Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
  

Auteur Topic: LS Models 94010, STVA autotransportwagenset, NS, Tp. V  (gelezen 36918 keer)

Edwin van den Bergh

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
LS Models 94010, STVA autotransportwagenset, NS, Tp. V
« Gepost op: 09 maart 2009, 22:34:22 »
Op de site van Groterdam zag ik dat de STVA (NS) autotransportwagens van LS Models leverbaar zijn. Wat een mooie wagens! Mooi gedetailleerd, wel een beetje jammer van de minder leesbare bedrukking maar dat mag de pret uiteindelijk niet drukken.

Kan het bovendek van het model ook zakken, of wordt alleen gedoeld op het 1:1 model? Dat er wiggen meegeleverd worden is mooi, maar ik neem aan dat die alleen met wat lijm vast zijn te zetten? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de lading alle kanten op gaat als je de wagens mee laat rijden.

Ik ben ook erg benieuwd naar de achtergrond van deze wagens. Van wanneer tot wanneer zijn deze bijvoorbeeld door NS ingezet? Ik zag in de rubriek 'treinsamenstellingen' al dat ze o.a. in de autoslaaptreinen vanuit Den Bosch meereden. Hoeveel wagens waren er dan in zo'n trein aan te treffen?
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 20:09:56 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2009, 11:57:49 »
Citaat
Kan het bovendek van het model ook zakken, of wordt alleen gedoeld op het 1:1 model?

Nee....gaat niet, en vanavond laat ik zien hoe ik daar achter kwam....

MichelNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2009, 12:14:12 »
Klinkt als kapot...

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2009, 14:03:47 »
Wat is de lengte van de wagons? ???
Dat vind ik eigenlijk nergens terug.

wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Edwin van den Bergh

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2009, 19:05:14 »
Wat is de lengte van de wagons? ???
Van buffer tot buffer zo'n 18 cm per wagen.

(Na het werk meteen langs de winkel geweest om een set te kopen; veel en veel te mooi om te laten liggen!)

Wesley J

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2009, 10:52:42 »
Citaat
Nee....gaat niet, en vanavond laat ik zien hoe ik daar achter kwam....
Chris, je houdt ons in spanning....de wagon is toch niet rijp voor Emplacement Mijdrecht

Wesley J
Weer opnieuw beginnen vanaf (h)0

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2009, 10:55:53 »
Scheelt niet veel.
Gisteren moe, dus computer amper gezien en treinen ook.

Vanavond laat ik het zien :)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8041
  • Spoor N
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2009, 16:02:26 »
Hier lijkt de waarschuwing bij het Bakkie van Graham Farisch wel op zijn plaats:

"DON'T dismantle it from idle curiosity."

 ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2009, 20:35:32 »
De wagens heb ik ook maar ik zie zo geen minder leesbare bedrukking.  (moet ik dan toch aan de leesbril?) .

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2009, 21:31:07 »


Toen ik wilde kijken of het bovendek kon zakken, sprong heel snel de zijkant eraf.
Nu blijkt dat de onderkant van de zijkant (volgt u het nog ?) simpel weg gelijmd zit tegen de metalen bodem.
Niet super stevig dus.

Maar goed, ik kan ze repareren.
Men is al bezig met puinruimen, zodat het volgende model besproken kan worden.

Rechtermuistoets geeft groter beeld.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2009, 21:33:41 »
Nou Chris je bent je humor in ieder geval niet verloren. Die poppetjes zijn echt geniaal  ;D Er zaten toch geen krassen op die gloednieuwe audi A6 he dat zou zonde zijn  :P Maar inderdaad wel vrij appart dat zo de hele wagen uit elkaar valt.
Voor grootspoorfoto's zie site

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2009, 16:39:55 »
Ben je er toevallig ook al achter hoe het zit met de extra onderdelen die in het zakje zitten?

Spoorfan

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2009, 14:25:38 »
Kan het bovendek van het model ook zakken, of wordt alleen gedoeld op het 1:1 model?

In werkelijkheid hebben de wagens een lier waarmee het uiteinde van het bovendek met de hand omhoog kan worden bewogen. Tijdens het vervoer en het laden en lossen van het bovendek staat het beweegbare deel horizontaal. Echter voor het laden en lossen van het onderdek worden deze beweegbare delen iets opgelierd, zodat de auto's op het onderdek ongehinderd de verhoging ter hoogte van de buffers kunnen passeren. LS heeft de lierkabels zelf niet in model weergegeven. Of in het echt het beweegbare deel ook helemaal kon zakken, zodat auto's zonder laadbrug  naar het bovendek kunnen rijden, weet ik niet. Ik heb het nooit zien gebeuren.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2009, 14:39:35 »
Ben je er toevallig ook al achter hoe het zit met de extra onderdelen die in het zakje zitten?

Spoorfan

Even mijn koffie opdrinken en achter de computer duiken om te kijken of ik al antwoord van LS heb.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2009, 15:15:42 »
Ik ben ook erg benieuwd naar de achtergrond van deze wagens. Van wanneer tot wanneer zijn deze bijvoorbeeld door NS ingezet? Ik zag in de rubriek 'treinsamenstellingen' al dat ze o.a. in de autoslaaptreinen vanuit Den Bosch meereden. Hoeveel wagens waren er dan in zo'n trein aan te treffen?

De STVA twee-assers hebben decennialang het beeld bepaald van de autoslaaptreinen van Nederland naar Frankrijk. Aanvankelijk waren ze blauw (LSM 30.190). Er is op de Franse fora een stevige discussie over de juistheid van de tint blauw. Of ze in deze kleur ook naar Nederland hebben gereden, weet ik niet.
In de loop van de zestiger jaren (vanaf 1962) werden ze aluminium grijs (LSM 30.191) en in deze uitvoering hebben ze jarenlang in Nederland gereden.
Er waren twee types: een voor transport van nieuwe auto's in goederentreinen niet geschikt voor 100 km/h, en een voor autoslaaptreinen geschikt voor maarliefst 140 km/h!!! De wagens hebben geen doorgaande hoogspanningsleiding en moeten daarom altijd achteraan in de trein rijden.

In de jaren tachtig zijn ze wegens te grote ontsporingsgevoeligheid met bijna 2 meter ingekort en beton grijs geschilderd (LSM 30.192).
Nog later zijn aan de zijkant schermen aangebracht om de auto's te beschermen tegen o.a. stenengooiende jeugd en opspattende ballast (LSM 30.193).

Voor zover ik weet hebben in de negentiger jaren buiten het hoogseizoen ook vierassige DDm van de NMBS in de Nederlandse autoslaaptreinen gereden (nu grotendeels in bezit van EETC). Wanneer de Belgen in het hoogseizoen zelf alle wagens nodig hadden, reed NS met de bekende STVA tweeassers. Ik wist overigens niet dat deze ook met NS logo hebben rondgereden (LSM 34.010). Wellicht werden ze door NS gehuurd van STVA (wie weet hier meer van?). De tweeassers hebben in Nederland gereden tot en met het eind van de exploitatie door NS in 2002.

klik op: uniek filmpje Typische NS autoslaaptrein zoals deze in de tweede helft van de jaren '90 waren samengesteld, hier gefilmd in de Ardennen getrokken door twee NMBS reeks 55. De twee voorste NMBS rijtuigen zijn in Bressoux bijgeplaatst. De overige rijtuigen zijn van NS en alle geschilderd in de huisstijl voor het internationale (nacht)materieel van NS. Een deel van de autowagens is ook in Bressoux bijgeplaatst (vermoedelijk 4). De autowagens waarop de auto's achterstevoren op staan, gaan vermoedelijk naar Avignon.

De autoslaaptreinen van NS (zelf noemden ze deze toen "autoslaapexpres") waren in de jaren negentig ook toegankelijk voor reizigers zonder auto. Vaak werd er speciaal voor reizigers met fiets een fietsenrijtuig meeggevoerd (Sachsenmodelle). Hierdoor telden de treinen in deze periode relatief minder autotransportwagens (Less) dan vroeger. In het hoogseizoen was bij vertrek uit Nederland de samenstelling van de drukste treinen meestal: 2 WL Mu + 1 WR + 4 Bcvmh + 2 Bcm + 10 Less. In Bressoux kwamen er dan meestal nog twee NMBS rijtuigen (WL T2 en Bc) bij plus een aantal Less. Op het eind reed de NS trein helemaal zelfstandig en stopte niet meer in Bressoux.

Zie ook deze foto's uit het Utrechts archief over de beginjaren van de autoslaaptrein in Nederland. Ik vond de link op een Frans forum.

Tijdens de bloeitijd van de autoslaaptrein, moesten deze dikwijls verdubbeld worden. De auto's werden dan met een andere trein vervoerd dan hun passagiers. Dan stonden in Den Bosch twee treinen van 400 meter naast elkaar klaar, één met de rijtuigen en één met de auto's (heb een mooie foto met een 1000 ervoor).
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2009, 15:20:25 door mDDM »