Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:43:04
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:23:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
  

Auteur Topic: digitaal of analoog?  (gelezen 32375 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #90 Gepost op: 17 September 2008, 01:52:38 »
Citaat van: Wil
WANT DIGITAAL BLIJFT DUUR!
Citaat van: henk
Eeeeh, nee, al lang niet meer.

Wel minimaal 15 euro extra voor een decoder. En een beetje goeie toch al snel het dubbele daarvan. Vergeleken met een analoge lok is dat wel degelijk een extra uitgave. En als je dan ook de wissels en dergelijke digitaal wilt aansturen, kost het nog meer. Zo gezien is digitaal dus wel degelijk duur(der dan analoog).

Verder vermoed ik dat Wil's ervaring voornamelijk te maken heeft met de gebruiken bij M-Track. Bot gezegd wordt daar alles wat het rondrijden verstoord als hinderlijk ervaren. Digitaal rijden wordt dus gebruikt om treinen in dezelfde cadans hun rondes te laten rijden. 12 blokken is dan 11 treinen ofzoiets. Als je niet uitkijkt.
Zelf gebruik ik digitaal alleen om de loc's aan te sturen, de rest gaat heerlijk analoog. Grootste voordeel vind ik dat ik eindelijk van al die blokken af ben. Geen geïsoleerde gedeelten meer om treinen te laten stoppen voor seinen of om op te stellen op een rangeerspoor.
Je zet de trein neer en hopla, klaar.
Scheelt een bak aan schakelaars en bedrading.

Groet,

Huibert

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #91 Gepost op: 17 September 2008, 02:40:47 »
Een jaar geleden zou ik volmondig voor analoog gekozen hebben. Loc uit de verpakking, op de baan en rijden maar. Beveiliging ed is immers al aanwezig.

Waarom dan toch digitaal? Het natuurgetrouwe aspect. 3 loc's op een opstel spoortje één verlichting aan ander niet, probeer dat maar eens analoog. Verlichting in rijtuigstammen aan en uit kunnen schakelen, juiste max snelheid per loc kunnen inregelen, rem en optrekvertraging zonder dure modules enz.

Digitaal is wel duurder dan analoog, maar dat hangt ook van mijn eigen keuzes af.

Fabrikanten proberen inderdaad de klant aan het digitale systeem te krijgen. Kijk bv maar eens naar het aantal digitale en analoge startsets van bv Roco. Moet ik wel zeggen dat je dan ook wel iets krijgt, gezien de prijs van de losse componenten.

Waar ik het meeste hekel aan heb is het open roppen van een nieuwe loc om er een decoder in te plaatsen. Bij een aantal loc's (1823 van roco, 1300 electroten) is te weinig rekening gehouden met het makkelijk openen van de loc.

Maar ik kies toch voor digitaal.

Gerard.


wvdm

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #92 Gepost op: 17 September 2008, 08:04:29 »

Verder vermoed ik dat Wil's ervaring voornamelijk te maken heeft met de gebruiken bij M-Track.

Helemaal juist , Huibert.
Op mijn laatste rijdag stonden mijn analoge locomotieven te bibberen op de module baan. Ze reden niet. Kreeg ik later te horen, er zit een knopje op de rijregelaar, waarmee je de spanning kan verlagen. Toen stond die op z'n hoogste voltage en ja dan werd de rijrichting relais van de analoge locomotieven aan getrokken.
maar afgezien van dat vind ik dat digitaal via een omweg de locomotieven besturen is.
Het meest irritante van digitaal is, dat je de locomotieven een nummer moet geven. Ze hebben al een nummer, maar die kan je niet zien aan de andere kant van je baan, dus een lijstje.
Maar lijstjes raken zoek. In mijn geval. Ik ruim dus op voor ik weer ga varen en kom na vier maanden weer thuis om verder te gaan met modelspoor. Dus waar heb ik dat lijstje nou ook al weer gelaten en was dat nummer nou voor die geel/grijze locomotief of voor die grijs/gele?

Een van de leuke dingen van mijn hobby vind ik het uitpuzzelen van het analoge bloksysteem. Ik heb een wissel en die moet beveiligd worden, zodat de treinen niet botsen, hoe los ik dat op.
Met de oude metalen Marklin rails ging dat eenvoudig met contact rails.
Nu heb ik voor gelijkstroom en twee rail iets anders gevonden en dat bevalt me prima.

Ik kies voor analoog !!!
Ik schopte dit draadje wakker, omdat er meer is dan alleen digitaal.
Ik ben niet tegen vooruitgang.
Ik ben tegen alles wat onze hobby duurder maakt en niet nodig is.
Nu mag dit draadje weer gaan slapen.
Groetjes
Wil

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17846
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #93 Gepost op: 17 September 2008, 08:17:41 »
Citaat
Ik kies voor analoog !!!

Prima, maar velen van ons kiezen Digitaal!

Daar zul je je toch bij neer moeten leggen :) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #94 Gepost op: 17 September 2008, 08:47:46 »
Voor mij was de aanleiding om over te stappen naar digitaal het veel beter rij gedrag bij lage snelheid van mijn n spoor loks.

Rangeren is nu veel leuker, loks blijven veel minder vaak haken.

Ook als je gewoon even wilt spelen is het veel makkelijker om dat digitaal te doen.

Geen gedoe met stroomloze stukken e.d.

Ook de front en sluitseinen die blijven branden bij stilstand vind ik leuker.
OpenDCC fan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #95 Gepost op: 17 September 2008, 08:50:31 »
Wil, eerder ben je al gewezen op het feit dat jouw lijstjes-verhaal niet meer nodig is. Dat jij voor analoog kiest, is je goede recht. Maar verzin geen problemen bij digitaal, die er niet zijn.

Sander

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #96 Gepost op: 17 September 2008, 08:56:07 »
Wat betreft locadressen ik kies de 3 laatste cijfers van het artikel wat op de verpakking staat. Hoef dus niets te onthouden kijk gewoon even naar de doos als dat nodig is.

Wat doen jullie?

Tot nu toe vind ik de keuze die ik heb gemaakt voor digitaal een goede. Het analoog was voor mij een stilstand naar het gene wat ik wou.

Wat betreft de duurte ik vind de meerprijs het waard en neem deze voor lief.
Tenslotte maak je zelf uit wat je grens is. Als ik mijn eigen druk moet gaan maken wat mij hobby duurder maakt, stop ik er mee. Onze hobby is duur daar zal men mee moeten leven.

Dion
groetjes Dion

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #97 Gepost op: 17 September 2008, 09:00:09 »
Dion, "Wat doen jullie?" is eenvoudig te beantwoorden : Ik vul gewoon een naam in.

Sander

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #98 Gepost op: 17 September 2008, 09:11:12 »
@Santerdam

Dat is ook een mogelijkheid, wat doe je bij b.v. 3x de zelfde?

Onder een naam versta ik letters en geen cijfers vandaar de vraag.

Dion

groetjes Dion

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #99 Gepost op: 17 September 2008, 09:15:06 »
Mijn Fccpps-trein met de NS 2200 ervoor noem ik "grind". En zo heb ik ook een trein die "staal" heet, en een "kalk". En je kunt wel raden dat m'n trein met auto-transporters gewwon "auto" heet. En "gas" is de trein met 6 vloeibaar gas wagons.

Ik vul dus een naam in (MultiMaus)

Sander

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #100 Gepost op: 17 September 2008, 09:15:21 »
Gewoon het 4 of 3 cijferig nummer van de lok. ( en als je twee dezelfde nummers hebt?)  Dan geef je de lok een ander prototype nummer.
Lekker hoor dat USA spul , vrijwel nooit dezelfde nummers. ;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22508
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #101 Gepost op: 17 September 2008, 09:21:52 »

Wel minimaal 15 euro extra voor een decoder. En een beetje goeie toch al snel het dubbele daarvan. Vergeleken met een analoge lok is dat wel degelijk een extra uitgave. En als je dan ook de wissels en dergelijke digitaal wilt aansturen, kost het nog meer. Zo gezien is digitaal dus wel degelijk duur(der dan analoog).

Verder vermoed ik dat Wil's ervaring voornamelijk te maken heeft met de gebruiken bij M-Track.

Dan weten we nu dat Wil drierail rijdt en dan maakt ook die decoder niet uit. Ook Analoog is er dan een omschakelvoorziening nodig en decoders zijn voor de fabrikanten niet duurder dan een omschakelrelais.

Voor de rest vergeleek Will het bloksysteem van Van Meekeren met digitale besturing. Als je het bloksysteem Van Meekeren volledig implementeert, dan is er echt niets goedkoops aan en is het duurder dan een digitale besturing.

Voor de rest ging de vergelijking op veel punten mank, omdat Wil niet goed weet hoe de digitale systemen tegenwoordig werken. Decoderadressen onthouden? Dat doet de centrale of de computer al lang voor ons.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wvdm

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #102 Gepost op: 17 September 2008, 10:56:31 »
Ik rij twee rail gelijkstroom.
Ik weet heel goed hoe digitaal werkt.
Maar digitaal is niets voor mij.
(Ik heb de hoofdletters weggehaald, want dat schijnt als schreeuwen te staan)
In de Railhobby wordt je ook al dood gegooid met artikelen erover.
Als digitaal zo simpel en makkelijk is, waarom wordt er dan zoveel over  geschreven? die heb ik dus ook maar op gezegd, want ik wil niet Digitaal, dus ook er niets over lezen.

Het punt van dit draadje is, digitaal of analoog en dan is er niemand, die analoog verdedigd.

Ik doe dat wel. De analoge electronische blok systemen worden afgekraakt en al bij voorbaat af gekeurd. En die zijn zeker niet duur.
Mij wordt verweten, dat ik digitaal afkraak, omdat ik er niets van weet, maar jullie weten niets van andere systemen en die kraken jullie af, dus de pot verwijt de ketel.

groetjes
Wil


« Laatst bewerkt op: 17 September 2008, 13:17:18 door I love trainz. Reden: Hoofd letters weg gehaald!! »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22508
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #103 Gepost op: 17 September 2008, 11:03:22 »
Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor Wil.

Ik ken het systeem Van Meekeren met alle mogelijkheden en beperkingen door en door. Weet ook precies wat het kost en het telt heel snel op. Net als digitaal zeg maar.

Het is jou goed recht om niet digitaal te willen Wil. Maar in dit draadje wordt een vergelijking tussen analoog en digitaal gemaakt en dan helpen jouw berichten met al die onjuistheden over digitaal niet echt. Het maakt de verdediging van analoog ook niet sterker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #104 Gepost op: 17 September 2008, 11:08:45 »
Jammer dat je gaat schreeuwen ......

Railhobby heb je opgezegd, omdat ze over digitaal schrijven en daarover wil je niets lezen. Dan vraag ik me op mijn beurt af, waarom je hier de discussie aangaat ...... Hier schrijven we ook over digitaal.

Sander