Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 18:11:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door 741230
Vandaag om 18:10:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 17:49:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:21:42
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 16:13:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
  

Auteur Topic: strategische reserve  (gelezen 5895 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
strategische reserve
« Gepost op: 14 March 2009, 17:54:19 »
Mischien een hele stomme vraag.
De ZLSM heeft natuurlijk een aantal locs uit zweden overgenomen uit de strategische reserve die toen opgeheven werd.
Nou vraag ik me af,zijn er ook andere landen die dat ook hebben gedaan?
Daarmee bedoel ik dus stoomlocs bewaren en in conditie houden om eventueel bij oorlog en anderssoortige ellende de diesel en elocs te vervangen. (denk aan vernielde bovenleiding en geen dieselolie verkrijgbaar)

Doel van de vraag is natuurlijk,zouden er nog ergens stoomlocs bewaard zijn waar de burger (en hobbyist,wij dus) niets van weten??
Of is dat bij andere landen al jaren opgeheven?
Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.
Ikzelf denk dat het een broodje aap verhaal is (voor nederland dan) maar dat meerdere landen een dergelijke reserve zouden hebben lijkt me bepaald niet denkbeeldig.
Groetjes Patrick

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: strategische reserve
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2009, 17:59:11 »
Oostenrijk had dat vroeger ook...een flink aantal 52'ers...

Groeten uit Zwitserland

Bas

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: strategische reserve
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2009, 17:59:34 »
Nou, in de koude oorlog was dit in het oostblok ook vrij normaal dacht ik, daar stonden meende ik massa's stoomlocs met de schoorsteen richting westen gedraaid mocht het gesodemieter losbreken. Of er iets van bewaard is gebleven? Geen idee.

Gr,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12496
    • sleutelspoor
Re: strategische reserve
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2009, 18:41:59 »

Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.
Ikzelf denk dat het een broodje aap verhaal is (voor nederland dan) maar dat meerdere landen een dergelijke reserve zouden hebben lijkt me bepaald niet denkbeeldig.


Dit vehaal komt mij niet geheel onbekend voor. Als kleine jongen, ik was 10-12 jaar oud, kreeg ik eind jaren vijftig van de vorige eeuw al te horen dat er ergens in de grotten van Limburg lokomotieven stonden opgeborgen voor als het eens fout in Furopa zou gaan! Het ging om afgevoerde NS lokomotieven, maar ook om splinternieuwe machines die daar in het diepste geheim werden opgeborgen.

Wie weet dat als de mergel eens opraakt er op eens nieuwe lokomotieven te voorschijn komen.

SK, die er nu niet meer in geloofd
« Laatst bewerkt op: 14 March 2009, 18:44:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: strategische reserve
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2009, 18:50:41 »
Rhätische Bahn had altijd de G4/5 107 en 108 als strategische reserve. Gelukkig maar, want nu hebben we er prachtige museumlocs voor. Overigens, eentje in Landquart en eentje aan de andere kant van de Alpen, in Samedan. (uit het blote bolletje, dus ik kan er naast zitten.) :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: strategische reserve
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2009, 18:51:52 »
Nee dit klopt Stig

groetjes edwin

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: strategische reserve
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2009, 19:09:15 »
Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.

De kans dat zo iets 50 jaar lang geheim heeft kunnen blijven is nihil. Ik denk dat de val van de muur 20 jaar geleden al een mooie reden zou zijn geweest die reserves op te heffen. Als er iets geweest zou zijn, dan hadden we het allang geweten.

Daarnaast: het is een leuk idee om stoomloc's te bewaren, maar als je vervolgens niet ergens grote hopen steenkool en watervooraden aanlegt, heb je er verdraaid weinig aan...  ;)

Eelco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: strategische reserve
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2009, 19:20:33 »
Heef de TE 5933 van de STAR ook niet tot het einde de koude oorlog deel uitgemaakt van de Strategische reserve van de Sovjet-Unie en later Rusland?

Groet,

Marco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: strategische reserve
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2009, 20:34:26 »
mwah, water is er in nederland genoeg en uh... op wat aan stukken gehakt meubilair loopt zo'n ding ook wel hoor  ;)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: strategische reserve
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2009, 20:44:10 »
Omdat het zo geheim was en is, kun je er makkelijk over fantaseren. Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven. Maar geheim, dus iedereen mag wat roepen en niemand weet het echt. Zelf geloof ik niet dat er zoiets is, maar je weet maar nooit. Als het elders gebeurt, waarom dan hier ook niet?
Ik heb al een trein

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: strategische reserve
« Reactie #10 Gepost op: 14 March 2009, 21:01:18 »
De TE 5933 behoorde inderdaad tot de Russische reserves. Verder kende Zweden inderdaad grote voorraden dergelijke locs; de laatste (?) zijn pas onlangs uitgegraven. Staat ergens op het NMLD-forum wel een video van online, erg leuk!

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: strategische reserve
« Reactie #11 Gepost op: 15 March 2009, 00:06:50 »
Omdat het zo geheim was en is, kun je er makkelijk over fantaseren. Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven. Maar geheim, dus iedereen mag wat roepen en niemand weet het echt. Zelf geloof ik niet dat er zoiets is, maar je weet maar nooit. Als het elders gebeurt, waarom dan hier ook niet?

dat dacht ik dus ook,zou me niets verbazen als het hier ook gebeurt,maar idd,zou zoiets 50 jaar geheim blijven? ,denk het ook niet nee.
Toch zou het mooi zijn,stel je voor,3900en,6300en 4000en austerity's
zo maar rijklaar.........
Wat kan dromen toch mooi zijn :)
Groetjes Patrick

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: strategische reserve
« Reactie #12 Gepost op: 15 March 2009, 08:31:24 »
Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven.

Zou één van de overwegingen voor stoomlocs niet zijn dat deze geen elektronica aan boord hebben die door een atoombom buiten werking kunnen worden gesteld?

En Nederland heeft weliswaar geen grote kolenvoorraden maar toen er nog stoomlocs waren moest er een voorraad kolen worden aangehouden waarmee je een bepaalde tijd mee kon doen (ik weet niet precies hoe lang). Rusland heeft natuurlijk genoeg kolenreserves, en anders kregen ze dat wel uit Polen.

Met de val van de muur is natuurlijk een belangrijke reden voor het aanhouden van een strategische voorraad verloren gegaan. Voor diegenen die hoop hebben dat er nog zoiets in Nederland bestaat, kijk eens met Google earth waar zoiets zou kunnen staan.

Ernst-Jan

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: strategische reserve
« Reactie #13 Gepost op: 15 March 2009, 09:03:28 »
Zal dan toch wel aan een gesloten spoorlijn zijn ??? het enige probleem is dat ik hier weinig spoorlijnen met tunnels ken waar het kan zijn. zijspoor in de velsertunnel misschien ???

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: strategische reserve
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2009, 10:02:30 »
Zou één van de overwegingen voor stoomlocs niet zijn dat deze geen elektronica aan boord hebben die door een atoombom buiten werking kunnen worden gesteld?

Ernst-Jan

In die tijd was het op locomotieven nog electrotechniek waarbij storingen vaak nog gewoon door de machinist te verhelpen waren. Ik denk niet dat dit meegewogen heeft.

Groeten, Alexander