Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 15:22:55
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Piko 1136 van AC naar DC door henk
Vandaag om 15:12:37
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:26:09
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: digitaal of analoog?  (gelezen 32430 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #135 Gepost op: 20 September 2008, 19:49:53 »
....ze rijden door elkaar volgens het principe: ik (ik is de trein) ga naar het eerst volgende vrije blok en als er keus is dan kies ik er zo maar één, tenzij ik daar om één of andere reden niet mag komen
Dit is nou zo'n eigenschap van besturingsprogramma's waar ik veel moeite mee heb. In het echt denkt een trein die b.v. van Rotterdam CS onderweg is naar Den Haag toch ook niet: "kom, laat ik deze keer in Schiedam eens de afslag naar Hoek van Holland nemen".
De route van een trein ligt vast in de dienstregeling en wordt onderweg gestuurd door de treindienstleiding. De trein (lees: machinist) heeft onderweg niet de vrijheid om zelf te verzinnen waar hij naar toe wil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #136 Gepost op: 20 September 2008, 22:46:24 »
Beste Klaas,

De mogelijkheden op een modelbaan zijn meestal beperkt, dus die situatie komt weinig meer als één keer voor, ik heb een traject: hoofdstation("kop" maken)-afbuigstation (abzweigbahnhof)-kopstation-afbuigstation-hoofdstation.

Op dit traject rijdt meestal één keertrein, soms twee, in het afbuigstation mag deze trein niet op de hoofdbaan blijven, dsu een verbod, komt heel erg overeen met Schiedam denk ik.

Nog een situatie: in het hoofdstation heeft de lange sneltrein maar één spoor in elke richting te beschikking, ze mogen dus niet naar een te kort "stoptrein" spoor, de stoptreinen maken gebruik van het stoptreinspoor, indien die bezet is maken ze gebruik van de sneltreinsporen.

Dan nog een andere reactie, de huidige digitale decoders onthouden hun rijrichting, als ik de baan weer opstart, ook na  2 maanden rijdt alles de goed kant  op.
Groet, Anne W


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #137 Gepost op: 20 September 2008, 23:30:54 »
Dan nog een andere reactie, de huidige digitale decoders onthouden hun rijrichting, als ik de baan weer opstart, ook na  2 maanden rijdt alles de goed kant  op.
Wat bedoel je daarmee te zeggen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #138 Gepost op: 21 September 2008, 09:35:47 »
Dit is nou zo'n eigenschap van besturingsprogramma's waar ik veel moeite mee heb. In het echt denkt een trein die b.v. van Rotterdam CS onderweg is naar Den Haag toch ook niet: "kom, laat ik deze keer in Schiedam eens de afslag naar Hoek van Holland nemen".
De route van een trein ligt vast in de dienstregeling en wordt onderweg gestuurd door de treindienstleiding. De trein (lees: machinist) heeft onderweg niet de vrijheid om zelf te verzinnen waar hij naar toe wil.

Dit is geen 'eigenschap' van besturingsprogramma's Klaas. Het is een eigenschap van de meeste programma's dat je kan kiezen voor vaste of variabele routes. Bij Raptor ben ik daar overigens niet zeker van.
Zuiver vaste routes zijn trouwens ook niet overeenkomstig de werkelijkheid. De treindienstleiding gebruikt ook de nodige variatie al was het maar bij de perronkeuze.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2008, 09:38:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anne W

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #139 Gepost op: 21 September 2008, 12:19:40 »
Beste Klaas,

Bij de huidige digtale treinen rijden ze ALTIJD de kant waarin ze gestopt zijn.

Beste Henk,

Hoe bedoel je: "Bij Raptor ben ik daar overigens niet zeker van"

Groet, Anne W

ReesCees

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #140 Gepost op: 21 September 2008, 13:10:16 »
Wat bedoel je daarmee te zeggen?

Dat Anne "reclame" maakt voor Raptor.

Nou ik hou het bij mijn ECoS en Multipetultie muis van Roco die via Koploper aangestuurd kunnen worden.

Thuis de ECoS met laptop en op de Beurs straks ws de Multi-muis met El Loco net en Lap-Top.

Kees-jan

Kees-Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #141 Gepost op: 21 September 2008, 14:51:03 »
Bij de huidige digtale treinen rijden ze ALTIJD de kant waarin ze gestopt zijn.
Ik ben zo eigenwijs om te stellen dat dat niet zonder meer waar is. Ze gaan de kant op waar je ze naar toe stuurt. En als dat andersom is als de richting waarin hij is gestopt, dan gaat hij dus de andere kant op.

Ik begrijp trouwens nog steeds niet wat je bedoelde te zeggen met je opmerking, en waar dit een reactie op was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan Willem Wildeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #142 Gepost op: 21 September 2008, 20:50:43 »
Dit is wel een interessant draadje...
De discusse lijkt zich nu wel een beetje te concentreren op een digitaal systeem.
Dus laat ik eens naar de beginvraag teruggaan en aangeven waarom ik voor een bepaald systeem gekozen heb.

Laat ik voor de duidelijkheid eerst aangeven dat ik na veel puzzelen uiteindelijk toch digitaal ben gaan rijden. Het heeft erg lang geduurd voordat ik daar zelf uit was, dus misschien is het leuk om mijn (natuurlijk weer persoonlijke !) redenen te geven om over te stappen naar digitaal.

Mijn baan bestaat uit een klein station aan een dubbelsporige hoofdbaan met in ieder spoor een simpel schaduwstation met twee opstelsporen. Ik kan zo'n 6 treinen kwijt op de baan.
Wat ik wil is dat de treinen automatisch afremmen voor een sein en dat de trein als dat sein weer veilig staat mooi langzaam op snelheid komt.
Staat het sein in het station op onveilig dan stopt de trein en anders rijdt hij dus gewoon door.
Ik wilde dit graag automatiseren omdat het direct besturen van 6 treinen bijna (?) niet te doen is.
Af en toe komt een buurtgoederentrein langs die natuurlijk ongestoord moet kunnen rangeren en dus wel direct bestuurd moet kunnen worden.

De hoofdreden was vooral: de rijeigenschappen van de locs. Ik ben zelf een electronicus dus het expirimenteren met analoge regelaars was geen probleem. Uiteindelijk heb ik een analoge regelaar gevonden die de locs echt mooi soepel langzaam liet rijden. Heette geloof ik "cooler crawler". De pulsbreedte regelaars lieten een loc wel mooi langzaam rijden maar met de moderne motoren zie je toch soms de loc wat schokken op de heel harde regeling.
Maar ondanks de mooie rijeigenschappen was de snelheid en vooral de remweg niet gelijk te krijgen zodat de treinen niet op de juiste plaats stopten en (bij een vaste stand van de rijregelaar) de maximum snelheid verschilde heel erg.
Met in iedere loc een decoder is de remweg en snelheid PER LOC in te stellen en in mijn geval komt dat dus erg goed uit.
Als bonus krijg je er dan nog cruise control bij (als techneut vind ik dat een vreselijke naam voor een motorregeling met terugkoppeling, maar zo heet dit in NL blijkbaar...) wat voor rangeren wel heel erg mooi werkt.
Maar sommige locs reageren wel weer een beetje te direct op de aansturing van de decoder, niet zo soepel als bij m'n analoge regelaar. Ik weet het: is een beetje mierenn***... van me !

Wat ik ook mooi vind bij digitaal is de verlichting die constant brandt, maar ook aan- en uitgeschakeld kan worden. Ik wil vooral met stoomlocs (NL) gaan rijden en die hadden overdag geen verlichting aan. Maar in het donker rijden met werkende seinen en binnenverlichting is ook wel erg leuk!

Wat ik een nadeel vind is dat je wel creatief moet zijn om het automatiseren niet met een PC te moeten doen. Ik houd zelf niet van het aansturen van de baan met een PC, dus ik wilde iets anders. Analoog was het goed te maken, maar bij digitaal kom je al snel bij een systeem dat specifiek is voor een fabrikant (Lenz ABC, Zimo met een eigen systeem en zo zullen er nog wel meer zijn). Ik wilde niet afhankelijk zijn van een bepaald type decoder dus dan kom je al snel bij remgeneratoren enz. Uiteindelijk heb ik het opgelost dmv remmen met gelijkspanning. Bijna alle (of echt alle?) decoders ondersteunen dat en het werkt prima.

Verder ben ik het met Klaas eens dat je wel erg moet wennen aan het treingeorienteerd rijden ipv baangeorienteerd. Komt misschien ook omdat ik lokmuizen gebruik. Het lijkt mij logischer om een richtingsschakelaar te hebben en een aparte knop die alleen de sneheid regelt. Dan kies je wat meer bewust de richting, nu wil ik de knop nog wel eens de verkeerde kant op draaien...

Uiteindelijk heb ik geen spijt van de omschakeling, ook al kost dat aardig wat. De centrale kostte bijna niets (locmuis II) maar je moet toch overal een decoder inzetten. Dat doe ik dus geleidelijk, eerst de meest gebruikte locs en langzaam uitbreiden.

Groeten,

Jan Willem

Anne W

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #143 Gepost op: 21 September 2008, 22:32:08 »
Beste Klaas,

Wil je een digtale lok een ander kant opsturen als dat hij gestopt is dan moet je een handeling uitvoeren, gedlt ook voor analoge banen, reactie is op "baangestuurd", een definitie die ik begrijp, maar waarvan ik de voordelen t.o.v. digitaal niet zie.

Kees-Jan, een "PC-rijder" heeft niets te zoeken bij Raptor, tenzij hij de "happening" op zijn baan wil zien gebeuren en niet op zijn computerscherm.

Dit Forum, en eigenlijk alle Forums, bestaan door vraag en antwoord, het antwoord is gebaseerd op kennins en ervaring en dat is wat ik doe, ik heb Raptor getest (zie het 3rail forum) en doe dat nog steeds een beetje, op basis van die ervaring beantwoord ik vragen en deel kennis.

Motivatie: ik denk dat Raptor een nuttig apparaat is voor diegenen die geen PC willen gebruiken bij hun baan, neen, niet omdat ik financiële belangen heb, Raptor moet een "wereldmerk" zijn om mij te kunnen betalen.

Groet, Anne W

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6692
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #144 Gepost op: 21 September 2008, 22:49:11 »
Kees-Jan, een "PC-rijder" heeft niets te zoeken bij Raptor, tenzij hij de "happening" op zijn baan wil zien gebeuren en niet op zijn computerscherm.
Rare stelling, alsof PC rijders de hele tijd naar hun schermpjes zitten te koekeloeren.

Dit gaat helemaal nergens meer over. Topic was analoog versus digitaal en niet Raptor versus PC.

ReesCees

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #145 Gepost op: 21 September 2008, 23:08:29 »
Juist Ben.

@ Anne: Je staat er toch mee op de beurs in Houten? zoals ik in één van de eerdere berichten lees?

Kees-Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #146 Gepost op: 21 September 2008, 23:48:53 »
Wil je een digtale lok een ander kant opsturen als dat hij gestopt is dan moet je een handeling uitvoeren, gedlt ook voor analoge banen,
Ja, en? Als je hem dezelfde kant op verder wilt sturen moet je ook een handeling uitvoeren, nl. de regelknop weer opdraaien.

Citaat
reactie is op "baangestuurd", een definitie die ik begrijp, maar waarvan ik de voordelen t.o.v. digitaal niet zie.
Ik dacht toch dat ik dat voordeel meerdere malen heb uitgelegd. Dus nog maar een keer. Als de rijrichting baangestuurd is, dan betekent dat dat de rijrichting in de baanspanning vastligt. Welke trein daar ook staat, hij zal in de gewenste richting vertrekken. En daarvoor hoef ik niks te weten over een decoderadres, want er zit geen decoder in. Er hoeft aan boord van de trein ook niks te worden onthouden over de rijrichting, want de rijrichting wordt gewoon opgelegd door de polariteit van de baanspanning.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #147 Gepost op: 22 September 2008, 12:14:12 »
Beste Klaas,

Gaat jouw stelling ook op als de lok achteruit rijdt, zo ja dan moet de polariteit op de rails toch andersom zijn?

Beste Kees-Jan,

Omdat de Raptor "meneer" alleen is in Houten, zijn companen vervangen weer mensen in winkels waarvan het personeel in Houten staat, hou ik hem gezelschap en help hem een beetje, maar ik sta niet te roepen: "komt dat zien, komt dat zien".

Overigens moet me wel van het hart dat ik best in deze wereld zou willen werken de laatste 4-7 jaar voor ik stop met betaald werk, maar ja in het belang van een onbezorgde oude dag (voor zover dat mogelijk is voor iemand met reuma, ik zit nu ook thuis na een hele slechte nacht) moet het wel genoeg opbrengen.

Ik praat nog steeds mee over analoog-digitaal, de andere zaken ontstaan als reacties op vragen/stelling van anderen, als er op dit forum behoefte bestaat aan een apart topic "discussies/vragen over Raptor" dan hoor ik dat wel.

Groet, Anne W

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #148 Gepost op: 22 September 2008, 12:52:19 »
Beste Klaas,

Gaat jouw stelling ook op als de lok achteruit rijdt, zo ja dan moet de polariteit op de rails toch andersom zijn?

Misschien maar een gedachtexperiment.

Stelt er komt een analoge loc aanrijden en die nemen we in vliegende vaart van de baan.
Als je dan een andere analoge loc op dezelfde plek zet, dan gaat die onverdroten in dezelfde richting verder. Ze reageren immers allemaal hetzelfde op de polariteit.

Stel, er komt een digitale loc aanrijden en die nemen we in vliegende vaart van de baan.
Als je dan een andere digitale loc met hetzelfde adres op de baan zet, dan is het een verrassing naar welke kant de loc gaat rijden.

Voor de praktijk. Als je een digitale loc op je geautomatiseerde baan zet, dan moet je vaak even proberen of de rijrichting wel naar verwachting is.
Wat het probleem is, begrijp ik ook niet, maar dat is een andere kwestie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #149 Gepost op: 22 September 2008, 13:11:43 »
Gaat jouw stelling ook op als de lok achteruit rijdt, zo ja dan moet de polariteit op de rails toch andersom zijn?
Anne, deze vraag doet mij vermoeden dat je niet snapt hoe het zit met de rijrichting op 2-rail analoog met gelijkstroom.
De rijrichting heeft niks te maken met vooruit of achteruit, maar wordt door de baan bepaald.
 
Dus ik doe een soortgelijk gedachtenexperiment als Henk, maar dan met 1 loc. Die loc rijdt voor mij langs naar rechts. Ik pak hem op, zet hem andersom op de baan, en wat doet hij? Hij rijdt weer naar rechts. Dat is dus baangerelateerde rijrichting. Het doet er niet toe welke trein, het doet er niet toe hoe hij op de baan staat, hij gaat naar rechts als ik de richtingschakelaar naar rechts zet, hij gaat naar links als ik de richtingschakelaar naar links zet.

Vandaar mijn stelling: het 2-rail systeem, analoog met gelijkspanning is het enige systeem waarbij ik, zonder me verder iets af te vragen, met 100% zekerheid kan voorspellen welke kant de trein op gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.