BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => LS models => Topic gestart door: Edwin van den Bergh op 09 maart 2009, 22:34:22
-
Op de site van Groterdam zag ik dat de STVA (NS) autotransportwagens van LS Models leverbaar zijn. Wat een mooie wagens! Mooi gedetailleerd, wel een beetje jammer van de minder leesbare bedrukking maar dat mag de pret uiteindelijk niet drukken.
Kan het bovendek van het model ook zakken, of wordt alleen gedoeld op het 1:1 model? Dat er wiggen meegeleverd worden is mooi, maar ik neem aan dat die alleen met wat lijm vast zijn te zetten? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de lading alle kanten op gaat als je de wagens mee laat rijden.
Ik ben ook erg benieuwd naar de achtergrond van deze wagens. Van wanneer tot wanneer zijn deze bijvoorbeeld door NS ingezet? Ik zag in de rubriek 'treinsamenstellingen' al dat ze o.a. in de autoslaaptreinen vanuit Den Bosch meereden. Hoeveel wagens waren er dan in zo'n trein aan te treffen?
-
Kan het bovendek van het model ook zakken, of wordt alleen gedoeld op het 1:1 model?
Nee....gaat niet, en vanavond laat ik zien hoe ik daar achter kwam....
-
Klinkt als kapot...
-
Wat is de lengte van de wagons? ???
Dat vind ik eigenlijk nergens terug.
wesley
-
Wat is de lengte van de wagons? ???
Van buffer tot buffer zo'n 18 cm per wagen.
(Na het werk meteen langs de winkel geweest om een set te kopen; veel en veel te mooi om te laten liggen!)
-
Nee....gaat niet, en vanavond laat ik zien hoe ik daar achter kwam....
Chris, je houdt ons in spanning....de wagon is toch niet rijp voor Emplacement Mijdrecht
Wesley J
-
Scheelt niet veel.
Gisteren moe, dus computer amper gezien en treinen ook.
Vanavond laat ik het zien :)
-
Hier lijkt de waarschuwing bij het Bakkie van Graham Farisch wel op zijn plaats:
"DON'T dismantle it from idle curiosity."
;)
-
De wagens heb ik ook maar ik zie zo geen minder leesbare bedrukking. (moet ik dan toch aan de leesbril?) .
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/opes.jpg)
Toen ik wilde kijken of het bovendek kon zakken, sprong heel snel de zijkant eraf.
Nu blijkt dat de onderkant van de zijkant (volgt u het nog ?) simpel weg gelijmd zit tegen de metalen bodem.
Niet super stevig dus.
Maar goed, ik kan ze repareren.
Men is al bezig met puinruimen, zodat het volgende model besproken kan worden.
Rechtermuistoets geeft groter beeld.
-
Nou Chris je bent je humor in ieder geval niet verloren. Die poppetjes zijn echt geniaal ;D Er zaten toch geen krassen op die gloednieuwe audi A6 he dat zou zonde zijn :P Maar inderdaad wel vrij appart dat zo de hele wagen uit elkaar valt.
-
Ben je er toevallig ook al achter hoe het zit met de extra onderdelen die in het zakje zitten?
Spoorfan
-
Kan het bovendek van het model ook zakken, of wordt alleen gedoeld op het 1:1 model?
In werkelijkheid hebben de wagens een lier waarmee het uiteinde van het bovendek met de hand omhoog kan worden bewogen. Tijdens het vervoer en het laden en lossen van het bovendek staat het beweegbare deel horizontaal. Echter voor het laden en lossen van het onderdek worden deze beweegbare delen iets opgelierd, zodat de auto's op het onderdek ongehinderd de verhoging ter hoogte van de buffers kunnen passeren. LS heeft de lierkabels zelf niet in model weergegeven. Of in het echt het beweegbare deel ook helemaal kon zakken, zodat auto's zonder laadbrug naar het bovendek kunnen rijden, weet ik niet. Ik heb het nooit zien gebeuren.
-
Ben je er toevallig ook al achter hoe het zit met de extra onderdelen die in het zakje zitten?
Spoorfan
Even mijn koffie opdrinken en achter de computer duiken om te kijken of ik al antwoord van LS heb.
-
Ik ben ook erg benieuwd naar de achtergrond van deze wagens. Van wanneer tot wanneer zijn deze bijvoorbeeld door NS ingezet? Ik zag in de rubriek 'treinsamenstellingen' al dat ze o.a. in de autoslaaptreinen vanuit Den Bosch meereden. Hoeveel wagens waren er dan in zo'n trein aan te treffen?
De STVA twee-assers hebben decennialang het beeld bepaald van de autoslaaptreinen van Nederland naar Frankrijk. Aanvankelijk waren ze blauw (LSM 30.190). Er is op de Franse fora een stevige discussie over de juistheid van de tint blauw. Of ze in deze kleur ook naar Nederland hebben gereden, weet ik niet.
In de loop van de zestiger jaren (vanaf 1962) werden ze aluminium grijs (LSM 30.191) en in deze uitvoering hebben ze jarenlang in Nederland gereden.
Er waren twee types: een voor transport van nieuwe auto's in goederentreinen niet geschikt voor 100 km/h, en een voor autoslaaptreinen geschikt voor maarliefst 140 km/h!!! De wagens hebben geen doorgaande hoogspanningsleiding en moeten daarom altijd achteraan in de trein rijden.
In de jaren tachtig zijn ze wegens te grote ontsporingsgevoeligheid met bijna 2 meter ingekort en beton grijs geschilderd (LSM 30.192).
Nog later zijn aan de zijkant schermen aangebracht om de auto's te beschermen tegen o.a. stenengooiende jeugd en opspattende ballast (LSM 30.193).
Voor zover ik weet hebben in de negentiger jaren buiten het hoogseizoen ook vierassige DDm van de NMBS in de Nederlandse autoslaaptreinen gereden (nu grotendeels in bezit van EETC). Wanneer de Belgen in het hoogseizoen zelf alle wagens nodig hadden, reed NS met de bekende STVA tweeassers. Ik wist overigens niet dat deze ook met NS logo hebben rondgereden (LSM 34.010). Wellicht werden ze door NS gehuurd van STVA (wie weet hier meer van?). De tweeassers hebben in Nederland gereden tot en met het eind van de exploitatie door NS in 2002.
klik op: uniek filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=9QOZKUVPGtg) Typische NS autoslaaptrein zoals deze in de tweede helft van de jaren '90 waren samengesteld, hier gefilmd in de Ardennen getrokken door twee NMBS reeks 55. De twee voorste NMBS rijtuigen zijn in Bressoux bijgeplaatst. De overige rijtuigen zijn van NS en alle geschilderd in de huisstijl voor het internationale (nacht)materieel van NS. Een deel van de autowagens is ook in Bressoux bijgeplaatst (vermoedelijk 4). De autowagens waarop de auto's achterstevoren op staan, gaan vermoedelijk naar Avignon.
De autoslaaptreinen van NS (zelf noemden ze deze toen "autoslaapexpres") waren in de jaren negentig ook toegankelijk voor reizigers zonder auto. Vaak werd er speciaal voor reizigers met fiets een fietsenrijtuig meeggevoerd (Sachsenmodelle). Hierdoor telden de treinen in deze periode relatief minder autotransportwagens (Less) dan vroeger. In het hoogseizoen was bij vertrek uit Nederland de samenstelling van de drukste treinen meestal: 2 WL Mu + 1 WR + 4 Bcvmh + 2 Bcm + 10 Less. In Bressoux kwamen er dan meestal nog twee NMBS rijtuigen (WL T2 en Bc) bij plus een aantal Less. Op het eind reed de NS trein helemaal zelfstandig en stopte niet meer in Bressoux.
Zie ook deze foto's (http://www.hetutrechtsarchief.nl/zoeken/?q=autoslaaptrein&s=collectie%2fbeeldmateriaal&p=1) uit het Utrechts archief over de beginjaren van de autoslaaptrein in Nederland. Ik vond de link op een Frans forum.
Tijdens de bloeitijd van de autoslaaptrein, moesten deze dikwijls verdubbeld worden. De auto's werden dan met een andere trein vervoerd dan hun passagiers. Dan stonden in Den Bosch twee treinen van 400 meter naast elkaar klaar, één met de rijtuigen en één met de auto's (heb een mooie foto met een 1000 ervoor).
-
(On)aardig detail: als fietser heb ik regelmatig van de autoslaaptrein gebruik gemaakt. Altijd in een 4 persoonscouchette. Het was niet mogelijk om een slaapwagen te boeken. Die waren voorbehouden aan automobilisten.
-
Zie hier ook nog wat aardige foto's van treinsamenstellingen (http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?t=25715&start=30) op een Frans forum.
Zie vooral ook de NS autoslaapexpres met maar twee STVA (TA 260) wagens. Zeer geschikt voor de modelbaan. Ik sluit niet uit dat de trein met meer wagens uit Nederland vertrokken is, en dat er onderweg in Brive een paar zijn afgehaakt. Het was niet ongebruikelijk dat met een trein meerdere bestemmingen werden bediend. Op de volgende pagina zien we een DDm en een TA 260 (Less) in één trein! Kan dus ook.
-
Inderdaad :)
Wlab Mu NS rivarossi /LS Models
Wr Allégrétto NS Euroscale et bientôt LS Models
Ex TUI Bc10 NS LS Models
Ex TUI Bc10 NS LS Models
Ex TUI Bc10 NS LS Models
UIC XBc10 NS LS Models / Euroscale
DD vélo NS Sachsenmodell
TA 60/260 STVA LS Model
TA 60/260 STVA LS Model
-
Ik ga een beetje offtopic, maar ik reageer toch ff.
(On)aardig detail: als fietser heb ik regelmatig van de autoslaaptrein gebruik gemaakt. Altijd in een 4 persoonscouchette. Het was niet mogelijk om een slaapwagen te boeken. Die waren voorbehouden aan automobilisten.
Vreemd, Ik heb tijdens mijn studie van 1993 tot 1998 als ChefSteward op de Autoslaaptrein/Alpenexpress/Lourdestrein en charters gereden, en volgens mijn hadden we regelmatig fietsers die sliepen in een slaapwagen. Overigens sliep deze heerlijk (één van de voordelen die je had als chef)
Ik wist overigens niet dat deze ook met NS logo hebben rondgereden (LSM 34.010). Wellicht werden ze door NS gehuurd van STVA (wie weet hier meer van?).
Ik was daar toen niet zo mee bezig, maar ik weet wel dat er diverse soorten autowagens door elkaar werden gebruikt.
klik op: uniek filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=9QOZKUVPGtg) Typische NS autoslaaptrein zoals deze in de tweede helft van de jaren '90 waren samengesteld, hier gefilmd in de Ardennen getrokken door twee NMBS reeks 55. De twee voorste NMBS rijtuigen zijn in Bressoux bijgeplaatst. De overige rijtuigen zijn van NS en alle geschilderd in de huisstijl voor het internationale (nacht)materieel van NS. Een deel van de autowagens is ook in Bressoux bijgeplaatst (vermoedelijk 4). De autowagens waarop de auto's achterstevoren op staan, gaan vermoedelijk naar Avignon.
Wat een coole film! Kwam trouwens niet vaak voor, meestal hadden we elektrische tractie. Ik denk eerder dat de bestemming Narbonne was.
Tijdens de bloeitijd van de autoslaaptrein, moesten deze dikwijls verdubbeld worden. De auto's werden dan met een andere trein vervoerd dan hun passagiers. Dan stonden in Den Bosch twee treinen van 400 meter naast elkaar klaar, één met de rijtuigen en één met de auto's (heb een mooie foto met een 1000 ervoor).
Dat kwam niet vaak voor hoor, tenminste niet in de periode dat ik hier werkzaam was. Kan je deze foto laten zien?
Overigens ga ik in Juni ook weer mee met de Autoslaaptrein, maar dan als passagier. Ik heb er veel zijn in.
Ik wil ook de autoslaaptrein hebben op mijn baan, maar dan in N. Ik heb afgelopen vrijdag nog persoonlijk van Chris 4 couchettes van LS Models overhandigd gekregen! (ja Chris, HO fonteintje aan een onwetende dame verkopen die iets in N moest kopen van haar zoon he, foei ;D)
Tja, nu nog de restauratie (Adagio/Adante/Allegro), de BCM en STVA wagens in N scoren... Gaat een uitdaging worden in N., ik weet het....
Mvg, Jeroen
-
Ik heb afgelopen vrijdag nog persoonlijk van Chris 4 couchettes van LS Models overhandigd gekregen! (ja Chris, HO fonteintje aan een onwetende dame verkopen die iets in N moest kopen van haar zoon he, foei Grijns)
Ha nee he ;D Ze vertelde dat het voor N was, en ik vertelde dat deze voor H0 was, maar wel heel leuk.
O, doemijdiemaar was het antwoord ;D
-
Wat een coole film! Kwam trouwens niet vaak voor, meestal hadden we elektrische tractie. Ik denk eerder dat de bestemming Narbonne was.
Volgens de cameraman is het filmpje gemaakt op 2 augustus 2009. Dat was een maandag. Met de dienstregeling van 1999 erbij (ik heb deze niet meer) zou na te gaan moeten zijn welke bestemmingen die dag bediend werden. Zou heel goed Narbonne geweest kunnen zijn, want deze populaire bestemming meerdere malen per week bediend. Meestal werd dan met dezelfde trein ook Avignon bediend. De auto's voor Avignon stonden meestal achterstevoren op de trein en moesten er in Den Bosch achteruit opgereden worden.
Vanouds liep de route van Maastricht via Luik, Rivage, Gouvy en Luxemburg Stad naar Metz en verder. Op een gegeven moment is de route verlegd en werd vanaf Rivage via Jemelle naar Luxemburg gereden en helaas niet meer via de Luxemburgse Noordlijn. De nieuwe route kon sinds de electrificatie namelijk doorgaand met een Belgische 3000V loc bereden worden. Later is toch nog weer korte tijd via de oude route gereden. Ik kan me zo een rit nog goed herinneren. Het kan heel goed in 1999 geweest zijn, want er stond nog geen spanning op de bovenleiding en dus werd er weer met reeks 55 in dubbeltractie gereden van Bressoux tot Gouvy. In Gouvy kwam er dan een 3600 (Mätrix) van de CFL voor. Pas op 28 mei 2000 is de 25 kV electrificatie van Rivage-Gouvy in gebruik genomen. De 25 kV op Gouvy-Luxemburg was al veel langer in bedrijf.
Helaas rijdt ook EETC niet via de klassieke route. Jammer, want deze is schitterend met veel tunnels en prachtig uitzicht (tijdens het eten in het restauratierijtuig).
-
Dat kwam niet vaak voor hoor, tenminste niet in de periode dat ik hier werkzaam was. Kan je deze foto laten zien?
Ik weet niet waar ik die foto heb. Kan ook een film geweest zijn (super8) . Opname gemaakt in 1979. Met de 1000 die Roco dit jaar gaat uitbrengen, kan dit mooi nagebootst worden.
-
Volgens de cameraman is het filmpje gemaakt op 2 augustus 2009. Dat was een maandag. ....
Wouw, de techniek staat voor niets. Filmpjes uit de toekomst die nu al op internet staan. ;D
Maar zonder gekheid, leuk filmpje.
Gr.
Eric
-
Tja, nu nog de restauratie (Adagio/Adante/Allegro), de BCM en STVA wagens in N scoren... Gaat een uitdaging worden in N., ik weet het....
THS, Arnold/Minitrix en de autowagens worden zelfbouw denk ik. ;)
-
Rick,
Jij geeft een aantal merken aan, heb jij hier meer info over? Ik weet dat Minitrix ooit de BCM heeft gemaakt, maar deze zijn niet te krijgen...
Groet, Jeroen
-
THS gaat de Adagio/Adante/Allegro restauratierijtuigen maken (zie de site van Modelbouw Centrum Hilversum), wanneer die uitkomen weet ik niet.
De Couchetterijtuigen zijn er van Arnold, Minitrix en LS Models (de laatste zijn Bvcmh). Die van Arnold kom je nog wel eens tegen op Marktplaats, van LSM zijn pas uitgebracht, maar die van Minitrix zie je nooit eigenlijk.
-
Rick, dank voor de info (y)
Ik heb gelijk de Adagio en Allegretto besteld (heb ik de beste herinneringen aan ;D)
zoals je boven kan lezen heb ik bij Chris 4 Bvcmh´s gehaald. ik moet dus op zoek naar de Lig 6 wagens (BCM´s) en een autowagen die het meest lijkt op de STVA. Overigens wil ik ook de AlpenExpress nabouwen, dus ik ben ook op zoek naar de buffetwagens en de gehuurde euroExpress wagens (wij noemden deze altijd Mullerbakken omdat deze van Müller werden gehuurd).
MBT de NS Buffetwagen, een hobbyist in Dld biedt een wagen aan die is gestickerd: http://www.trains-n.de/belgien.htm. Wellicht ga ik deze bestellen. Ook heb ik Cees (R.P) gevraagd of hij misshien de wagen zou kunnen maken. Misschien kunnen we hier een BLNS actie van maken, eindelijk ook actie voor N-spoorders! ;)
Mvg, Jeroen
-
Wouw, de techniek staat voor niets. Filmpjes uit de toekomst die nu al op internet staan. ;D
Maar zonder gekheid, leuk filmpje.
Gr.
Eric
Uhhh ... 1999 dus.
-
Er konden op zo een wagen heel wat meer auto's dan de zes die er normaal gesproken op werden gezet bij gebruik in de autoslaaptrein: klik (http://www.lrpresse.fr/trains/album_mod/upload/grandes/bf36f333c85d13baa781df6cadbd5cf7.jpg). Dus twee naast en vier achter elkaar. nog eens klik (http://www.lrpresse.fr/trains/album_mod/upload/grandes/dd6825a5f7f43732dbce114e40f6f57b.jpg)
-
Prachtige en zeer informatieve foto's.
-
Volgens de cameraman is het filmpje gemaakt op 2 augustus 2009. Dat was een maandag. Met de dienstregeling van 1999 erbij (ik heb deze niet meer) zou na te gaan moeten zijn welke bestemmingen die dag bediend werden. Zou heel goed Narbonne geweest kunnen zijn, want deze populaire bestemming meerdere malen per week bediend. Meestal werd dan met dezelfde trein ook Avignon bediend. De auto's voor Avignon stonden meestal achterstevoren op de trein en moesten er in Den Bosch achteruit opgereden worden.
Vanouds liep de route van Maastricht via Luik, Rivage, Gouvy en Luxemburg Stad naar Metz en verder. Op een gegeven moment is de route verlegd en werd vanaf Rivage via Jemelle naar Luxemburg gereden en helaas niet meer via de Luxemburgse Noordlijn. De nieuwe route kon sinds de electrificatie namelijk doorgaand met een Belgische 3000V loc bereden worden. Later is toch nog weer korte tijd via de oude route gereden. Ik kan me zo een rit nog goed herinneren. Het kan heel goed in 1999 geweest zijn, want er stond nog geen spanning op de bovenleiding en dus werd er weer met reeks 55 in dubbeltractie gereden van Bressoux tot Gouvy. In Gouvy kwam er dan een 3600 (Mätrix) van de CFL voor. Pas op 28 mei 2000 is de 25 kV electrificatie van Rivage-Gouvy in gebruik genomen. De 25 kV op Gouvy-Luxemburg was al veel langer in bedrijf.
Helaas rijdt ook EETC niet via de klassieke route. Jammer, want deze is schitterend met veel tunnels en prachtig uitzicht (tijdens het eten in het restauratierijtuig).
zie ook nieuwe filmpjes (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18415.msg281313#msg281313)
-
Ook in het buitenland zijn ze gek op onze (NS) autoslaaptreinen, niet alleen in het groot maar ook in model.
Zie filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=6XwTvftrba4&feature=related). ER moeten nog wel een paar STVA autotransportwagens bij, maar dat mag de pret niet drukken.
De in NS Internationaal huisstijl geschilderde treinen waren misschien wel de mooiste autoslaaptreinen die ooit hebben gereden.
-
Zojuist teruggekomen met EETC autoslaaptrein. Zag in Avignon tot mijn verbazing nog vele TA260 wagens met NS-vignet staan, terwijl deze allang niet meer door NS worden ingezet en gewoon binnen Frankrijk met auto's heen en weer rijden. Ik heb trouwens nooit geweten dat NS deze wagens gehuurd had, laat staan dat er NS-logo's op stonden. Wie weet hier meer van?
-
Voor de liefhebbers een super 8 filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=_PIbxzRGUso) van autoslaaptrein in 1985 bij Susteren.
-
Weet iemand of LSM nog een re-run uitbrengt van dit model?
Want ik kan er eigenlijk nog wel een paar gebruiken. :-X
-
Vraagje.
Wie heeft er toevallig deze STVA TA260 wagons op dia of foto of digitaal?
Het gaat met name om foto's waarvan het wagennummer goed leesbaar is en of het NS teken wel of niet op de bak staat in combi met het wagennummer.
Ook zou ik graag willen weten welke wagennummers er in de autoslaaptrein hebben gereden door de jaren heen,en of de wagon wel of geen NS teken had.
Wagennummerlijsten zouden erg welkom zijn ;D
Ook wil ik weten waarom de wagennummers verschillend beginnen zoals 23,43,of 65 (waar heeft dat mee te maken?)
Dit is tot nu toe wat ik heb gevonden.
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=461:lsmodels-ns-stva-autotransportwagens&catid=54:lsmodels&Itemid=113
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=5369&start=15
http://www.naumann-online.de/shop/artikeldet.php?proid=3424&sid=h2sv8k9j1p55qaaoofc3bua2g1
Modellen van LSmodels zelf.
43874181212-9 (NS uitvoering met windschermen) LSModels 34010-1
23874181135-6 (NS uitvoering met windschermen) LSModels 34010-2
65879669220-5 (SNCF uitvoering zonder windschermen) LSModels Nr 30192-1
23874181112-5 (SNCF uitvoering zonder windschermen) LSModels Nr 30192-2
...................... (SNCF uitvoering met windschermen) LSModels Nr 30193-1
...................... (SNCF uitvoering met windschermen) LSModels Nr 30193-2
65879669005-8 (SNCF uitvoering zonder windschermen) LSModels Nr 30197-1
65879669062-1 (SNCF uitvoering zonder windschermen) LSModels Nr 30197-2
Twee foto's uit eigen archief.
65879669007-6 (SNCF uitvoering zonder windschermen)
65879669225-4 (SNCF uitvoering zonder windschermen)
Mvg jamie diks
-
Ook wil ik weten waarom de wagennummers verschillend beginnen zoals 23,43,of 65 (waar heeft dat mee te maken?)
http://www.railfaneurope.net/misc/uicnum.html
-
Kick,
LS Models heeft ook een 30194 uitgebracht.
Maßstab: H0
Bahn: SNCF
Gattung: Less
Betriebsnummer 1: 23 87 418 1003 - 6
Betriebsnummer 2: 65 87 966 9087 - 8
Epoche: V
Farbe: weiß
LüP: 2 x 177 mm
Is dit model ook in te zetten in de autoslaaptreinen uit de jaren 90?
Groet,
-
kan Ad M je dat niet vertellen ;)
-
;D ;D
Ik vermoed dat ze inzetbaar zijn, maar wil even zeker weten.
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18415.25.html (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18415.25.html)
-
Volgens dit draadje wel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22799.msg584695.html#msg584695
Steyn
-
Dank!
-
Nieuw jaar, nieuwe kansen :)
De LS Models 94010 - STVA autotransportwagen set NS Tp V Exclusief MTE ligt vrijdag in de winkel (Bron: Modeltreinexpress nieuwsbrief)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/94010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/94010.jpg)
Edit: wellicht dat dit een beetje op reclame lijkt maar aangezien veel mensen al lang op deze wagens zitten te wachten, zou het sneu zijn als je ze opnieuw zou missen en weer 10 jaar moet wachten :P
Edit 2: omdat er bij LS Models soms nogal wat tijd zit tussen aankondiging en uitbrengen, gaat dit topic over modellen die worden uitgebracht in 2019, en nieuwe aankondigingen in 2019. Voor het topic LS Models 2018 zie hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77295.0
-
Top!
Kleine opmerking: Volgens mij is dit geen 2019 nieuws. Dat ik dit topic zag, was ik in de veronderstelling dat LS Models nog meer had aangekondigd dan dat ze al hebben gedaan.
-
flink aan de prijs tegenwoordig :o
gelukkig nog in de goeie tijd gekocht ;)
annyway, zullen zaterdag wel weer uitverkocht zijn ;D
-
Top!
Kleine opmerking: Volgens mij is dit geen 2019 nieuws. Dat ik dit topic zag, was ik in de veronderstelling dat LS Models nog meer had aangekondigd dan dat ze al hebben gedaan.
Precies! Dit draadje is geplaatst in de rubriek Neurenberg 2019, maar heeft daar niks mee te maken. Het is nieuws van vorig jaar. Wel is het zo dat het model nu uit geleverd gaat worden. Maar dat had dan dus ergens anders gemeld moeten worden. Titel van dit draadje is nu behoorlijk misleidend.
Steyn
-
Ik heb een edit in het eerste bericht aangebracht. Mochten mensen het toch niet duidelijk vinden meldt het topic dan even bij de moderator, dan gaan we gewoon verder in het 2018 topic :)
Met vr. groet, Martijn.
-
Titel aangepaste en draadje verplaatst naar "materieelbespreking".
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Reden deze wagens in de autoslaaptreinen naar Italië en Frankrijk eind jaren 80/begin jaren 90? Of is dit een hele domme vraag? ;)
-
Ik weet niet of dit de juiste treinen zijn maar dit gaat in ieder geval over deze wagens :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3798.30.html
-
Thnx
Volgens mij is de mte uitvoering de lange versie, en reed in de autoslaaptrein de korte versie. Is die ook uitgebracht en heeft iemand dan misschien een art nummer?
-
(https://www.naumann-online.de/shop/abilder/ls30196b.jpg)
Foto: naumann
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50465262_1943549435740372_6964245356854902784_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=37c06d7c51c0a4509eec99c1fd58cfad&oe=5CB2BBFD)
Foto: Groterdam met de versie die MTE uitbrengt.
Kortom, de MTE versie is de korte.
-
Thnx
Hadden de autoslaaptrein wagens ook van die plastic zeilen onder?
-
Heeft iemand een treinsamenstelling met stva's en couchette rijtuigen? Was deze combinatie überhaupt mogelijk of is er een verschill qua tijdperk?
Groet
Bernd
-
Fissy dat gaat prima samen (y)
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/7432710438
Hier zien we een autoslaaptrein uit 1995:
1x NS E-lok 1312 (Rivarossi)
3x NS Slaapwagon MU (LSM 5657)
1x NS Muziekrijtuig Andante zonder gele lijn (LSM 44101)
3x NS Couchette BCVMH (LSM 44011)
1x NS Couchette BCM (LSM 44001)
1x SBB-CFF Fietsenrijtuig groen (Metropolitan 7040) of de goedkopere (Fleischmann 5130)
10x NS/SNCF STAVA autowagons (LSM 30197)
Mvg Jamie Diks
-
En hier nog een mooie samenstelling met nog de TEN Slaapwagens.
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/4735582018/
Hier zien we nog een autoslaaptrein uit 1995.
1x NS E-lok 1124 (Roco 62580)
1x TEN wagon zonder rok / grijs dak (A.C.M.E. 50622)
1x TEN wagon NS met rok van draaistel tot draaistel / blauw dak (Rivarossi 3592)
1x NS Allegro zonder gele lijn (LSM 44102)
3x NS Couchette BCVMH (LSM 44011)
9x NS/SNCF STAVA autowagons (LSM 30197)
-
Beste Jamie. Bedankt. Behalve de sbb fietsenrijtuig heb ik alle rijtuigen in huis. De MU zonder rok heb ik van Rivarossi liggen.
Nu nog even in vlaardingen langs...
Groet
Bernd
-
Graag gedaan Fissy (y)
Mvg Jamie
-
Vraagje.
....
Modellen van LSmodels zelf.
43874181212-9 (NS uitvoering met windschermen) LSModels 34010-1
23874181135-6 (NS uitvoering met windschermen) LSModels 34010-2
65879669220-5 (SNCF uitvoering zonder windschermen) LSModels Nr 30192-1
23874181112-5 (SNCF uitvoering zonder windschermen) LSModels Nr 30192-2
...................... (SNCF uitvoering met windschermen) LSModels Nr 30193-1
...................... (SNCF uitvoering met windschermen) LSModels Nr 30193-2
65879669005-8 (SNCF uitvoering zonder windschermen) LSModels Nr 30197-1
65879669062-1 (SNCF uitvoering zonder windschermen) LSModels Nr 30197-2
Twee foto's uit eigen archief.
65879669007-6 (SNCF uitvoering zonder windschermen)
65879669225-4 (SNCF uitvoering zonder windschermen)
Mvg jamie diks
Volgens mij zijn deze schermen bedoeld als bescherming tegen al of niet opzettelijke bekogeling met stenen et cetera, en niet tegen de wind.
-
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/7432710438
Hier zien we een autoslaaptrein uit 1995:
1x NS E-lok 1312 (Rivarossi)
3x NS Slaapwagon MU (LSM 5657)
1x NS Muziekrijtuig Andante zonder gele lijn (LSM 44101)
3x NS Couchette BCVMH (LSM 44011)
1x NS Couchette BCM (LSM 44001)
1x SBB-CFF Fietsenrijtuig groen (Metropolitan 7040) of de goedkopere (Fleischmann 5130)
10x NS/SNCF STAVA autowagons (LSM 30197)
Op de website van LS Models (https://www.lsmodels.com/index.php/fr/ns) staan ook nog een aantal uitvoeringen van de MU bij die komen gaan. Zitten daar geschikte alternatieven bij?
-
Zijn dat geen hele oude (en dus vervallen) aankondigingen?
Ter info, voor de verschillende autotransporters zijn volgens mij de huidige aankondigingen nu:
LS Models 30701 - Set Less, metallic grijs, STVA, lange versie, TAC, Ep. IV-V (uitgekomen)
LS Models 30705 - Set Less, lichtblauw, geel STVA logo, lange versie, Ep. III (uitgekomen)
LS Models 94010 - Set Less, STVA, licht grijs, NS, korte versie, Tijdperk V (uitgekomen, exclusief Modeltreinexpress)
LS Models 30702 - Set TA 260 Less, licht grijs, STVA, lange versie, Ep.IV-V (ieder moment verwacht)
LS Models 30703 - Set A/TA 260 Less, wincar, licht grijs, STVA, korte versie, met schermen, Ep.V (ieder moment verwacht)
LS Models 30704 - Set TA 260 Less, licht grijs, STVA, korte versie, Ep.V (ieder moment verwacht)
Met vr. groet, Martijn.
Bronnen:
https://www.lsmodels.com/mailing/pdf/Folder%20%20new%20Item.pdf?idU=3
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/artlist.xhtml?brand=M173&group=MTE
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/artlist.xhtml?brand=M173&group=LU
-
Op de website van LS Models (https://www.lsmodels.com/index.php/fr/ns) staan ook nog een aantal uitvoeringen van de MU bij die komen gaan. Zitten daar geschikte alternatieven bij?
Ik dacht dat de passende MU's van ACME uitgebracht zijn....
-
Op de website van LS Models (https://www.lsmodels.com/index.php/fr/ns) staan ook nog een aantal uitvoeringen van de MU bij die komen gaan. Zitten daar geschikte alternatieven bij?
44170 is al een tijdje geleden aangekondigd, maar staat hier niet bij. Dit zijn de voor NS tot Mu verbouwde M rijtuigen.
-
En waar is hier dan? Op de LSM-website?
-
Zie deze folder: http://web.lerelaisinternet.com/railway/ciwl_mu.htm
-
beetje zonde van de inspanning, nu ACME de MU al bijna volledig heeft uitgemolken
-
Zie deze folder: http://web.lerelaisinternet.com/railway/ciwl_mu.htm
Hoe herken ik de schorten waar LS Models het over heeft?
-
Die NS/SNCF STAVA autowagons (LSM 30197) zag ik weleens langskomen op de Ponlijn te Leusden. Soms ook werden DB autotransporters gebruikt.
-
Hoe herken ik de schorten waar LS Models het over heeft?
@Daan: om even on-topic te blijven, het antwoord in een ander draadje gezet :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72758.msg3222006985#msg3222006985
-
Iets offtopic, maar enkele rijtuigen uit de doos gehald (voor de eerste keer) en een testritje gedaan ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190127_113558.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190127_113558.jpg)
Nu nog uitbreiden....
Groet
Bernd
-
Weet iemand vanaf wanneer de door MTE uitgebrachte LS Models autotransportwagens inzetbaar zijn?
Ook vraag ik me af wanneer deze wagens ingekort zijn; Ik heb ergens gelezen "in de jaren '80", maar was dat begin of eind jaren '80?
Groeten,
Edwin
-
Begin jaren 80 ;)
-
De hierboven afgebeelde wagens van MTE hebben een NS logo en zijn juist specifiek voor de autoslaap treinen verhuurd.
Dus yes, de wagens met "wincar" schermen kunnen zeker voor autoslaap samenstellingen gebruikt worden.
Groetjes,
David.
-
De blauwe STVA wagens reden de eerste jaren ook in autoslaaptreinen, daarna zijn ze zilvergrijs geworden tot in de jaren zeventig. LS bracht de eerste serie al weer bijna 10 jaar geleden uit; er waren twee subseries waarvan er een niet sneller mocht dan 100 km/uur. Die wagens reden heel lang in bloktreinen vanaf de Franse autofabrieken naar Nederland (de foto van Naumann). In model zie je het echter weinig omdat zo'n trein een vermogen kost. Zie het andere draadje over STVA, nog uit 2009.
-
Beste allen,
Er was een melding dat er 2 draadjes zijn over deze autotransportwagens. Daarom zijn beide draadjes samengevoegd.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Hoi,
Ik heb inmiddels mijn stvas afgehaald. Nu heb ik nog een vraag:
Als de trein in den Bosch gestaard is hoeveel autos zitten er op? Is de trein nog half leeg, om aan toekomstige stops te worden beladen? Ik gok dat de autos alle een kant op de trein zitten, maar welke?
Groet
Bernd
-
Bernd,
volgens mij werd er niet bijgeladen onderweg. Op bijgaande foto reed de trein toevallig door mijn beeld en wat ervan is te zien, staat vol (inderdaad in een - zuidelijke - richting, een gevolg van de ligging van de koplading te Den Bosch). Ik heb ook wel eens gezien dat de trein zo lang was, dat rijtuigen en autowagens gescheiden werden afgevoerd. Het autodeel zie je op de tweede opname.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1137-2456-010581.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1137-2456-010581.jpg)
Loks 1137 en 2456 op 010581 te Boxtel, links de autoslaaptrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1633-090782-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1633-090782-3.jpg)
Lok 1633 met het zeer lange autodeel. Als datum heb ik 090782 genoteerd, maar daar ben ik helaas niet helemaal zeker van.
-
Dit is niet het enige vervoer van auto's van en naar Den Bosch geweest. De Citroën-importeur heeft jarenlang een opslagterrein vlak bij het station gehad en liet met STVA-wagens nieuwe auto's aanvoeren. Helaas lijkt niemand dit ooit gefotografeerd te hebben.
-
Volgens mij werd er wel bijgezet in de trein namelijk op Bressoux in België, net boven Luik.
Daar werden ook nog een paar rijtuigen bijgeplaatst.
Groeten chris
-
@spoorzeven, dank u voor de info. Dat wordt autos bijkopen :-\
Worden dan andere stvas bijgezet? Ik kan mij niet vorstellen dat er leeg wagons zijn vervoert qwa tijdverlies... ???
Groet
Bernd
-
Er werden dan inderdaad andere wagens bijgeplaatst. Het kost minder tijd om reeds beladen wagens bij te plaatsen dan half of niet beladen wagens weer af te haken, laden en weer bijplaatsen.
-
Dit is niet het enige vervoer van auto's van en naar Den Bosch geweest. De Citroën-importeur heeft jarenlang een opslagterrein vlak bij het station gehad en liet met STVA-wagens nieuwe auto's aanvoeren. Helaas lijkt niemand dit ooit gefotografeerd te hebben.
Dit is wel een bijzonder gegeven, aangezien Peugeot/Citroën doorgaans door Gefco vervoerd werd!
-
Volgens mij waren dat andere STVA wagons
Namelijk de type TA378 (roco 66535)
Autoslaaptrein vanuit Den Bosch had STVA type TA260
Mvg Jamie
-
Ja mogelijk haal ik wat door elkaar.... Gefco hoort bij Peugeot, maar Peugeot-Citroën is pas in de jaren zeventig ontstaan. Daarvoor verzorgde Citroën zelf het vervoer per trein. STVA is niet aan een bepaald automerk gekoppeld, dus eigenlijk kan er zo ongeveer alles mee zijn vervoerd. Ik zal proberen wat foto's te achterhalen.
-
Toen de autoslaaptreinen nog startten in Amsterdam Amstel, werden onderweg beladen autotransportwagens bijgeplaatst in Den Bosch en Bressoux (treinen richting Frankrijk).
-
Bernd,
volgens mij werd er niet bijgeladen onderweg. Op bijgaande foto reed de trein toevallig door mijn beeld en wat ervan is te zien, staat vol (inderdaad in een - zuidelijke - richting, een gevolg van de ligging van de koplading te Den Bosch). Ik heb ook wel eens gezien dat de trein zo lang was, dat rijtuigen en autowagens gescheiden werden afgevoerd. Het autodeel zie je op de tweede opname.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1137-2456-010581.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1137-2456-010581.jpg)
Loks 1137 en 2456 op 010581 te Boxtel, links de autoslaaptrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1633-090782-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1633-090782-3.jpg)
Lok 1633 met het zeer lange autodeel. Als datum heb ik 090782 genoteerd, maar daar ben ik helaas niet helemaal zeker van.
Die 1633 heeft niet zijn voorste maar zijn achterste stroomafnemer op. Benieuwd hoe blij de eigenaren van de voorste auto's op het bovendek na aankomst waren. ...
-
Waarschijnlijk net zo blij als de andere eigenaren, de NS heeft nooit als regel gehad dat de voorste stroomafnemer op moest bij dit soort treinen, of bij chemicaliën e.d. achter de loc.
-
Dat niet alleen.
De STVA TA260 autowagons achter de 1633 mogen maximaal 140km/u rijden.
Type 16/17/1800 mag met de achterste stroomafnemer tegen de draad maximale snelheid rijden als er een trein aan hangt die ook geschikt is voor deze snelheden. (Losse lok max 120km/u)
Met de voorste stroomafnemer op is er een beperking van maximaal 100km/u (ivm te hoge opwaartse druk stroomafnemer tegen de rijdraad door de vorm van de neus,tenzij daar weer minimaal 3 dubbeldekker rijtuigen voor zitten want dan heb je geen beperkingen)
Mvg Jamie Diks
-
Inmiddels ben ik weer een stukje verder met mijn autoslaaptrein. Ik heb genoeg autos bijelkaar gezameld om met de belading te starten. Maar ik heb helemaal geen idee waar ik de grendelingen moet plaatsen ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220305-164242-6223860f7a376.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220305-164242-6223860f7a376.jpg)
Iemand een idee?
Groet
Bernd
-
Die 1633 heeft niet zijn voorste maar zijn achterste stroomafnemer op. Benieuwd hoe blij de eigenaren van de voorste auto's op het bovendek na aankomst waren. ...
Voor zover ik mij kan herinneren adviseerde NS om eventuele vonkspatten op de lak te verwijderen met, als ik mij niet vergis, een verdunde oplossing van boorzuur.
-
Inmiddels ben ik weer een stukje verder met mijn autoslaaptrein. Ik heb genoeg autos bijelkaar gezameld om met de belading te starten. Maar ik heb helemaal geen idee waar ik de grendelingen moet plaatsen ???
....
Die dingen bij de wielen? Als je deze foto opslaat: https://images.beneluxspoor.net/bnls/1985-08-16_-_Achterzijde_Autotrein_te_Den_Bosch.jpg en dan op je computer vergroot, zie je er een paar zitten. Maar ik zou het zelf ook niet weten verder ???
-
Goede morgen Bernd,
Volgens mij zijn er verschillende types vergrendelingen. Ik heb (bij aanvang) die met 2 inkepingen gebruikt. Die worden bijvoorbeeld ook op veerboten gebruikt om de auto’s op hun plek te houden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0D0118E1-D049-4D09-BF6E-BFB745FD3D30-62248eca2aace.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0D0118E1-D049-4D09-BF6E-BFB745FD3D30-62248eca2aace.jpg)
Aangezien de wielen er bij mij niet helemaal goed inpasten, heb ik na verloop van tijd de vergrendelingen met 2 inkepingen vervangen door die met het schuin aflopende gedeelte. Als je ze vastzet met verdunde houtlijm, of met KristalKlear kan je ze altijd vervangen zonder de wagon te beschadigen. Ik moet er nog steeds een aantal doen, heb in totaal 8 autotransporters. ;)
Groeten Sven
Groeten Sven
-
Beste Fissy.
Ik heb een aantal jaren de auto’s vast mogen zetten bij de Autoslaaptrein.
De klemmen die ik op jou foto met rood heb omcirkelt zijn de klemmen die we de laatste jaren op de STVA TA260 autowagens hebben gebruikt.
Die klemmen waren in twee kleuren namelijk: grijs/metaal en geel.
We gebruikten 4 klemmen per auto,2 klemmen voor de voorwielen en 2 klemmen achter de achterwielen.
De klemmen die we over hielden werden los in de metalen ribbelvloer geklikt/getrapt want die hoorden
bij het inventaris van de autowagen zelf.
Bij auto's met luchtvering (Citroën) gebruikten we zandzakken omdat anders de auto zou beschadigen.
Deze zaten in het begin in een soort stoffen zak,en later in een plastic seal.
Voor motoren vast te zetten gebruikten we een andere klem ook metaal kleurig waar je het voorwiel in moest trekken en de motoren in zijn voorvering moest induwen en vast sjorren.
Op dit filmpje doorspoelen naar 5 minuut 40 seconden zie je duidelijk de vorm van de klemmen waar de motoren in werden vastgezet.(https://www.youtube.com/watch?v=FwyvrO1H2f8&t=1s)
Mocht je Facebook gebruiken?
Meer is te vinden in de Facebook groep autoslaaptreinen (https://www.facebook.com/groups/1307199116310720)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D5568ADF-E35D-40FE-AFB3-11948943E254-622497d8e736c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D5568ADF-E35D-40FE-AFB3-11948943E254-622497d8e736c.jpg)
Mvg Jamie Diks
-
Bedankt voor de informatie :)! Inmiddels heb ik ook een mailtje vanuit een kennis uit Frankrijk ontvangen met wat meer informatie over de grote blokjes. Ze zijn bedoeld voor "Zwillingsreifen" dubbele bandjes ;D ::)
Mijn kennis heeft ook nog een plaatje meegestuurd, hier kan je zien, dat er een soort klammer in de blokjes zit, die net als jamie zegt voor en achter het wiel geplaatst is.
Helemaal handig met de sandzakjes, er missen enkele blokjes in de zakje van lsmodels ;D
Groet en dank
Bernd
-
...
Bij auto's met luchtvering (Citroën) gebruikten we zandzakken omdat anders de auto zou beschadigen.
...
Bedoel je dat letterlijk of bedoel je een ander model klem? En hoe zou een auto met luchtvering schade moeten oplopen van de gebruikelijke klemmen?
-
Heel simpel. De auto in rust zakt omlaag en raakt dan de klemmen. Zandzakken vervormen zonder de carrosserie te beschadigen.
-
@Waalspoor: Ja precies goed uitgelegd (y)
-
@ Bernd: In dit filmpje wordt er gerangeerd met deze wagons en zijn ze goed zichtbaar inclusief de belading: https://youtu.be/FwyvrO1H2f8 (https://youtu.be/FwyvrO1H2f8)