Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 20:06:19
Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule door FHJ Seller
Vandaag om 20:00:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pascal77
Vandaag om 20:00:34
Roco 10797 keerlusmodule door FHJ Seller
Vandaag om 19:50:39
Oersik in schaal 1 door Johan b
Vandaag om 19:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:29
Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes. door Remunj
Vandaag om 19:43:13
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:31:30
NS Wadloper in model, vraag aan Piko? door Rob Ellerman
Vandaag om 19:31:29
Rondom Charlois door Luit
Vandaag om 19:29:25
Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting? door Ronald Halma
Vandaag om 19:25:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:24:52
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 19:17:00
Ade-wagens, Pop-wagens door Falkenberg
Vandaag om 19:14:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:55:30
Update: baan in de tropen door meino
Vandaag om 18:55:16
Baanontwerp software, ervaringen? door Zsjoske
Vandaag om 18:44:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 18:41:22
Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload? door Ronald Koerts
Vandaag om 18:37:06
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:25:42
Werkplaats - (Baanplan H0) door spoorzeven
Vandaag om 18:15:46
Marklin C-rails, ervaringen kwaliteit? door Bert55
Vandaag om 17:56:41
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 17:50:48
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw door Marc!
Vandaag om 17:34:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Roy Hendriks
Vandaag om 17:30:45
Informatie gezocht: oud model NS 1200 ca. 1960, 'N.V. Modelspoorwegen' door 1200blauw
Vandaag om 17:28:23
Modelbouwtekeningen NS stoomlocomotieven H0 door FritsT
Vandaag om 17:05:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:04:45
Rivarossi - DC as met tandwiel voor V 300 door ex-DR V100
Vandaag om 16:47:59
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door JaJo
Vandaag om 16:43:15
  

Auteur Topic: LS Models 94010, STVA autotransportwagenset, NS, Tp. V  (gelezen 28405 keer)

Edwin van den Bergh

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
LS Models 94010, STVA autotransportwagenset, NS, Tp. V
« Gepost op: 09 maart 2009, 22:34:22 »
Op de site van Groterdam zag ik dat de STVA (NS) autotransportwagens van LS Models leverbaar zijn. Wat een mooie wagens! Mooi gedetailleerd, wel een beetje jammer van de minder leesbare bedrukking maar dat mag de pret uiteindelijk niet drukken.

Kan het bovendek van het model ook zakken, of wordt alleen gedoeld op het 1:1 model? Dat er wiggen meegeleverd worden is mooi, maar ik neem aan dat die alleen met wat lijm vast zijn te zetten? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de lading alle kanten op gaat als je de wagens mee laat rijden.

Ik ben ook erg benieuwd naar de achtergrond van deze wagens. Van wanneer tot wanneer zijn deze bijvoorbeeld door NS ingezet? Ik zag in de rubriek 'treinsamenstellingen' al dat ze o.a. in de autoslaaptreinen vanuit Den Bosch meereden. Hoeveel wagens waren er dan in zo'n trein aan te treffen?
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 20:09:56 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18303
  • Sinterklaas kapoentje, gooi wat....
    • Het Groterdam Project
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2009, 11:57:49 »
Citaat
Kan het bovendek van het model ook zakken, of wordt alleen gedoeld op het 1:1 model?

Nee....gaat niet, en vanavond laat ik zien hoe ik daar achter kwam....

MichelNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2009, 12:14:12 »
Klinkt als kapot...

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2009, 14:03:47 »
Wat is de lengte van de wagons? ???
Dat vind ik eigenlijk nergens terug.

wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Edwin van den Bergh

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2009, 19:05:14 »
Wat is de lengte van de wagons? ???
Van buffer tot buffer zo'n 18 cm per wagen.

(Na het werk meteen langs de winkel geweest om een set te kopen; veel en veel te mooi om te laten liggen!)

Wesley J

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2009, 10:52:42 »
Citaat
Nee....gaat niet, en vanavond laat ik zien hoe ik daar achter kwam....
Chris, je houdt ons in spanning....de wagon is toch niet rijp voor Emplacement Mijdrecht

Wesley J
Weer opnieuw beginnen vanaf (h)0

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18303
  • Sinterklaas kapoentje, gooi wat....
    • Het Groterdam Project
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2009, 10:55:53 »
Scheelt niet veel.
Gisteren moe, dus computer amper gezien en treinen ook.

Vanavond laat ik het zien :)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7067
  • Spoor N
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2009, 16:02:26 »
Hier lijkt de waarschuwing bij het Bakkie van Graham Farisch wel op zijn plaats:

"DON'T dismantle it from idle curiosity."

 ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1703
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2009, 20:35:32 »
De wagens heb ik ook maar ik zie zo geen minder leesbare bedrukking.  (moet ik dan toch aan de leesbril?) .

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18303
  • Sinterklaas kapoentje, gooi wat....
    • Het Groterdam Project
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2009, 21:31:07 »


Toen ik wilde kijken of het bovendek kon zakken, sprong heel snel de zijkant eraf.
Nu blijkt dat de onderkant van de zijkant (volgt u het nog ?) simpel weg gelijmd zit tegen de metalen bodem.
Niet super stevig dus.

Maar goed, ik kan ze repareren.
Men is al bezig met puinruimen, zodat het volgende model besproken kan worden.

Rechtermuistoets geeft groter beeld.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5223
    • grootspoorfoto's
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2009, 21:33:41 »
Nou Chris je bent je humor in ieder geval niet verloren. Die poppetjes zijn echt geniaal  ;D Er zaten toch geen krassen op die gloednieuwe audi A6 he dat zou zonde zijn  :P Maar inderdaad wel vrij appart dat zo de hele wagen uit elkaar valt.
Voor grootspoorfoto's zie site

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2009, 16:39:55 »
Ben je er toevallig ook al achter hoe het zit met de extra onderdelen die in het zakje zitten?

Spoorfan

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2009, 14:25:38 »
Kan het bovendek van het model ook zakken, of wordt alleen gedoeld op het 1:1 model?

In werkelijkheid hebben de wagens een lier waarmee het uiteinde van het bovendek met de hand omhoog kan worden bewogen. Tijdens het vervoer en het laden en lossen van het bovendek staat het beweegbare deel horizontaal. Echter voor het laden en lossen van het onderdek worden deze beweegbare delen iets opgelierd, zodat de auto's op het onderdek ongehinderd de verhoging ter hoogte van de buffers kunnen passeren. LS heeft de lierkabels zelf niet in model weergegeven. Of in het echt het beweegbare deel ook helemaal kon zakken, zodat auto's zonder laadbrug  naar het bovendek kunnen rijden, weet ik niet. Ik heb het nooit zien gebeuren.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18303
  • Sinterklaas kapoentje, gooi wat....
    • Het Groterdam Project
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2009, 14:39:35 »
Ben je er toevallig ook al achter hoe het zit met de extra onderdelen die in het zakje zitten?

Spoorfan

Even mijn koffie opdrinken en achter de computer duiken om te kijken of ik al antwoord van LS heb.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: STVA (NS) autotransportwagens van LS Models
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2009, 15:15:42 »
Ik ben ook erg benieuwd naar de achtergrond van deze wagens. Van wanneer tot wanneer zijn deze bijvoorbeeld door NS ingezet? Ik zag in de rubriek 'treinsamenstellingen' al dat ze o.a. in de autoslaaptreinen vanuit Den Bosch meereden. Hoeveel wagens waren er dan in zo'n trein aan te treffen?

De STVA twee-assers hebben decennialang het beeld bepaald van de autoslaaptreinen van Nederland naar Frankrijk. Aanvankelijk waren ze blauw (LSM 30.190). Er is op de Franse fora een stevige discussie over de juistheid van de tint blauw. Of ze in deze kleur ook naar Nederland hebben gereden, weet ik niet.
In de loop van de zestiger jaren (vanaf 1962) werden ze aluminium grijs (LSM 30.191) en in deze uitvoering hebben ze jarenlang in Nederland gereden.
Er waren twee types: een voor transport van nieuwe auto's in goederentreinen niet geschikt voor 100 km/h, en een voor autoslaaptreinen geschikt voor maarliefst 140 km/h!!! De wagens hebben geen doorgaande hoogspanningsleiding en moeten daarom altijd achteraan in de trein rijden.

In de jaren tachtig zijn ze wegens te grote ontsporingsgevoeligheid met bijna 2 meter ingekort en beton grijs geschilderd (LSM 30.192).
Nog later zijn aan de zijkant schermen aangebracht om de auto's te beschermen tegen o.a. stenengooiende jeugd en opspattende ballast (LSM 30.193).

Voor zover ik weet hebben in de negentiger jaren buiten het hoogseizoen ook vierassige DDm van de NMBS in de Nederlandse autoslaaptreinen gereden (nu grotendeels in bezit van EETC). Wanneer de Belgen in het hoogseizoen zelf alle wagens nodig hadden, reed NS met de bekende STVA tweeassers. Ik wist overigens niet dat deze ook met NS logo hebben rondgereden (LSM 34.010). Wellicht werden ze door NS gehuurd van STVA (wie weet hier meer van?). De tweeassers hebben in Nederland gereden tot en met het eind van de exploitatie door NS in 2002.

klik op: uniek filmpje Typische NS autoslaaptrein zoals deze in de tweede helft van de jaren '90 waren samengesteld, hier gefilmd in de Ardennen getrokken door twee NMBS reeks 55. De twee voorste NMBS rijtuigen zijn in Bressoux bijgeplaatst. De overige rijtuigen zijn van NS en alle geschilderd in de huisstijl voor het internationale (nacht)materieel van NS. Een deel van de autowagens is ook in Bressoux bijgeplaatst (vermoedelijk 4). De autowagens waarop de auto's achterstevoren op staan, gaan vermoedelijk naar Avignon.

De autoslaaptreinen van NS (zelf noemden ze deze toen "autoslaapexpres") waren in de jaren negentig ook toegankelijk voor reizigers zonder auto. Vaak werd er speciaal voor reizigers met fiets een fietsenrijtuig meeggevoerd (Sachsenmodelle). Hierdoor telden de treinen in deze periode relatief minder autotransportwagens (Less) dan vroeger. In het hoogseizoen was bij vertrek uit Nederland de samenstelling van de drukste treinen meestal: 2 WL Mu + 1 WR + 4 Bcvmh + 2 Bcm + 10 Less. In Bressoux kwamen er dan meestal nog twee NMBS rijtuigen (WL T2 en Bc) bij plus een aantal Less. Op het eind reed de NS trein helemaal zelfstandig en stopte niet meer in Bressoux.

Zie ook deze foto's uit het Utrechts archief over de beginjaren van de autoslaaptrein in Nederland. Ik vond de link op een Frans forum.

Tijdens de bloeitijd van de autoslaaptrein, moesten deze dikwijls verdubbeld worden. De auto's werden dan met een andere trein vervoerd dan hun passagiers. Dan stonden in Den Bosch twee treinen van 400 meter naast elkaar klaar, één met de rijtuigen en één met de auto's (heb een mooie foto met een 1000 ervoor).
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2009, 15:20:25 door mDDM »