Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: digitaal of analoog?  (gelezen 32996 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #120 Gepost op: 17 September 2008, 23:31:55 »
Dus ik snap "baan georienteeerd"niet erg, wel een standaard als: in de normale rijrichting zit de "plus" rails links en de "min" rails rechts, zodat de trein alijd dezelfde kant op rijdt.

Anne, 2 opmerkingen:

-de polariteit is net andersom, de plus zit rechts en de min links.

-de clou zit nou juist in die polariteit: de polariteit van de spanning op de baan bepaalt de rijrichting, en dat noem je: de rijrichting is baangeoriënteerd.
Bij digitaal wordt de rijrichting bepaald door een of ander stuk elektronica in de loc, en dat noem je voertuiggeoriënteerd.

Wat jij beschrijft over jouw besturingssysteem heeft helemaal niks met deze begrippen te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #121 Gepost op: 17 September 2008, 23:47:18 »
Wil niet flauw doen hoor, maar bij een digitale lok kun je in 99% van de gevallen gewoon zien wat de voorkant is en in welke richting deze vertrekt als je de regelaar openschroeft. Het overgrote deel van de loks heeft namelijk frontseinen (en in mindere mate sluitseinen) en die blijven gewoon aan als de lok stil staat. Is een voordeel van digitaal, om een lok stil te laten staan hoeft de baanspanning er niet af.

Volgens mij is het grootste probleem achter deze analoog/digitaal discussies het "moeten" gebruiken van een PC om de zaak te beveiligen. Ook ik ben er niet gelukkig mee, evenals met bv het hiervoor (of in het andere draadje hierover) aangehaalde handmatig rijden binnen Koploper. Hieruit maakte ik op dat als je een lok handmatig bestuurd Koploper niet bijhoudt dat de lok zich over de baan beweegt. Wat niet zo moeilijk zou moeten zijn, het adres van de lok is bekend, waar deze staat, dat er rijcommando's aan gegeven worden. Als er dan in het blok waar de lok staat of een blok ernaast wijzigingen in de bezetmelding worden gedetecteerd zou volgen moeten kunnen (met leuke extra funcies als een automatische ATB remming als je met een boven een bepaalde vastgestelde rangeersnelheid een bezet blok in rijdt).
Mijn voorkeur is nog steeds digitaal rijden met een baan-gerelateerd bloksysteem zoals bij analoog. Lenz ABC en vergelijkbare systemen zijn helaas nog niet decoder-universeel, maar hopelijk komt er nog eens zo iets beschikbaar. Heb helaas zelf niet de kennis om het te ontwikkelen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #122 Gepost op: 18 September 2008, 00:01:29 »
Wil niet flauw doen hoor, maar bij een digitale lok kun je in 99% van de gevallen gewoon zien wat de voorkant is en in welke richting deze vertrekt als je de regelaar openschroeft. Het overgrote deel van de loks heeft namelijk frontseinen (en in mindere mate sluitseinen) en die blijven gewoon aan als de lok stil staat. Is een voordeel van digitaal, om een lok stil te laten staan hoeft de baanspanning er niet af.
Albert, ik hoef helemaal niet te zien wat de voorkant van de loc is. Ik hoef ook niet te zien aan welke kant de frontseinen branden. Ik hoef zelfs niet te zien welke loc het is. Volgens mij heb je mijn vorige berichten niet goed gelezen, want je gaat voorbij aan wat ik daar heb gezegd.

Bovendien kan ik de frontseinen wel zien branden, want bij mij blijven die ook gewoon aan, ook al rijd ik analoog. Zie mijn website.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #123 Gepost op: 18 September 2008, 00:38:41 »
Het is nu alsof je in jouw systeem zonder ook maar 1x te kijken een lok in de juiste richting kan wegsturen. Maar bij jouw systeem moet je wel kijken in welk blok de trein staat om de juiste regelaar/schakelaar die bij dat blok hoort om te zetten. Inderdaad baangerelateerd.

Bij digitaal bepaal je visueel welke trein je wilt laten rijden, en of je eventueel de rijrichting moet omzetten, selecteert deze en dan draai je de regelaar. Maar het maakt niet uit waar deze staat, of het nou spoor 7, 8, of 9 van een 15-sporig opstelterrein is hoef je niet te weten, de trein die jij wilt zet zich in beweging. Treingerelateerd.

Wordt een beetje arbitrair, laten we er maar over ophouden. Er is gewoon geen "beste systeem", alleen persoonlijke voorkeur.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2008, 00:41:46 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #124 Gepost op: 18 September 2008, 08:11:14 »
Precies, persoonlijke voorkeur.
Ik vertel ook niet dat er een beste systeem is, ik vertel alleen wat mijn persoonlijke voorkeur is. Maar ik merk vaak dat mensen zo vanuit hun eigen straatje denken, dat ze mijn argumenten anders lezen dan het er staat, en het daardoor niet goed interpreteren. En toch probeer ik telkens om het zo duidelijk mogelijk op te schrijven.

Wat mij betreft hoeven we er ook niet mee op te houden, want ik vind dit best een interessant onderwerp.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #125 Gepost op: 18 September 2008, 22:21:51 »
Beste Albert,

Er is nu een digitaal system zonder PC, ga de komende beurs eens in Houten bij Raptor kijken, wellicht is dat wat je zoekt.

Groetjes, Anne W

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #126 Gepost op: 18 September 2008, 23:04:47 »
Wat mij betreft hoeven we er ook niet mee op te houden, want ik vind dit best een interessant onderwerp.

Ik ook eigenlijk, want heb m'n ideale systeem nog niet gevonden. Digitaal, beveiligd, flexibel en zonder PC.

Er is nu een digitaal system zonder PC, ga de komende beurs eens in Houten bij Raptor kijken, wellicht is dat wat je zoekt.

Zal ik zeker doen, 4 oktober als ik het wel heb. Heb ook de manual aangevraagd.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8692
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #127 Gepost op: 19 September 2008, 01:23:42 »
Beste Albert,

Er is nu een digitaal system zonder PC, ga de komende beurs eens in Houten bij Raptor kijken, wellicht is dat wat je zoekt.

Groetjes, Anne W
Nu? Ik heb zoiets al jaren. Beter, ik heb nog nooit een PC nodig gehad bij een digitaal systeem. Maw: Wat bedoel je?

Gr/H

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #128 Gepost op: 19 September 2008, 23:03:00 »
Wat ik bedoel is een digitaal systeem met automatische blokbeveiliging zonder PC. En geschikt voor meer dan 1 merk decoder (waardoor 1-fabrikant oplossingen als Lenz-ABC afvallen).
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

wvdm

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #129 Gepost op: 20 September 2008, 08:02:38 »
Ik heb een demonstratie gezien, waarbij een baan met wissels en vijf (of meer) treinen bestuurd werd door de RAPTOR.
Je kunt met de RAPTOR rijwegen aan de locomotief op dragen. Dus de ene locomotief gaat recht door over een wissel en de andere links af. Het apparaat weet waar de locomotieven zich bevinden en voorkomt aanrijdingen. Het apparaat laat ze ook nog een langzaam afremmen en optrekken, meen ik, maar dat weet ik niet zeker meer, want het is al jaar geleden, dat ik het zag. In ieder geval reden die vijf, of meer, dat weet ik niet meer, locomotieven zonder botsen ieder z'n eigen route automatisch zonder PC. En dat was zo boeiend, dat ik er met genoegen naar heb staan kijken. Bovendien zit er nog een draaiknop op, zodat je daarmee nog een locomotief kan besturen, zonder dat de anderen daarmee in botsing komen.

Om nou analoog zo af te kraken in dit draadje is helemaal nergens voor nodig. De een rijdt graag met stoom locomotieven, een achterhaalde techniek, niks mis mee toch?
De ander restaureert en rijdt in oude auto's, niks mis mee toch?
Met analoog kan een heleboel niet, wat met digitaal wel kan, maar een ding kan ik wel en dat is rijden met modeltreinen. Daar gaat het toch om met modelspoor. Niks mis mee toch?

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 23 September 2008, 12:08:12 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #130 Gepost op: 20 September 2008, 08:16:41 »
Met analoog kan een heleboel niet, wat met digitaal wel kan, maar een ding kan ik wel en dat is rijden met modeltreinen. Daar gaat het toch om met modelspoor. Niks mis mee toch?

Groetjes
Wil


En zo zijn we waar we allemaal willen zijn.

Raptor is een digitale centrale waarin de besturingssoftware - die normaal op een PC staat - is opgenomen. Werkt prima, maar heeft ook weer zo zijn beperkingen. Loopt een uitgebreide draad over op het 3railforum.
« Laatst bewerkt op: 20 September 2008, 08:22:43 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #131 Gepost op: 20 September 2008, 13:20:12 »
En geschikt voor meer dan 1 merk decoder (waardoor 1-fabrikant oplossingen als Lenz-ABC afvallen).

Er zijn meerdere merken decoders die met ABC werken, en zelfs beter dan Lenz zelf. Vanwege mogelijke licentierechten of andere redenen hebben andere fabrikanten (nog) geen ABC apparatuur op de markt gebracht. Dus bovenstaande opmerking is maar gedeeltelijk terecht.

Maarten.


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #132 Gepost op: 20 September 2008, 13:36:20 »
raptor is wel een belachelijk boze naam voor een suf ding wat treintjes laat rijden, of ligt dat aan mij?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18033
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #133 Gepost op: 20 September 2008, 15:49:11 »
Citaat
Om nou analoog zo af te kraken in dit draadje is helemaal nergens voor nodig.

Wil, voor de zoveelste maal; dat doet niemand. Citaat Klaas:

Citaat
Precies, persoonlijke voorkeur.
Ik vertel ook niet dat er een beste systeem is, ik vertel alleen wat mijn persoonlijke voorkeur is. Maar ik merk vaak dat mensen zo vanuit hun eigen straatje denken, dat ze mijn argumenten anders lezen dan het er staat, en het daardoor niet goed interpreteren.

En dit: "Maar ik merk vaak dat mensen zo vanuit hun eigen straatje denken" is precies wat jou probleem is. Niemand kraakt hier iets af, men geeft alleen zijn of haar voorkeur(en). Begrijp je het nou? ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Anne W

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #134 Gepost op: 20 September 2008, 18:28:45 »
Beste Floriz,

Natuurlijk valt er over de keuze van namen te praten, maar dat is een kwestie van smaak.

Suf ding wat treintjes laat rijden is een beetje simpel gezegd, of wil je het systeem van de grote sproorwegen ook suf noemen, die doet namelijk hetzelfde, Raptor moet nog meer doen, hij moet ook nog voor machinist spelen.

De demo van Raptor is 4 oktober weer in Houten, inderdaad 5 treinen op 2 vierkante meter, bij mij nu 11 treinen op een baan van nu, zeg maar, 20 vierkante meter.

Wil, een redelijke accurate beschrijving, ik heb een bezaar tegen één zin: elke lok zijn eigen route, kan geïnterpreteerd worden als aparte baanstukken voor elke lok, nee ze rijden door elkaar volgens het principe: ik (ik is de trein) ga naar het eerst volgende vrije blok en als er keus is dan kies ik er zo maar één, tenzij ik daar om één of andere reden niet mag komen (electrische lok op boverleidingloos stuk) of er kruisend verkeer is.

DE-2, sorry ik drukt me niet duidelijk genoeg uit: een geautomatiseerd digitaal systeem zonder PC, zo beter?

Voor mijn belevenissen met Raptor en mijn baan zie forum.3rail.nl en zoek naar Anne W

Groet, Anne W