Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: strategische reserve  (gelezen 5707 keer)

Ascona

• Offline Offline
strategische reserve
« Gepost op: 14 March 2009, 17:54:19 »
Mischien een hele stomme vraag.
De ZLSM heeft natuurlijk een aantal locs uit zweden overgenomen uit de strategische reserve die toen opgeheven werd.
Nou vraag ik me af,zijn er ook andere landen die dat ook hebben gedaan?
Daarmee bedoel ik dus stoomlocs bewaren en in conditie houden om eventueel bij oorlog en anderssoortige ellende de diesel en elocs te vervangen. (denk aan vernielde bovenleiding en geen dieselolie verkrijgbaar)

Doel van de vraag is natuurlijk,zouden er nog ergens stoomlocs bewaard zijn waar de burger (en hobbyist,wij dus) niets van weten??
Of is dat bij andere landen al jaren opgeheven?
Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.
Ikzelf denk dat het een broodje aap verhaal is (voor nederland dan) maar dat meerdere landen een dergelijke reserve zouden hebben lijkt me bepaald niet denkbeeldig.
Groetjes Patrick

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
Re: strategische reserve
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2009, 17:59:11 »
Oostenrijk had dat vroeger ook...een flink aantal 52'ers...

Groeten uit Zwitserland

Bas

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2009, 17:59:34 »
Nou, in de koude oorlog was dit in het oostblok ook vrij normaal dacht ik, daar stonden meende ik massa's stoomlocs met de schoorsteen richting westen gedraaid mocht het gesodemieter losbreken. Of er iets van bewaard is gebleven? Geen idee.

Gr,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2009, 18:41:59 »

Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.
Ikzelf denk dat het een broodje aap verhaal is (voor nederland dan) maar dat meerdere landen een dergelijke reserve zouden hebben lijkt me bepaald niet denkbeeldig.

Dit vehaal komt mij niet geheel onbekend voor. Als kleine jongen, ik was 10-12 jaar oud, kreeg ik eind jaren vijftig van de vorige eeuw al te horen dat er ergens in de grotten van Limburg lokomotieven stonden opgeborgen voor als het eens fout in Furopa zou gaan! Het ging om afgevoerde NS lokomotieven, maar ook om splinternieuwe machines die daar in het diepste geheim werden opgeborgen.

Wie weet dat als de mergel eens opraakt er op eens nieuwe lokomotieven te voorschijn komen.

SK, die er nu niet meer in geloofd
« Laatst bewerkt op: 14 March 2009, 18:44:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2009, 18:50:41 »
Rhätische Bahn had altijd de G4/5 107 en 108 als strategische reserve. Gelukkig maar, want nu hebben we er prachtige museumlocs voor. Overigens, eentje in Landquart en eentje aan de andere kant van de Alpen, in Samedan. (uit het blote bolletje, dus ik kan er naast zitten.) :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2009, 18:51:52 »
Nee dit klopt Stig

groetjes edwin

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2009, 19:09:15 »

De kans dat zo iets 50 jaar lang geheim heeft kunnen blijven is nihil. Ik denk dat de val van de muur 20 jaar geleden al een mooie reden zou zijn geweest die reserves op te heffen. Als er iets geweest zou zijn, dan hadden we het allang geweten.

Daarnaast: het is een leuk idee om stoomloc's te bewaren, maar als je vervolgens niet ergens grote hopen steenkool en watervooraden aanlegt, heb je er verdraaid weinig aan...  ;)

Eelco

MR

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2009, 19:20:33 »
Heef de TE 5933 van de STAR ook niet tot het einde de koude oorlog deel uitgemaakt van de Strategische reserve van de Sovjet-Unie en later Rusland?

Groet,

Marco

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2009, 20:34:26 »
mwah, water is er in nederland genoeg en uh... op wat aan stukken gehakt meubilair loopt zo'n ding ook wel hoor  ;)

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2009, 20:44:10 »
Omdat het zo geheim was en is, kun je er makkelijk over fantaseren. Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven. Maar geheim, dus iedereen mag wat roepen en niemand weet het echt. Zelf geloof ik niet dat er zoiets is, maar je weet maar nooit. Als het elders gebeurt, waarom dan hier ook niet?
Ik heb al een trein

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 14 March 2009, 21:01:18 »
De TE 5933 behoorde inderdaad tot de Russische reserves. Verder kende Zweden inderdaad grote voorraden dergelijke locs; de laatste (?) zijn pas onlangs uitgegraven. Staat ergens op het NMLD-forum wel een video van online, erg leuk!

Ascona

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 March 2009, 00:06:50 »
Omdat het zo geheim was en is, kun je er makkelijk over fantaseren. Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven. Maar geheim, dus iedereen mag wat roepen en niemand weet het echt. Zelf geloof ik niet dat er zoiets is, maar je weet maar nooit. Als het elders gebeurt, waarom dan hier ook niet?

dat dacht ik dus ook,zou me niets verbazen als het hier ook gebeurt,maar idd,zou zoiets 50 jaar geheim blijven? ,denk het ook niet nee.
Toch zou het mooi zijn,stel je voor,3900en,6300en 4000en austerity's
zo maar rijklaar.........
Wat kan dromen toch mooi zijn :)
Groetjes Patrick

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #12 Gepost op: 15 March 2009, 08:31:24 »
Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven.

Zou één van de overwegingen voor stoomlocs niet zijn dat deze geen elektronica aan boord hebben die door een atoombom buiten werking kunnen worden gesteld?

En Nederland heeft weliswaar geen grote kolenvoorraden maar toen er nog stoomlocs waren moest er een voorraad kolen worden aangehouden waarmee je een bepaalde tijd mee kon doen (ik weet niet precies hoe lang). Rusland heeft natuurlijk genoeg kolenreserves, en anders kregen ze dat wel uit Polen.

Met de val van de muur is natuurlijk een belangrijke reden voor het aanhouden van een strategische voorraad verloren gegaan. Voor diegenen die hoop hebben dat er nog zoiets in Nederland bestaat, kijk eens met Google earth waar zoiets zou kunnen staan.

Ernst-Jan

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 March 2009, 09:03:28 »
Zal dan toch wel aan een gesloten spoorlijn zijn ??? het enige probleem is dat ik hier weinig spoorlijnen met tunnels ken waar het kan zijn. zijspoor in de velsertunnel misschien ???

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2009, 10:02:30 »
Zou één van de overwegingen voor stoomlocs niet zijn dat deze geen elektronica aan boord hebben die door een atoombom buiten werking kunnen worden gesteld?

Ernst-Jan

In die tijd was het op locomotieven nog electrotechniek waarbij storingen vaak nog gewoon door de machinist te verhelpen waren. Ik denk niet dat dit meegewogen heeft.

Groeten, Alexander