begrip.

Er was een restauratie-afdeling met klaptafels aan boord van de vierwagentreinstellen Mat 46-4, Mat 54-4, Plan T en de rijtuigen Plan D en E. En natuurlijk kwam er in de meeste Intercity treinen een Wagon Lits minibar langs waarin je terecht kon voor koffie, thee, limonade, broodjes en andere versnaperingen.

De restauratierijtuigen hadden altijd mijn voorkeur, het had wel wat schoolreisjesachtigs en je kon er onder het genot van het hapje en een drankje een kaartje leggen, lezen of (gewild of ongewild) de belevenissen van je medepassagiers beluisteren. Ik heb door de jaren heen dan ook duizenden kilometers afgelegd in bediende en onbediende restauratieafdelingen.

Op het internet vond ik een bijzonder leuke site waarin diverse belevenissen van treinstewards te lezen zijn. Een vergeten stukje spoornostalgie.

http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-culinost-0.htm

Inmiddels zijn de restauratierijtuigen verdwenen, is Plan T allang verbouwd en verdwijnen met de ombouw van ICM naar ICMm ook de laatste keukens van het spoor, als stille getuige van dat wat ooit was. Het valt me echter op dat je maar zelden tot nooit foto's van restauraties en treinkeukens op het internet tegenkomt.

Wie heeft er daarom nog foto's en/of ervaringen en anekdotes over het verschijnsel keukens en restauratie in de trein?
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: rail4marcel op 18 maart 2009, 09:15:45
Nou ze leven nog wel voort hoor op hele kleine schaal. EETC en Herikrail hebben onderandere nog buffet en restauratierijtuigen in dienst.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 maart 2009, 09:23:09
.... en je kon er onder het genot van het hapje en een drankje een kaartje leggen,
Dat kon dus niet tegelijkertijd.  ;)
Ik herinner me nog dit bordje: "Bij bediend buffet is kaartspelen verboden"
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Grandmaster ICM op 18 maart 2009, 09:31:57
Scherp! Je hebt helemaal gelijk Klaas, dat kaarten was ook eigenlijk alleen in de nadagen van Plan E op Roosendaal-Vlissingen toen er nog wel restauratierijtuigen meereden maar er verder geen keukenpersoneel meer aanwezig was.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Overlast op 18 maart 2009, 09:58:58
Of in een plan T of Hondekop.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Maasdam op 18 maart 2009, 10:39:04
Kan mij die restauratie rijtuigen heel goed herinneren. Mijn moeder kwam uit Zwolle. Dus gingen wij regelmatig met de trein naar Zwolle. Meestal op vrijdag middag, mijn vader en mijn oudere zussen reisden dan zaterdags na met de auto.

Vanaf Rotterdam CS perron 12a/b met de Intercity van 10 over het half uur. Altijd met een hondekop soms mat 46. Mijn moeder ging altijd in de restauratie zitten zodat ik wat kon tekenen, of aan het tafeltje kon lezen. Dit was al na de tijd dat er nog uitsmijters en andere kleine gerechten konden worden besteld. Maar Wagon Lits kwam nog langs met de catering car.

1 reis staat mij nog op het netvlies, onderweg kwamen er ineens starfighters over en heel laag dan anders. De machinist melde toen dat de ontzettings actei bezig was van de gekaapte trein bij de punt.
Wat mede reizigers en ik plat met de neus tegen het raam drukte om de straal jagers nog beter te kunnen zien. Later wij waren in Zwolle werd die trein naar Zwolle overgebracht. Een oom neefjes en ik zijn toen nog gaan kijken. Wat een gezicht compleet van voor naar achter doorzeefd met kogels.

Ik herinner mij ook dat de tafels wel eens opgeklapt waren met leren riempjes. Die mocht je zelf niet los maken dat moest iemand van NS doen. Meestal was het de man van Wagon Lits of de conducteur. Soms werden ze niet naar beneden geklapt en bleef heel de reis de buffet rijtuig gesloten. Ja ook als het druk was, NS was toen net als nu niet altijd klant vriendelijk.

Eigenlijk jammer dat die tijd voorbij is. Natuurlijk begrijpelijk, ik zou er tegenwoordig niet aan moeten denken hoe zo'n rijtuig eruit zo zien in een normale IC.

Groetjes Ben.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Hans Reints op 18 maart 2009, 10:49:33
Mooie foto's  ;D
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Grandmaster ICM op 18 maart 2009, 11:25:19
Mooie foto's  ;D

aldus de immer cynische Kras.

Ach, wie de anekdote's en verhalen niet eert, is de foto's niet weerd.

Maar een plaatje erbij zou leuk zijn ;)
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Mispoes op 18 maart 2009, 11:42:44
Ik herinner mij ook dat de tafels wel eens opgeklapt waren met leren riempjes. Die mocht je zelf niet los maken dat moest iemand van NS doen.

Als we dan zo'n treinstel (meestal plan T) zagen staan met opgeklapte tafels riepen we meestal tegelijk -en dus in koor- "surfplanken!"

Leuk topic, nu realiseer ik mij dat ik slechts één keer de moeite heb genomen om een restauratie te fotograferen. Van de viertjes '46, 54 en 64, RD's plan D (Benelux) en plan E, de echte restauratie- en buffetrijtuigen die ik gekend heb één fotootje... :-[

van de 775:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img138.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img138.jpg)

die op 31 oktober 1995 als trein 7652 (Odz-Hgl) te Oldenzaal staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img139.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img139.jpg)
de 775 staat klaar voor vertrek, een 737 daalt
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: janw op 18 maart 2009, 12:23:40
Hier wat (al eerder geplaatste) foto's van de Benelux RDs, plusminus 1986:

(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/interieurStuurstand107.jpg)

De 108 had een versimpeld interieur, maar daarvan heb ik nou net overzichtsfoto's
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/interieurStuurstand108.jpg)

En in 1954:
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/planDrestauratie.jpg)

De keuken, met de echte ijskasten die vanuit de CIWL-basis in Brussel dagelijks met ijsblokken werden gevuld, en het kolenfornuis waarop tot begin jaren '80 uitsmijters werden gebakken
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandkeuken2.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandkeuken1.jpg)
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: mDDM op 18 maart 2009, 23:08:10
Het toppunt van het genieten van reizen per trein: eten in de restauratie langs de Rijn tussen Köln en Mannheim.... of in de autoslaaptrein tussen Liège en Luxembourg. Zelfs mijn ouders, die een hekel hadden aan het reizen per trein, denken hier nog met veel genoegen aan terug. Het kan trouwens nog wel: met de autoslaaptrein van EETC, maar de kwaliteit en stijl van de oude blauwe WR'en van WagonsLits wordt niet geëvenaard: dat waren vijfgangen menu's met een tafel vol zilveren bestek (voor elke gang een set), obers in witte jasjes met gouden tressen, een trolly met Franse kaas, een echte wijn"kelder" en ter plekke in de keuken bereide gerechten.

Helaas, het is allemaal vrijwel verleden tijd. Zelfs in het vliegtuig kan je tegenwoordig nauwelijks nog te eten krijgen. Alles moet zo goedkoop mogelijk. Dat wil het volk zelf. En voor de spoorwegmaatschappijen is een restauratievoorziening niet vanzelfsprekend onderdeel van het totale produkt, maar moet een op zich zelf winstgevende voorziening zijn. Zelfs een toilet hoort niet meer tot de standaard uitrusting van een moderne trein. Wat een verschraling beleven we dezer tijden toch....
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Richard Snijder op 18 maart 2009, 23:50:01
Hier heeft toch bijna elke EC nog een Restauratie Rijtuig,tenminste de treinen die over de Brenner gaan en Wenen -Zurich  voert ook nog een Restauratie Rijtuig mee.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: janw op 26 maart 2009, 23:00:31
Hier de restauratie van plan E 87-37 223 in Zwolle, 16-8-1984
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/planErestauratieZwolle1984.jpg)

En hier nog een keer plan D, voor de verbouwing, ca. 1954:
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/MoEisEurPlanD-RD.jpg)

En hier een reclamefoto uit de Spoorwegserie (ca. 1941); ik vermoed van mat. '40
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/Spoorwegserie6-1.jpg)
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Edde op 28 maart 2009, 02:04:55
Het is zeker jammer dat je in Nederland geen retauratie meer heb.
Maar een paar weken geleden heb ik nog gedineerd in de EC
van Chur naar keulen,spaghetti en rode wijn,was top.
Vooral omdat we toen net langs de rijn reden tussen Mainz en Koblenz.
Lekker eten met mooi uitzicht (y).
En daarna een lekker peu... onee dat mag niet meer :'(.

gr Ed.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Marijn op 28 maart 2009, 02:15:26
En daarna een lekker peu... onee dat mag niet meer :'(.
 

Jammer ja, mijn laatste treinshaggie was in een ICE naar Basel
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 04 april 2016, 17:22:39
Ik kwam toevallig op dit forum terecht, op zoek naar foto's of berichten over de oude treinwereld ,waar ik als Wagon Lits medewerker 26 jaar deel van uit gemaakt heb.
Ik ben geen modelbouwer, en geen echte trein-hobbyist zelfs.
Maar soms denk je natuurlijk toch terug aan de tijden van weleer.

Ik heb bij WL gewerkt van 1977 tot 1997. Aan het eind zat ik in het gedeelte dat door een andere cateraar overgenomen werd.
( Ik zal geen naam noemen, maar het was een donkere periode tot 2003, toen het allemaal ophield )

Een eindfeest in de WL Toren naast het Centraal Station in 2002 was de laatste keer dat de oude oberkelners, koks, barmannen, stewards etc nog een keer bij elkaar waren. Behoorlijk emotioneel feest was dat.

Ik heb vanuit Rotterdam en vanuit Amsterdam op binnenlandse treinen gewerkt.
( Waar de oude Benelux- trekduw de rode draad in was).
Totaal 8 jaar in de WR-brigade van de autoslaaptreinen en wintersport-treinen. En 7 jaar lang op de oude D-treinen naar Parijs, hoofdzakelijk in de barwagen.
Elke periode was een schitterende periode.

Een wereld die niet meer bestaat.
Ik werk nu nog fulltime in een veel minder interessante bedrijfstak, waar ik heel onverwachts een oude NS'er regelmatig tegenkom, die ik van gezicht nog ken.
Dingen oprakelen in de pauzes is heel leuk.
Vandaar dat ik zelf ook weer eens op zoek ging naar oud materiaal op internet.
En zodoende  op dit forum terecht kwam.

Vraag is dus, of ik af en toe wat kleine dingen kan posten over dat verleden ?
Zoals hierboven gezegd, ik werk nog volop, en ben 's avonds moe.
Maar af en toe wat oude dingen oprakelen is ook in een forum leuk.
Kan ik daar mee door gaan, hier of in een apart topic ?

<hankk sluit nu zijn keukentje, nog even een rondje koffie met het dienblad doen>
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: 44 op 04 april 2016, 17:42:28
Nou, bakkie koffie, lekker!   :D

In de eerste helft van de jaren tachtig reisde ik elke dag van Heerenveen naar Zwolle vv. Steevast in het restauratiegedeelte, als tenminste Mat '54 gesteld was. Een heel enkele keer was dat namelijk niet het geval, dan trof ik een stel Mat '46 of zo, en later natuurlijk de Koplopers.
Maar goed, doorgaans had ik wel een plekje in de restauratie, en als je dat vijf jaar lang doet maak je wel eens wat mee. En je leert wat mensen kennen zo hier en daar.

Ik ben dus wel benieuwd naar je verhalen, kom maar op!!  (y) :laugh:
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: NS8714 op 04 april 2016, 19:23:44
Die uitsmijters in de restauratie was exact waar mijn opa gek op was  :) Ik heb zelf (ben van '77) geen andere ervaring met restauratie in de trein dan tijdens een treinreis in Zweden. In Nederland was ik in plan T altijd te vinden in de voormalige restauratie afdeling omdat de tafels lekker groot waren zodat ik ontspannen kon lezen  :)
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: dh3201 op 04 april 2016, 19:33:04
Mijn eerste restuaratie herinnering was zonder bediening.
Medio jaren '80, ik was een jaar of 12 à 13, was ik eens met een kameraad op het station van Groningen. Ergens had ik eens gelezen dat er in de Hondekop-viertjes een restauratie-afdeling zou zitten. Toen er in Groningen inderdaad een Hondekop-vier stond, wilde ik dat wel eens van dichterbij bekijken. Mijn kameraad had geen zin om het hele perron af te sjouwen en bleef bij de trap. Toen ik door het raampje naar binnen gluurde kwam er een rangeerder langs lopen en vroeg of ik mee wou. Ik zei dat ik geen kaartje had, maar hij zei dat hij het stel alleen maar naar een ander spoor ging rangeren. Mijn kameraad ziet vanaf een afstandje dat ik in de trein stap en vervolgens de trein vertrekken. Hij helemaal in paniek. Uiteindelijk heeft de perronopzichter of zo hem weten te bedaarden met de meededeling dat de trein alleen maar naar een ander spoor werd omgerangeerd.
Bij het kopmaken buiten het station, dus door de trein naar de andere cabine gelopen, en zodoende ook de restauratieafdeling van binnen gezien.
Terug op het station de elkaars verhalen aan elkaar verteld.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: roadster36 op 04 april 2016, 19:38:39
sterke verhalen zijn altijd mooi  (y)
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Post49 op 04 april 2016, 19:48:50
Yep! En op vrijdagmiddag naar huis per Hondekop met een koude klets vanuit BoZ.(kazerne Ossendrecht)

Gr. Erik.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 04 april 2016, 21:00:09
Ik ben in 1977 bij de WL terechtgekomen, na terugkeer uit Engeland waar ik 2 jaar gewerkt had in de stationscatering.
Een paar maanden King's Cross, een paar weken Harrogate en Basingstoke, en een vol jaar op Euston.
Je bent jong en je wilt wat :)

Tijdens mijn werk op King's Cross woonde ik in een railway-hostel bij Willesden Junction.
Rond dat hostel een gigantisch spoor-complex zoals Watergraafsmeer nu, maar dan groter.
300 kleine kamertjes waar een buis doorheen liep met warm water bedoeld als centrale verwarming, er stond een stoel bij een plank aan de muur die als tafel diende. En een bed...

Veel machinisten en conducteurs uit Schotland die daar sliepen, maar ook veel oude mannetjes die nog wat werk hadden ergens op het complex.
Een kantine met als hoogtepunt boerenkool: Er werd een heel blad uit het "sop" gevist en op je bord gekwakt.
Maar ook wel eens echte opwarm-pie !

Maar een schitterende tijd !
De lange afstandstreinen naar Schotland die aankwamen of vertrokken vanaf King's Cross, met een prachtige Deltic diesel er voor: Het geluid van zo'n loc is net zo mooi als een Harley of een DC3.
Er zijn een paar bewaard geloof ik.

De logische keus was dus bij terugkeer in Nederland, om iets met treinen te gaan doen.
Dat lukte vlot, in maart 1977 de eerste inwerkritten en daarna alleen.

Ik ben begonnen op de dienstenserie vanaf Rotterdam en Den Haag naar Enschede, Leeuwarden en Groningen.
Met Mat.54 dus.

Tussen Amersfoort en Meppel reden de stellen voor Leeuwarden en Groningen samen, om daar te splitsen.
Net even tijd om in rustige periodes even bij elkaar te buurten.

Na een paar maanden kwam ik op de stoptrein-serie terecht tussen Dordrecht en Amsterdam.
Met plan T.
Daar heb ik 3 jaar op gewerkt, om geleidelijk helemaal naar de buitenlandse treinen te gaan.
Zeer leuke tijd.

Per uur passeerden er tussen Rotterdam en Amsterdam de treinen uit Belgie en Vlissingen, de stoptreinen  en wat D-treinen af en toe.
Een grote vaste-klanten groep. De mensen die je in de ochtend zag, zag je ook weer in de avond.
Maar soms ging iemand een half uurtje later, of vroeger.
De groep reizigers die tussen 17:00  en 18:30 reisde vanaf Amsterdam had de keus uit veel bediende treinen.
Zodoende kenden veel mensen elkaar.
Zo'n gemengde groep die je nergens anders bij elkaar krijgt,
Verjaardagen werden gevierd, etc.

Toen de omlopen werden veranderd vanwege de opening van de Schiphollijn zijn er afscheidsfeesten gevierd, in en buiten de treinen.
Tussendoor reed ik ook de Vlissingen trein.
Weer lekker op mat 54, want plan T reed lang zo lekker niet.

Ik kwam daarna op de trekduw Brussel terecht.
De allereerste keer was dat een drama, vanwege de kolenkachel waar ik nooit mee gewerkt had.
Trekduw....een verhaal apart. Of liever, veel verhalen apart, maar dat komt nog wel.
Eén plastic bekertje in de kachel veroorzaakte een rook onder de kap van Amsterdam CS, alsof er een echte stoomloc stond.

( Wordt vervolgd )
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: janw op 04 april 2016, 21:07:28
Verhalen over de oude trek-duw, ja graag! Was ook een groot fan van de restauratiewagen in deze treinen (nam daar plaats wanneer maar ik de kans kreeg). De foto's van de keuken die hier op p. 1 heb gezet heb ik gemaakt tijdens een gesprek met de cateraar, dus misschien...
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: prutser op 04 april 2016, 21:13:23
Na een avondje stappen de volgende morgen naar huis in de restauratie van mat.54 op de tafel zitten en dan met je kop uit het open raampje hangen, goed tegen de kater. Of in een gesloten coupé van de mat.54 de zittingen van de banken halen en op de vloer leggen dan kon je lekker maffen, maar dat was niet in de restauratie dus dat telt hier niet.

Stephan.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: mDDM op 04 april 2016, 21:17:46
Jullie kennen vast ook wel:

http://www.wagonslits.de/phpbb2/index.php
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Rob E. op 05 april 2016, 11:26:38
Tja, in de restauratie van een mat 54 stond je koffie nog redelijk stabiel, die dingen hadden een wegligging als een huis. In het mat 46 heb ik echter menig koffievlek op m'n kleding gekregen door de onrustige loop... :'(
M'n enige (maar wel enorm gave) WL-restauratie ervaring was tijdens de perspresentatierit van NS 150, op 6 september 1988. Ik had de mazzel uitgenodigd te worden... Alleen al de ambiance (want zo noem dat in zo'n rijtuig) was fantastisch, en we werden tussen Asd en Rtd ook nog een doorlopend gelaafd met van alles en nog wat. Meneer Ploeger, de toenmalige baas van de NS, keuvelde gezellig met iedereen. En in de BNL van Rtd terug naar Asd stond ook weer een lunch klaar... (y)

De laatste jaren van de getrokken Duitse treinen vanuit NL richting Keulen-Frankfurt waren ook prima, In de voormalige TEE restauraties was het ook goed toeven. Lekker lunchen met gezicht op de Rijn; kom daar nu maar eens om in een ICE met voorverpakte broodjes en een sterk in kwaliteit wisselende koffie. De nieuwe tijd, net wat u zegt (vrij naar W. Sonneveld)

Grtn,
Rob
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 05 april 2016, 17:12:18
Wegligging van de mat-54 hondekop: Die was heerlijk stabiel.
Plan T was al onrustiger, maar daar kon je ook goed met een dienblad werken.
Allebei hadden de restauraties in het midden, zodat "even gauw" een helft doen met de minibar een makkie was.

Oud grapje dat je niet te vaak moest doen bij de vaste klanten:  Met een dienblad vol met lege bekertjes de restauratie inlopen, en ter hoogte van de dame of meisje  die het mooist of leukst kon gillen zogenaamd struikelen.
Inderdaad , één keer was echt genoeg.

Ik heb vanuit Amsterdam ook op plan W naar Limburg gewerkt, maar niet heel vaak.
Dat waren ook heel drukke treinen, waar je echt je planning goed moest doen om wat te verkopen.
Ook op die treinen vaste klanten natuurlijk.
Legendarisch was "Ome Jan" in Zandvoort in de restauratie.
Die had elke dag verse tomatensoep of erwtensoep, naar gelang het seizoen, van absolute topkwaliteit.
Menigmaal is een hele restauratie vol met mensen voor Haarlem doorgereisd naar Zandvoort om nog even een soepje te eten.

Er waren ook diensten vanuit Den Haag CS naar Venlo, waar op vrijdagavond een slijter, ( vaste klant) wat drank meenam, de slager nam een tupperware-schaal met worst mee, en iemand anders nam nootjes mee.
De dienstdoende steward verkocht daar veel Cola aan, kreeg een leuke fooi, en kon direct de trein in met zijn/haar minibar.

( wordt vervolgd )

 
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 06 april 2016, 21:06:09
Een tijdje geleden kwam ik op een zeer informatieve  site terecht van een collega die ongeveer in dezelfde periodes gewerkt heeft als treinsteward. als ik.
Site hier (http://www.railromantiek.nl/p-culinost-2.htm)

Van gezicht zou ik hem misschien nog kennen, maar de naam zegt me niets.
Per standplaats kenden we elkaar goed natuurlijk, maar wie er op andere standplaatsen allemaal werkten wisten we niet altijd.
Zijn verhalen zijn leuk, en zeer herkenbaar.

Omdat ikzelf verschillende standplaatsen heb gehad, heb ik wel alle trajecten gereden.

In Enschede bijvoorbeeld was een hulpmagazijntje, dat alleen in de ochtend open was, om de vroege treinen verse broodjes te kunnen leveren.
Deze broodjes werden altijd door één persoon gemaakt, en waren van zeer goede kwaliteit.
De omlopen van de Mat-54 stellen waren  dusdanig, dat je na een rit Enschede met dezelfde trein naar Leeuwarden of Groningen ging. Of omgekeerd.
Die Enschede-broodjes waren beroemd, zodat zelfs vaste klanten vanuit Groningen in de middag vroegen of de broodjes door meneer XXX gemaakt waren.

De dagen waren lang, 14 uur gemiddeld.
Dat betekende 2 dagen werken, 2 dagen vrij.
Uren werden niet geteld, totdat dat wettelijk verplicht werd.

Er liepen hier en daar afwijkende treinen tussendoor, naar bestemmingen over de grens.
Ik was zelf een keer prive op reis vanuit Osnabruck , toen er in Oldenzaal een restauratie-wagon, (Plan E ) ,aangekoppeld werd.
Ik kende de collega een beetje, en ben in de restauratie gaan zitten.
Het duurde niet lang voordat ik een serie vloeken uit de keuken hoorde komen.
De collega had uitzonderlijk zijn wagon moeten wisselen, en kwam op een wagon terecht waar , ook uitzonderlijk, een andere collega op gereden had.
Want hij was de enige die die dienst mocht rijden, aangezien het assortiment dan wat groter was.
Soep, gebakken eitje, slaatje, en wijn.
( In die tijd was de Hoek van Holland-boottrein de enige andere binnenlandse dienst nog die ook een eitje mocht bakken.)
De andere onbekende collega had de soep niet weggegooid aan het eind van de dienst, ( wat zelden hoefde, uitverkopen was het devies !)

Voor het gemak had die collega de soep boven in de koelkast gezet, met als gevolg dat deze collega het hele restant over zich heen kreeg.
Dat was niet leuk.

In die tijd hadden we nog echte theedoeken die uit het raam gehangen werden, als teken dat de restauratie bediend was.

{wordt vervolgd )
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 07 april 2016, 19:09:07
"Vaste klanten"...
Dit was een beladen begrip voor het bedrijf: "Is het zo gezellig dat er geen moeite meer gedaan wordt om wat te verkopen ?"
Elke dienst had natuurlijk zijn vaste klanten, zoals hierboven gezegd.

De Benelux-trekduw: Degenen die zich deze dienst kunnen herinneren weten dan nog, dat je door een smal, beetje donker gangetje naar de restauratie liep. Daar kwamen niet zo gauw onbekenden, want je zag niet waar je naar toe ging.
De keuken had twee deuren, één aan de normale kant waar je langs liep.
De andere aan de achterzijde, die in twee standen kon staan. Helemaal dicht, zodat de buitendeur vrij toegankelijk was.
Of in de "open-stand", waardoor de buitendeur rechtstreeks toegang gaf tot de keuken voor belading. Het ganggedeelte was dan afgesloten.
In de spits deden wij die buitendeur open voor de vaste klanten, die dan door de keuken naar de restauratie liepen.
Bij het verlaten in omgekeerde richting.
De klanten regelden zelf wel in de drukte dat er geen vreemdgangers tussen zaten.
Als het heel druk was stonden er ook mensen in de grote keuken zelf.
Ging nooit fout, nooit spullen of geld vermist.

Mooi was de trein in de ochtend tussen Essen en Antwerpen, als de diamantmensen interessante  dingen aan elkaar lieten  zien.
Dan lag daar voor een kapitaaltje op tafel.

De goochelaar:
Eén van onze collega's kon professioneel goochelen.
Arme toerist die toevallig in die restauratie terechtkwam.
Wisselgeld kwam uit zijn oren, drankje uit zijn zakdoek, etc.
Die collega had een mooie opera-stem, en zong daar ook graag mee.

Het "kippenlied".
Een andere collega werkte zowel trekduw als D-trein Parijs-Amsterdam.
Hij had altijd zijn gitaar bij zich, en had zijn eigen hit : "Het Kippenlied".
Als iedereen voorzien was voerde hij dan zijn Kippenlied op.
Het was een komisch liedje.
Op de D-trein waren wat minder vaste klanten,
Dan  bleef het leuk, maar op de trekduw kwam al snel het verzoek of hij misschien iets anders kon gaan doen ?
De wens om ontdekt te worden door een prominente klant met TV-connnecties  is nooit uitgekomen.
Maar gitaarspelen kon hij echt !

Dordrecht had jarenlang een zeer goed stationsrestaurant, buiten de gewone restauratie.
Op zondag en feestdagen gingen de deuren naar het perron dicht, alleen toegankelijk voor echte reserveringen uit de stad.
Door de week kwamen daar ook "toevallig " wel eens WL-mensen.
Op een 2 'de Kerstavond ergens in de '80'er jaren ging de spoorbrug naar Zwijndrecht niet meer dicht door een defect.
Zowel de trekduw met de "opera-goochelaar" als de D-trein met "Kippenliedzinger" konden niet meer verder.
"Ons kende ons", dat gold dus ook  voor het restaurant .
Het tweetal kon nog aanschuiven tussen de dinerende mensen die met een Kerstdiner bezig waren.
Ze hebben wat gegeten, daarna werd de gitaar gepakt en hebben ze daar een uurtje of twee voor muzikaal vertier gezorgd.
Helemaal onverwachts, maar het schijnt erg gewaardeerd te zijn door de gasten.

( wordt vervolgd )
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Stedahult op 07 april 2016, 20:14:50
Lekker leesvoer  (y)
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: brutus1 op 07 april 2016, 21:52:46
Wat een nostalgie en wat jammert dat de grandeur van het reizen met dit soort voorzieningen in de trein al weer lang verleden tijd is.
Mijn herinneringen stammen nog uit 1966.
Als kleine snotneus met de trein naar Kopenhagen. Opstappen "op" de nachttrein in Rotterdam-Noord, dat miezerige stoptreinstationnetje waar de grote jongens naar Moskou zelfs stopten.
Een nacht Wagon Lits, zo 'n prachtige slaapcoupe en dan als ander hoogtepunt van de reis het ontbijt in de restauratie. De tijd dat de tafels nog compleet gedekt werden, formica was uit den boze.  Het ontbijt natuurlijk een feest. Warme broodjes, zoetigheid uit kleine potjes. Bediening nog onberispelijk gekleed......dat was nog eens restauratiegenot. En als het ontbijt dan afgerond was werd de trein op de pont bij Puttgarden geschoven. Weer zo' n belevenis.
Bleef de restauratie hier achter? Is dit type restauratiewagons in model uitgebracht? de grote vraag.....
Enkele jaren daarna met de Lorelyexpress vanuit Rotterdam Centraal naar Basel. Hier werd de restauratie door de DSG gerund.
Ook al zo' n fenomeen. Wat een luxe en heerlijk eten. Lunchend langs de Rijn, warm natuurlijk  met alles wat er bij hoort van vooraf tot lekker dessert. De restauratie prachtig ingericht, tafels netjes gedekt, mooie tafellampen....echt een restaurant op wielen.
En wat toen nog kon......de bagage in de coupe achterlaten tijdens het bezoek aan de restauratie.
Bij het binnenlopen van de trein werd uitgekeken naar waar die rode wagon in de trein zat. En dan nog het fabeltje dat de restauratie direct achter de loc hoorde te hangen, wat natuurlijk nooit het geval was.
Later ging het restauratie gebeuren een tanend bestaan lijden. Nog een keer, eind jaren '70 een restauratie bezocht op de terugreis uit Kopenhagen. Bediening werd slordig, het dessert niet meer dan een "Mona"toetje. Tijd voor de vacuumverpakte kleffe witte broodjes met horecakaas.
Einde grandeur van het reizen. De goede herinneringen blijven, slecht vervagen.

gr.

Brutus
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Sven op 08 april 2016, 08:54:09
Krijg er helemaal zin van in een honki-tonki burger.  ;D Wat was dat eigenlijk voor vlees? Gewoon een frikandel variant?
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: mDDM op 08 april 2016, 21:03:22
We zien na teloorgang van de restauratie en grandeur in de trein hetzelfde in de luchtvaart.  Helaas, dat is kennelijk wat de grote meerderheid wil: middelmatigheid of zelfs minder dan dat...
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 08 april 2016, 22:07:08
Ik kwam in 1979 in de WR-brigades, op de autoslaaptreinen en de wintersporttreinen.
Als jonkie tussen de oude oberkelners en koks.

Veel van de harde kern had gevaren bij de Holland -America Lijn tot begin jaren '60.
De HAL nam daarna alleen goedkope krachten uit Indonesie aan.
Mooie oude verhalen uit een toen al verdwijnend tijdperk.

"Als je in de jaren '60 een klein attache-koffertje voor "mijnheer" naar zijn coupe droeg kreeg je een flinke fooi.
Later kon je ongeveer een hele inboedel in een coupé proppen, en een grote bek krijgen".
Vakmannen die je nu zo in het Amstel of Marriot neer zou kunnen zetten.

Zelf kwam ik niet uit een horeca-achtergrond, en moest het allemaal leren.
Eén collega, jonger dan mij, kwam van de Kaap Verdische Eilanden.
Als hij in burger gekleed was totaal onopvallend,  hij  leek een beetje op Jimi Hendrix.
Zeer bescheiden en serviel, het maakte hem niet uit of hij een trein vol met VIP's moest rijden, of de stoptrein Enkhuizen.

Als hij echter een wit kelner-jasje aandeed stond daar een Kelner .
Hij heeft dan ook echt de zwaarste treinen gereden, qua (wereld)-VIP-gehalte.

Terugkerend naar de Trekduw en andere treinen voor nu:
Wat zou de smartphone daar de boel verpest hebben als die er toen al geweest zou zijn.
Vooral in de avondspits vanuit Amsterdam zaten er behoorlijk wat prominente mannen en vrouwen in de restauratie.
Zoals boven gezegd, het was een mengeling van mensen zoals je die nergens anders bij elkaar krijgt.
Beurstijger dronk biertje met schoenmaker, directeur praatte met portier, etc.

Per restauratie konden er 24 mensen redelijk comfortabel zitten.
Binnen 1 1/2 uur vertrokken er zo'n 6 treinen richting Rotterdam.
Maar omdat iedereen wel eens later of vroeger vertrok had je dus een ploeg van 6x24 mensen die elkaar redelijk kenden.
Ook overdag kon je willekeurig een trein in de Randstad instappen, en  "wat doe jij nou hier ?" horen.

Er waren ook andere vaste "klanten".
Niet veel en niet dagelijks, maar het waren dezelfde figuren die zomaar ergens in de trein een meisje helemaal klem gingen zetten.  Strak aankijken, benen steeds verder, etc.
Met een smoes namen we het meisje mee naar de restauratie, waar voor haar geen "consumptie verplicht" was, maar wel voor het persoon.

De Brommer.
Eén vaste klant kon je overal tegenkomen, van Zeeland tot Groningen of Limburg.
De doofstomme man met brommer.
Hij had ministeriële toestemming om zijn brommer mee te mogen nemen, als enige in Nederland.
Zag er uit als een zwerver, en je was "vriend" of je werd uitgescholden.
Soms werd hij uit de restauratie gezet.
Hij betaalde zijn koffie liefst niet met geld, maar met pennen,
Dat waren echter zeer exclusieve pennen !
Hij zat meestal te rekenen of de krant te lezen.
Als je de sommetjes op een stuk krant zag nadat hij uitgestapt was,  waren dat getallen met 4 of 5 nullen meestal, inclusief het gulden-teken.

( Wordt vervolgd )
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 08 april 2016, 22:09:04
Krijg er helemaal zin van in een honki-tonki burger.  ;D Wat was dat eigenlijk voor vlees? Gewoon een frikandel variant?

Zag er uit als een hamburger, maar er zat totaal geen smaak aan.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 10 april 2016, 11:32:23
Stationsrestauratie...

In mijn hoofd komen een aantal namen van eetgelegenheden op stations naar boven, die ver uitstaken boven het gemiddelde.
"Eetgelegenheden", want het begrip "stationsrestauratie" roept toch gauw een ander beeld op bij veel mensen.
Zeker de jongere generaties, die dankzij de eenheids-drang van de NS alleen nog weten van de huidige hippe fastfood-achtige zaken.
Mijn ervaringen zijn zeker niet compleet, geen pretenties om dat te willen uitdragen.
Maar een aantal namen kwamen dus naar boven als je met andere mensen praatte over het betere eten voor de treinreiziger.

Het toenmalige stations-restaurant in Dordrecht, zoals hierboven genoemd, heeft in de jaren '80 prijzen gewonnen 
voor hun kwaliteit.
Zover ik me herinner kwam de chefkok uit Almelo, waar hij ook mooie zaken had opgezet op het station.

Woerden.
Dat restaurant was zelfstandig, het stond vlakbij het station, maar fungeerde als stationsrestaurant in de praktijk.
Ik heb er twee keer gedineerd met mijn vrouw.
Wat we aten weet ik niet meer, maar we waren zeer tevreden.

Vlissingen.
Vlissingen was een WL-restaurant, net als Hoek van Holland.
Hoek van Holland weet ik niet, hoewel ik in die tijd wel regelmatig passeerde, op weg naar de boot voor Harwich.
Vlissingen kreeg een kok die even weg geweest was van WL, maar verzocht werd terug te komen omdat hij een goede indruk had achtergelaten.
Hij begon toen met acties, zoals onbeperkt mosselen eten in het seizoen, en andere vis-specialiteiten.

Succesvol, en in korte tijd werden die acties geïmiteerd in de regio tot Roosendaal en Breda.
Maar de ene kok is de andere niet...
Ook niet-vis gerechten voerde hij met succes op in acties.

Zandvoort was beroemd voor de soep.
De meeste IC-stations hadden een restauratie én een restaurant, maar over de kwaliteit durf ik niets te zeggen.
Wel, dat het niet overal altijd feest was.

Verder had de patat in de patatkraam bij Venlo een goede reputatie.
Vooral de sateh-saus.
Maastricht had, ( heeft ?), een Chinees aan de overkant met heerlijke loempia's.
Ideaal tijdens de loc-wissel in verband met de buitenlandse diensten.
Als voor een hele brigade en alle slaapwagen/couchette-conducteurs loempias besteld werden duurde het wel eens langer voor de bestelling klaar was.
Ik zie nog het Chinese vrouwtje met een grote doos vol met loempias over de straat rennen om ons toch nog onze loempias te leveren, terwijl de HC al stond te fluiten voor vertrek, bij wijze van spreken.

Over de patat van Venlo is nog een leuke anekdote, waar ik niet bij was jammer genoeg.

Een stoomrit van Den Haag naar Venlo had een ruime  pauze in Venlo, om kop te maken.
Eén van de WL-collega's kwam op een idee.
Hij holde naar de patatkraam, en vroeg de uitbater hoeveel patat hij kon leveren.
"Wat bedoel je nou, zeg gewoon hoeveel je wilt !", zo was ongeveer de ongeduldige reactie.
"Bakken, ga alles bakken wat je hebt " .
Zo gedaan, zo gezegd, alles netjes afgerekend en terug naar de trein met een noodgang, en een grote doos met een heleboel bakjes patat.
Natuurlijk zat er een WR in de trein, maar veel meer dan  appelgebak en gevulde koek zal dat voor die reis niet geweest zijn.
De patatjes waren zo uitgevent, waarschijnlijk met een kleine winst, maar iedereen was tevreden.


Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 13 april 2016, 19:20:19
Zoals ik in mijn eerste bericht in dit topic al meldde, ik ben geen echte spoorhobbyist.
Zeker niet als ik de prachtige modellen elders hier in dit forum zie, dat nivau zal ik nooit bereiken.
Ik zal daarom mijn bijdragen beperken tot wat ik reeds gepost heb, plus hieronder  nog wat bijdragen die meer betrekking hebben tot het materieel.

Maar natuurlijk heb ik wel die 27 jaar op dat materieel doorgebracht.
En als ik dan de enkele keer dat ik nog met de trein ga puur toevallig de Mat-54 nr. 766 lang zie komen, dan gaat mijn hart toch sneller kloppen. ( Wordt gebruikt voor wegleren ?)
Hoeveel van de originele 766 in het huidige stel bewaard is gebleven is  me niet duidelijk, vanwege de verschillende kleuren nu.
Ik weet wel dat de originele 766 tot het laatst in de originele kleuren reed, ook van binnen.
Groen...Het gaf een beetje statig karakter aan de  trein.

De restauratie-met stuurstand in de oude Benelux-trekduw blijf de mooiste wat mij  betreft, met de mooiste herinneringen.
De wand met hand-ingelegd houtwerk tegen de keukenwand, bijna altijd bekende mensen aan de tafels, de kolenkachel, die later gewone gaspitjes bovenop kreeg.
Etc,etc.

De Belgische 2500 loc's die de trekduw trokken staan elders in dit forum als onverwoestbaar gemeld.
Niet helemaal...
In de omgeving van deze loc diende absoluut in alle omstandigheden het woord "sneeuw" vermeden te worden.
Op straffe van directe loc-stilstand bij het toch uitspreken van dit woord.
Ook zonder sneeuw hield hij er wel eens mee op, of kwam gewoon niet meer aan de gang.

Na het verdwijnen van de restauraties hebben we nog een aantal jaren doorgewerkt.
Eerst nog met echte gezette koffie, aan het eind met een soort automatenkoffie.
( Dat was al niet meer in de Wagon Lits-periode )
Diensten die in de oude tijd wel bijna 300 kopjes koffie per dag konden slijten zakten naar 80.

Koffie:
Op het traject Rotterdam Amsterdam reden dus veel treinen met bediende restauraties.
Het was gezonde concurrentie tegen elkaar, want vooral tussen Den Haag en Amsterdam waren er echt ploegjes vaste klanten die gerust 6 minuten bleven staan wachten op de volgende trein. Als ze wisten dat "Pietje" met vakantie was, en "Jantje" nu dienst had,die geen koffie kon zetten.

Mijn beginjaren bij het spoor lagen in Engeland, bij British Rail.
Op het station dan.

Een paar maanden in Basingstoke op het station gewoond, terwijl ik in Woking werkte.
Een ruime luxueuze woning was dat, met toegang tot de keuken van het restaurant.
Alleen stond elke avond een diesel precies onder mijn raam te pruttelen.
Toen een paar weken overplaatsing naar Harrogate, om tenslotte op King's Cross terecht te komen voor een jaar, met Euston als afsluiting daarna nog een paar maanden.
Werkend in Harrogate woonde ik in een klein railway -hostel in Leeds,voor overnachtend personeel.
Elke dag op en neer met het boemeltje.
Je kon achter de cabine meekijken door de voorruit.
De helling is daar heel stijl en lang.
De machinist zet de motor uit op weg naar beneden, om hem pas weer aan te zetten tijdens het klimmen.
Prachtig uitzicht !
Verdienen was nihil bij British Rail, maar wel praktisch voor niets reizen.
Daar heb ik uiteraard veel gebruik van gemaakt.

Later, bij de WL, met een BritRail-pass die toen nog betaalbaar was, alle hoeken van the UK bezocht.
Mooiste reis: Glasgow-Mallaig-Isle of Skye-Kyle of Lochals-Inverness.

Mijn vrouw kreeg ook die Engeland-tik, we komen er nog steeds graag, maar we zijn al jaren niet meer met de trein geweest.
( Jaren gekampeerd, of B&B )

Toevallig zag ik op internet wel weer Britse treinen waar nog steeds gedineerd kan worden in een echte WR.
Misschien gaat het er toch weer een keer van komen!
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Daan001 op 14 april 2016, 07:43:46

mooie nostalgische verhalen en inderdaad jammer dat dit niet meer bestaat voor het gewone trein reizen!

Mijn ervaring (als kind) in deze zijn het eten in de Speisewagen in het stuk langs de Rijn op weg naar Zwitserland. De Speisewagen, toen nog in de TEE kleuren, en een interieur van houten panelen en banken gestreept in rood-zwart-geel..? Zodra je de wagon binnenstapte kon je de geluiden uit de keuken horen en kwam het aroma je tegemoed. Een bord spaghetti Bolognese smaakt nergens zo goed..! Verder kwam er in de trein een wagentje langs die knakworst met roggebrood serveerde, incl mosterd..!

Ook een hoogtepunt tijdens de reis naar zwitserland was de lok wissel in Emmerich waar de geel-grijze unit plaats maakte voor een 103, ook in de TEE kleuren. De werker die de haak vastmaakte etc was bij mij en mijn broertje bekend als een zogenaamde 'tussenman'.

Ondanks dat er best nog wat restaurant wagons rond rijden, zeker in oost Europa of in Azië, kan je dicht bij Rotterdam CS ook eten in een oude DDR speisewagen, weliswaar op vaste standplaats.. Het restaurant heet GareduNord en is zeker een ervaring waard voor treinfreaks maar ook voor veganisten, want ze serveren geen vlees. Wel goed eten trouwens.

Binnenkort ga ik een rondreis door Europa maken en ook zeker even eten in de speisewagens, als ze aangekoppeld zitten dan want ik heb met name nachttreinen denk ik. Ook iets nostalgisch helaas..  een verslag zal dan volgen. :)
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: EN446 op 14 april 2016, 21:10:29
mooie nostalgische verhalen en inderdaad jammer dat dit niet meer bestaat voor het gewone trein reizen!
Enige nuance is op zijn plaats: het bestaat in het Nederlandse binnenlands verkeer niet meer. In bijvoorbeeld Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is dat anders, en ook de DB IC/ICE naar/van Nederland hebben een bistro/restaurant.

Binnenkort ga ik een rondreis door Europa maken en ook zeker even eten in de speisewagens, als ze aangekoppeld zitten dan want ik heb met name nachttreinen denk ik. Ook iets nostalgisch helaas..  een verslag zal dan volgen. :)
In West-Europa hebben nachttreinen tegenwoordig meestal geen restaurant, wel is dan bij de rijtuigbegeleider een assortiment aan kleinere snacks en dranken verkrijgbaar. Het gebodene varieert nogal, een positief voorbeeld is de ÖBB EuroNight met - voor het slaaprijtuig - een welkomstpakket, een verder aantrekkelijk geprijsd aanbod en voor de ochtend erna een individueel samen te stellen ontbijt.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Hendrik Jan op 14 april 2016, 23:43:07
Mag ik u de Caledonian Sleeper aanbevelen?

Niet alleen beschikt deze slaaptrein tussen Londen en Schotland (zoals wij allen weten is Schotland geen onderdeel van Engeland, maar maakt samen met Engeland, Noord Ierland en Wales deel uit van het -vooralsnog- Verenigd Koninkrijk) over een restauratie, ook krijg je 's morgens ontbijt op bed.
Daarnaast beschikt deze trein in het barrijtuig over een interessante selectie Single Malt Whiskies.
https://www.sleeper.scot/on-board/meals (https://www.sleeper.scot/on-board/meals)

Dat zijn drie vliegen in één klap:
-trein
-whisky
-Schotland.

Nog 5 weken en 4 dagen, dan neem ik weer deze trein, van Londen naar Fort William. En terug vanuit Inverness. Maar dan heb ik in middels een wandeling van 380km door de Hooglanden achter de kiezen. Eens kijken of Serco kan waarmaken wat ze belooft.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Silvolde op 15 april 2016, 01:52:31
Ik moest in maart 1982 samen met een Amerikaanse engineer voor mijn werk naar Frankrijk. Rudy Morgenfruh was weliswaar van Duitse afkomst maar volbloed Amerikaan. Hij was mede eigenaar van een 6-assige sleeping car welke in New Jersey stond opgesteld. Rudy had een redelijke collectie 'China' maar was altijd bereid om waar mogelijk deze uit te breiden.

Onze trip naar Parijs ging dan ook vanzelfsprekend niet vliegend vanaf Schiphol maar de TEE Etoile du Nord. In Brussel werd de 'dining car' aangekoppeld en hebben wij in de trein een geweldige maaltijd voorgeschoteld gekregen.
In Parijs aangekomen hadden naast het zakelijke gedeelte ook een door Rudy opgesteld 'privé' programma. We bezochten twee winkeltjes waar 'China' en TEE bestek verkocht werd. Vervolgens gingen we naar Gare d'Austerlitz alwaar de nostalgische Venice-Simplon Orient Express van James Sherwood werd gepresenteerd. We vergaapten ons bij die presentatie op 11 maart 1982 aan de luxe van deze trein en de toen bemachtigde brochure bewaar ik nog altijd als herinnering.

Tijdens een zakeneis naar de USA heb ik vanzelfsprekend ook een weekend in de sleeping car doorgebracht. In 1983 kreeg ik het aanbod om ter gelegenheid van de OS in Los Angeles in 1984  een USA trip mee te maken. Ik heb er nog eeuwig spijt van om deze uitnodiging niet aangenomen te hebben. Van Penn station naar LA, vervolgens langs de west coast naar Seattle en dan weer terug naar NY. Het rijtuig was verhuurd aan een buitenlandse filmploeg maar er waren vier plaatsen vrijgehouden.

Bij een volgende werkgever reisde ik geregeld door Europa, meestal per vliegtuig maar soms ook per ferry of trein. In Zurich nam ik de Eurocity Gottardo - de SBB RAe TEE was omgebouwd tot RABe in grijze kleurstelling - naar Milaan. Ook in deze trein kon ik zowel van een voortreffelijke maaltijd als van een voorbijtrekkend fantastisch landschap genieten. Nu ik gepensioneerd ben kijk ik met plezier op deze ervaringen terug.

Silvolde
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Daan001 op 15 april 2016, 06:59:05
Enige nuance is op zijn plaats:

Je hebt gelijk in al je statements.. Vorig jaar met de OBB euronight gereisd en dat was een erg goede ervaring. In Duitsland, Zwitserland, etc bestaat het nog wel ja, hopelijk blijft het ook.. Zit in die nieuwe DB intercity ook (die witte dubbeldekker) een restauratie?
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Daan001 op 15 april 2016, 07:02:22
Mag ik u de Caledonian Sleeper aanbevelen?

Hendrik Jan, goede tip aan de lijst toegevoegd!
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 16 april 2016, 10:20:54
Tijdens mijn periode dat ik voor British Rail in stationsrestauraties werkte in de jaren '70, waren de verdiensten heel laag.
Maar de kosten voor een treinreis waren ook nihil, dus dat gaf weer de nodige ruimte om leuke dingen te doen.
Voor 5 pond sliep je toen in heerlijke B&B's, nooit miskleunen mee gehad.

Op Euston stond ik achter de bar op begane grond, waar de grote massa kwam.
In de avond liep het vol met reizigers voor de sleepers naar Schotland en de boottrein naar Holyhead.
Heel gezellig, complete volksdansen werden spontaan opgevoerd af en toe.
Of de bar werd compleet afgebroken door voetbal-"fans".

Op King's Cross werkte ik op een luxere locatie op spoor 1.
In de pauzes even buiten gaan zitten op het perron, om de treinen getrokken door die prachtige Deltic-locs aan te zien komen of vertrekken.
Qua kleurstelling en uitstraling winnen de Britse treinen het nog steeds vind ik, vanaf de buitenkant gezien in ieder geval.
Ik heb een paar maanden in het railway-hostel te Willesden Junction gewoond.
Vanaf de voetgangersbrug over de sporen zag je de Schotse treinen in volle vaart onder je door schieten.

De eerste jaren bij de Wagon Lits ben ik nog vaak terug geweest, om heel Groot Brittanie te doorkruisen met een BritRail-pass.
De sleepers via de West- of de Oost routes, of de dagtreinen, met gebruikmaking van de restaurants aan boord.
Een echte slaapcoupe kostte toen net rond de 25 pond toeslag, het eten en de service in de restaurantwagens was heel goed.

Allermooiste reis: Het rondje Glasgow-Fort William-Mallaig-Isle of Skye-Kyle-of Lochalsh -Inverness-Edinburgh.
Met een glaasje wijn langs de fjorden van de Highlands, met lage snelheid vanwege de bochten, prachtig !
Met z'n tweeën zouden we nu dan meer dan 400 pond kwijt zijn, alleen voor de kaartjes.

We komen nog steeds graag in Groot Brittanie, maar ons huidige budget is meer geschikt om met de auto te reizen dan met de trein.

Terug naar eigen bodem.
Sommige dingen ga je als gewoon beschouwen als je ze elke dag ziet, totdat je het niet meer ziet.
Zoals drie keer op en neer per dag met de Plan-T stoptreintjes via de oude lijn wanneer de bloemenvelden in volle kleur staan.
De D-treinen Parijs gingen ook via de oude lijn.
Een minuut of vijf voordat de trein het gebied in ging even omroepen voor de vele toeristen aan boord bouwde de spanning aardig op, en een kwartier lang "Ohh !" en "Aahh" om je heen horen was leuk.
De rit over het Hollands Diep was ook altijd een hit trouwens.

Correctie trouwens wat betreft de locs voor de oude trekduw. Ik heb  nu regelmatig contact met een ex-NS 'er uit de rijdende dienst. De Belgische 2500 locs waren inderdaad behoorlijk betrouwbaar, maar de Belgische 1100 serie werd ook af en toe in gezet, die hadden meer problemen.

Met sterke verhalen moet je uitkijken natuurlijk.
Er komen mensen in voor en er kunnen nog draadjes naar het heden lopen.

Zoals de collega-kelner in een oude blauwe WR op weg naar Zuid-Frankrijk.
In die oude WR's zaten de (ijsgekoelde ) wijnkasten aan het andere eind van de wagen ten opzichte van de keuken.
Achter de glazen deur.
Als iemand dan vroeg of bijvoorbeeld " de Chardonnay " van dat jaar nog voorradig was meldde hij met een zeer deftige stem dat hij even naar beneden ging in de kelder om te kijken.
Hij ging door de glazen deur, deed net of hij op een knopje drukte, zakte door zijn knieen zodat het net was of hij met een lift naar beneden ging.
Hij pakte ongezien de fles, draaide zich om en rees weer statig op.

Altijd grote verbazing, je zag echt mensen de afstand schatten tussen de vloer en de ballast, maar zelden werd gevraagd of er inderdaad een lift was.
Ander flauw grapje: In de keuken hing een alarmbel in het geval van oververhitting van de dieselgenerator.
Een mooi diep geluid gaf die bel.
Om kwart voor acht werd dan acht keer met een lepel op de bel geslagen.
Strijk en zet hoorde je  bestek neergelegd worden om horloges gelijk te zetten.


Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: roadster36 op 16 april 2016, 10:33:00
 ;D ;D ;D prachtige verhalen.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 16 april 2016, 19:01:29
Ik heb relatief weinig ellende meegemaakt in die jaren.
Maar de ouderen hadden verhalen over hoe sterk die oude Wagon Lits-WR's waren.
Er zijn ongelukken gebeurd waar de wagons achter en voor de WR's zwaar beschadigd waren, maar de WR's  fier zonder schade er tussen in stonden.

Scherven brengen geluk.
Na de oude WR's reden we een aantal jaren met omgebouwde WR's. ( plan D ?)
Daar stonden geen zware gietijzeren standaards in de keuken waar de borden in gezet konden worden. Vergeten.
Met als gevolg dat één van de oudere hulpjes ze dan maar zo stapelde na het afwassen , flink hoog.
Wie de lange bocht bij Munchen kent, of bij Mannheim, genomen met volle snelheid, snapt waarom er daarna niet voldoende servies over was om iedereen te kunnen bedienen.

De autoslaaptreinen reden officieel met de nieuwere WR's.
Maar heel af en toe moest er een oude blauwe WR ingezet worden.
Maximale snelheid 120.
Of de machinist in Frankrijk dat bewust negeerde of niet bleef onbekend, maar in dit geval zag je het tafellaken met servies en al langzaam maar zeker van tafel afschuiven...

Ijsvrij...
Eén "hulpje" heeft twee keer op ongeoorloofde manier  opruiming gehouden in de WR-keuken.
De eerste keer was midden in de nacht.
De trein ging ergens in Duitsland tegen een helling op, waar aan de voet van de helling een bemand seinhuis stond.
Er was teveel ijs geleverd. ( palen ter grootte van een trottoir-rand)
Hij smeet een paal ijs uit het raam, wat zich door het raam van het seinhuis ramde, en tegen het instrumentarium tot stilstand kwam.
Grote schrik, gelukkig niemand gewond.
De tweede keer smeet hij een vuilniszak uit het raam op een mooie zomerse dag, terwijl de trein ergens op een talud reed.
Onder bij het talud zat een arts in zijn tuin met gezin en visite te genieten aan een gedekte tafel.
De vuilniszak kwam precies op de tafel terecht.

Dezelfde "hulp" werd nog een keer meegestuurd met een slaapwagen-dienst naar Wenen, omdat die dienst een grote groep meekreeg vanuit Wenen.
Er was een overnachting bij.
De slaapwagen-conducteur en "hulp" hebben moeten rennen voor hun leven, toen "hulp" in een Weense kroeg begon te melden dat alleen club ### ( bekende Amsterdamse voetbalclub) kon voetballen, en de Oostenrijkers niet.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Thom op 16 april 2016, 19:18:48
Na de oude WR's reden we een aantal jaren met omgebouwde WR's. ( plan D ?)
De 10 plan D RD's waren origineel zo gebouwd, en op twee na zijn die destijds allen verbouwd tot de WRDk stuurwagens voor de beneluxdiensten.
Deze hadden, zoals je aleens noemde, van orignele een groot gietijzeren kolenfornhuis wat bij de WRDk's omgebouwd werd tot gas.
De plan D's mochten overigens 140 evenals de latere plan E RD's, maar die mochten NL niet uit.

Ik kan me zo 123 geen NL'se rijtuigen bedenken die naderhand verbouwd zijn tot Restauratie.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 16 april 2016, 19:40:39
Het schoot me nu te binnen.
De WR's kwamen uit de Apfel-Expres.
Een zeer luxueuze Duitse trein met panorama-rijtuig en al, de organisatie heette ook Apfel-Expres.
Kwam af en toe ook in Amsterdam, in de bollentijd.
De organisatie heeft maar kort bestaan vanwege een overdaad aan service.
Bijna meer personeel aan boord dan reizigers.

De WR's waren niet als WR gebouwd, ook toen waren ze al omgebouwd.
Zagen er leuk uit, maar  het haalde niet bij de kwaliteit van het oude materieel.

( Geen foto kunnen vinden tot dusver )
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Thom op 16 april 2016, 19:50:02
Aah, de Apfelpfeil bedoel je :)

We hebben bij NS ook een aantal WR'en gehad die bij de Apfelpfeil organisatie vandaan kwamen; hier te vinden http://www.martijnhaman.nl/buffet.htm
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Silvolde op 16 april 2016, 19:56:22
@Hankk
Waar jij op doelt is waarschijnlijk het ex DB Panoramarijtuig AD101 wat later enige tijd bij de Apfelpfeil groep gereden heeft.

Zie bijgaande link: http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/historic/DB/TEE/adm101aa.jpg

Groet, Silvolde
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 16 april 2016, 19:58:21
Aah, de Apfelpfeil bedoel je :)

We hebben bij NS ook een aantal WR'en gehad die bij de Apfelpfeil organisatie vandaan kwamen; hier te vinden http://www.martijnhaman.nl/buffet.htm
Apfelpfeil, nu zijn we er ! :)

De buffetrijtuigen in de link, mooie tijden op beleefd.
Vooral als de Oost-Europse dieselgenerator niet wilde starten in de ochtend, of er plotseling mee ophield met een rij wachtenden voor de bar.

Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Silvolde op 16 april 2016, 20:02:13
Bijgaand de omslag van de brochure zoals in reactie #40 vermeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Orient_Express.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Orient_Express.jpg)

Groet, Silvolde
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Chris2412 op 16 april 2016, 21:47:05
Mooi die verhalen uit de restauratiewagens.

Ik ken ze alleen nog van de tijd toen ze afgesloten waren.
Hondekoppen  en plan T.
 wel een verhaal van mijn ouders gehoord toen ik 4 was in een restauratierytuig plan E.
Mensen aan andere tafels dachten dat mijn ouders alleen waren,maar schrokken zich rot toen er een kleine dreumes wakker werd tussen zijn vader en de raam op de bank.ontzichtbaar voor medereizigers.

Mijn favoriete trein nu is de intercity Berlin met zijn bordbistro.
Altijd leuk en gezellig om daar een hapje en drankje in te doen.

Ben zelf trouwens 17 jaar kok geweest en altijd de droom gehad om op de trein te mogen koken.
Helaas er nooit van gekomen bij de vakantietreinen.

Maar sinds 2008 toch op de trein.
Nu als machinist.

Groeten chris
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: clickmaniac op 17 april 2016, 01:02:29
In de nachttrein naar Parijs, ergens begin jaren '90, was een WL-medewerker met snack-karretje. Ik, sjofele student, was vergeten mondvoorraad mee te nemen dus was ontzettend blij toen ik hij langskwam, uur of 12, ergens bij de Belgische grens. Z'n kar was bijkans uitverkocht, er was alleen nog een laatste broodje kaas dat ik gretig aanschafte. Precies toen ik stond af te rekenen kwam er een sjiek uitziend Indiaas mannetje aangelopen die zag dat de kar leeg was, ons in reden viel en mijn broodje opeiste. Woedend was hij toen bleek dat hem dat niet ging lukken. "But I travel first class!!! I have a first class ticket!", met zwaar Indiaas accent. Helaas, beste man, dit is Europa. Good night, and good luck. Ziedend beende hij weg, schreeuwend dat hij de spoorwegmaatschappij zou aanklagen voor dit flagrante gebrek aan respect.
Leuk practicum vergelijkende cultuurwetenschappen was dat.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Hans Reints op 17 april 2016, 10:54:24
and..........We are Britsh!!! ;D
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Sicco Jan op 17 april 2016, 17:42:00
Toen ik dertien jaar geleden op een tripje naar Parijs gefêteerd werd door mijn vriendin, toen ter gelegenheid van onze halfjarige verkering, gingen we per ICE van Amsterdam Centraal. Ik werkte op Schiphol en maakte een overstap met de tas met kleding, zij stond op het perron met een tas met eten. Uiteraard heeft de ICE wel een diner inclusief, maar ik kan toch vertellen dat wat zij gekokkereld had en uit die tas toverde super lekker was. Met de nodige jaloerse blikken rondom.

Uiteraard is ze nu mijn vrouw  :angel:

Groet, Sicco Jan
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Menno op 17 april 2016, 19:35:42
En dan te bedenken dat mijn meest memorabele herinnering aan eten in de trein vermoedelijk uit 1996 stamt en verbleekt bij wat ik hier allemaal lees.

Ik schrijf 'vermoedelijk 1996' omdat ik het niet precies weet: volgens mij was toen net die reclamecampagne van de NS met de gevleugelde zin: 'Heeft u ook gevulde koeken?', uitgesproken door een heer die daar wat laat achterkwam en de persoon achter de zwarte kar in kwestie daar nog om vroeg.

Ik dacht toen dat dat voor de reclame was gedaan.
Wat een sensatie toen in de trein naar Eurospoor, zo'n vliegtuig-achtige Koploper, omgeroepen werd dat er railcatering aan boord was en de dagaanbieding (of was dat een weekaanbieding?) bestond uit een kop thee met 2 stroopwafels. M'n vader stootte me aan: 'zullen wij een stroopwafel nemen?'

En kort daarna ging het deurtje open en kwam inderdaad dat manshoge karretje het rijtuig binnen. Dat bestond dus echt! Mijn ouders zijn altijd heel spaarzaam geweest met zoetigheden, waardoor dat vaak wel iets bijzonders bleef, dus je begrijpt dat die stroopwafel me erg goed bijgebleven is...
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: EN446 op 17 april 2016, 20:36:13
Je hebt gelijk in al je statements.. Vorig jaar met de OBB euronight gereisd en dat was een erg goede ervaring.
Inderdaad. Per verbinding krijg je wel iets anders voorgeschoteld, omdat ÖBB veel verschillende slaaprijtuigtypes heeft. Vergelijk bv. de impressie van het aanbod in de EN van/naar Duitsland op http://www.ice-treff.de/index.php?id=406384 (http://www.ice-treff.de/index.php?id=406384) met de klassieke AB30 van de EN 464/465 op tweederde van http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?106,7727111 (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?106,7727111).

In Duitsland, Zwitserland, etc bestaat het nog wel ja, hopelijk blijft het ook.. Zit in die nieuwe DB intercity ook (die witte dubbeldekker) een restauratie?
Zelf nog niet gezien, maar het schijnt beperkt te zijn tot een snackkarretje. De ICx heeft wel weer een restaurant.

Toen ik dertien jaar geleden op een tripje naar Parijs gefêteerd werd door mijn vriendin, toen ter gelegenheid van onze halfjarige verkering, gingen we per ICE van Amsterdam Centraal. Ik werkte op Schiphol en maakte een overstap met de tas met kleding, zij stond op het perron met een tas met eten. Uiteraard heeft de ICE wel een diner inclusief, maar ik kan toch vertellen dat wat zij gekokkereld had en uit die tas toverde super lekker was.
De ICE heeft in de 1e klas betaalde APS (AmPlatzService), een krantenaanbod en er worden wel eens gratis snoepjes of chocolaatjes uitgedeeld, maar van in de ritprijs inbegrepen maaltijden heb ik nog nooit gehoord. Van een ICE van Amsterdam naar Parijs ook niet. Is ICE hier misschien te lezen als Thalys?
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: hankk op 17 april 2016, 21:21:39
Mijn eigen eerste herinneringen dateren van heel jonge leeftijd, vanaf een jaar of 5 denk ik. ( Ik ben van 1953)
Er  werden regelmatig treinreizen gemaakt vanaf Dordrecht naar Den Haag, maar ook een keer naar Groningen en Limburg.
Ik vond treinreizen schitterend, niets ontging me.

Naar Den Haag was Mat-46, naar Groningen getrokken materieel.
Een Chocomel kan ik me herinneren.
Ook de koekjes die boven op de koffiebekers gelegd werden door de perronverkopers.
"Arnhemse meisjes" -koeken waren dat denk ik.

De perronverkopers in Roosendaal , ( Jan en Dik?), hebben nog heel lang rondgelopen.
Ze moesten stoppen toen er een andere wind door het restaurantgebeuren ging waaien.
Er was gezonde concurrentie met die twee, maar het bleef leuk onderling.

Zorgen dat je voor Roosendaal de hele trein een keer gehad had, maar als ze je zagen richtten ze zich op de andere kant van de trein, want daar was je tenslotte al een tijd niet geweest.
Handig waren ze, zeker met slimmeriken die probeerden eerst de koffie aan te pakken om dan niet te betalen als de trein begon te rijden.
Iemand die dat wel een keer lukte kreeg gratis een extra kopje koffie: In zijn gezicht gesmeten terwijl het raam nog open was.

Bij ernstige verstoringen moesten we af en toe diensten rijden die eigenlijk niet bestonden.
Zoals Zwolle -Vlissingen, waar mat -54 op reed.
Uren onderweg, elke paar minuten stoppen.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Hans Reints op 17 april 2016, 21:43:31
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZW_258-28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZW_258-28.jpg)
Krijn van Osta in zijn element op station Roosendaal

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZW_258-34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZW_258-34.jpg)
Alles is daar nu veranderd, ik heb heel wat uurtjes daar door gebracht
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: Sicco Jan op 17 april 2016, 22:05:54
De ICE heeft in de 1e klas betaalde APS (AmPlatzService), een krantenaanbod en er worden wel eens gratis snoepjes of chocolaatjes uitgedeeld, maar van in de ritprijs inbegrepen maaltijden heb ik nog nooit gehoord. Van een ICE van Amsterdam naar Parijs ook niet. Is ICE hier misschien te lezen als Thalys?

Dat het de Thalys was klopt ongetwijfeld, het vervoer was ook niet het meest memorabele van de reis  8)
Dat de maaltijd niet inclusief was zal zomaar kunnen, ik had de catering niet in handen. De overige gasten kregen wel uitgeserveerd naar ik me herinner.
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: clickmaniac op 20 april 2016, 10:10:47
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIWL-memoires.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIWL-memoires.jpg)

net op ebay gevonden... ben benieuwd! (moet wel nog helemaal uit de Dordogne komen)
Titel: Re: Restauratie en keukens in de trein
Bericht door: deotter op 19 februari 2020, 17:08:53
Hoi allen,
Ik ben wat internet vreemd, maar ook ik heb op de trek-duw van Asd-BXL zuid gezeten.
Standplaats Rotterdam, dienst 762 en 763 van 1982 t/m 1988 ( toen de zak gehad  :'(  )
Ik ben toen nog aangenomen door meneer van der Heiden en ontslagen door Ada Weggelaar. Op kantoor in ASD zaten o.a. Bosman, Puck de Rijk, Volkers...die later naar het magazijn in R'dam kwam)  Controleurs waren, vooral op de benelux: Piet Norbruys, Lange Piet...Collega's waren o.a uit Amsterdam Ton van Oyen, Farhan, Rood en uit Rotterdam, ikzelf en die Roberto Giribaldi, ook mijn biologische moeder deotter8 zat op onze lijn, maar daar heb ik slechte ervaringen mee gehad en zij is al enkele jaren geleden overleden. In Bxl midi ijs halen en dan kwam die schele dat wel eens brengen , hoe heette die nu ook alweer Whiskey ? hij bracht dan vaak dat poederijs. In Amsterdam de bestelling binnenhalen op spoor 4 bij het magazijntje van meneer Loonen? Als je teveel bestelde werd hij helemaal nerveus en dan kon je wel eens iets extra's pakken hahaha...Naast ons stond dan de stoptrein naar DDR, ( Dordrecht )
Oja, op de D284 / D285 en de TEE zaten Ruud Appelman ( later uitbater van de stationsrestauratie in de Hoek) , Henk van de Merwe ( die was zo stil, maar volgenns mij heeft hij toen wel eens iemand in DDR over het hele station heen geslagen) Wim Dieke, Roy Simons met gitaar en kippen/goeien lied, was ooit eens zijn stropdas vergeten, Norbruis zei daar wat van en toen knipte hij er 1 uit een vuilniszak, de geboorte van de plastic stropdas. en Lex Zodekamp )
Ik ben al een tijdje ziek(helaas ) en dat resulteert onder andere dat ik van het heden weing onthou, maar van het verleden alles nog weet.
Hopende op een leuke reactie !
René