Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.Ikzelf denk dat het een broodje aap verhaal is (voor nederland dan) maar dat meerdere landen een dergelijke reserve zouden hebben lijkt me bepaald niet denkbeeldig.
Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.
Omdat het zo geheim was en is, kun je er makkelijk over fantaseren. Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven. Maar geheim, dus iedereen mag wat roepen en niemand weet het echt. Zelf geloof ik niet dat er zoiets is, maar je weet maar nooit. Als het elders gebeurt, waarom dan hier ook niet?
Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven.
Zou één van de overwegingen voor stoomlocs niet zijn dat deze geen elektronica aan boord hebben die door een atoombom buiten werking kunnen worden gesteld? Ernst-Jan