Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door henk
Vandaag om 11:04:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:04:27
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door schipcas
Vandaag om 11:03:31
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:03:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door MathynK
Vandaag om 10:57:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 10:42:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:32:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Ronald Halma
Vandaag om 10:17:49
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door eitreb
Vandaag om 09:58:50
Mijn geweatherde modellen door jan47
Vandaag om 09:55:18
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 09:47:34
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 09:39:18
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
Vandaag om 09:28:18
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ben
Vandaag om 08:47:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:48:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 07:41:56
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
  

Auteur Topic: strategische reserve  (gelezen 6046 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
strategische reserve
« Gepost op: 14 March 2009, 17:54:19 »
Mischien een hele stomme vraag.
De ZLSM heeft natuurlijk een aantal locs uit zweden overgenomen uit de strategische reserve die toen opgeheven werd.
Nou vraag ik me af,zijn er ook andere landen die dat ook hebben gedaan?
Daarmee bedoel ik dus stoomlocs bewaren en in conditie houden om eventueel bij oorlog en anderssoortige ellende de diesel en elocs te vervangen. (denk aan vernielde bovenleiding en geen dieselolie verkrijgbaar)

Doel van de vraag is natuurlijk,zouden er nog ergens stoomlocs bewaard zijn waar de burger (en hobbyist,wij dus) niets van weten??
Of is dat bij andere landen al jaren opgeheven?
Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.
Ikzelf denk dat het een broodje aap verhaal is (voor nederland dan) maar dat meerdere landen een dergelijke reserve zouden hebben lijkt me bepaald niet denkbeeldig.
Groetjes Patrick

Bas, Dordrecht

  • Online Online
  • Berichten: 1164
Re: strategische reserve
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2009, 17:59:11 »
Oostenrijk had dat vroeger ook...een flink aantal 52'ers...

Groeten uit Zwitserland

Bas

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: strategische reserve
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2009, 17:59:34 »
Nou, in de koude oorlog was dit in het oostblok ook vrij normaal dacht ik, daar stonden meende ik massa's stoomlocs met de schoorsteen richting westen gedraaid mocht het gesodemieter losbreken. Of er iets van bewaard is gebleven? Geen idee.

Gr,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: strategische reserve
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2009, 18:41:59 »

Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.
Ikzelf denk dat het een broodje aap verhaal is (voor nederland dan) maar dat meerdere landen een dergelijke reserve zouden hebben lijkt me bepaald niet denkbeeldig.


Dit vehaal komt mij niet geheel onbekend voor. Als kleine jongen, ik was 10-12 jaar oud, kreeg ik eind jaren vijftig van de vorige eeuw al te horen dat er ergens in de grotten van Limburg lokomotieven stonden opgeborgen voor als het eens fout in Furopa zou gaan! Het ging om afgevoerde NS lokomotieven, maar ook om splinternieuwe machines die daar in het diepste geheim werden opgeborgen.

Wie weet dat als de mergel eens opraakt er op eens nieuwe lokomotieven te voorschijn komen.

SK, die er nu niet meer in geloofd
« Laatst bewerkt op: 14 March 2009, 18:44:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: strategische reserve
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2009, 18:50:41 »
Rhätische Bahn had altijd de G4/5 107 en 108 als strategische reserve. Gelukkig maar, want nu hebben we er prachtige museumlocs voor. Overigens, eentje in Landquart en eentje aan de andere kant van de Alpen, in Samedan. (uit het blote bolletje, dus ik kan er naast zitten.) :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2041
  • Allegra" treinstel
Re: strategische reserve
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2009, 18:51:52 »
Nee dit klopt Stig

groetjes edwin

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
Re: strategische reserve
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2009, 19:09:15 »
Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.

De kans dat zo iets 50 jaar lang geheim heeft kunnen blijven is nihil. Ik denk dat de val van de muur 20 jaar geleden al een mooie reden zou zijn geweest die reserves op te heffen. Als er iets geweest zou zijn, dan hadden we het allang geweten.

Daarnaast: het is een leuk idee om stoomloc's te bewaren, maar als je vervolgens niet ergens grote hopen steenkool en watervooraden aanlegt, heb je er verdraaid weinig aan...  ;)

Eelco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: strategische reserve
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2009, 19:20:33 »
Heef de TE 5933 van de STAR ook niet tot het einde de koude oorlog deel uitgemaakt van de Strategische reserve van de Sovjet-Unie en later Rusland?

Groet,

Marco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: strategische reserve
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2009, 20:34:26 »
mwah, water is er in nederland genoeg en uh... op wat aan stukken gehakt meubilair loopt zo'n ding ook wel hoor  ;)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: strategische reserve
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2009, 20:44:10 »
Omdat het zo geheim was en is, kun je er makkelijk over fantaseren. Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven. Maar geheim, dus iedereen mag wat roepen en niemand weet het echt. Zelf geloof ik niet dat er zoiets is, maar je weet maar nooit. Als het elders gebeurt, waarom dan hier ook niet?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: strategische reserve
« Reactie #10 Gepost op: 14 March 2009, 21:01:18 »
De TE 5933 behoorde inderdaad tot de Russische reserves. Verder kende Zweden inderdaad grote voorraden dergelijke locs; de laatste (?) zijn pas onlangs uitgegraven. Staat ergens op het NMLD-forum wel een video van online, erg leuk!

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: strategische reserve
« Reactie #11 Gepost op: 15 March 2009, 00:06:50 »
Omdat het zo geheim was en is, kun je er makkelijk over fantaseren. Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven. Maar geheim, dus iedereen mag wat roepen en niemand weet het echt. Zelf geloof ik niet dat er zoiets is, maar je weet maar nooit. Als het elders gebeurt, waarom dan hier ook niet?

dat dacht ik dus ook,zou me niets verbazen als het hier ook gebeurt,maar idd,zou zoiets 50 jaar geheim blijven? ,denk het ook niet nee.
Toch zou het mooi zijn,stel je voor,3900en,6300en 4000en austerity's
zo maar rijklaar.........
Wat kan dromen toch mooi zijn :)
Groetjes Patrick

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: strategische reserve
« Reactie #12 Gepost op: 15 March 2009, 08:31:24 »
Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven.

Zou één van de overwegingen voor stoomlocs niet zijn dat deze geen elektronica aan boord hebben die door een atoombom buiten werking kunnen worden gesteld?

En Nederland heeft weliswaar geen grote kolenvoorraden maar toen er nog stoomlocs waren moest er een voorraad kolen worden aangehouden waarmee je een bepaalde tijd mee kon doen (ik weet niet precies hoe lang). Rusland heeft natuurlijk genoeg kolenreserves, en anders kregen ze dat wel uit Polen.

Met de val van de muur is natuurlijk een belangrijke reden voor het aanhouden van een strategische voorraad verloren gegaan. Voor diegenen die hoop hebben dat er nog zoiets in Nederland bestaat, kijk eens met Google earth waar zoiets zou kunnen staan.

Ernst-Jan

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: strategische reserve
« Reactie #13 Gepost op: 15 March 2009, 09:03:28 »
Zal dan toch wel aan een gesloten spoorlijn zijn ??? het enige probleem is dat ik hier weinig spoorlijnen met tunnels ken waar het kan zijn. zijspoor in de velsertunnel misschien ???

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: strategische reserve
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2009, 10:02:30 »
Zou één van de overwegingen voor stoomlocs niet zijn dat deze geen elektronica aan boord hebben die door een atoombom buiten werking kunnen worden gesteld?

Ernst-Jan

In die tijd was het op locomotieven nog electrotechniek waarbij storingen vaak nog gewoon door de machinist te verhelpen waren. Ik denk niet dat dit meegewogen heeft.

Groeten, Alexander